رئیس فدراسیون مسیحی تایلند:
امام خمینی آگاهی مردم را نسبت به دین بالا برد
رایزنی جمهوری اسلامی ایران در تایلند سمینار آنلاین «صلح جهانی از دیدگاه امام خمینی (ره)» را برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت گرامیداشت سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، رایزنی جمهوری اسلامی ایران در تایلند اقدام به برگزاری سمیناری آنلاین با موضوع «صلح جهانی از دیدگاه امام خمینی (ره)» کرد.
سخنرانان این سمینار در مبحث امام خمینی و صلح فرهنگی و اجتماعی پراسرت سوکساساکوین (معروف به شیخ شریف هادی) رئیس مرکز مطالعات اسلامی و ایرانی کالج فناوری سیام، در مبحث امام خمینی و فلسفه صلح آنک سوان باندیت استاد فلسفه و اخلاق، در مبحث امام خمینی و صلح در دین سورافون بونپراتوم رئیس فدراسیون مسیحی تایلند و در مبحث امام خمینی و صلح سیاسی مانوت آری مدرس گروه علوم سیاسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه سرناخارین ویروت بودند.
شیوه مبارزه امام، روش خشونتآمیز نبود
در ابتدا شیخ شریف هادی، مجری این سمینار، درباره امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار دولت اسلامی و ایده امام خمینی (ره) که در طول زندگی خود از ایجاد صلح واقعی در جهان حمایت کردند، یادکرد و از آنک سوان باندیت، سؤال کرد که دیدگاه شما درباره فلسفه صلح امام خمینی چیست؟
آنیک در جواب این سؤال گفت: اگر به زندگی نامه امام خمینی (ره) نگاهی بیندازیم، میبینیم که ایشان برای عدالت مبارزه کردند. علت اینکه امام مجبور شد با رژیم وقت بجنگد این بود که ایشان میدید که در این بین مردم مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. اما شیوه مبارزه امام، روشی خشونتآمیز نبود. زیرا ایجاد عدالت و ایجاد صلح باید از آموزش و درک مردم ناشی شود. به نظر من اقدام امام در مبارزه با بیعدالتی تفهیم کامل معنای عدالت به مردم میباشد، که این یک کار درستی است.
مشاهده میشود که فرآیند رسیدگی به مشکلات برای خردمندان، با افراد معمولی تفاوتی وجود دارد خردمندان به جمع و اقشار مردم اهمیت میدهد و فرآیند رسیدگی به مشکلات و ظلم، نشان میدهد کهایشان یک مدیر خردمندان است.
حرکت برای تغییر اجتماعی، باید تغییری باشد که در ذهن مردم رخ دهد، این تغییر پایدار است. انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در ایران نه تنها حکومت را تغییر داد بلکه با اندیشه صلح در دل مردم تحول ایجاد کرد. این در واقع تغییر در قلوب مردم است که من گفتم تغییر پایداری خواهد بود. امروز دیدیم که او مردم را با دانش متحول میکند. ایشان اکنون یک رهبر واقعی صلح در جهان امروز است که با فرهنگ باعث در تغییر مردم میشود.
بعد از آن شیخ شریف هادی مجری برنامه، به امام خمینی اشاره کرد که امام خمینی را از شخصیتهای عالی رتبه مذهبی میدانستند؛ و از سورافون بونپراتوم، رئیس فدراسیون مسیحی تایلند سؤال کرد که در بعد مذهبی نگاه امام خمینی (ره) را صلح چگونه میبینید؟
امام دین را وارد دل مردم کرد
اسقف مسیحی در این باره گفت: امام کسی است که مردم را به همه خوبیها دعوت میکند. امام پدر معنوی انسانها است. امام آگاهی مردم را نسبت به دین بالا برد. امام دین را وارد دل مردم کرد. او پرورش دهنده عشق ورزیدن به خدا، مردم ایران و جهان است و از همه مهمتر امام اصول دینی را در اداره کشور به کار برد.
وی افزود: از نظر من معتقدم که دین اولویت شماره یک جهان برای دستیابی به صلح است. در واقع همه ادیان در ایجاد صلح در بین انسانها یک نقطه مشترک دارند. برای رسیدن به آرامش ابتدا باید آرامش را در ذهن برقرار کرد و پس از آن با عمل خود را نشان داد. ایجاد آرامش در دلهای کسانی که این وظیفه را انجام میدهند دین است.
وی گفت: در مفهوم صلح، فرقی بین اسلام و مسیحیت نیست، هر دو دین به مردم یاد میدهند که به خدا چنگ بزنند و اسلام به معنای اسلام صلح است. هر دو دین از مردم میخواهند که به خدا پایبند باشند و از او اطاعت کنند، زیرا خداوند مردم را به صلح دعوت میکند. هم مسلمانان و هم مسیحیان ادیان صلح دوست هستند.
وی ادامه داد: بر این اساس فرهنگ هر دو مذهب صلح را آموزش میدهد. مسلمانان هنگام ملاقات با یکدیگر به عنوان دعای صلح به یکدیگر سلام میدهند. مسیحیان نیز در زمان دوری به یکدیگر سلام میدهند. ما مسلمانان و مسیحیان به طور یکسان به خداایمان داریم و خداوند میخواهد که همه بندگانش محبت داشته باشند این تعالیم هر دو دین است امام خمینی این تعالیم خدا را زنده میکند.
وی گفت: به نظر من، بهترین راه برای برقراری صلح در جهان این است که همه ادیان دور هم جمع شوند و آموزههای یکدیگر را درک کنند.
شیخ شریف هادی از امام خمینی به عنوان یکی از قویترین و باهوشترین سیاستمداران جهان یاد کرد و از استاد مانوت آری درباره اندیشه امام درباره صلح و سیاست پرسید.
مانوت آری در این باره گفت: اولین چیزی که با ذکر نام امام خمینی (ره) در دل مردم نقش میبندد، تصویر رهبری انقلاب اسلامی در ایران است.
اگر بخواهیم به تاریخ جهان در سال ۱۳۵۸ یعنی سال انقلاب امام نگاه کنیم، اتفاقات مهمی در آن سال رخ داد. جهان در آن سال دستخوش تغییرات زیادی شده بود و دنیایی که امروز میبینیم حاصل تغییرات آن سال است. انقلاب امام خمینی را انقلاب اسلامی می نامند. یعنی ایجاد تغییر با رویکرد اسلامی. دانشمندان غربی این انقلاب را انقلاب معنوی می نامند؛ بنابراین من معتقدم که چنین انقلابی یک تغییر قدرتمند است.
وی افزود: اگر ما به عنوان یک دانشمند علوم سیاسی به دنیا نگاه کنیم با ارائه تعریفی از سیاست و حکمرانی، من سیاست و حکومت را ایجاد صلح و آرامش تعریف میکنم، معنای آن ثبات مردم در جامعه است. مشکل در دنیای امروز این است که برخی از کشورها نمیخواهند کشورها یا جامعه دیگری با ثبات باشند. گاندی رهبر ایالت هند یک بار گفت منابع موجود در جهان برای هر انسانی کافی بود، اما فقط برای یک فرد طمعکار کافی نبود. این عاملی برای هرج و مرج در جهان است.
وی ادامه داد: اگر سیاست با آموزههای دینی گره خورده باشد، سیاست چیزی است که میتواند نقشی اساسی داشته باشد و سیاست معنوی همان چیزی است که میتواند هرج و مرج را در جهان ریشه کن کند؛ و امام خمینی است که سیاست گره خورده با دین و معنویت را به دنیا میآورد و سیاست امام خمینی در ایران پرورش یافت؛ بنابراین میبینیم که در ایران هر مشکلی که باشد، ایران از ثبات عالی برخوردار است و مردم ایران همیشه شاد و در آرامش هستند.
پیش از این آنک به نکته جالبی اشاره کرد که صلح تنها زمانی حاصل میشود که در جامعه جهانی عدالت وجود داشته باشد.
مشاهده میشود که زمانی که انقلاب امام خمینی (ره) به ثمر رسید، با حمایت از مظلومان در جهان شروع به اجرای عدالت در جهان کرد. او از فلسطین حمایت کرد. امام ارتباط خود را با دولت مصر حامی اسرائیل قطع کرد. این برای ایجاد صلح سیاسی در جهان است.
انتهای پیام/
نظر خود را بنویسید.