-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/09/28 - 09:24
  • 824
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور در نشست گفتگو های دینی با انجمن تائو ئیسم چین عنوان کرد :

امروز صحبت از عصر آسیایی است

گفتگوهای دینی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ¬هاو انجمن جهانی دائوئیسم چین در حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صبح امروز بیست و هشتم آذر ماه گفتگوهای دینی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ¬هاو انجمن جهانی دائوئیسم چین در حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

 رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفتگوی ادیان در ابتدا  با اشاره به این  که جهان در حال گذر به نظم نوین جهانی است و توجه ها بیش از هر زمانی متوجه شرق است گفت: امروز صحبت از عصر آسیایی است و صحبتی از عصر آمریکائی نیست. .

وی ادامه داد :بدون تردید در مشکلات بوجود آمده در حال حاظر بیشترین سهم را آمریکا دارد.رهبران آنریکا هنوز در فضای تک قطبی تنفس می کنند و در مقابل رای جهانی با یک رای می ایستند.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور  بیان کرد :موضوع این دور از گفتگوها، صلح و عدالت از نظر اسلام و دائوئیسم است. صلح و عدالت دو گوهر مفقودهای هستند که بشر همواره به دنبال آن بوده است و فقدان آن در عصر حاضر بسیار ملموس است. 

وی با تاکید بر این که عدالت و صلح و حق،‌سه مفهوم مشترک هستند و با هم ارتباط نزدیک دارند اظهار کرد : تحقق صلح و عدالت هردو برای احقاق حق است. عدالت یک ارزش فوق دینی و حاکم بر همه ارزش های و دارای دو بعد فردی و اجتماعی است. اساسا عدل به معنای قرار گرفتن هر چیز در جای خود است، زیرا در این حالت است که حقوق و وظایف انسان‌ها به آن‌ها تعلق می‌گیرد و هیچ کس از حق خود محروم نمی‌شود و هیچ کس به حق دیگری تجاوز نمی‌کند. از طرف دیگر انسان نیز با فطرت خودش به دنبال آرامش و صلح است. البته در نگاه دینی نیز مفاهیم عدالت و صلح، فضیلت اخلاقی و هدفی مطلوب برای سعادت انسان محسوب میشوند و وجود تضاد و بی نظمی در جهان مذموم اند. 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد:اسلام عدالت را فضیلت برتر و هدف اساسی دین میشمرد و صلح و آرامش را هدیه ای از جانب خداوند و نشانه رحمت و فضل او می داند و همواره امر به عدالت و نهی از ظلم کرده است. 

 وی با بیان اینکه اسلام در قرآن و سنت، مفهوم، اهمیت، اصول و شرایط صلح و عدالت را به صورت گسترده و جامع بیان کرده است این آیه را تلاوت کرد: :

« یا أیّها الّذین آمنوا کونوا قوّامین بالْقسْط شهداء للّه ولوْ على أنْفسکمْ أو الْوالدیْن والْأقْربین (النساء: ۱۳۵) « ای اهل ایمان، { همواره در همه امور زندگی} قیامکننده به عدل و گواهیدهنده برای خدا باشید، هر چند به زیان خود یا پدر و مادر و یا خویشانتان باشد.»

حجت‌الاسلام ایمانی پور اظهار کرد :در دائوئیسم هم عدالت و صلح فقط با دائو و یین و یانگ و «وو وی» (عمل بی عملی) ممکن است و بدون آن‌ها عدالت و صلح، سطحی و موقت خواهند بود.دائوئیسم به صلح فرمان داده و از پرخاشگری و خشونت در همه جنبه های زندگی اعم از شخصی، اجتماعی، سیاسی یا محیطی پرهیز میدهد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر نیاز انسان به صلح و عدالت  تصریح کرد :صلح و عدالت یکی از نیازهای جامعه مدرنی است که به شدت گرفتار عقلانیت ابزاری و جزءنگرانگی است و این جامعه بشری را به سوی بی عدالتی و ظلم و فقدان معنویت سوق داده است.

انسان مدرن به شدت زمینی شده و مکاتب و ایدئولوژیهای اجتماعی تنها دغدغه آبادانی دنیوی با رویکرد ماتریالیستی دارند. این عقلانیت ابزاری و محاسبهگر نمیتواند با عدالت میانهای داشته باشد و جامعه عادلانه را مطالبه کند. تنها با توسعه گفتمان صلح و عدالت و ایجاد همکاری میان دستگاههای فرهنگی است که میتوان بر نظام تکقطبی و انحصارگرایانه حاکم بر جهان معاصر فائق آمد. 

 رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفتگوی ادیان با اشاره به حوادث اخیر در غزه گفت :این نشست در حالی برگزار میشود که کودکان، زنان، ‌نوجوانان و به طور کلی برادران و خواهران مسلمان ما در فلسطین اشغالی مورد هجوم ددمنشانه و غیرانسانی رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند و از ضروریترین نیازهای زندگی چون آب، غذا و دارو محروم میباشند و ما ضمن محکوم کردن این اقدامات غیرانسانی از جامعه جهانی میخواهیم که به این تجاوز تاریخی پایان داده و حقوق مسلم فلسطینیان از هر دینی به خود آنها سپرده شود. حمایتهای تمام عیار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی که عملا جنایات صهیونیست ها را راهبری می کنند،‌ نشان از سقوط عملی رژیم صهیونیستی است. رژیمی که حاصل نگاه انحصارگرایانه و تک قطبی حاکم بر حوزه بینالملل است و تنها راه تغییر آن مدیریت افکار عمومی در دنیا به نفع چندجانبهگرایی و تعامل هر چه بیشتر دستگاههای فرهنگی رسمی و غیر رسمی است. به فضل الهی به زودی شاهد فروپاشی این رژیم خواهیم بود. 

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور در پایان اظهار کرد :به نظر میرسد مشترکات موجود میان اسلام و دائوئیسم حاکی از آن است که ظرفیت همگرایی،‌ هم افزایی و همکاری میان این دو بسیار بالاست و راه حل این همافزایی اجماع حول گفتمان مشترک و همه پسند صلح وعدالت است. از آنجایی که صلح و عدالت کمال است و دستیابی به کمال تنها به واسطه علم و آگاهی مقدور نیست، تلاش برای جریانسازی و ایجاد تحرک دراین مسیر ضروری است. 

 بنا بر اعلام این خبر دور سوم گفتگوی دینی با آیین دائو چین، با همکاری مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ¬های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انجمن جهانی دائوئیسم چین و رایزنی فرهنگی کشورمان در پکن ، با عنوان «صلح و عدالت ازمنظر اسلام و دائوئیسم» در تاریخ 28 آذر 1402 (19 دسامبر 2023)‌ در تهران در حال برگزاری است. 

در این نشست هیئتی 4 نفره از چین به ریاست آقای جانگ گائو چنگ، معاون انجمن بین المللی دائوئیسم، ، حضور دارند. 

در این دور از گفتگوهای دینی، متخصصان هر دو طرف به موضوع ارتباط دین و صلح و عدالت خواهند پرداخت. در اسلام و دائوئیسم صلح و عدالت به عنوان یک فضیلت اخلاقی و هدفی مطلوب برای سعادت و سعادت انسان شناخته می¬شوند و برای حفظ هماهنگی و نظم در جهان مورد تأکید هستند. هم اسلام و هم دائوئیسم، بی عدالتی و ظلم را دو پدیده متضاد با ذات خلقت جهان می شناسند و پیروان خود را به مقاومت و اصلاح آن ترغیب می کنند.

در دور سوم گفتگوی دینی دوجانبه با دائوئیسم چین،‌ آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، دکتر علی اصغر مصلح، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر حجت اله جوانی، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا،(س)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدباقر قیومی، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و خانم دکتر شهین اعوانی عضو بازنشسته هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه مقالات خود را ارائه خواهند داد.

شایان ذکر است که دور اول این گفتگوها در فروردین 1397 با عنوان «نقش معنویت و اخلاقیات در جامعه» و دور دوم در آذر 1397 به ترتیب در تهران و چین برگزار شد.

 

. .

. .

تصاویر

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved