-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/08/02 - 12:35
  • 39
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

کارگاه سبک زندگی اسلامی در تانزانیا برگزار شد

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا، کارگاه سبک زندگی اسلامی در مدرسه اسلامی حضرت زینب سلام الله علیها وابسته به جامعة المصطفی(ص) العالمیه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محسن معارفی رایزن فرهنگی کشورمان در ابتدای این کارگاه تخصصی، سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله علیها را به دانش آموزان مدرسه تسلیت گفت و تأکید کرد که سبک زندگی اسلامی مهمترین درسی است که باید از شجره طیبه اهل بیت(ع) بیاموزیم.

خانم میرهاشمی، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س)، به عنوان استاد کارگاه سبک زندگی در خصوص «نقش سبک زندگی اسلامی خانواده محور در حل مشکلات بشر معاصر» سخنرانی کرد. وی بیان کرد که امروزه حتی به ادعای برخی اندیشمندان غربی، جنگی علیه خانواده به راه افتاده است که هدفش نابودی خانواده و به تبع آن حذف اخلاق و عفت از جامعه است.

میرهاشمی بیان کرد: غرب به جای اینکه به کرامت زن توجه کند، برابری کامل زن و مرد را در همه زمینه‌ها هدف قرار داده است و به تفاوت‌های زیستی، شخصیتی، روان‌شناختی و نقش‌های عملکردی اینها توجهی نمی‌کند که خود باعث تضییع حقوق زنان شده است. چنانچه ترویج می‌کنند که «مادر بودن» برای یک زن مهم نیست و او باید به جای اهمیت دادن به این کلیشه‌ها، به دنبال رویاهایش برود. این نوع نگاه‌ها باعث شده است بنیاد خانواده روز به روز در کشورهای غربی سست تر شود و نابودی خانواده باعث افرایش نگرانی و اضطراب و مشکلات زیادی برای زن و اعضای خانواده شده است.

وی افزود: نگاه اسلامی به خانواده بسیار متفاوت از نگاه غربی است. در اسلام هدف تشکیل خانوده ایجاد فضایی برای آرامش یافتن است ومنْ آیاته أنْ خلق لکمْ منْ أنْفسکمْ أزْواجًا لتسْکنوا إلیْها وجعل بیْنکمْ ی ذٰلک لآیاتٍ لقوْمٍ یتفکّرون. و برای اینکه این فضا در خانواده ایجاد شود، باید زن و مرد در مسائل جنسی به یکدیگر وفادار باشند و با راضی بودن به خواست خداوند، غم و افسردگی را از خانواده دور کنند. راضی بودن به رضای خداوند نیز در سایه ی توکل به خداوند به دست می‌آید به این معنا که زن و مرد تمام تلاش خودشان را برای داشتن یک زندگی خوب بکنند در حالی که فقط از خداوند یاری می‌طلبند و به او تکیه می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) ایثار و فداکاری بین اعضای خانواده را یکی از مهمترین عناصر حفظ و استحکام خانواده دانست و گفت: این مهم باعث می‌شود فداکاری در جامعه نیز فراگیر شود و امت اسلامی به معنای درست کلمه محقق شود. طبعا در چنین خانواده و جامعه‌ای کافران جرأت نخواهند کرد، دست به کشتار مسلمانان مظلوم (نظیر آنچه امروزه در لبنان و غره شاهدیم) بزنند.

در ادامه برگزاری جلسات دانشجویی، مناظره دانشجویی تحت عنوان «آیا ارزش‌های اسلامی با جهانی سازی معاصر سازگار است؟» با حضور بیش از 250 دانشجو از دانشگاه دارالسلام برگزار شد.

موضوع مناظره از دو روز قبل به تیم‌های مناظره اعلام شد و دانشجویان در دو گروه موافق و مخالف استدلال‌های خود را بیان می‌کردند.

معارفی رایزن فرهنگی کشورمان در سخنان کوتاهی، اظهار داشت: هر چه بشر بیشتر به سمت تمدن و مدرنیته پیش ‌می‌رود، نیازش به دین بیشتر می‌شود چراکه خلاهای بیشتری را می‌تواند بپوشاند. دین می‌تواند به زندگی معنا ببخشد و در هویت بخشی به فرد و زندگی جمعی نقش آفرینی کند و اخلاقیات و عدالت را در جامعه گسترش دهد.

میرهاشمی هم در سخنانی، با اشاره به سبک زندگی اسلامی و تأکید بر خانواده بیان کرد که با داشتن زندگی سالم و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی می‌توان بسیاری از مشکلات جهان معاصر مثل اضطراب و افسردگی‌هایی که را که بشر امروز به آن مبتلا است، حل کرد.

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved