-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/07/22 - 12:41
  • 132
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

نشست خبری؛ دومین همایش بین‌المللی قرآنی «رسالات الله» در اندونزی و مالزی برگزار می‌شود

نشست خبری دومین همایش قرآنی «رسالات الله» با حضور دبیر این رویداد بین المللی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. فعالان قرآنی و مسلمانان جهان به زودی شاهد برپایی دور دوم این همایش دینی - فرهنگی به میزبانی کشورهای مالزی و اندونزی خواهند بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات، حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی‌نیشابوری که دبیری این رویداد جهانی را برعهده دارد با اشاره به ضرورت برپایی همایش قرآنی «رسالات الله» گفت: سال گذشته بر اساس وظایفی که اساس‌نامه سازمان و فرهنگ برعهده‌مان گذاشته و به ضرورت دنباله‌روی از منویات مقام معظم رهبری، نخستین گام در برپایی این همایش قرآنی برداشته شد؛ نتایج بسیار خوبی، فراتر از انتظارمان هم کسب شد.

حسینی‌نیشابوری یکی از مهم‌ترین اهداف در برپایی این همایش را تلاش برای گسترش دیپلماسی قرآنی در عرصه‌های بین‌المللی خواند و افزود: قرآن سند مشترکی میان ما مسلمانان به شمار می‌آید که در اقداماتی مشترک می توان به پیام‌های برخاسته از آن امتداد بین‌المللی داد.  بعد از اعلام آمادگی برای تجمیع فعالیت‌های قرآنی داخلی و خارجی به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های قرآن، مجموعه‌های قرآنی را بنابر فعالیت‌های آنها در هشت گروه دسته بندی کردیم.

دبیر این رویداد بین‌اللملی، ادامه داد: در این بین مهم‌ترین اولویت‌مان بر تولیدات قرآنی منطبق بر نیاز روز است، از جمله تولیداتی که متکی بر هوش مصنوعی، فضای مجازی و هنرهای نوین باشند. رسانه‌های امروز در شکلی تازه مشغول فعالیت هستند و ابزارهای نوینی نظیر هوش مصنوعی و عرصه‌هایی همچون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بهره می‌گیرند. ما نیز در برپایی این همایش ضرورت‌های روز را درنظر گرفته و اولویت‌مان را منطبق بر این تغییرات گذاشته‌ایم.

حسینی‌نیشابوری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به ضرورت آشنایی جوانان جوانان با آموزه‌های قرآنی در نامه‌‌ای خطاب به جوانان غربی مدافع مردم غزه گفت: با قرآن آشنا شوید کلید واژه رهبری دراین نامه است که در برنامه‌ریزی برای برپایی دومین دوره این همایش قرآنی به آن توجه ویژه نشان داده‌ایم.

وی درباره برخی نتایج برپایی دوره نخست این همایش قرآنی ادامه داد: با دعوت از کشورهایی که به دوره نخست این همایش پیوستند، فرصتی برای بهره‌مندی از تجربیات بین‌المللی در زمینه با دیپلماسی قرآنی فراهم شد. هدف ما دعوت از کشورهای مسلمان برای شکل‌گیری مجموعه‌ای از همکاری‌های مشترک با مجموعه‌های قرآنی داخلی بود که خوشبختانه به نتایجی حتی فراتر از این خواسته دست پیدا کردیم.

فرصتی برای ایجاد پارلمان قرآنی در جهان اسلام

حسینی‌نیشابوری گفت: طی برگزاری این همایش کشورهای شرکت کنندگان با ظرفیت‌های یکدیگر آشنا شدند و امضای تفاهم‌نامه‌های بسیاری را شاهد بودیم؛ اقدامی که درنهایت به شکل گیری یک شبکه قرآنی می‌انجامد. استقبال از این همایش به اندازه‌ای زیاد بود که امسال چهار کشور برای میزبانی از آن پیشنهاداتی مطرح کردند.

دبیر دومین دوره همایش قرآنی «رسالات الله» ادامه داد: بعد از بررسی‌های صورت گرفته، به پیشنهاد مالزی و اندونزی پاسخ مثبت دادیم، در 26 مهر ماه کوآلالامپور،  در سوم آبان نیز جاکارتا میزبان دوره دوم این همایش خواهند بود. از برپایی این همایش به دنبال تربیت نیروی انسانی در زمینه فعالیت‌های قرآنی هستیم.

حسینی‌نیشابوری یکی دیگر از ضرورت‌هایی که از طریق برپایی این همایش دنبال می‌شود را در احداث و تقویت دارالقرآن‌ها در کشورهای مختلف خواند و گفت: از جمله شاهد احیای مجدد دارالقرآن در بوسنی و هرزگوین هستیم، مسئله دیگری که دنبال می‌شود، تلاش برای نشر جهانی اندیشه‌های قرآنی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است. در راستای تحقق این اهداف از ایده‌ها و ابتکارات جوانان و اندیشمندان معاصر استقبال می‌کنیم.

حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری با نگاه بین‌المللی

وی افزود: گسترش این اندیشه در صورت بهره‌مندی از ابزارهای نوین ارتباطی و هنری برای عموم جوانان جالب توجه و اثرگذار خواهد بود. بنابراین بازهم اعلام می‌کنیم که از تولیدات فرهنگی و هنری که با نگاه بین‌المللی و هم راستا با این اهداف تولید شده‌اند، حمایت می‌کنیم و برای تولیداتی که در قالب‌های نوین نظیر پادکست‌ و فیلم‌ کوتاه هستند نیز جایگاه ویژه‌تری قائل می‌شویم.

 حسینی‌نیشابوری، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در نتیجه برگزاری دوره نخست این همایش دنبال شده را احداث پارلمان قرآنی جهان اسلام خواند و گفت: این پیشنهاد که با هدف تحقق صلح و برقراری عدالت جهانی طرح شده است با استقبال کشورهای بسیاری روبرو شده است، هم‌اکنون در همراهی با شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیش‌نویس اساسنامه این پارلمان در حال تدوین است، بعد از طی مراحل قانونی بعدی، شاهد شکل‌گیری دبیری خانه و انتخاب اعضای آن خواهیم بود.

امکان بارگذاری فایل تولیدات قرآنی با محتوایی که در گزارش اشاره شده از طریق سامانه دماوند فراهم شده است. دور دوم همایش بین المللی قرآنی «رسالات الله» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اواخر 26 مهرماه جاری و 3 آبان ماه به میزبانی کشورهای اندونزی و مالزی برگزار می‌شود.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved