مسیر موفقیت در صادرات صنایع خلاق؛ «بازارهای فرهنگی فراملی یکی از اجزای منحصربهفرد اقتصاد جهانی است»
مدیرکل توسعه روابط فرهنگی آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ضمن شرح نکاتی درباره بازارهای فرهنگی فراملی به اهمیت دیپلماسی فرهنگی و برخی کارکردهای بینالمللی آن پرداخت و گفت: تلاش برای دستیابی به دیپلماسی فرهنگی، نقش مؤثری در تقویت روابط فرهنگی با کشورهای همسایه ایفا میکند که نباید از آن غفلت کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عادل خانی با تاکید برآن که بازارهای فرهنگی فراملی یکی از اجزای منحصر به فرد اقتصاد جهانی به شمار می آید گفت: در بازارهای فرهنگی فرا ملی میتوان هنر، سرگرمی، میراث فرهنگی و صنایع خلاق را در سطوح بینالمللی گردهم آورد. این بازارها فضایی را فراهم میکنند که در آن خلاقیت با تجارت تلفیق و به تعادل میان اهداف سود محور و مأموریت محور منجر میشود.
او افزود: بازارهای فرهنگی با در نظر گرفتن تقاضای متنوع، به عرضه محصولات فرهنگی و صنایع خلاق کمک می کند و با ارائه بسترهایی برای نمایشگاههای بینالمللی، پخش دیجیتال و برنامههای تبادل فرهنگی، دسترسی به مخاطبان بیشتری را ممکن میسازد.
خانی با اشاره به نقش تحول دیجیتال در بازارهای فرهنگی گفت: فناوریهای نوین از طریق پلتفرمهای دیجیتال و رسانههای اجتماعی، بازارهای آنلاین را متحول و فرصتی برای دسترسی به مخاطبان جدید فراهم کرده است. در این بین مدیریت ذینفعان و تمرکز بر یک چشمانداز هنری روشن، مدل کسبوکار قوی و حضور دیجیتالی مؤثر، برای موفقیت در این عرصه ضروری است.
وی در خصوص برخی ضرورتهای پیش روی صادرات محصولات فرهنگی افزود: موفقیت در این زمینه نیازمند برقراری تعادل بین یکپارچگی هنری و قابلیت تجاری است. باید تبادل بینافرهنگی را تقویت و با همکاری کشورهای همسایه به ایجاد تفاهم و گفت وگو کمک کنیم.
ضرورت تمرکز بر اشتراکات برای تحقق دیپلماسی فرهنگی
خانی با تاکید براین که تمرکز بر اشتراکات فرهنگی و میراث مشترک، میتواند به تقویت آگاهی و همدلی بین فرهنگی منجر شود، گفت: نباید فراموش کنیم که کسب موفقیت دراین رابطه نیازمند مدیریت دقیق برای مسائل پیچیدهای همچون حقوق مالکیت معنوی و حفظ هویتهای فرهنگی محلی است.
این مدیر فرهنگی ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی و برگزاری هفتههای فرهنگی نقش مؤثری در تقویت روابط فرهنگی با کشورهای همسایه دارند. برای تحقق دیپلماسی فرهنگی باید بر اشتراکات فرهنگی تمرکز کرد و از فرصتهای موجود نهایت بهره را برد.
خانی افزود: در سالهای اخیر بهرهمندی از کنشگران ملی و فروملی و استفاده از ظرفیتهای مناطق مرزی در توسعه روابط فرهنگی اهمیت ویژهای یافته است.
او نقش هنرمندان در گسترش جهانی فرهنگ ایرانی را مهم دانسته و گفت: هنرمندان و اهالی فرهنگی میتوانند با تعامل در سه سطح دیپلماسی رسمی، ارتباط با موسسات غیردولتی و تعامل با تودههای مردم، تأثیرگذاری بیشتری در این راستا داشته باشند.
خانی با تأکید بر اهمیت برند سازی در زمینه فرهنگی، افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با استفاده از تجربه فعالیتهای مستمر و طولانیمدت در دیگر کشورها، آمادگی دارد تا با حمایت از فعالان فرهنگی به تقویت قدرت نرم و برند سازی ملی جمهوری اسلامی ایران بپردازد.