سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دنبال تحقق دغدغه مقام معظم رهبری است
رئیس مرکز برنامهریزی، نوسازی اداری و فناوری اطلاعات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به اجرای برنامههای تحولگرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه روابط و امور فرهنگی بینالمللی اشاره کرد و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دنبال تحقق دغدغه مقام معظم رهبری است.
عبدالرضا عباسی با اشاره به اینکه پیشینه شکلگیری طرح تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را باید در سالها قبل، در اهدافی که سبب راه اندازی آن شده جستجو کرد، گفت: تاریخچه چیزی که از آن با عنوان طرح تحول در دهمین دوره ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح و اجرایی شد به گذشته این سازمان بازمیگردد. این سازمان از محل ادغام دستگاهها و نهادهای فرهنگی فعال در خارج از کشور ایجاد شد که ماجرای آن به اوایل دهه هفتاد بازمیگردد، در آن سال یک شورای تبلیغات عالی خارجی فعالیت میکرد که ریاست آن را مقام معظم رهبری به عهده داشتند.
طرحی برای تبیین جایگاه قرارگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
او ادامه داد: حضور رهبری در این شورا اهمیت فعالیتهای آن را نشان میداد؛ در سال 72 برخی از اعضای این شورا با توجه به مشغلههای، پیشنهاد تبدیل شورا را به یک سازمان دادند تا همه دستگاهها و نهادهای فرهنگی خارج کشور در قالب یک شورای عالی در این سازمان ایجاد و مدیریت شوند. رهبری موافقت کردند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سال 74 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
عباسی همچنین، گفت: در طول حدود سی سال گذشته، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 9 دوره مختلف مدیریتی را به خود دیده است؛ رؤسای مختلفی آمدند و کار را انجام دادند. اما هنوز آن افقی که مدنظر رهبری بوده، این که باید به قرارگاه فرهنگی بینالمللی نظام تبدیل شود، به طور کامل محقق نشده است.
او درباره اجرایی شدن طرح تحول طی سه سال گذشته، ادامه داد: از آنجایی که آقای ایمانیپور، ریاست فعلی سازمان از ابتدا در بخشهای مختلفی از سازمان حضور و فعالیت داشته، به محض آغاز دوره مدیریتی خود به عنوان دهمین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درصدد آن برآمد که این سازمان در مسیری قرار بگیرد که به قرارگاه فرهنگی بینالمللی تبدیل شود. نخستین اقدام ایشان تلاش برای این بود که چطور میتوان خواسته مقام معظم رهبری را محقق ساخت.
عباسی افزود: بعد از برپایی جلسات داخلی و نشستهایی که با جمعی از نخبگان کشوری به همین منظور برپا شد؛ در نهایت طرح تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از زمستان سال 1400 کلید خورد که چهل اقدام در قالب شش رویکرد کلان را شامل میشد. تمام تلاش مدیران در این سه سال، برنامهریزی مناسب برای تحقق چهل اقدامی است که در قالب طرح تحول پیشبینی شده بود.
او ادامه داد: با این وجود از ابتدا هم پیشبینی شده بود که همه این موارد در زمان کوتاه محقق نشود، به خصوص که در این طرح نگاههایی نو حاکم بود که پیشبرد اهداف مرتبط با آنها زمانبر است؛ از جمله توجه ویژه به فضای مجازی، توسعه صادرات فرهنگی و از سویی تلاش تحقق جایگاه قرارگاهی سازمان. این سازمان برای نهادها و ارگانهای مختلف از جمله مجلسشورای اسلامی و دولت این مسئله را تبیین کرد که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به فرموده مقام معظم رهبری، یک قرارگاه فرهنگی بینالمللی است که باید این مرجعیت درباره آن پیادهسازی شود.
آغاز سند پنج ساله در سال جاری
عباسی با تاکید بر اینکه قرار به اجرای طرح تحول در قالب یک طرح سه ساله گذاشته شده بود، گفت: پایان سال جاری برای اتمام زمان پیادهسازی این طرح در نظر گرفته شده است، ادامه این کار نیز در قالب سند راهبردی پنج ساله سازمان به تصویب شورای عالی رسیده است. سال پایه سند پنج ساله نیز از همین 1403 در نظر گرفته شده است که ادامهای بر طرح تحول به شمار میآید. عمده هدف این طرح، تبیین جایگاه قرارگاهی سازمان بود که خوشبختانه این اتفاق رخ داده است.
او ادامه داد: از شواهد موفقیت در این زمینه میتوان به این اشاره کرد که در شورای عالی امنیت ملی یک قرارگاهی، تحت عنوان قرارگاه رسانهای حوزه بینالملل، ذیل قرارگاه امام صادق دایر شده است. ریاست سازمان فرهنگ هماکنون دبیری این قرارگاه را به عهده دارد که اتفاق مهمی است، ریاست آن را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده دار است. بخش بینالملل سند فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی کشور را هم سازمان فرهنگ عهدهدار شد که اتفاق مهمی است، در شورای توسعه و صادرات محصولات فرهنگی، سازمان فرهنگ به عنوان دبیرخانه آن مشغول به ایفای نقش شده است. اینها مواردی از به رسمیت شناخته شدند نقش قرارگاهی سازمان در عرصه داخلی است.
روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
نظر خود را بنویسید.