-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/08/02 - 15:08
  • 44
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

«نیازمند یک اکوسیستم جدید در حوزه صادرات صنایع فرهنگی هستیم» - گزارش یک نشست هم‌اندیشی

به همت مؤسسه فرهنگی بین‌المللی الهدی نخستین نشست هم اندیشی و هم افزایی برای صادرات فرهنگی در سالن جلسات مجتمع فرهنگی تزکیه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت، در این نشست، انتقاداتی درباره وضعیت فعلی صادرات صنایع دستی ایران مطرح کرد.

اسدی با اشاره به وجود بیش از یکصد هزار صادرکننده صنایع دستی در کشور، این تعداد را نگران‌کننده خواند و تصریح کرد: این حجم از صادرکننده کنترل نشده یعنی نبود نظارت و استاندارد. این شرایط باعث صادرات محصولات بی‌کیفیت و خدشه‌دار شدن وجهه محصولات ایرانی در بازارهای جهانی می شود که هم اکنون شاهد آن هستیم.

لزوم تغییرات بنیادین در صنعت فرهنگی و صادرات کشور

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت، همچنین تأکید کرد: صنعت فرهنگی و صادرات کشور با چالش‌های جدی روبرو است که نیازمند تحول و بازنگری اساسی است.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از ضعف در دانش و و لزوم ارائه آگاهی در خصوص صادرات صنایع فرهنگی توسط رایزنان اقتصادی و فرهنگی کشور، گفت: ما باید به این نکته توجه کنیم که انتخاب‌های هوشمندانه در حوزه رایزنی‌های اقتصادی و فرهنگی می‌تواند تأثیر بسزایی در بهبود وضعیت صادرات داشته باشد.

اسدی همچنین به وجود کارگاه‌های تولیدی در کشورهای همسایه، از جمله افغانستان، اشاره کرد و افزود: این کشورها با قیمت‌های پایین‌تر اقدام به تولید می‌کنند و ما باید به این نکته توجه کنیم که ضعف در دانش و مهارت می‌تواند مانع از رقابت ما در بازارهای جهانی شود.

وی بر ضرورت تشکیل کنسرسیوم‌ها و تشکل‌های فعال در حوزه صنایع فرهنگی تأکید کرد و گفت: ما نیاز داریم تا نگرش‌ها در طراحی و تولید تغییر کند و برای این منظور برگزاری مسابقات طراحی و تأمین مالکیت معنوی طرح‌ها ضروری است.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت همچنین به لزوم تصویب قوانین سخت‌گیرانه‌تر در مجلس برای حمایت از حقوق طراحان اشاره کرد و افزود: ما باید قوانینی وضع کنیم که از سرقت طرح‌ها جلوگیری کند و جریمه‌های سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته شود.

اسدی در پایان تصریح کرد که برای بهبود وضعیت صنایع دستی و فرهنگی کشور، نیاز به ایجاد یک اکوسیستم مناسب داریم که بتواند از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کند و به سمت رشد و توسعه پایدار حرکت کند.

در ادامه مهدی فیاضی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی بین‌المللی الهدی، گفت: موسسه الهدی، به عنوان یک نهاد فرهنگی شبه‌خصوصی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به دنبال ارتقاء صادرات فرهنگی در سطح بین‌المللی است.

وی افزود که سه سال پیش دبیرخانه‌ای با عنوان دبیرخانه صادرات فرهنگی برای شناسایی راه‌های ارزآوری در کشور تشکیل شد که به بررسی ظرفیت‌های مغفول ارزآوری از طریق صنایع فرهنگی و هنری پرداخت. هدف از این دبیرخانه، حمایت از صنایع خلاق و فرهنگی است.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved