-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/06/05 - 14:10
  • 436
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نشست فکری «بینش تمدنی امام موسی صدر» برگزار شد

همزمان با چهل و پنجمین سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، نشست فکری با عنوان «بینش تمدنی امام موسی صدر» را در روز پنج شنبه مورخ 02/06/1402 با حضور جمعی از علمای مسیحی، شیعی و اهل تسنن، رجال سیاسی، نخبگان فرهنگی و فرزند ایشان، در مرکز فرهنگی امام خمینی (ره) بیروت برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید، مجری برنامه  علی قصیر، ضمن خیر مقدم به حاضران و شرکت کنندگان، دقائقی در خصوص ویژگی های امام ربوده شده سید موسی صدر و تأثیر مثبت و انسان دوستانه ایشان بر وحدت لبنانی ها، سخن گفت.

آنگاه، شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت درمورد امام موسی سخنرانی کرد، و اینکه چگونه در مسجد شهر کفرشوبا نماز می خواند و در کلیسا سخنرانی می کرد، به ویژه سخنرانی معروف وی در کلیسای کبوشی ها که مردم احساس می کردند او به همه آنها و مردم لبنان از فرقه های مختلف تعلق دارد، تا حدی که به ایشان به عنوان نماد عام حالت بشری نگاه میکردند.  شیخ حمود اشاره‌ای داشت به اینکه امام از مقاومت فلسطین دفاع کرد و برای حفظ آن و دور نگه داشتن آن از تنش‌های سیاسی داخلی و منطقه‌ای تلاش کرد، زیرا در بسیاری از جلسات شرکت می کرد و شاید همه ما عبارت معروف ایشان را شنیده ایم که به رئیس یاسر عرفات گفت: شرف قدس جز به دست مؤمنان صادق آزاد نمی شود.

پس از وی، رئیس مرکز رسانه کاتولیک، موسینور عبده ابو کسم سخنرانی داشت و گفت: امام صدر با نگاه تمدنی خود معتقد بود که گفت و گو بهترین راه برای کوتاه کردن فاصله بین مردم و حل اختلاف تمدن ها است. امام صدر از اصل گشاده رویی با دیگران و احترام به عقاید و بینش آنها و احترام به دین و آداب و سنن آنها پیروی کرد و خواستار اعمال فرمول همزیستی بود که لبنانی ها پذیرفتند و آن را تضمین کردند.

 

سپس استاد حسن قبلان عضو دفتر سیاسی جنبش امل سخنرانی کرد و گفت: مردم امروز در یادبود امام صدر به رهبر نمونه ای نیاز دارند که در درد و شادی و رنج با آنها زندگی کند، رهبری که دو خانواده فقیر جنوبی را در منطقه "جعیتا" سرکشی می کند، رهبری که قد دو متریش را خم می کند برای ورود از یک در کوچک ساده و سر سفره شام یک خانواده قوطی ساردین بنشیند. به رهبری نیاز دارد که به آنچه می گوید عمل کند، زندگی نامه او قبل از شعارهایش، عملش، و مقدم بر حرفش باشد. امامی که شعور انسانی او، همبستگی او با محرومان و آوارگان وطن و در اقصی نقاط جهان در عمل باشد.

سپس محمود قماطی، عضو شورای سیاسی حزب الله لبنان سخنرانی کرد. او گفت: امام موسی صدر به روابط اعراب با همدیگر و همزیستی در لبنان و گشادگی نسبت به هر گزینه ای که مردم این کشور را به یکدیگر نزدیکتر کند بسیار توجه داشت. اما در مورد دشمن اسرائیل هیچ گاه اغماض نکرد. بلکه او خواستار استفاده از سلاح برای مقابله با آن حتی با ناخن و دندان بود. این ندای امام واقعیت سیاسی لبنان را تغییر داد و منجر به آزادسازی جنوب لبنان شد و لبنان قدرتمند را با مقاومت خود مستحکم کرد.

در انتهای این نشست، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان به ارائه سخنرانی خود با عنوان «بررسی تطبیقی ​​در اندیشه امام سید موسی صدر و امام سید علی خامنه ای» پرداخت. سید کمیل باقرزاده در سخنرانی خود ابعادی از مقایسه و همگرایی اندیشه امام صدر و امام خامنه ای را برشمرد و گفت از برجسته‌ترین متفکران معاصر که به مکتب اصیل "و حتی رهبر جریان فکری معاصر" می‌باشند، حضرت سید موسی صدر و حضرت امام سید علی خامنه‌ای هستند. اما نکته مهم این است که بعد رهبری و سیاسی این دو امام بر بعد فکری و اندیشه ای آن‌ها در واقع غلبه کرده است.

باقرزاده ضمن ارائه کامل جنبه های همگرایی امام سید موسی صدر و امام خامنه ای در بینش تمدنی، ارکان تمدن اسلامی و برشمردن ویژگی های اصلی آن تمدن از دیدگاه امام موسی صدر و امام خامنه ای، را بیان کرد و گفت: هر دو امام، تمدن اسلامی را هدف متعالی و نهایی انقلاب اسلامی می‌دانستند.

وی در پایان سخنان خود اشاره کرد: امام موسی صدر معتقد بود که نبرد اصلی امروز ما یک نبرد سرنوشت ساز تمدنی است و می گفت: این نبرد ما چهره های زیادی دارد، یک نبرد تمدنی طولانی مدت و چندجبهه ای است؛ این نبرد گذشته و آینده است.

بهروز عباس زاده

بهروز عباس زاده

تصاویر

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved