-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/07/11 - 13:10
  • 205
  • زمان مطالعه : 1 ساعت و 29 دقیقه

بزرگداشت سید مقاومت در سراسر دنیا

با شهادت شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، مردمان نقاط مختلف دنیا، واکنش‌های بسیاری به این عمل اتفاق و رفتار جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، نشان دادند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بخشی از این واکنش‌ها را در ادامه به صورت اختصار می‌خوانید:

پاکستان (کراچی)

مراسم بزرگداشت شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب الله لبنان با حضور حسن نوریان، سرکنسول، سعید طالبی‌نیا، مسئول خانه فرهنگ ایران، شیخی، سرپرست مدارس شبه قاره هند، جمعی از دیپلمات‌ها و معلمان و کارگزاران ایرانی و خانواده‌های آنان در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کراچی برگزار شد.

نوریان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی با ارائه آمار تاریخی از جنایات کشورهای غربی در جنگ جهانی اول و دوم و نیز، جنگ‌های آفریقا و قاره آمریکا، چهره کریه آنان را در نسل کشی انسان‌ها تبیین کرد.

طالبی‌نیا در سخنانی، با اشاره به اهمیت عبرت آموزی از وقایع تاریخ اسلام و مسلمانان گفت: همواره سه دلیل عمده وجود داشته و دارد که موجب شکست و بدبختی مسلمانان در مواجهه با دشمنان می‌شود که عبارتند از: ساده انگاری در مواجهه با حیله‌گری‌ها و نفاق دشمنان؛ ترس و بزدلی از هیمنه پوشالی دشمن و اختلاف داخلی و خیانت.

مسئول خانه فرهنگ کشورمان افزود: تعدادی از مسلمانان در جنگ صفین، فریب حیله‌های معاویه را خوردند و وقتی قرآن‌های بر سر نیزه لشکر نفاق را دیدند، به رهبرشان امام علی علیه السلام فشار آوردند که با قرآن نجنگد و به حکمیت تن دهد. با همین اندیشه عوامانه بود که خلیفه بر حق به ناچار از حکومت کنار رفت و یک فرد منافق، سال‌ها بر مسلمانان حاکم شد و هزاران صحابی مخلص پیامبر و شیعه ناب امیر مؤمنان علی علیه السلام را به شهادت رساند. همین گروه نادان که بعدها بنام خوراج نامیده شدند، از طرف معاویه طرد و عده‌ای از آنان کشته و مابقی هم مطرود مسلمانان واقع شدند.

وی در تبیین رذیله اخلاقی «ترس و بزدلی» در میان جبهه داخلی گفت: در حکومت کوتاه مختار ثقفی وقتی آل زبیر کوفه را تصرف کردند، یک جمع هفت هزار نفری از یاران مختار، به خاطر ترس و بزدلی، امان نامه آل زبیر را پذیرفتند و سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و همین که خود را تسلیم کردند، علیرغم وعده دشمن، همه‌شان گردن زده شدند.

طالبی‌نیا اظهار داشت: شهید سید حسن نصرالله مصداق بارزی از یک مجاهد مخلص، بصیر، شجاع و وفادار و نیز فرماندهی با تدبیر در میانه میدان بود که در طول عمر خود راه عزت و آزادگی را برگزید و هرگز زیر بار ذلت و خواری در برابر دشمنان اسلام نرفت و در همین راه پر افتخار فرزند 17 ساله خود را نیز قربانی راه عزت و عدالت کرد.

وی تأکید کرد: اگر کسانی در جمهوری اسلامی خیال کنند که با نرمش در برابر دشمن صهیونیستی و استکبار جهانی می‌توانند دل آنها را به دست آورده و مشکلات کشور را حل کنند، در اشتباه بزرگی هستند چرا که آمریکا و اسرائیل و غرب، به کمتر از نابودی جمهوری اسلامی و تجزیه کامل ایران عزیز راضی نخواهند شد.

به مناسبت شهادت شهید سیدحسن نصرالله، سردار عباس نیلفروشان و شهدای دیگر جبهه مقاومت، مراسم باشکوهی با حضور حسن نوریان، سرکنسول ایران، سعید طالبی نیا، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ، آیت الله رئیسی مسئول حوزه علمیه امام خمینی(ره) و جمعی از استادان دانشگاه در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی برگزار شد.

آغا شیرازی از مجریان سرشناس تلویزیونی پاکستانی با معرفی و تجلیل از شخصیت و خدمات دینی اسلامی و مقاومت شهید سیدحسن نصرالله و جنبش اسلامی حزب الله در برابر حکومت غاصب صهیونیستی و حمایت از آزادی قدس و مردم مظلوم فلسطین، برنامه را آغاز کرد.

سیدصادق رضاتقوی، معاون دبیرکل انجمن ائمه و علمای امامیه پاکستان گفت: امروز اینجا گردهم آمده ایم تا درباره فردی که تمام زندگی خود را در راه اعتلای اسلام و مسلمین فدا کرده است، گفتگو کنیم. او نه تنها رئیس یک نهضت اسلامی بلکه روح و روان حزب الهی به معنای واقعی بود.

وی تأکید کرد: شهید نصرالله در کنار رهبری نهضت اسلامی، پیرو و سرباز واقعی امام خامنه ای و دشمن سرسخت امپریالیسم جهانی و اسرائیل بود.  

سیدناظرعباس تقوی، معاون دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان گفت: راهی که شهید حسن نصرالله انتخاب کردند، راه سالار شهیدان امام حسین علیه السلام بود. او آرزوی قلبی داشت که در این راه مقدس به آقا و پیشوای خود سیدالشهداء بپیوندند. اکنون که سید با انجام مسئولیت و وظیفه خودشان به ملکوت پیوستند، مسئولیت سنگینی نیز بر دوش ما گذاشته‌اند.

مولانا اصغر درس، محقق و عالم برجسته اهل سنت در سخنانی، گفت: قرآن کریم می‌فرماید که خداوند با مؤمنان با جانشان معامله کرده و در عوض بهشت را به آنان عطا کرده است. به همین دلیل است که مؤمنان در راه خدا می‌جنگند، می‌کشند و کشته می‌شوند.

معراج الهدی صدیقی، معاون مرکزی حزب جماعت اسلامی پاکستان گفت: سیدحسن نصرالله تنها یک شخصیت نیست، بلکه نام، یک فکر و اندیشه جاویدان است. وی پس از شهادت سیدعباس موسوی، در سن سی سالگی رهبری حزب الله را برعهده گرفت و با زحمات گرانسنگ خود حزب الله را از زمین تا آسمان بالا برد.

آیت الله غلام عباس، رئیسی از علمای شاخص شیعه و مسئول حوزه علمیه امام امام خمینی(ره) گفت: شهادت سیدحسن نصرالله، بنده واقعی خداوند و پیرو راستین مقام معظم رهبری را به همه مهمانان تسلیت می‌گوییم. ما باید با هم برای خنثی کردن نقشه‌های شیطانی، اعتلای دین مقدس اسلام و آزادی مسلمانان مبارزه کنیم.

در بخشی از این مراسم علاوه بر پخش کلیپ، گروه سرود دانش آموزی مدرسه «صبح ظهور» در مدح شهدای مقاومت، به اجرای برنامه پرداختند که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

پاکستان (اسلام آباد)

مراسم یادبود شهادت سید و سالار مقاومت شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله با حضور امیری‌مقدم، سفیر و مجید مشکی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از کارکنان نهادهای مستقر در اسلام‌آباد و  ایرانیان مقیم به همراه خانواده‌های آنان در مسجد امام حسین(ع) اسلام‌آباد برگزار شد.

مشکی، رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به رشادت‌ها و خدمات سید و سالار مقاومت شهید سید حسن نصرالله در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه بیان کرد: خوی وحشی‌گری‌های رژیم صهیونسیتی همواره موجب سلب آرامش و آسایش از جوامع اسلامی به ویژه فلسطین اشغالی بوده است و جهان اسلام راهی جز از بین بردن این غده سرطانی ندارد که این خواسته تنها در با وحدت مسلمانان محقق خواهد شد.

وی عنوان کرد: اگر چه این شهید والامقام و دیگر شهدای راه اسلام به پاداشی که همواره برای رسیدن به آن، در دعا و راز و نیاز بودند رسیدند، امّا دشمن باید بداند با شهادت رهبران مقاومت از جمله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید اسماعیل هنیه و شهید سید حسن نصرالله قدوم مبارزان و سربازان عرصه مقاومت مستحکم تر و شجاعت آنان بیشتر خواهد شد.

مشکی ادامه داد: بر خلاف نظر پوچی و نیستی بعد از مرگ در منظر مستکبران و ظالمان، حامیان مظلومین عالم به ویژه سربازان و سرداران عرصه مقاومت مرگ را شهادت و وصال با معبود خویش می‌دانند و بی‌شک بر حسب مشیت الهی با شهادت صالحی، صالح دیگر جایگزین خواهد شد و انتقام خون زنان و کودکان مظلوم در اقصی نقاط جهان به خصوص فلسطین و غزه و لبنان به دستان جانشین این شهداء گرفته خواهد شد.

همچنین، مجید مشکی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد در مراسم سالگرد طوفان الاقصی که از سوی نهضت بیداری امت مصطفی(ص) در اسلام آباد برگزار شده بود، با اشاره به جنایات رژیم اشغالگر قدس، به بیان پیامدهای مثبت عملیات طوفان الاقصی پرداخت و این عملیات را مبداء تغییر تاریخ تحولات منطقه غرب آسیا دانست.

وی که به عنوان سخنران ویژه این مراسم سخن می‌گفت، با بیان اینکه در یک سال گذشته جهان شاهد صفحات تاریک و سیاهی از جنایات هولناک رژیم صهیونیستی بوده است، به نقاط روشن و سفید تاریخ در جریان طوفان الاقصی پرداخت.

رایزن فرهنگی کشورمان اظهار داشت: جهان طی یک سال گذشته شاهد وقایع و رویدادهایی بود که تاکنون نسبت به رژیم اشغالگر قدس سابقه نداشته است که از جمله آنان حرکت یکپارچه اعتراضی تمامی ملت‌ها اعم از مسلمان و غیر مسلمان بر علیه اسرائیل، محکومیت‌ سازمان‌ها و مجامع بین المللی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی، اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی در محکومیت تجاوزگری اشغالگران قدس شریف و نهایتاً چشاندن طعم ضربات موشکی جمهوری اسلامی ایران به این رژیم است.

وی ابراز امیدواری کرد که مقاومت ملت‌های مسلمان به زودی به نتیجه نهایی برسد.

پاکستان (کویته)

در آستانه اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی، همایشی تحت عنوان «همبستگی فلسطین و غزه» به همت شورای همبستگی ملی بلوچستان با حضور سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در کویته در «تالار دربار» شهر کویته برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مقصود علی دومکی، سخنگوی مرکزی حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان در سخنان خود بیان کرد: حماس با توکل بر خدا علیه اسرائیل و آمریکا جنگید. حمایت از حماس و حزب الله بر عهده کل امت اسلامی است. رزمندگان حماس و حزب الله در مقابل قدرت نظامی و فناوری دشمن نترسیدند و نخواهند ترسید و تا آخرین قطره خونشان علیه آمریکا و اسرائیل می‌جنگند.

صابر بلوچ، معاون دبیرکل مرکزی حزب مردمی پاکستان با بیان اینکه حمایت از مردم فلسطین وظیفه شرعی و اخلاقی ماست گفت: سکوت جامعه جهانی در مورد نقض حقوق بشر در غزه بسیار غم انگیز و محکوم برانگیز است. راهپیمایی میلیونی پیامی به جهانیان خواهد داد که ما در کنار مسلمانان مظلوم فلسطین هستیم.

حجت‌الاسلام سید ظفر عباس شمسی، رهبر حزب مجلس وحدت مسلمین بلوچستان گفت: آنهایی که سازمان های جهانی به نام دین تشکیل دادند، امروز در قتل عام مردم فلسطینی چرا ساکت اند و چرا با مظلومین فلسطین و لبنان یاری نمی‌کنند؟

غلام نبی‌مری، عضو شورای اجرایی حزب ملی بلوچستان گفت: کشورهای استعماری برای دستیابی به منافع و سیاست‌های توسعه طلبانه خود درصدد نابودی هویت و وجود اقوام مظلوم عالم از جمله فلسطینی‌ها هستند و قهرمانان شجاع و نستوه امثال اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله مانند دیوار آهنین در مقابل آنان می‌ایستند و جان‌های شیرین خود را در دفاع از مظلومین از دست می‌دهند و الگویی برای ما می‌شوند.

نسیم الرحمان ملاخیل، مشاور سر وزیر حکومت بلوچستان در امور محیط زیست، از جایگاه نماینده دولت پاکستان و نیز حکومت بلوچستان در حمایت از مردم غزه و آرمان فلسطین اعلام کرد که حکومت بلوچستان نیز از هفتم اکتبر سالگرد عملیات طوفان الاقصی به عنوان روز رسمی تجلیل خواهد کرد.

مولانا هدایت الرحمان، عضو مجلس نمایندگان ایالت بلوچستان و امیر جنبش حق خواهی گوادر، با بیان اینکه کشورهای اسلامی به جز جمهوری اسلامی در قبال مسئله فلسطین به طور کلی سکوت کرده‌اند، گفت: اگر انسجام و اتحاد وجود می داشت و سران اسلامی یکصدا تجاوز رژیم اشغالگر صهیونیستی بر غزه و لبنان را محکوم می‌کردند، اسرائیل چنین جرأتی به خود نمی داد که به این شکل بی رحمانه به جنایت های خود در غزه و لبنان ادامه دهد.

مولانا عبدالقادر لونی، امیر جمعیت علمای اسلام، مولانا عبدالحق هاشمی امیر جماعت اسلامی بلوچستان و رئیس شورای همبستگی ملی، عبدالمجید بادینی عضو پارلمان ایالت بلوچستان، حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم موسوی امام جمعه شیعیان کویته، محمد امجد عضو حزب مسلم لیگ مرکزی و شخصیت‌های دیگر در سخنرانی‌های خود در این همایش از جوامع بین الملل خواستار اعمال فشار به نتانیاهو برای پایان دادن به جنایت جنگی رژیم صهونیستی در غزه و لبنان شدند و بر همبستگی و انسجام اسلامی در حمایت فکری و عملی از مردم مظلوم فلسطین و جبهه مقاومت تأکید کردند.

سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کویته نیز در این همایش، دستاوردهای عملیات طوفان الاقصی را در سه سطح راهبردی، تاکتیکی و روانی – رسانه‌ای تبیین کرد و مهمترین دستاورد این عملیات را، قرار گرفتن روند تحولات رژیم خبیث صهیونیستی در مسیر زوال و فروپاشی عنوان داشت.

در پایان این همایش، به صورت دسته جمعی برای پیروزی جبهه مقاومت دعا شد و بیانیه مشترک مبنی بر حمایت ملت‌های اسلامی از آرمان فلسطین و مردم غزه و انقطاع روابط با اسرائیل صادر شد.

پاکستان (لاهور)

خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور با توجه به رسالت خود در حمایت از آرمان فلسطین و ترویج فرهنگ مقاومت اسلامی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی را به‌ منظور گرامیداشت شهدای راه قدس به ویژه سید الشهدای مقاومت سید حسن نصرالله و اعلام همبستگی با مردم مظلوم فلسطین برنامه ریزی کرده است.

این برنامه‌ها شامل مسابقات قرائت قرآن، شب شعر، مراسم ترحیم و تعزیت و همچنین چاپ مقالات و انتشار محتوای مجازی علیه اقدامات ضد انسانی رژیم صهیونیستی بوده و به‌طور گسترده مورد توجه و استقبال مردم و نخبگان فرهنگی و مذهبی پاکستان قرار گرفته است.

در راستای گرامیداشت مقام شهید سید حسن نصرالله، این مجاهد کبیر و پرچمدار مقاومت، مراسمی در مرکز انجمن حسینیه خواجگان نارووالی برگزار شد. این مراسم با همکاری خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور، سازمان دانشجویان امامیه و حزب مجلس وحدت مسلمین به انجام رسید. حضور گسترده دوستداران مقاومت و مشتاقان فرهنگ اسلامی و قرآنی در این مراسم به چشم می‌خورد.

در این مراسم، اصغر مسعودی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور اظهار داشت: دنیای اسلام، عالمی با فضیلت و شخصیتی با عظمت را از دست داد و حزب‌الله لبنان رهبری کم‌نظیر را از دست داد، اما برکات تدبیر و جهاد چند دهه‌ای او هرگز از بین نخواهد رفت. آنچه سید حسن نصرالله در لبنان پایه‌گذاری کرد و به سایر مراکز مقاومت جهت بخشید، با فقدان او نه تنها از میان نخواهد رفت بلکه به برکت خون او و دیگر شهدا استحکام بیشتری خواهد یافت. ضربات مقاومت بر پیکر رژیم صهیونیستی کوبنده‌تر خواهد شد.

مسعودی تاکید کرد: سید حسن نصرالله یک راه و مکتب بود و این راه همچنان ادامه خواهد داشت. او پاداش سال‌ها جهاد فی سبیل‌الله را با شهادت دریافت کرد. رژیم صهیونیستی اگرچه برای بقای خود دست به هر اقدامی می‌زند، اما هیچ‌گاه نمی‌تواند مقاومت را متوقف کند. شهادت سید حسن نصرالله تنها به گسترش و تقویت بیشتر جبهه مقاومت منجر خواهد شد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی برای بقای عمر خود دست به هر کاری می‌زند، بنابراین از شهادت کودکان، نوجوانان، زنان و غیرنظامیان فروگذار نخواهد کرد. رژیم صهیونیستی ،هزاران زن و مرد و کودک و جوان و پیر را به شهادت رسانده و    رهبران و فرماندهان حزب‌الله و قهرمان راه عزت ، شهید بزرگوار سید حسن نصرالله و شهید نیلفروشان  را به شهادت می رساند ؛ولی شجره طیبه مقاومت از حیات و رشد باز نمی‌ایستد،اکنون باید با وحشت نظاره‌گر تاثیر خون سید حسن نصرالله بر گسترش بیش از پیش مقاومت باشند.

مسعودی عنوان کرد: ما بر اساس ماده  51 منشور سازمان ملل مطابق با قوانین بین‌المللی،  حق دفاع از خود را داریم و در عملیات وعده صادق2  با 200 موشک، فقط مکان‌های نظامی و امنیتی  را که مسئول نسل ‌کشی در غزه و لبنان هستند، هدف قرار دادیم. با موشکباران مکان های نظامی اسرائیل، کودکان غزه را خوشحال و موجب ترس و دلهره ی نظامیان کودک کش شدیم .

در ادامه، علامه سید احمد اقبال رضوی، نائب رئیس مجلس وحدت مسلمین پاکستان در ادامه در سخنانی در تجلیل از شهید سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به ابعاد ولایت مداری، مبارزاتی، اخلاقی و معنویی ایشان اشاره کرد. وی به تفسیرآیه شریفه «و  ما  محمّدٌ  الّا  رسوْلٌۚ- قدْ  خلتْ  منْ  قبْله  الرّسلؕ- افاۡىٕنْ  مّات  اوْ  قتل  انْقلبْتمْ  علٰۤى  اعْقابکمْؕ» پرداخت و ادامه داد: سید مقاومت با عشق به شهادت، راه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را تا آخرین نفس ادامه داد. او شهادت را زیبا می‌دید و در راه دفاع از مظلومان تا پای جان ایستادگی کرد.

حجت الاسلام علامه سید احمد اقبال رضوی با اشاره به جایگاه ویژه سید حسن نصرالله و اسماعیل هنیه همانند دوچشم بینای رهبر معظم انقلاب در لبنان و فلسطین، ترور ایشان را فتنه‌ای بزرگ قلمداد کرد که مواجهه صحیح با آن، مستلزم بصیرت بالا بود.

این مراسم با نوحه خوانی و پیام‌های تسلیت به پایان رسید و حضور پرشور شخصیت‌های سیاسی، مذهبی و فرهنگی لاهور، نشانگر همدردی مردم با شهدای مقاومت و همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و لبنان بود.

خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور با هدف تقویت همبستگی با مردم فلسطین و بزرگداشت مقام شهدای مقاومت، چندین برنامه فرهنگی و مذهبی را به اجرا می‌گذارد. این برنامه‌ها شامل مسابقات قرائت قرآن و شب شعر هستند.

پاکستان (مولتان)

همزمان با فرا رسیدن روز 7 اکتبر مصادف با سالروز عملیات طوفان الاقصی، جمعی از شعراء و فرهنگیان مولتانی با حضور در خانه هنرمندان این شهر با قرائت اشعار و قطعات ادبی یاد و خاطره پدران، مادران، جوانان و کودکان فلسطینی مظلوم ساکن غزه را گرامی داشتند و از مقام و منزلت این روز حماسی تجلیل کردند.

در ابتدای این مراسم که با حضور خانم خولا امجد مدیر مؤسسه MPA، طاهره نجم رئیس بنیاد فرهنگی، مخدوم یزدانی گیلانی رئیس تحریک امن پاکستان، صابر انصاری رئیس انصار ادب مولتان، خانم زهرا سجاد زیدی عضو سابق سازمان ملل، شعرای برجسته مولتانی از جمله ارشد چشتی، قمر هاشمی، ذیشان هاشمی ، عبدالله انصاری، علی عمران گردیزی، شودب کاظمی، غلام تابش صمدانی، احمد مسعود، و خانم ها صائمه اعجاز، شازیه کنول،  آمنه عزیز و تانیا عابدی برگزار شد، آیاتی چند از کلام الله مجید تلاوت شد.

در ادامه، شعرای حاضر به شعرخوانی در موضوع قدس، فلسطین، لبنان، طوفان الاقصی، مردم غزه، محکومیت جنایت‌های اسرائیل پرداختند.

در پایان مراسم، پس از قرائت پیام رایزن فرهنگی کشورمان به مناسبت سالروز عملیات طوفان الاقصی، به دعوت مسئول روابط عمومی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در مولتان، همگان برای پیروزی امت اسلام و پایان جنگ در سراسر عالم به ویژه غزه و لبنان دست به دعا برداشتند و اقتدار هر چه بیشتر کشورهای اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان حامیان مردم مظلوم غزه و لبنان را از خداوند متعال مسئلت کردند. 

با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد و خانه فرهنگ کشورمان در مولتان، مراسم یادبود سرداران شهید مقاومت سید حسن نصرالله و اسماعیل هنیه و بزرگداشت عملیات طوفان الاقصی در امام بارگاه ابوالفضل العباس(ع) چوک کومهارانوالا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور بزرگان و سران احزاب مختلف پاکستان آغاز شد، تلاوت قرآن کریم توسط قاری علیرضا گیلانی به همراه منقبت خوانی کشف زیشان حیدر و شهید غلام حسنین انصاری در رثای سید مقاومت سید حسن نصرالله و حاج اسماعیل هنیه صورت گرفت.

نکته مهم این که به ابتکار خانه فرهنگ ایران در درگاه ورودی این محفل همگان بر سر قبری که به صورت نمادین برای شهدای طریق القدس سید حسن نصرالله و اسماعیل هنیه طراحی و تزئین شده بود، قرائت فاتحه می کردند.

علامه سید مجاهد عباس گردیزی ضمن قدردانی از رایزنی فرهنگی و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران اعلام داشت: همواره ما حامی مستضعفان صدای مردم مظلوم بوده‌ایم. گذشته ما روشن است و آینده ما هم روشن خواهد بود. در تاریخ گذشته ما واقعه کربلا ثبت شده است و در آینده فکری ما ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) ثبت شده است.

وی اضافه کرد: همه جهانیان دیدند که غیور مردان جمهوری اسلامی ایران دو بار به اسرائیل حمله کردند و با این جوانمردی و شجاعت ثابت کرد سیستم دفاعی اسرائیل ناکارآمد است.

علامه گردیزی در پایان گفت: در مقطع کنونی می بینیم جمهوری اسلامی ایران نقش پدرانه خود را در قبال امت اسلام ایفا می کند و برای او هیچ نحله و فرقه ای اعم از شیعه و سنی فرقی ندارد.

علامه سید سلطان احمد نقوی، رئیس مجتمع مهدیه و نایب رئیس استانی مجلس علمای مکتب اهلبی پنجاب جنوبی سخنران بعدی بود که اظهار داشت: راه سالار مقاومت سید حسن نصرالله و شهید اسماعیل هنیه راه پیامبرمان حضرت محمد(ص) در دفاع از مظلومان است. در وضعیت آشفته امروز جهان اسلام، تنها راه سعادت و رستگاری اطاعت از ولی زمان است. همان گونه که سید حسن نصرالله و شهید هنیه از ولی زمانه خود اطاعت کردند و رستگار شدند.

در بخشی دیگر عالم برجسته دینی، علامه سید امیرحسین نقوی ضمن اهدای درود و سلام به روح مطهر مجاهدان راه قدس بیان داشت: امروز بر اساس فرموده امام خمینی(ره) باید عمل کرد. زمان آن رسیده وحدت شیعه و سنی در تمام عالم رقم بخورد و همه دست در دست اسرائیل غاصب را سر جایش بنشانیم.

محمد عارف رضوی هماهنگ کننده رسانه های مرکزی اعلام داشت: وقت آن است همگان در میدان بایستیم و دشمن را به چالش بکشیم. امروز وقت خیره شدن به چشمان باطل است و ضربه های مستمر ما قدرت وصف ناشدنی گروه خیر و نیکی را ثابت خواهد کرد. امروز باید شجاعتی هموزن شهیدان سید حسن نصرالله و حاج اسماعیل هنیه داشت تا دشمن بترسد و دست به کشتار نزند.

علامه غلام مصطفی انصاری رئیس مجلس اتحاد بین المومنین گفت: بینان گذار انقلاب حضرت امام خمینی(ره) در نامگذاری روز قدس تصریح کردند که ما با هیچ فرقه و مکتبی دشمن نیستیم، بلکه دشمن مستکبرین هستیم و حامی مستضعفین جهان. امروز هم جانشین امام راحل حضرت آیت الله العظمی خامنه ای همانگونه که حضرت امام علی(ع) و حضرت امام حسین(ع) از مرگ نهراسیدند در مصلای نماز جمعه حاضر شد و با این عمل پوزه اسرائیل و طرفدارانش را به خاک مالید.

علی فضل عباس نقوی رئیس کانون وکلای پاکستان و رئیس سابق کانون وکلای دادگستری گفت:در راه حمایت از مظلومین غزه و فلسطین هر کاری باید کرد تا همچون شهدای والامقام سید حسن نصرالله و اسماعیل هنیه موجبات رضایت خداوند را فراهم کرد. خط فکری ما در امتداد خط فکری و اعتقادی کربلاست و هر که با کربلا همراه شود، مسافر راه شهادت خواهد بود.

در ادامه این محفل، علامه سید کاشف ظاهر نقوی، رئیس ناحیه شورای علمای شیعه اظهار داشت: این مکتب ماست که سردار شجاعی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی و رهبری برجسته مانند سید حسن نصرالله را در کنار هزاران شهید دیگر برای آزادی قدس فدا می کند.

در پایان این مراسم، مسئول روابط عمومی خانه فرهنگ کشورمان پیام مجید مشکی، رایزن فرهنگی کشورمان به مجلس یادبود شهدای مقاومت سید حسن نصرالله و اسماعیل هنیه و سالگرد عملیات طوفان الاقصی را قرائت کردند.

پاکستان (پیشاور)

به منظور بزرگداشت اولین سالروز عملیات «طوفان الاقصی» و یادبود شهدای مقاومت سیدحسن نصرالله و اسماعیل هنیه، کنفرانس وحدت اسلامی عامل مبارزه با استکبار جهانی با حضور شخصیت‌های برجسته سیاسی و مذهبی ایالت خیبرپختونخوا پاکستان به میزبانی خانه فرهنگ ایران در شهر «پیشاور» برگزار شد.

علی بنفشه خواه، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور، اظهار داشت: طی یک سال اخیر رژیم صهیونیستی در جنگی کاملا نابرابر و با هدف نسل کشی و گسترش دامنه اشغالگری خود به قتل عام مسلمانان بی دفاع فلسطینی در نوار غزه مبادرت ورزید، عمال این رژیم در این مدت تمام مرزهای حقوق بشری را نادیده گرفتند و جنایات بی سابقه ای را در تاریخ بشریت به نام خود ثبت کردند. قتل عام بیش از ۴۰هزار زن و کودک و پیر و جوان فلسطینی این رژیم را به جنایتکارترین تشکیلات تروریستی سازمان یافته در جهان تبدیل کرد.

وی گفت: نوار غزه که میهن و موطن مسلمانان آزاده فلسطینی است طی این مدت به ویرانه‌ای تبدیل شده و امکان حیات بشری در آنجا بسیار دشوار شده است. کشتار دسته جمعی بیماری فقدان مواد غذای و نبود سرپناه، از عواقب حملات بی پایان این رژیم خونخوار به غزه است که هر روزه بر تلفات جانی ناشی از این بحران می افزاید. در بسیاری از مواقع عمال این رژیم مانع از رسیدن کمکهای بشر دوستانه کشورهای خارجی و سازمان های بین المللی به مردم مصیبت زده غزه شده اند. مراکز بین المللی کمک رسانی به زنان کودکان و سالخوردگان آواره از این جنگ یکی از اهداف اصلی بمباران هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی بوده است.

بنفشه خواه بیان داشت: نتانیاهو با اتکاه به حمایت های کشورهای غربی و در رأس آنها کاخ سفید کشتار مردم در فلسطین، لبنان و سوریه را ادامه می دهد و با به شهادت رساندن شهید اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله که نماد رهبری مقاومت فلسطین و لبنان در برابر وحشیگری های آن رژیم بودند به دشمنی خود با اسلام ناب محمدی(ص) دامن زد.

محمد ابراهیم خان، رئیس حزب جماعت اسلامی پاکستان در ایالت خیبرپختونخوا اظهار داشت: نابود شدن اسرائیل یقینی است و اگر کشورهای اسلامی از جمله ترکیه و عربستان هوشمند هستند و می‌خواهند در این پیچ تاریخی اسمشان در مفاخر شان ثبت کنند، بایستی علیه این رژیم غاصب اقدام عملی کنند.

علامه عابد حسین شاکری، معاون حوزه علمیه شهید سید عارف حسین الحسینی، در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به سرپیچی سران کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای عرب از وظیفه خود اظهار داشت: سکوت از سوی سران جهان اسلام و سرپیچی از وظیفه خود، دشمنان را جسور کرده است.

وی گفت: مقامات ارشد و شهدای مقاومت از جمله شهید سید حسن نصرالله و اسماعیل هنیه خیلی راحت می توانستند یک زندگی با آرامش، رفاه و تامین داشته باشند، اما آنها با معرفت کامل این زندگی را انتخاب کردند و در مقابل ظلم و زورگویی استکبار جهانی ساکت ننشستند.

معاون حوزه علمیه شهید سید عارف حسین الحسینی گفت: تمام مسلمانان در برابر این سکوت پاسخگو خواهند بود، به ویژه سران کشور های اسلامی که با داشتن قدرت به داد و فریاد مسلمانان غزه رسیدگی نه کرده و چشم خود را بسته اند.

علامه عابد حسین شاکری افزود: تنها راه آزادی از ذلت و ظلم و استبداد استکبار جهانی وحدت و یکپارچگی جهان اسلام است. مسلمانان با قدرت وحدت و یگانگی خود می توانند به تمام ظلم های رژیم صهیونیستی پاسخ عملی داده و از مظلومین فلسطین و غزه حمایت و به وظیفه خود عمل کنند.

مولانا محمد اسماعیل، معاون رئیس حزب جماعت اسلامی پاکستان در ایالت خیبرپختونخوا، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی و نمایندگی‌های این کشور در خارج از کشور، حق حمایت از مظلوم مردم غزه و فلسطین و مستضعفان جهان را ادا کرده و حجت خود را برای تمام مسلمانان جهان به اتمام رسانده است.

وی گفت: اسرائیل بداند که با این اقدامات ضد بشری و کشتن کودکان و زنان غزه و فلسطین، نابودی خود را به امضا رسانده است، چون با این جنایات مجاهدین را از فکر بچه ها و خانواده های خود آزاد ساخته و اکنون مجاهدین اسلام تنها به فکر نابودی وجود ناپاک این رژیم صهیونیستی هستند.

سید تجمل حسین الحسینی، رئیس تحریک حسینی پاراچنار اظهار داشت: در مقابل تمام زحمات ها و قربانی های این شهدای عزیز، مسلمانان عالم فقط یک جمله میتوانند بگویند و آن این است که ما همه شرمنده شما هستیم.

وی گفت: اگر مسلمانان عالم امروز به وظیفه خود عمل نکردند و به صدای ولی زمان رهبر انقلاب ایران حضرت آیت الله خامنه ای لبیک نگفتند بدانید که فردای قیامت شرمنده پیامبر اکرم صلی الله علیه واله و سید حسن نصرالله، اسماعیل هانیه، مظلومان فلسطین و غزه خواهند بود.

رئیس تحریک حسینی پاراچنار افزود: شهید اسماعیل هنیه، نامه ای را به نخست وزیر پاکستان نوشته بود که در آن از کشور پاکستان خواستار نقش آفرینی کرده بود. اما امروز نیز ما از اسماعیل هنیه، بچه‌ها، خواهران و مادران غزه و فلسطین شرمنده ایم.

مولانا حسین مدنی، از علمای مشهور اهل سنت شهر پیشاور در خصوص وحدت و شهدای مقاومت اظهار داشت: خداوند متعال برای تمام مخلوقات انتها و پایان را در نظر گرفته است که درباره آن قرآن کریم می فرماید: کلّ نفْسٍ ذآئقة الْموْت و این آیه ای است که تمام مذاهب اسلامی حتی ادیان الهی و غیر الهی در این اختلاف نکرده و پیش تمام بشریت قابل قبول است.

این عالم مشهور شهر پیشاور گفت: این شهداء با تقلید از مولای خودشان با زمان یزید، مرحب، عمرو بن عبدود، ولید بن عتبه و امویان جنگیدند و به مقام والای شهادت نایل شدند.

علامه سید عباس نقوی، رییس موسسه تحقیقاتی البصیره اسلام آباد، با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری اظهار داشت: امروز در پرتوی فرمایش رهبری، قیام علیه این ظالم خونخوار صهیونیستی واجب شده و همان طور که گفته شد در کشورهای حامیان مقاومت و انقلاب اسلامی تنها مردم پاکستان هستند که در این میدان عقب مانده ‌اند، شما به مردم کشور عراق، سوریه، یمن و لبنان نگاه کنید، آنها با تمام توانایی‌های خود در این عرصه حضور پیدا کرده اند و در تمام میدان ها علیه استکبار جهانی به مقابله پرداخته اند.

یونان

مراسم بزرگداشت شهید مقاومت، سید حسن نصرالله دبیر کل فقید حزب الله لبنان، به همت انجمن جعفریه یونان و با حضور سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در آتن برگزار شد. این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و سپس، سخنرانان به تجلیل از مقام والای سید حسن نصرالله، رهبر بزرگ حزب‌الله لبنان، پرداختند.

هر یک از سخنرانان با اشاره به نقش برجسته این شخصیت در مقاومت اسلامی و دفاع از حقوق مستضعفین، او را به عنوان یکی از ارکان اصلی جبهه مقاومت و نماد ایستادگی در برابر ظلم و استکبار جهانی ستودند.

در ادامه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونان ضمن تشکر از انجمن جعفریه برای برپایی این مراسم گفت: امروز گردهم آمده‌ایم تا از یکی از تأثیرگذارترین و استوارترین شخصیت‌های تاریخ مقاومت معاصر یاد و به او ادای احترام کنیم: سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله و نماد عزت و ایستادگی در برابر ظلم است. اگرچه سید حسن از باب اینکه شهیدان زنده‌اند، هنوز زنده است و به رهبری محور مقاومت ادامه می‌دهد، اما باید به یاد داشته باشیم که نام، اعمال و فداکاری‌هایش، او را به نمادی از شهادت تبدیل کرده است.

وی افزود: سید حسن نصرالله تجسم ارزش‌های اسلامی و اصول عدالت، برابری و مقاومت در برابر ستمگری بود. تعهد وی، از سنین جوانی، به دفاع از مظلومان و ایستادگی در برابر بی‌عدالتی، آشکار بود. او به صدای بی‌صدایان و پناهی برای کسانی که توان دفاع از خود را نداشتند، به‌ویژه در برابر تجاوزات اسرائیل به لبنان و فلسطین، تبدیل شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد: رهبری سید حسن نه تنها نظامی، بلکه یک رهبری اخلاقی و معنوی بود که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان الهام بخشید تا به قدرت ایستادگی در برابر ظلم، بدون توجه به میزان نابرابری‌ها، باور داشته باشند. یکی از بارزترین ویژگی‌های سید حسن نصرالله، باور استوار او به قدرت ایمان و وحدت مردم بود. او همواره تأکید کرده است که مبارزه با ستمگری تنها یک مبارزه نظامی نیست، بلکه یک مبارزه اخلاقی است که ریشه در ارزش‌های اسلامی همچون عدالت، حقیقت و فداکاری دارد.

وی ادامه  داد: سید حسن نصرالله همواره خواستار وحدت میان مسلمانان، به‌ویژه بین شیعه و سنی، و همچنین همبستگی با مردم مظلوم از تمامی ادیان، از جمله مسیحیان، فلسطینی‌ها و همه کسانی که از اشغال خارجی و بی‌عدالتی رنج می‌برند، بوده است. سخنرانی‌ها و خطابه‌های عمومی سید حسن نصرالله همیشه با تواضع و صداقت عمیقی همراه بوده که در دل میلیون‌ها نفر که او را به‌عنوان یک رهبر، یک پدر و یک الگو می‌بینند، جای داده است. کلمات او تنها شعار نبودند، بلکه در عمل تجلی پیدا می‌کردند. فداکاری‌های خانواده‌اش، از جمله شهادت فرزندش هادی نصرالله، نشان می‌دهد که او از دور فرماندهی نمی‌کرد، بلکه همراه با مردمش در خط مقدم بود و در همان خطرات و فداکاری‌ها شریک می شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: سید حسن نصرالله به‌عنوان رهبر محور مقاومت، نه تنها در لبنان، بلکه در سراسر خاورمیانه به نماد مقاومت تبدیل شده است. او سد محکمی در برابر ظلم و نفوذ خارجی است و همواره برای حفظ حاکمیت و کرامت ملت‌ها ایستادگی کرده است. امروز، همان‌طور که زندگی و دستاوردهای این رهبر بزرگ را گرامی می‌داریم، به یاد می آوریم که او درس بزرگی به همه ما آموخته است: شهید حقیقی نه تنها کسی است که در میدان نبرد جان می‌دهد، بلکه کسی است که هر روز با فداکاری، مقاومت و تعهد به آرمان‌های والای عدالت و حقیقت زندگی می‌کند.

این مراسم با عزاداری و مرثیه‌خوانی به یاد حضرت اباعبدالله الحسین (ع) پایان یافت و شرکت‌کنندگان با نواختن سینه‌زنی و ذکر مصیبت‌های واقعه عاشورا، به یاد سیدالشهدا به سوگواری پرداختند. همچنین، همزمان مجلس ترحیم دیگری در حسینیه گلزار زینب یونان برگزار شد.

علاوه بر این، قرار است مجلس یاد بود دیگری به همت انجمن شیعیان یونان عصر روز چهارشنبه 18 مهرماه در محل هتل کاراول آتن برگزار شود.

آنکارا

همزمان با نخستین شب جمعه شهادت رهبر قهرمان جنبش مقاومت حزب الله، شهید سیدحسن نصرالله مراسم یادبود آن شهید و بزرگداشت فرماندهان و رهبران جبهه مقاومت در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا برگزار شد.

در این مراسم که با حضور دهها تن از ایرانیان مقیم در آنکارا برگزار شد، پس از قرائت دعای کمیل آیاتی چند از کلام الله مجید نیز تلاوت شد و ثواب آن به روح شهید نصرالله و تمام شهدای مقاومت اهدا شد.

در ادامه مراسم، حسن حبیب الله‌زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با اشاره به اینکه جبهه مقاومت به میزانی از رشد و بلوغ رسیده است که با ضربات ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی امکان از پای در آوردن آن وجود ندارد، به بازشماری برخی ویژگی‌های مدیریتی شهید نصرالله پرداخت.

حبیب الله زاده در سخنرانی خود، ایمان به آرمان بلند مقاومت، توکل به امدادات الهی و در عین حال، عقلانیت و صراحت مدیریتی را از مهمترین ویژگی‌های شهید نصرالله دانست و رمز موفقیت او در مدیریت جنبش حزب الله به رغم تمام فشارهای چند دهه ای رژیم صهیونیستی و نیز محبوبیت او در میان ملت لبنان را در همین عقلانیت راهبردی او برشمرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با تأکید بر اینکه بدنه جنبش مقاومت همچنان روحیه و توان نظامی خود را برای تقابل با رژیم صهیونیستی از دست نداده و بلکه تقویت نیز شده است، آرزوی تداوم توفیقات جبهه مقاومت را بیان کرد.

در ادامه این مراسم، تعدادی از اشعار رثایی نوشته شده شاعران ایرانی برای بزرگداشت شهادست شهید نصرالله خوانده شد.

اوگاندا

به همت جماعت خوجه شیعه اثنی عشری اوگاندا، مراسم یادبود شهادت شهید سید حسن نصرالله و شهدای مقاومت در مسجد جعفری کامپالا برگزار شد.

این مراسم با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و قرائت قرآن کریم آغاز شد و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید علی عباس رضوی، امام مسجد مذکور ادامه یافت.

وی در سخنرانی خود به تبیین جایگاه رفیع شهادت در مکتب تشیع و الگوپذیری شیعیان از زندگانی و منش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم و وظایف امروز شیعیان در قبال این موضوع پرداخت.

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و به مناسبت شهادت سید مقاومت، شهید سید حسن نصرالله ویژه برنامه زنده تلویزیونی با عنوان «جنگ نسل کشی اسرائیل علیه فلسطین، لبنان و جهان» در دو بخش انگلیسی و لوگاندا از کانال Muslim Channel  تلویزیون Salam T.V اجرا و پخش شد.

مجری این ویژه برنامه که به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد، عیسی لوییمبازی کاتونگولو، کارشناس رایزنی فرهنگی و سفیر جوانان آفریقا بود.

همچنین، آدم سبیالا المالکی؛ رئیس انجمن مسلمانان شیعه اثنی عشری اوگاندا، کارشناس و تحلیلگر مسائل جهان اسلام و استاد دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) مهمان این ویژه برنامه بود.

در این برنامه، موضوعاتی چون جنایات اخیر رژیم غاصب صهیونیستی در به شهادت رساندن سید مقاومت، شهید سید حسن نصرالله و دیگر شهدای مقاومت، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تانزانیا

مراسم بزرگداشت مجاهد کبیر و پرچمدار مقاومت، شهید سیدحسن نصرالله در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در کشور تانزانیا برگزار شد. در این مراسم که با حضور سفیر کشورمان و جمعی از دلدادگان و علاقه‌مندان آن شهید بزرگوار همراه بود، سخنرانان به بیان فضیلت‌ها و مجاهدات‌های آن شهید والا مقام پرداختند.

شیخ ادریس کوزی از مجموعه آموزشی بلال مسلم میشن با تسلیت شهادت شهید سید حسن نصرالله، او را سرمشق رهبران عرب معرفی کرد که باید از شجاعت و فداکاری‌های او برای امت اسلامی و فلسطین درس بگیرند.

کشیش چارلز هاوارد از کلیسای اونجلیکن با اظهار تأسف عمیق خود را شهادت شهید حسن نصرالله، بیان کرد که همه پیروان ادیان از مسلمان، مسیحی و یهودی وظیفه دارند که در کنار یکدیگر زندگی کنند ولی رژیم صهیونیستی اسرائیل مسلمانان را در کنار خودش تحمل نمی‌کند و به همین خاطر از سال گذشته هزاران نفر مسلمان بی گناه را به خاک و خون کشیده است.

این کشیش مسیحی افزود: ایران همیشه از انسانیت و عدالت بدون توجه به دین افراد دفاع کرده است و از این نظر ایران شایسته تمجید است.

شیخ عبدالمجید ناصر از روحانیون تانزانیا در سخنانی به تشریح فعالیت‌های مختلف سید حسن نصرالله پرداخت که چگونه با رهبری مقتدرانه حزب الله در کنار زیادی خواهی‌های اسرائیل غاصب ایستادگی کرد و به دیگران درس مقاومت دارد.

خانم فاطمه علی کیساراوی، دیگر سخنران این برنامه بود. وی این ضایعه را به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری مدظله العالی و مردم ایران و به خصوص سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در تانزانیا تسلیت گفت و بیان کرد: شهادت پاداشی بود که خداوند به پاس سالها مجاهدت این شهید مقاومت به او عطا کرد و البته خون او درخت مقاومت را آبیاری می‌کند و رژیم کودک کش اسرائیل به اهدافش نخواهد رسید.

احمد الخطیب اظهار داشت: عاقبت این ظلم فاحش، نابودی و رسوایی در همین دنیا است و خون‌های به ناحق ریخته فلسطینیان مظلوم بالاخره دامن این ظالمان را می گیرد. این وعده ی الهی زمانی دارد که آن زمان خیلی دور نیست؛ إن موعدهم الصبح ألیس الصبح بقریب.

سخنران پایان این مراسم، الوندی، سفیر کشورمان در تانزانیا بود. وی اظهار داشت: شهید سید حسن نصرالله شخصیت و رهبری مهمی بود که نقش حیاتی در حیات، شکل گیری و بالندگی مقاومت داشت. 

وی اذعان کرد: مهمترین علت ایجاد تشکیلات حزب الله و جداشدن آن از جنبش امل لبنان، این بود که در برابر تجاوزهای روزافزون اسرائیل مقاومت کند و جلو این دشمن پلید را بگیرد. حزب الله نه تنها به طور مستقیم در برابر لشکر اسرائیل قد علم کرد، بلکه حتی در مهار نوچه های اسرائیل از جمله داعش در عراق و سوریه نقش مهمی ایفا کرد و این موفقیت با رهبری شهید حسن نصرالله با همکاری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود.

الوندی بیان کرد: شهادت در مکتب تشیع بالاترین پاداشی است که خداوند به مجاهدان می دهد و شهادت او چیز غیرقابل انتظاری نبود، چنانچه رهبر پیشین حزب الله سید عباس موسوی نیز توسط رژیم صهیونیستی ترور شد و همانطور که آن ترور نتوانست جلو رشد حزب الله را بگیرد، این ترور کور نیز کاری از پیش نخواهد برد.

در پایان این مراسم، فیلم کوتاهی درباره زندگینامه شهید سیدحسن نصرالله و موفقیت حزب الله به نمایش درآمد که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.

هند (بمبئی)

مراسم بزرگداشت و ادای احترام به شهید سید حسن نصرالله در محفل ثانیه زهرا(س) در غرب اندهری بمبئی برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از علمای هند و محمدرضا فاضل، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی نیز حضور داشتند، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر فیاض حسینی، امام جمعه و جماعت محفل ثانیه زهرا(س) ضمن برشمردن ویژگی‌های شهید سید حسن نصرالله و دفاع حزب الله از حرم اهل بیت(ع)، شهادت این بزرگوار را ضایعه بزرگ برای جهان اسلام شمرد.

در ادامه، حجج اسلام سید عابد رضا و سید حسین مهدی حسینی در خصوص فضائل این شهید و فداکاری‌ها و اثرات و خدمات حزب الله نسبت به امت اسلامی توضیحاتی ارائه کردند.

مسئول خانه فرهنگ کشورمان نیز در سخنان کوتاهی، از شهید سید حسن نصرالله به عنوان زینت و افتخار مسلمانان و محور مقاومت یاد کرد.

همچنین، گردهمایی حامیان مقاومت اسلامی در مسجد ایرانیان بمبئی برگزار شد و مسلمانان ضمن سردادن شعارهای پرشور به مقام شامخ شهید سید حسن نصرالله، ادای احترام کردند.

ارمنستان       

در پی شهادت مظلومانه سید مقاومت، شهید سید حسن نصرالله، هم صدا با دیگر آزادگان و مسلمانان جهان مراسم بزرگداشتی با حضور سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران و اسدی‌موحد، رایزن فرهنگی  و جمعی از ایرانیان مقیم ارمنستان، کارکنان نهادها و ارگان‌های جمهوری اسلامی ایران در مسجد کبود ایروان برگزار شد .

حجت‌الاسلام موید، امام جماعت مسجد جامع کبود ایروان طی سخنانی ضمن خواندن شعری زیبا در مورد مقاومت و جهاد به بیان ویژگی‌های ارزشمند شهید سید حسن نصرالله و رهبری عالمانه و قدرتمندانه حزب‌الله لبنان پرداخت و شهادت مظلومانه ایشان را آغازی بر شکست و اضمحلال رژیم صهیونیستی دانست.

مراسم با قرائت دعای پرفیض کمیل ادامه یافت  و سپس نماهنگی از زندگانی و مبارزات شهید سید حسن نصرالله و پیروزی‌های رزمندگان حزب‌الله و جبهه مقاومت پخش شد که با استقبال گرم حاضرین همراه بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز در سخنان خود، ضمن عرض تسلیت فقدان مجاهد کبیر شهید سید حسن نصرالله رضوان الله تعالی علیه، با اشاره به خاطراتی از دیدارهای خود با این شهید والامقام اظهار داشت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، ما عزادار هستیم. شهادت ایشان ضایعه‌ای بزرگ برای ما بود. ایشان شخصیتی  عمیقا معتقد، دغدغه‌مند، وارسته، جامع‌الاطراف، مسئولیت‌پذیر و متعهد بودند. ما عزاداریم زیرا یک شخصیت بزرگ، بی نظیر و برجسته در جهان اسلام را از دست داده‌ایم.

سبحانی همچنین رفتارهای دوگانه و ریاکارانه غرب را تقبیح کرد و گفت: حقوق بشر  و مردم عادی و غیر نظامی هیچ ارزشی برای آنها ندارد. رژیم کودک کش غیر نظامیان  و کودکان را  با بمب های فسفری میکشد بعد غربی ها می‌گویند از خودش دفاع می کند و این بسیار مضحک است.

وی تاکید کرد که ما راه را گم نخواهیم کرد و مصمم هستیم این راه را ادامه دهیم و از سختی‌ها هراسی نداریم. ما مثل بذری هستیم که هرچه بیشتر دفن شویم، بیشتر رشد خواهیم کرد و دوباره قوی‌تر خواهیم شد.

اسدی موحد، رایزن فرهنگی کشورمان در ابتدای این مراسم، بیان کرد: شهدا زنده هستند و نزد خداوند روزی می‌خورند و در حقیقت افرادی مثل سید حسن نصر الله و یارانش شاهدان و شهیدان زنده در بین ما بودند و به مقام فناء فی الله رسیدند.

وی به  بیان گوشه‌هایی از فضایل و رشادت‌های سید مقاومت در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی پرداخت و افزود: این مراسم به‌منظور تجلیل از مقام والای شهیدان، به‌ویژه سید مقاومت شهید سید حسن نصرالله، برگزار شده و مطالعه زندگی این مجاهد مخلص نشان‌دهنده زنده بودن مقاومت و مرام و عقاید این شهید والا مقام است.

تایلند

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در بانکوک، مراسم بزرگداشت شهادت شهید سید حسن نصرالله در مسجد دارالزهرا(س)، امام حسن مجتبی(ع)، مسجد امام علی(ع) و مسجد الهدی بانکوک و برخی از حسینیه‌های این کشور برگزار شد.

مرثیه خوانی و سخنرانی درباره ویژگی‌های شهید سیدحسن نصرالله، جنایات بی شمار رژیم غاصب اسرائیل و آمریکای جنایتکار و همدردی با مردم مظلوم لبنان از جمله برنامه‌های این مراسم‌ها بود.

همچنین، مجلس بزرگداشتی به همین مناسبت در مسجد پنجه شهر یانگون میانمار برگزار و نکاتی در خصوص شخصیت شهدای مقاومت و چهره اصلی جنایتکاران صهونیستی بیان شد.

همزمان با مساجد و حسینیه‌های سرتاسر تایلند که به همت این نمایندگی اقدام به برگزاری مراسم‌های بزرگداشت شهدای مقاومت کردند، رایزنی فرهنگی ایران نیز مراسم شب هفتم شهدای مقاومت را در حسینیه ولایت این نمایندگی برگزار کرد.

در این مراسم ناصرالدین حیدری، سفیر جمهوری اسلامی ایران خانم سیده زهره برقعی، مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، حجت الاسلام بنکدار، معاونت بین‌الملل جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و جمعی از ایرانیان مقیم تایلند حضور داشتند.

حجت الاسلام صدرالسادات، نماینده جامعة المصطفی (ص) در تایلند با تفسیر آیه شریف ولا تحْسبنّ الّذین قتلوا فی سبیل اللّه أمْواتًا بلْ أحْیاءٌ عنْد ربّهمْ یرْزقون به جایگاه شهدا و شهادت و شخصیت والای شهدای مقاومت پرداخت.

در ادامه، سعید کیانی، مداح اهل بیت (ع) عصمت و طهارت به مداحی پرداخت.

مالزی

بنابر گزارش ارسالی از رایزنی فرهنگی ایران در مالزی؛ در آغازین ساعات صبح روز یکشنبه 8 شهریورماه 1403 مقارن با 29 ماه سپتامبر 2024 میلادی، عزمی عبدالحمید، رئیس شورای مشورتی سمن‌های مالزیایی که به تازگی از اجلاس جهانی مجمع جهانی تقریب در تهران بازگشته است، بیانیه مطبوعاتی خویش در محکومیت رژیم غاصب صهیونیستی را صادر کرد.

این بیانیه بدین شرح است: ما کشته شدن رهبر حزب الله سید حسن نصرالله در حمله هوایی اخیر اسرائیل را محکوم می‌کنیم. این مصیبت وارده را به خانواده شهید نصرالله و رزمندگان حزب الله تسلیت عرض می‌نماییم. روحش قرین علو درجات به قافله شهدا از جانب درگاه حق تعالی.

رهبری او برای سازماندهی نیرویی که در مقاومت در برابر دولت تروریستی اسرائیل باید مورد توجه قرار گیرد، الهام بخش همه مجاهدین در راستای عدالت و رهایی مردم مظلوم فلسطین و پایان دادن به اشغالگری خواهد بود.

این یکی دیگر از تشدید جنگ جنایتکارانه اسرائیل برای نابودی جنبش‌های مقاومت علیه اشغالگری در فلسطین است.

کشتار رهبران جنبش مقاومت، هرگونه مذاکره احتمالی برای آتش بس را پایان خواهد داد. ایالات متحده با هر عملیات نظامی برای کشتن رهبران حماس و حزب الله موافقت کرده است. در وحشیانه ترین عملیات نظامی دولت تروریستی اسرائیل، بیش از 41000 نفر را در غزه، 700 نفر را در کرانه باختری و 600 نفر را در لبنان به قتل رسانده است.

گستاخی و دروغ‌های نتانیاهو که او در مقابل مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد، نقشه‌های شیطانی او برای کشاندن تجاوز به یک جنگ منطقه‌ای را آشکار کرد. هدف "پیروزی کامل" او کشتار و ادامه نابودی و تسلط کامل بر منطقه با بی‌توجهی کامل به قوانین بین‌المللی است.

ایالات متحده به اسراییل معافیت کامل از مجازات را داده است و در عین حال اسرائیل را برای ادامه عملیات نظامی غیرانسانی وحشیانه خود در فلسطین و اکنون در لبنان مسلح کرده است.

ما به شدت اعمال اسرائیل و جنایت نسل کشی منطقه ای او را محکوم می کنیم. ما خواهان پاسخ سازش ناپذیر جامعه جهانی برای توقف جنون اسرائیل از یک قتل عام بی سابقه در منطقه هستیم.

سازمان ملل نمی‌تواند به انفعال خود ادامه دهد و باید با استقرار فوری نیروهای حافظ صلح در غزه و کرانه باختری، مداخله نظامی را خواستار شود.

کشته شدن حسن نصرالله و قبل از آن تعدادی دیگر از رهبران حماس، روحیه جنگجویان را خدشه دار نمی کند. هرگونه حمله زمینی توسط اسرائیل در لبنان، منطقه را به یک جنگ تمام عیار در مقیاسی تبدیل می‌کند که هیچ گونه مذاکره‌ای برای آتش بس نخواهد دید.

ما خواستار اقدام ملموس فوری کشورهای مسلمان برای اتحاد علیه اسرائیل، محور شرارت هستیم.

همچنین، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران میزبان محمد سبو، وزیر کشاورزی مالزی، جمعی از شخصیت‌ها، مقامات سیاسی، نمایندگان سفارتخانه‌های کشورهای مختلف مانند عراق، سوریه، روسیه، چهره‌های شاخص فرهنگی مالزی مانند: چیگو عزمی عبدالحمید، رئیس ماپیم (شورای مشورتی سمن های مسلمان مالزی)، نمایندگان برخی دانشگاه‌‎ها مانند دانشگاه مولتی مدیا مالزی و نمایندگان برخی موسسات و سمن‌های مالزیایی بود.

هر یک از میهمانان پس از حضور در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور، مراتب تسلیت خویش را به رایزن فرهنگی کشورمان و دیگر اعضای سفارت اعلام داشته و دفتر یادبود تسلیت را امضا کردند.

مراسم پاسداشت شهادت شهید آیت الله سید حسن نصرالله  و شهید نیلفروشان ویژه فارسی زبانان مقیم مالزی در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی برگزار شد.

این مراسم با اقامه نماز مغرب و عشا، قرائت دعای کمیل، سخنرانی حبیب رضا ارزانی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی و بک صحرایی، معاون سفیر کشورمان و مرثیه سرایی حسین تفرسی مشهدی همراه بود.

ارزانی با اشاره به آیه "من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه ..." گفت: قطعا شهید سیدحسن نصرالله یکی از مصادیق این آیه شریفه است. آن بزرگمرد بر اساس فرموده مقام معظم رهبری، مجاهدی کبیر، پرچمدار مقاومت و رهبری مدبر بود. سید مقاومت تنها یک فرد نبود او یک جریان بود، یک راه و مکتب بود که همگان می توانند به او اقتدا کنند و او را مقتدای خود بنامند.

بک صحرایی، معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی گفت: سید مردی کاملا اخلاقی و متواضع بود، عده‌ای خیال می‌کنند با ترور سید کار حزب الله به پایان می‌رسد ولی جایگاه حزب الله در تصمصم گیری‌های لبنان، بسیار قوی تر شده است.

روسیه

مراسم بزرگداشت دبیرکل حزب الله لبنان، سید مقاومت شهید سیدحسن نصرالله سردار سرافراز اسلام شهید نیلفروشان و دیگر شهدای جبهه مقاومت با حضور جمعی از ایرانیان، شیعیان مقیم مسکو و روس‌ها در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین بخت‌آور، مدیر مرکز اسلامی مسکو آغاز و با سخنرانی حاج ذوالفقار یکی از مدیران جمعیت آذری‌های مقیم مسکو ادامه یافت.

ذوالفقار در سخنانی به جنایات بی‌شمار رژیم غاصب اسرائیل و آمریکای جنایتکار پرداخت و خاطرنشان ساخت: مسئله‌ای که این روزها بسیار از آن صحبت می‌شود علت طولانی شدن جنگ با اسرائیل است؛ باید بدانیم که این طولانی شدن جنگ نوعی تاکتیک جبهه مقاومت و به ضرر اسرائیل است، چرا که اسرائیل روزانه ملیون‌ها دلار از دست می‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین بخت‌آور نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جبهه مقاومت، اظهار داشت: شهید سید حسن نصرالله شخصیت بزرگی بود. از دست دادن او ضایعه کوچکی نیست اما چه می‌شود که این بدان دلیل است که جبهه حق همچنان از پا نمی‌ایستند و براساس همین منطق، شهادت برازنده این افراد و تحفه‌ای از سوی پروردگار به ایشان است، چنانکه جهاد فی سبیل الله هم عنایت خداست و طبق روایت جهاد یکی از درهای ورود به بهشت است.

مدیر مرکز اسلامی مسکو یادآور شد: مؤمن باید بداند که اسرائیل یک قدرت ساختگی است که پشتیبان آن آمریکاست. ایالات متحده می‌خواهد اسرائیل را بهانه‌ای برای حضور خود در منطقه قرار دهد.

وی افزود: ایستادگی در مقابل این شرارت‌ها حقیقتا شجاعت می‌خواهد، همان‌گونه که سید حسن نصرالله شجاع بود و ذره‌ای ترس در دل نداشت.

شرکت‌کنندگان در این مراسم، ضمن سردادن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، اقدام وقیحانه رژیم صهیونستی در ترور سید حسن نصرالله، اسماعیل هنیه و سردار عباس نیلفروشان را محکوم و هم چنین از حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع امنیتی رژیم صهیونیستی حمایت کردند.

همچنین، مراسم یادبود اسطوره‌های مقاومت شهید سید حسن نصرالله و شهید عباس نیلفروشان، با حضور کاظم جلالی، سفیر کشورمان، حجت‌الاسلام والمسلمین بخت‌آور، رئیس مرکز اسلامی مسکو، مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه، رؤسای نهادهای فعال ایرانی، جمعی از دانشجویان و ایرانیان مقیم و علاقمندان به جبهه مقاومت از سایر ملیت‌ها در مسجد خاتم الانبیاء مسکو برگزار شد.

در این مراسم که با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید و دعای کمیل آغاز شد، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در سخنانی با اشاره به مقام شهید و شهادت در فرهنگ مقاومت، گفت: دشمنان ما نمی‌دانند در مکتب ‌معنوی که باورمند به توحید و معاد است، شهادت آرزو، تمنا و دعاست. ما با چنین باوری انتظار شهادت شهید عظیم‌القدر، سید حسن نصرالله را داشتیم، چراکه سرانجام سالار شهیدان مقاومت با آن شفقت و محبوبیت در دل‌های مومنان و وحشت در قلب اشرار نمی‌توانست، جز شهادت باشد.

وی با بیان اینکه شهادت سیدالشهدا در عاشورا نهضت اسلامی را حیاتی دوباره بخشید، افزود: هرگز با شهادت، چراغ مقاومت خاموش نمی‌شود، امروز هم با شهادت سید حسن نصرالله مقاومت به پایان نخواهد رسید.

سفیر کشورمان با بیان اینکه آرمان مقاومت با آزادی سرزمین‌های اشغالی پیوند خورده است، اظهار داشت: شهید سید حسن نصرالله از سال ۱۹۹۲ تا روز شهادت دبیرکل حزب‌الله و فرمانده مقاومت و از رهبران موفق بود که راز موفقیت ایشان را می‌توان در پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت وی جست.

وی با مرور خاستگاه شکل‌گیری و مبارزات حزب‌الله، تلاش برای القای نابودی جریان مقاومت را جنگ روانی دشمنان خواند و تصریح کرد: حزب‌الله از دل سختی‌ها و زمانی بوجود آمد که رژیم صهیونیستی تمام لبنان را اشغال کرده بود و توانست با مجاهدت همه لبنان را پس بگیرد. اما امروز لبنان با آن زمان فاصله دارد و حزب‌الله نیز کادرسازی کرده و کاملا استوار است.

سفیر کشورمان در روسیه، جمهوری اسلامی ایران را نیز برآمده از فرهنگ مقاومت خواند و خاطرنشان کرد: مقاومت تاریخی است و در امتداد جریان موازی نبرد حق و باطل شکل می‌گیرد.

جلالی بر اساس سنت الهی، آینده را از آن جبهه مقاومت خواند و گفت: با همه تبلیغاتی که درباره توانمندی ارتش رژیم صهیونیستی می‌شود، این رژیم یکسال است که در یک محدوده کوچک گرفتار شده و حملاتش بیانگر استیصال و دیوانگی‌ است.

وی درباره راهبرد جنگ روانی دشمنان برای شماتت و پشیمان‌سازی هواداران جبهه مقاومت اطهار داشت: برخلاف ادعایی که آن خبیثان شیطان صفت دارند، این وعده صادق ۲ بود که نشان داد که دست ایران به همه جا دراز است، اما ایران به دنبال پیچیده کردن اوضاع، کشتار غیرنظامیان و نابودکردن زیرساخت‌ها نیست.

همچنین، مفتی شیخ راویل عین‌الدین، رئیس اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه و شورای مفتیان در پیامی، شهادت شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: «اینجانب از طرف اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه و روحانیون کشورمان، شهادت رهبر جنبش اسلامی «حزب الله» حسن نصرالله در بیروت را به مردم لبنان تسلیت می‌گویم. از خداوند متعال خواهانیم که روح برادرمان را در جمع شهدا پذیرفته و به سراى بهشتى درآورد.

ما برای صدها قربانی لبنانی حملات هوایی اسرائیل در روزهای اخیر عزادار هستیم. خداوند مهربان ارواح برادران ما را که قربانی تجاوزات شده‌اند رحمت کند و اجر ابدی عطا نماید. همانا همه ما از آن خدا هستیم و بازگشت ما به سوی اوست.»

جمعی از مقامات و شخصیت‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی و دینی روسیه و دیپلمات‌های خارجی مقیم با حضور در اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، دفتر یادبود اسطوره‌های جبهه مقاومت را امضا کردند.

این شخصیت‌ها ضمن امضای دفتر یادبود شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان و سردار شهید عباس نیلفروشان و سایر همرزمان، به ابراز همدردی پرداختند.

مفتی روشن حضرت عباسف، نایب رئیس اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه که در زمره این شخصیت‌ها به امضای دفتر یادبود پرداخت، اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و همبستگی کامل مسلمانان روسیه را با ملت ایران و جبهه مقاومت برای نیل به صلح و عدالت ابراز کرد.

وی به همراه سایر شرکت کنندگان در گفت‌وگو با سفیر کشورمان، ضمن ابراز تأسف از تداوم نسل‌کشی رژیم اشغالگر قدس و بی‌شمار دانستن جنایات رژیم صهیونیستی بدون آنکه مرجع بین‌المللی به آن واکنش نشان دهد، قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران و پاسخ موشکی سپاه به رژیم صهیونیستی را اقدامی درست و به موقع عنوان کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، خاطرنشان کرد: در چنین لحظات سختی نشان دادن اتحاد و حمایت متقابل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بر ضرورت تجمیع تلاش‌ها برای ساختن جهانی چندقطبی بر اساس اصول عدالت، برابری و احترام متقابل تأکید کرد.

مراسم بزرگداشت شهدای سرافراز جبهه مقاومت، شهید سردار عباس نیلفروشان، شهید سید حسن نصرالله و همرزمان‌شان، همزمان با ادای فریضه نمازجمعه در مسجد جامع مسکو برگزار شد.

مفتی روشن حضرت عباسوف، نایب رئیس اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه، کاظم جلالی، سفیر و مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان همراه با نمازگزاران مسکو در این مراسم بزرگداشت شرکت جسته و نمازجمعه را اقامه کردند.

در این مراسم، جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمع نمازگزاران و عزاداران شهدای مقاومت به سخنرانی پرداخت و با اشاره به سالگرد عملیات طوفان الاقصی در روزهای آینده گفت: رژیم صهیونیستی با وجود کشتار کودکان، زنان و سالخوردگان نه تنها موفقیتی حاصل نکرده، بلکه شکست خورده است.

وی با اشاره به کشتار و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان افزود: امروز باید این آیه سوره تکویر قرآن را تکرار کنیم که به چه گناهی انسان‌های غیر مسلح و بی‌پناه در غزه و لبنان کشته می‌شوند.

سفیر کشورمان در روسیه با بیان اینکه همه جنایت‌های رژیم صهیونیستی به پشتوانه و با چراغ سبز آمریکا انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: امروز به بهانه نابودی مقاومت و حزب‌الله نسل‌کشی می‌شود، حال آنکه جریان مقاومت زنده است و با این سبعیت‌ها بیشتر تقویت خواهد شد.

جلالی، ضمن اعلام همبستگی مسلمانان جهان به ویژه مردم مسلمان ایران و روسیه در حمایت از فلسطین و لبنان از مواضع دولتمردان، مسلمانان و مفتی روسیه شیخ راویل عین‌الدین راویل، رییس اداره دینی مسلمانان و شورای مفتیان روسیه در حمایت از مردم فلسطین و لبنان قدردانی کرد.

مراسم بزرگداشت هفتمین شب شهادت شهدای مقاومت شهید سیدحسن نصرالله، شهید عباس نیلفروشان و سابر همرزمان‌شان در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.

در این مراسم که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و جمعی از ایرانیان، شخصیت‌های دینی و فرهنگی و سایر حامیان جبهه مقاومت از ملیت‌های دیگر همراه بود، کاظم جلالی ضمن تسلیت شهادت اسطوره‌های خستگی‌ناپذیر مقاومت، گفت: باید از خداوند شاکر باشیم که ما را در قسمت درست تاریخ و در صف پیامبر گرامی اسلام (ص)، ائمه اطهار (ع) و شهدا قرار داد.

وی افزود: شهید سید حسن نصرالله از سرمایه‌های بزرگ این مکتب است و ویژگی این مکتب همین است که انسان‌های مجاهد خستگی‌ناپذیر را در خود می‌پروراند.

 جلالی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره هستی و مرگ انسان، افزود: خداوند به ما جان بخشیده و خودش می‌فرماید که مشتری جان ماست، در مکتب ما چه معامله‌ای بالاتر از این وجود دارد که انسان جان خودش را بفروشد و با خدا معامله کند، یعنی جانش را در ازای قرار گرفتن در آغوش خدا بفروشد.

سفیر کشورمان در روسیه با بیان اینکه شهادت یکی از اسباب پیوند با خداست، اظهار داشت: همان قرآنی که می‌فرماید هرکسی به دنیا می‌آید نهایتا می‌میرد، همان کتاب نیز می‌فرماید شهید نمی‌میرد، شهید سید حسن نصرالله زنده است؛ چرا که با خدا پیوند داشته است.

جلالی، جاودانگی نام امام حسین (ع) بر بلندای تاریخ را بیانگر جاودانگی شهدا عنوان و تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین بزرگترین گردهمایی جهان برای بزرگداشت مقام رفیع شهادت است و دنیاطلبان عظمت شهادت را درک نمی‌کنند، از این رو وقتی بزرگان به شهادت می‌رسند شادی می‌کنند.

 وی با بیان اینکه مسیر موازی حق و باطل در تاریخ ادامه پیدا می‌کند و انسان‌ها در معرض آزمایش هستند، اظهار داشت: شهید سید حسن نصرالله همه حیات مبارکش را وقف مبارزه کرد، ایشان سی و دو سال دبیر کل حزب الله بود و زندگی پنهانی داشت و همه ما می‌دانیم که این سبک زندگی سخت است؛ اما او که مرد خدا بود این مشقت‌ها را برای خدا به جان خرید.

سفیر کشورمان در روسیه افزود: حزب الله سال 1982 که رژیم صهیونیستی همه لبنان را اشغال کرده بود، نشو و نما یافت و گام به گام ارتش رژیم اشغالگر را به شکل ذلیلانه اخراج کرد.

جلالی با هشدار درباره جنگ روانی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: جنگ روانی ترفند دشمنان برای القای نابودی حزب الله، هدفش ایجاد رخنه در صفوف مومنان و جریان مقاومت است، همانگونه که دشمنان ابا عبدالله (ع) تلاش کردند بگویند با شهادت ایشان دیگر جریان مقاومت تمام شده است.

وی هدف دیگر جنگ روانی دشمنان را شماتت و ترساندن ایران خواند و عنوان کرد: پیش از وعده صادق ۲، دشمن با سواستفاده از خویشتن‌داری ایران، اینگونه القا می‌کرد که ایران از ترس مقابله نمی‌کند، اما اگر آن زمان ایران پاسخ می‌داد، باز همان را بهانه‌ای قرار می‌دادند برای معرفی ایران به عنوان مانع آتش‌بس. ما خویشتن‌داری کردیم تا همه متوجه شدند مسئله آتش‌بس یک بازی و دروغی بیش نیست.

جلالی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران، خاطرنشان کرد: حضور با صلابت و بیانات حکیمانه رهبری و مشارکت شگرف ایرانیان در نماز جمعه تهران، نشان داد ایرانیان بر همان بیعتی که با امام حسین (ع) بستند، پایبند هستند.

حجت‌الاسلام بخت‌آور، رییس مرکز اسلامی مسکو نیز در این مراسم با بیان جریان مقاومت و موفقیت‌های آن ثمره و برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران است، گفت: پیش از انقلاب اسلامی حرکت‌هایی برای مقابله با رژیم صهیونیستی شکل گرفت اما همه آنها پس از دوره‌ای خاموش شد.

وی تصریح کرد: تجربه انقلاب اسلامی نشان داد، هیچ راهی به جز مبارزه با این رژیم نیست و در این مسیر میان شیعه و سنی فرقی نیست، امروز همانطور که رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه فرمودند، اگر چه با ترورهای اخیر جبهه مقاومت با دشواری روبروست، اما این سوگواری ما را به حرکت در می‌آورد.

همچنین، مراسم بزرگداشت شهدای مقاومت شهید سردار عباس نیلفروشان، شهید سیدحسن نصرالله و همرزمانش با حضور کاظم جلالی، سفیر سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و جمعی از شخصیت‌های دینی و فرهنگی و شیعیان مسکو درحسینیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) برگزار شد.

سفیر کشورمان در این مراسم، ضمن عرض تسلیت شهادت اسطوره‌های جبهه مقاومت، با بیان اینکه شهادت آرزوی همه ماست، گفت: شهید سیدحسن نصرالله در نیمه‌های شب که با خدا حرف می‌زد، در میان اشک هایش آرزوی پرواز به سوی خدا داشت، چرا که به تعبیر امام خمینی (ره)  شهادت هنر مردان خداست.

وی وجود علمای بزرگ و رهبران خردمند و پشتوانه مردمی را از سرمایه‌های بزرگ مقاومت عنوان دانست و خاطرنشان کرد: ما دارای سرمایه‌های بزرگ در عالم بشری هستیم و با چنین روحیه و حمایت مردمی از سراسر جهان با جنگ روانی دشمن شکست نمی‌خوریم.

سفیر کشورمان با برشمردن استراتژی کشورمان برای خنثی کردن توطئه‌های جنگ روانی دشمن، عملیات وعده صادق ۲ را اولین واکنش ایران عنوان و تاکید کرد: امروز خود دشمنان اعتراف می‌کنند که عملیات موفق بود. این عملیات یک پیام دیگر هم داشت و آن هم اینکه ما به دنبال کشتار غیرنظامیان و پیچیده‌تر کردن، اوضاع نیستیم.

جلالی سفر شجاعانه اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان و سوریه را سومین استراتژی کشورمان برای مقابله با جنگ روانی دشمن توصیف و تصریح کرد: وزیر امور خارجه ایران در این شرایط به لبنان سفر می‌کند، هواپیمای حامل ایشان در فرودگاهی می‌نشیند که شب قبل دشمن آنجا را بمباران کرده بود، با مقامات لبنان سخن می‌گوید و پس از آن به سوریه سفر می‌رود.

ترکمنستان

مراسم بزرگداشت شهید سیدحسن نصرالله و همراهان ایشان در مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد برگزار شد.

در این مراسم که 12 مهر ماه با حضور دیپلمات‌ها و کارکنان نهادهای ایرانی و برخی ایرانیان مقیم برگزار شد، علی مجتبی روزبهانی، سفیر کشورمان در ترکمنستان ضمن عرض تسلیت به تاریخچه شکل گیری حزب الله در لبنان و مقابله آن با اقدامات رژیم صهیونیستی و انتخاب سیدحسن نصرالله به عنوان دبیرکل حزب الله اشاره کرد.

وی گفت: حزب‌الله لبنان از مشهورترین و مهم‌ترین گروه‌های اسلام گراست که در جهان اسلام ظهور یافته و اثرات مهمی از خود در صحنه بین‌الملل به جای گذاشته است. این جنبش توانسته است از بدو شکل‌گیری تا به امروز توفیقات فراوانی کسب نماید و به نماد عزت و اقتدار ملی لبنان مبدل گردد.

سفیرکشورمان افزود: تلاش‌ها و مقاومت تحسین برانگیز نیروهای شهادت‌طلب این حزب که الهام گرفته از آموزه‌های رهایی‌بخش اسلام است، اثراتی را نظیر عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از بخش اعظم خاک لبنان و نهایتاً پیروزی در نبردی که به جنگ سی و سه روزه شهرت یافت، از خود به جای گذاشت.

وی با اشاره به شهادت سید مقاومت سید حسن نصرالله گفت: دبیرکل حزب الله لبنان، مجاهدی نستوه و ظلم ستیز جبهه مقاومت بود که با خلوص نیت، اراده راسخ و اندیشه‌های ضد استکباری، پیروزی‌های شگرفی را در چند دهه گذشته علیه رژیم کودک‌کش و غاصب صهیونیستی رقم زد و به همراه یار وفادارش سردار نیلفروشان و سایر فرماندهان جبهه مقاومت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

چین

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین،مراسم گرامیداشت شهدای مقاومت به ویژه سیدحسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان و سردار نیل‌فروشان در تالار سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد.

محسن بختیار، سفیر ایران در سخنانی با اشاره به مجاهدت‌ و رشادت شهدای مقاومت، شهادت سردار نیل‌فروشان و سیدحسن نصرالله را کمترین پاداش خدمات صادقانه آنان برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران با ابتنای بر اصول اخلاقی و تعالیم عالیه اسلامی و با رعایت کامل اصل تمایز وفق حقوق بشردوستانه بین‌المللی، تنها اهداف و تاسیسات نظامی و امنیتی رژیم را هدف حمله موشکی دفاعی خود قرار داده است. امیدوارم با همبستگی عموم مردم و دولت‌هاى جهان شاهد کوتاه شدن دست اسرائیل غاصب از سرزمین‌های اشغالی و استقرار صلح و ثبات دائمی در منطقه آسیای غربی باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح، معاون  فرهنگی و تربیتی جامعةالمصطفی (ص) سخنران دیگر مراسم بود که با برجسته‌کردن نقش شهید سیدحسن نصرالله در جریان مقاومت اسلامی، به تشریح شیوه‌های مبارزات ایشان و مقایسۀ آن‌ها با جریانات صدر اسلام پرداخت.

سیدمهدی طباطبائی، استاد مدعو دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن نیز با خوانش و تحلیل بخش‌هایی از  حماسۀ شاهنامۀ فردوسی، بر ضرورت تقویت  خود باوری و روحیۀ ملّی و ایثار و از جان گذشتگی و آمیختن آن با تعالیم اسلامی تأکید کرد.

اجرای مراسم بر عهده زهرا عباسی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و استاد مدعو دانشگاه زبان‌های خارجی پکن بود. وی به فضایل اخلاقی، ایمان، رهبری داهیانه  و شجاعت دو شهید مقاومت سید حسن نصرالله و عباس نیلفروشان اشاره کرد و  چند شعر رثا در سوگ شهدای مقاومت و اشعار حماسی در پیوند با پیروزی جبهه حق علیه باطل خواند.

پخش نماهنگ های حماسی و فرهنگی در موضوع رشادت‌های قهرمانان و توانمندی های نظامی، دفاعی و پیشرفت های کشورمان از بخش های دیگر برنامه بود.

فرانسه

به مناسبت شهادت مجاهد عالیقدر آیت الله سید حسن نصرالله و سردار عباس نیلفروشان، مجلس یادبودی از سوی سفارت کشورمان در بیت الزهرا(س) پاریس برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام مکی، رئیس مرکز اسلامی پاریس در خصوص معنای زنده بودن شهدا پس از شهادت سخنرانی کرد.

پخش کلیپ تصویری از زندگینامه شهید سید حسن نصرالله، سخنرانی کوتاه به زبان فرانسوی و مرثیه سرایی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

اوگاندا

بیست و دومین برنامه هفتگی «صلح در یک نگاه» با موضوع «شهادت سید حسن نصرالله و عملیات وعده صادق 2» به صورت زنده از رادیو اسلامی بلال روی موج 94.1 اف.ام پخش شد.

این برنامه با مدیریت عیسی کیگونگو و توسط آدم سبیالا المالکی؛ رئیس جامعه شیعیان اثنی عشری اوگاندا و استاد دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) اجرا شد.

در این برنامه تأکید شد: شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب الله لبنان بود که از 32 سال قبل و پس از شهادت سید عباس موسوی (دبیرکل سابق جنبش حزب الله لبنان) به این سمت برگزیده شده بود. ایشان از رهبران برجسته معنوی، سیاسی و مبارزاتی لبنان محسوب می‌شد که سالها در راه دفاع از مردم مظلوم فلسطین، لبنان و سوریه، علیه رژیم غاصب صهیونیستی مبارزه کرد. شهید نصرالله رشادت‌های ارزنده ای را برای مردم لبنان بر علیه تجاوز داعش از خود نشان داد. ایشان همیشه آرزوی شهادت داشت تا به گفته خود از قافله همرزمان شهیدش که از آن جا مانده است، بپیوندد.

در ادامه این برنامه، عنوان شد: نیروهای مسلح ایران در واکنش به شرارت‌های اخیر رژیم غاصب صهیونیستی، به ویژه انتقام خون شهید اسماعیل هنیه که چندی قبل به عنوان مهمان رسمی در ایران به سر می‌برد و توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده بود و نیز شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و شهید سردار عباس نیلفروشان مستشار نظامی ایران در بیروت، حملات موشکی مؤثر و گسترده ای را به نام عملیات وعده صادق 2 و با استفاده از موشک‌های مافوق صوت و پیشرفته خود علیه مراکز نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی آغاز کرد.

همچنین، به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و با هدف تبیین جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن سید مقاومت؛ شهید سید حسن نصرالله و نیز عملیات وعده صادق 2، بیانیه‌ای با این موضوع تهیه و به طور همزمان در خطبه‌های نمازجمعه 32 مسجد اوگاندا قرائت شد.

زیمبابوه

مراسم یادبود سید مقاومت شهید سید حسن نصرالله با حضور اقشار مختلف مردم توسط رایزنی فرهنگی کشورمان و با مشارکت نهادهای بومی زیمبابوه، همزمان با نماز مغرب در مسجد آل محمد(ص) حراره  برگزار شد.

شیخ خالد مواله، امام جماعت مسجد آل محمد(ص) ضمن تسلیت شهادت سید مقاومت به مسلمانان و آزادگان جهان، در خصوص آثار اقدامات مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان بر منطقه و ضعیف تر شدن روز به روز رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

وی با اشاره به مقام والای سید مقاومت، افزود: آنهایی که قدم در این راه گذاشته‌اند که همانا دفاع از اسلام است، مطمئن هستند که روزی به شهادت می‌رسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین لطیفی، استاد سابق دانشگاه زیمبابوه در سخنانی به بیان تاریخچه مقاومت در منطقه و شخصیت برجسته شهید سید حسن نصرالله پرداخت.

عباس نوازانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی، ضمن تسلیت به حضار و مسلمانان در سراسر دنیا، به شهادت انسان‌های بی گناه در حملات رژیم صهیونیستی به فلسطین اشاره کرد و گفت: طبق وعده الهی، سرانجام پیروزی با جبهه مقاومت خواهد بود.

با حمایت رایزنی فرهنگی ایران، مجلس یادبود سید حسن نصرالله در شهر موتاره برگزار شد. در این مراسم چهره‌های برجسته‌ای از جمله شیخ مصطفی چینداندری، شیخ کامپتا از جامعه اهل سنت و مارونز از جامعه مسیحیت سخنرانی خود را در  در خصوص رشادت‌های سید مقاومت و تاثیر مقاومت بر پیروزی مردم فلسطین ایراد کردند.

حمایت از تهیه و تولید محتوای مناسب و نشر در شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌ها، انتشار مقالات در خصوص معرفی سید حسن نصرالله و مقاومت، انتشار گسترده سخنرانی‌ها و پیام مقام معظم رهبری به زبان و ... از دیگر اقدامات رایزنی فرهنگی کشورمان بود.

با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه و شورای عالی مسلمان زیمبابوه و سازمان دوستان فلسطین زیمبابوه، نشست نخبگان زیمبابوه‌ای در خصوص مسئله فلسطین برگزار شد.

سخنرانان پنل اصلی این سمپوزیوم، شیخ هنری بالاکازی، دبیرکل شورای عالی مسلمانان زیمبابوه، شیخ عبدالله مکوینجا، رئیس شورای ارشاد اهل بیت(ع) زیمبابوه، رابسون مکلی موسارافو، رئیس سازمان دوستان فلسطین ـ زیمبابوه و شونهیوا بودند.

مجری این نشست ثبانی دوبه، روزنامه نگار زیمبابوه‌ای بود. این سمپوزیوم به دنبال پاسخگویی به سؤالات «درگیری یا نسل کشی؟» و «راه حل دستیابی به صلح ابدی چیست؟» و در مورد آنچه در فلسطین می‌گذرد، بود.

در خصوص سوال اول، همه اعضای میزگرد موافق بودند که آنچه در فلسطین می‌گذرد، هم جنگ و هم نسل کشی است. تبادل آتش بین آزادیخواهان حماس و نیروی اشغالگر صهیونیستی درگیری مسلحانه است و بمباران و تخریب بی رحمانه و بی رویه توسط نیروهای هوایی و زمینی صهیونیستی زیرساخت های غیرنظامی شامل مدارس، درمانگاه ها، بیمارستان ها، خانه ها، فروشگاه های مواد غذایی و اردوگاه های آوارگان، نسل کشی و جنایت علیه بشریت است.

برای پاسخ به این سوال که راه حل برای دستیابی به صلح ابدی در فلسطین چیست، پاسخ های متفاوتی از سوی اعضای هیئت داشت. از جمله درخواست از کشورها برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای احترام به قوانین بین‌المللی و توقف توسعه شهرک‌سازی در خاک فلسطین، بر اساس مرزهای مصوب 1967 سازمان ملل که به موجب آن قدس شرقی پایتخت فلسطین خواهد بود. با این حال، رژیم آپارتاید صهیونیستی اسرائیل و رهبران آن باید تحت قوانین بین المللی برای جنایات جنگی از جمله نسل کشی پاسخگو باشند.

همچنین تأکید شد؛ مجاهدین تا پیروزی کامل به مبارزه ادامه دهند و متجاوزان را از سرزمین فلسطین بیرون کنند.

در این نشست از کشورهای عربی خواسته شد که بیدار شوند و به کمک فلسطین بیایند، زیرا دستور کار گسترده‌تر صهیونیسم نابودی اعراب و اشغال کل منطقه است. همچنین اعضای این نشست، حماس را به عنوان یک جنبش آزادیبخش ملی که برای آزادی و استقلال فلسطین مبارزه می کند، به رسمیت شناختند.

اعضاء معتقد بودند که هدف قرار دادن و ترور رهبران مقاومت مانند شهید حسن نصرالله از حزب الله و شهید اسماعیل هنیه از حماس و فرماندهان سپاه به هیچ وجه ساختار مستحکم مقاومت را در هم نمی شکند.

بنگلادش

مراسم یادبود شهادت مجاهد بزرگ و رهبر پرافتخار جبهه مقاومت اسلامی لبنان، شهید سید حسن نصرالله 13 مهرماه از سوی رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش و هیأت امنای حسینیه مرکزی شیعیان داکا در این حسینیه برگزار شد.

در این مراسم، سعید بیژنی، قاری بین المللی اعزامی از کشورمان که برای برگزاری یک دوره آموزشی 2 هفته ای قرائت قرآن از سوی رایزنی فرهنگی در داکا حضور دارد، به تلاوت قرآن پرداخت و سیدرضا میرمحمدی، رایزن فرهنگی ایران در بنگلادش، پیرامون این مناسبت سخنرانی کرد.

وی گفت: شهید سید حسن نصرالله به تعبیر مقام معظم رهبری یک شخص نبود، بلکه یک راه و مکتب بود و از این نظر با شهادت وی، راه و مکتب‌اش متوقف و تعطیل نمی‌شود و این راه و مکتب که راه حق و مبتنی بر جهت گیری الهی و قرآنی است، ادامه خواهد داشت.

میرمحمدی افزود: جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب، هموراه به رهبری حضرت امام (ره) و هم اینک به رهبری امام خامنه ای (حفظة الله) حامی و پشتیبان جبهه مقاومت اسلامی منطقه، حزب الله لبنان و گروه های مقاومت فلسطینی بوده و این حمایت و پشتیبانی را بنابر آموزه های قرآنی و وظیفه اسلامی خود ادامه خواهد داد و همچنان در کنار مردم لبنان و فلسطین خواهد ایستاد.

وی تصریح کرد: عملیات وعده صادق 2 که چند روز پیش انجام یافت یک بار دیگر بصورت روشن و صریح نشان داد که جمهوری اسلامی ایران با تمام توان و قدرت خود در کنار جبهه مقاومت اسلامی منطقه غرب آسیا قرار دارد و هر وقت و به هر میزان که لازم باشد، بدون تعلل و با تدبیر و محاسبه پاسخ سختی به ماجراجویی های رژیم اشغالگر صهیونیستی خواهد داد.

در ادامه این مراسم، پیام سفیر جمهوری اسلامی ایران در داکا به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله قرائت شد و در ادامه حجت الاسلام مشایخی، نماینده جامعه المصطفی نیز به سخنرانی پرداخت.

سنگال

مراسم بزرگداشت شهادت سید و سالار مقاومت شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در منزل «شیخ عبدالمنعم الزین» در داکار برگزار شد که جمعی از لبنانی های مقیم و کاردار عراق و سفیر سوریه و جمعی از ایرانیان و سنگالی ها حضور داشتند.

در این مراسم، ضمن قرائت فاتحه برای آمرزش ارواح طیبه شهدا، «شیخ عبدالمنعم الزین» طی سخنان کوتاهی، جایگاه و مقام شهادت را بیان کرد و فقدان سید مقاومت را ضایعه بزرگی دانست.

وی به موضوع وقایع لبنان و مردم مظلوم فلسطین و غزه و اعمال رژیم صهیونیستی برخلاف قواعد بین‌المللی و غیر انسانی پرداخت.

همچنین، مراسم یادبود سید مقاومت شهید سید حسن نصرالله در «انستیتو اسلامی- اجتماعی» داکار برگزار شد. در این مراسم، «شیخ عبدالمنعم الزین» در خصوص «اخلاق در جنگ» از رهگذر وقایع تاریخی جنگ های پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام علی(ع) به ایراد سخن پرداخت.

علاوه بر این، مراسم دیگری نیز با حضور بانوان به صورت جداگانه در انستیتو اسلامی برگزار شد.

دفتر یادبود بزرگداشت سید مقاومت شهید سید حسن نصرالله و شهدای لبنان در محل سفارت ایران گشایش یافت که تعدادی از سفرای کشورهای لبنان، سوریه، عراق، کاردار کنگوی دموکراتیک، ونزوئلا و .. همچنین شخصیت های مذهبی مانند شیخ عبدالمنعم الزین، شیخ شریف امبالو، شیخنا لو تغابو (نماینده طریقه مریدیه) و تعدادی از لبنانی های مقیم، رئیس دانشگاه المصطفی ضمن ابراز تأسف از شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله و اعمال رژیم صهیونیستی علیه مردم لبنان، دفتر یادبود را امضا کردند.

همچنین، مقاله‌ای با عنوان «جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، غزه و لبنان در یک سال گذشته» در نشریه toutinfo  و GTIM  و نشریات آنلاین منتشر شد و سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در نمازجمعه تهران در فضای مجازی بازتاب وسیعی داشت.

تونس

به مناسبت شهادت شهید سید حسن نصرالله و نیز اولین سالگرد طوفان الاقصی، نشست فکری «طوفان الاقصی و شهداء طریق القدس» به میزبانی سفارت ایران و با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در محل سالن همایش هتل مشتل تونس برگزار شد.

در این نشست، حدودا 80 نفر از فعالین حوزه مقاومت، نخبگان فرهنگی، اساتید دانشگاهی، اصحاب رسانه و نمایندگان برخی از سفارت‌های خارجی مقیم در تونس شرکت داشتند.

بخش‌هایی از خطبه عربی مقام معظم رهبری در نماز جمعه نصر توسط رایزن فرهنگی کشورمان قرائت شد.

سفیر کشورمان در تونس، سفیر سوریه در تونس، عبدالجلیل سالم (وزیر اسبق شئون دینی و رئیس اسبق دانشگاه الزیتونه تونس) و توفیق دیدی به تبیین اهمیت راهبردی عملیات وعده صادق 2 پرداختند.

همچنین، برخی شعرای حوزه مقاومت نیز به قرائت اشعار خود به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله پرداختند.

بلغارستان

به دنبال محکومیت جهانی حملات رژیم غاصب صهیونیستی به لبنان و شهادت شهروندان بی‌گناه این کشور، مفتی‌گری اعظم بلغارستان در بیانیه‌ای این حملات را محکوم کرد.

این بیانیه از طریق پایگاه خبری مفتی‌گری اعظم بلغارستان منتشر شد که بدین شرح است: «جامعه مسلمانان در جمهوری بلغارستان حملات هوایی انجام‌شده توسط ارتش اسرائیل در مناطق مختلف لبنان و پایتخت بیروت در روزهای اخیر که منجر به مرگ صدها غیرنظامی شده است را محکوم می‌کند.

در نتیجه این حملات، هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌های خود و جستجوی پناهگاه در کشورهای همسایه شده‌اند. از خدای متعال خواستاریم که صلح در منطقه برقرار شده و غیرنظامیان محافظت شوند.»

نیجریه 

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نیجریه با هدف آشنایی آحاد مردم نیجریه با جنایت‌های ددمنشانه رژیم صهیونیستی در غزه، لبنان و سوریه و دیگر کشورهای مقاومت در یک سال گذشته، اقدام به سلسله برنامه‌هایی کرده است.

در همین راستا، این رایزنی از طریق مشارکت 14 نهاد و تشکل دینی مرتبط و همسو و فعال در حوزه حقوق بشر در نیجریه، نشست با عنوان «تراژدی قرن: یک سال جنایت، وحشی‌گری‌ و سکوت جهانی» برگزار کرد.

مجید کامرانی، رایزن فرهنگی کشورمان در آیین افتتاحیه این نشست، شهادت سید حسن نصرالله، فرماندهان و همرزمان ایشان و مردم بی گناه لبنان در حملات اخیر و شهادت هزاران نفر از مردم مظلوم غزه در طول یک سال را تسلیت گفتند و خون پاک این شهیدان را ضامن بقا و پیروزی نهایی برای مردم مسلمان در مقابل وحشی‌گری‌های رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی دانست.

وی افزود: راه این شهیدان همیشه زنده است و پر رهرو تر از گذشته خواهد بود و تنها راه مقابله با این رژیم، اتحاد مسلمانان و تقویت جبهه مقاومت تا شکست و نابودی کامل آن است.

در ادامه این نشست، 14 نفر از علماء، اندیشمندان و شخصیت های برجسته و روسای تشکل ها و نهادها در این خصوص به ایراد سخن پرداختند .

سخنرانان پیرامون شخصیت دینی و جایگاه اجتماعی سید مقاومت، آزادی فلسطین و مسئولیتی جهانی، تداوم جنایت از غزه تا لبنان، وحشی‌گری و جنایت و نسل کشی رژیم صهیونیستی، مقاومت در حقوق بشر مدرن و جهانی‌سازی، فلسطین به عنوان صحنه مرکزی ظلم جهانی مدرن، طوفان الاقصی و چهره زشت غرب، ضرورت ائتلاف جهانی علیه بی‌عدالتی، مسئولیت جمعی نسبت به فلسطین و لبنان در برابر تهاجم رژیم صهیونیستی، تراژدی سکوت جهانی به عنوان مانعی برای صلح جهانی،۷  اکتبر و ریاکاری غربی‌ها، احیاءگرایی در خاورمیانه، تناقض آشکار با عنوان حمایت از بازسازی یا تداوم کشتارهای گروهی، ایستادن در سمت درست تاریخ و دفاع از عدالت، نسل‌کشی غزه و توطئه سکوت سخنرانی کرد.

قرقیزستان

مراسم گرامیداشت شهدای مقاومت شهید «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان و سردار «عباس نیلفروشان» که در حملات رژیم صهیونیستی به بیروت به شهادت رسیدند، در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیشکک برگزار شد.

این مراسم که با حضور جمعی از ایرانیان مقیم و کارکنان و خانواده همکاران سفارت همراه بود، با نماز جماعت آغاز شد و در ادامه با قرائت دعای کمیل، مداحی و سینه زنی ادامه یافت.

در بخش پایانی این مراسم نیز، تصاویری از زندگی این بزرگواران که در قالب کلیپی از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تهیه شده بود، پخش شد.

سوریه

با مشارکت مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاذقیه، مجمع الرسول الاعظم(ص) و حزب الله شاخه سوریه، مراسم گرامیداشت شهادت شهید سید حسن نصرالله، علمدار بزرگ جبهه مقاومت با حضور جمع کثیری از مردم و مسئولان این شهر در  مجمع الرسول الاعظم(ص) لاذقیه سوریه برگزار شد.

در این مراسم، سخنرانان با اشاره به عقل و اندیشه نظامی خلاق و مبتکر در شهید سید حسن نصرالله، نیز حکمت، عقلانیت و خردورزی را از ویژگی‌های اخلاقی آن شهید والامقام دانستند.

غنا

مراسم گرامیداشت مجاهد کبیر شهید سید حسن نصرالله با سخنرانی عبدالفتاح احمد، سفیر فلسطین در غنا و امیر حشمتی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در آکرا در دانشگاه اسلامی غنا و حضور جمعی از اساتید و دانشجویان غنایی برگزار شد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به فلسطین و لبنان و کشتار و آوارگی میلیون ها نفر از مردم، خواستار ایفای نقش جدی تر جوامع در قبال سکوت نهادهای بین المللی شد.

حشمتی افزود: همین الان که ما در اینجا در آرامش نشسته ایم، بمب ها بر سر مردم لبنان و فلسطین فرود می‌آید و احتمالاً از ابتدای این جلسه تا آخر آن، چندین نفر دیگر به ویژه زن و کودک، به آمار شهدا، مجروحان و آوارگان جنگ افروزی اضافه شده است.

وی از حاضرین در جلسه خواست تا کشتار کودکان، زنان و مردم در لبنان و فلسطین را به هر وسیله ممکن، محکوم کنند.

عبدالفتاح احمد، سفیر فلسطین در غنا نیز با محکوم کردن اقدامات اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را محور مبارزه با این رژیم دانست و گفت: اسرائیل پس از طوفان الاقصی و از زمان آغاز حملات به فلسطن و لبنان، هیچ دستاوردی نداشته است.

بلغارستان

همزمان با برگزاری دعای پرفیض کمیل و مناجات در بنیاد امام علی(ع) بخارست و با دعوت حجت الاسلام حسینی، رئیس بنیاد، مراسم ویژه دعای شب‌های جمعه اجرا شد.

احمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان در سخنانی، با اشاره به فرازهای این دعا خطاب به کمیل بن زیاد از یاران صدیق حضرت علی (ع) گفت: اولین قدم در راه خودسازی و کمال اراده برای بازگشت است و برای بازگشت به خویشتن خویش باید صاحب طلب بود و از خود مطالبه گر شد. آنهایی که از خودشان مطالبه کردند از نردبان معرفت بالا رفتند و آنهایی که از دیگران مطالبه مند شدند در چاه منیت گرفتار شدند.

وی با اشاره به مقامات اهل حق ابتدای این مقامات را توبه معرفی کرد و گفت: توبه همان بازگشت به خود است و دنیای امروز بازگشت به خود را کم دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان در بلغارستان با تاکید بر مشکلات امروز جهان اسلام و تفرقه میان مسلمانان، بزرگترین مساله را دشمن درونی عنوان کرد و گفت: مادام که دشمن درونی غالب است دشمن بیرونی فرصت تعرض می‌یابد.

وی به شهدای مقاومت در غزه و لبنان اشاره داشت و گفت: بالاترین مرحله معرفت مرحله از جان گذشتن و از خود برای خدا و خلق خدا گذشتن است و همه کسانی که در دیار غربت برای خدا و با گذر از خود کار می کنند در جهاد بزرگ معنوی و الهی شریک هستند.

احمدی همچنین اعلام آمادگی کرد تا با استفاده از ظرفیت‌های مشترک در دو کشور و با توجه به قرابت‌های محیطی بالکان و حضور مسلمانان و ایرانیان، برنامه‌های فرهنگی مشترکی با بنیاد امام علی (ع) به انجام برسد.

یونان

به همت انجمن شیعیان یونان و با حمایت سفارت و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در یونان، مراسم ترحیم و بزرگداشت مقام والای شهید سید حسن نصرالله، در هتل کاراول شهر آتن برگزار شد.

 در این مراسم، عشیر حیدر رئیس جامعه شیعیان یونان، ملک حسین گیوزاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونان، مهدی نیک‌خواه قمی رایزن فرهنگی ایران در آتن، کستاس ایسیخوس معاون اسبق وزیر دفاع یونان، نادیا والاوانی کنشگر سیاسی و قائم‌مقام اسبق وزیر دارایی یونان، یانیس راحیوتیس حقوقدان و کنشگر سیاسی، عبدالطیف درویش نماینده جامعه فلسطینیان یونان، ماریا نیکولاکاکی استاد دانشگاه پلوپونز، پانایوتیس پاپادومانولاکیس روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، عدنان شهاده استاد دانشگاه وست آتیکا و رمزی الانساوی، عضو جامعه فلسطینیان و استاد دانشگاه، سخنرانی کردند. همچنین، در این مراسم دو کلیپ زیرنویس‌شده به زبان یونانی از بیانات رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه نصر پخش شد. این مراسم با قرائت قرآن توسط نعیم القندور، رئیس جامعه مسلمانان یونان، به پایان رسید. همچنین در فضایی سرشار از اندوه و احترام، حضار فرصت یافتند تا احساسات و افکار خود را با نوشتن مطالبی در دفتر یادبود، به عنوان ادای احترام به رهبر مقاومت لبنان، به یادگار بگذارند.

در ابتدای این نشست عشیر حیدر رئیس جامعه شیعیان یونان اظهار داشت:  امروز گرد هم آمده‌ایم تا یاد و خاطره سید حسن نصرالله، رهبر محور مقاومت، را گرامی بداریم؛ کسی که چند روز پیش در حمله هوایی رژیم صهیونیستی اسرائیل به شهادت رسید. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های مقاومت در منطقه و مدافع سرسخت آرمان ملت فلسطین بود. او با ایجاد اتحاد میان گروه‌های مختلف سیاسی و مذهبی لبنان، به ویژه در مواقع بحرانی، توانست حمایت گسترده‌ای را از جوامع مختلف کسب کند. پیروزی‌های نظامی و سیاسی برجسته‌ای مانند خروج نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان در سال 2000 و جنگ 33 روزه سال 2006، جایگاه او را به عنوان یکی از مهم‌ترین رهبران مقاومت تثبیت کرد. شهادت او ضایعه بزرگی برای محور مقاومت و تمام کسانی است که برای عدالت و آزادی در منطقه می‌جنگند.

ملک حسین گیوزاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونان گفت: شهید سید حسن نصرالله راه درخشان رهبران برجسته مقاومت، مانند شهید سید عباس موسوی را ادامه داد. تیزهوشی و شجاعت او، همراه با بینش و درایتش، او را به رهبری با بصیرت و مبارزی شجاع تبدیل کرد. هر سخن و عمل او لرزه بر تارهای عنکبوتی باند جنایتکار صهیونیستی می‌انداخت و با شکست‌های مکرر اشغالگران صهیونیست، از اخراج و عقب‌نشینی ذلت‌بارشان از جنوب لبنان تا شکست خفت‌بار در جنگ ۳۳ روزه، شادی و امید را به دل ملت‌های آزاد جهان وارد می‌کرد. او همچنین توطئه‌های دشمنان علیه امت اسلامی را برای تغییر نقشه غرب آسیا ناکام گذاشت و جبهه مقاومت در برابر صهیونیسم و استکبار جهانی را جانی دوباره بخشید و منبع افتخاری برای جهان شد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران، ضمن محکومیت شدید جنایات رژیم صهیونیستی و نقض تمامیت ارضی لبنان، تأکید می‌کند که دولت ایالات متحده، به عنوان حامی و شریک در ادامه ارتکاب جنایات و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی، مسئول مستقیم این جنایات است. روشن است که تبعات این اقدام تروریستی وحشیانه به رژیم جنایتکار صهیونیستی و حامیانش از جمله رژیم ایالات متحده، بازخواهد گشت.

ملک حسین گیوزاد یادآور شد: موضع اصولی و استراتژیک دولت و ملت ایران در حمایت قاطع و همه‌جانبه از مقاومت در فلسطین، لبنان و سراسر غرب آسیا علیه متجاوزان و اشغالگران، با تمام توان تا پایان اشغالگری و بازپس‌گیری حق تعیین سرنوشت و تحقق آرمان مقدس آزادی فلسطین و قدس عزیز ادامه خواهد یافت. بدون شک، اقدامات غیرانسانی صهیونیست‌ها و تشدید وحشی‌گری‌ها با ترور رهبران مقاومت، عزم ملت و دولت ایران را برای حمایت از مردم مظلوم راسخ‌تر خواهد کرد.

وی عنوان کرد: ما تأکید می‌کنیم که تداوم ارتکاب جنایات بین‌المللی، از جمله نسل‌کشی، جنایات جنگی و تجاوز توسط رژیم صهیونیستی، ماهیت تروریستی و جنایتکارانه مقامات صهیونیستی و حامیان آن‌ها را نشان می‌دهد و این جنایات بی‌مجازات نخواهد ماند. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران تمامی ظرفیت‌های سیاسی، دیپلماتیک، حقوقی و بین‌المللی خود را برای حمایت از مردم قهرمان فلسطین و لبنان در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی به کار خواهد گرفت و در کنار فلسطین و لبنان برای مجازات متجاوزان خواهد ایستاد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: اقدام مقاومت فلسطین در سال گذشته در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ با نام "طوفان الاقصی"، نقطه عطفی در تاریخ مبارزه مشروع مردم فلسطین علیه اشغال و ظلم رژیم صهیونیستی بود. عملیات طوفان الاقصی، انفجار خشم تاریخی مردم فلسطین در برابر هشت دهه اشغال، کشتار و نسل‌کشی بود. در طول سال گذشته، شاهد ادامه و تشدید سیاست نسل‌کشی، کشتار جمعی و تروریسم سازمان‌یافته توسط رژیم متجاوز صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری و همچنین علیه ملت لبنان بوده‌ایم. امروز، رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری در نظر ملت‌های آزاد جهان منفور است و پیگیری جنایی و محاکمه رهبران این رژیم به اتهام ارتکاب جدی‌ترین جنایات بین‌المللی، به‌ویژه نسل‌کشی، مطالبه‌ای جهانی است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی که نماد آشکار تروریسم سازمان‌یافته دولتی در جهان است، هر بار صفحه‌ای ننگین به کارنامه جنایات بین‌المللی خود اضافه می‌کند. طی سال گذشته، صهیونیست‌ها هیچ هدف نظامی‌ای را هدف قرار نداده‌اند؛ بلکه اهداف آن‌ها تنها مردم، اماکن عبادی، مدارس، بیمارستان‌ها و دفاتر رسانه‌ای بوده و به طور کلی زیرساخت‌های انسانی را هدف قرار داده‌اند، نه اهداف نظامی. حامیان این رژیم اشغالگر، به ویژه ایالات متحده، در جنایات آن علیه مردم فلسطین، لبنان، سوریه و یمن همدست بوده‌اند و باید پاسخگو باشند.

مهدی نیک‌خواه قمی، رایزن فرهنگی کشورمان در یونان گفت: شهید سید حسن نصرالله، همواره با حکمت و ایمان، در برابر تهدیدات دشمنان ایستادگی کرد. او با صدای حق‌طلبانه و کلمات صادقانه‌اش، میلیون‌ها نفر از سراسر جهان را به مقاومت و ایستادگی دعوت می‌کرد. رهبری که نه تنها مردم لبنان، بلکه همه آزادگان جهان او را الگوی خود قرار داده بودند.

وی تصریح کرد: باید یادآور شویم که محور مقاومت تنها یک جنبش نظامی نیست؛ بلکه یک حرکت معنوی و اخلاقی است که ریشه در ارزش‌های اصیل انسانی دارد. سید حسن نصرالله، در سخت‌ترین شرایط و در برابر پیچیده‌ترین توطئه‌ها، با توکل به خداوند و با تکیه بر نیروهای مردمی، از کرامت و حاکمیت ملت‌ها دفاع کرد. او ثابت کرد که در برابر زورگویی و جنایت، تنها سلاح ایمان و وحدت مسلمانان می‌تواند پیروزی واقعی را به ارمغان آورد.

نیک‌خواه در ادامه، بیان کرد: شهید نصرالله همیشه به وحدت امت اسلامی تأکید داشت و بر این باور بود که دشمنان از اختلافات داخلی برای نفوذ و تسلط بیشتر استفاده می‌کنند. از همین رو، اتحاد و همبستگی مردمان منطقه، از هر دین و مذهب، همواره از دغدغه‌های اصلی او بود. این رهبر بی‌نظیر، حتی در هنگامه‌ی شهادت فرزندش، شهید هادی نصرالله، نیز نشان داد که چگونه می‌توان با فداکاری و ایثار در راه خداوند، برای اسلام و ملت‌های مظلوم به مبارزه ادامه داد.

وی افزود: امروز، با شهادت این رهبر بزرگ، جبهه مقاومت هرگز ضعیف نخواهد شد. خون پاک شهیدان، نهال مقاومت را تنومندتر و استوارتر می‌کند. رژیم صهیونیستی باید بداند که با شهادت سید حسن نصرالله، مسیر مقاومت هرگز متوقف نخواهد شد. این مسیر، مسیری است که با ایمان، عشق به ارزش های والای انسانی و اراده ملت‌ها، به سوی آزادی و پیروزی نهایی پیش خواهد رفت. بی تردید، خون این شهید بزرگوار و همه شهدای مقاومت، موجب خواهد شد تا مردم مظلوم منطقه با عزمی راسخ‌تر به مبارزه با ظلم و استکبار جهانی ادامه دهند.

کستاس ایسیخوس، معاون اسبق وزیر دفاع یونان گفت: می‌دانیم که در این‌گونه مراسم‌ها سعی می‌کنیم از چهره‌های سیاسی و تاریخی بسیار مهم یاد کنیم. اما امروز، تاریخ مثالی بسیار زنده و حاضر را به ما ارائه داده است. امروز پنجاه و هفتمین سالگرد ترور ارنستو چگوارا، یکی دیگر از شهدای انقلابی و رهبر بزرگ ملت‌های آمریکای لاتین است که توسط امپریالیسم آمریکا به شهادت رسید. بنابراین، اگر فهرستی از شهدا و انقلابیونی که برای عدالت اجتماعی و علیه امپریالیسم و برای آزادی و رهایی تمام مردم جهان مبارزه می‌کنند، تهیه کنیم، این فهرست همواره یک مظنون آشنا دارد و آن مظنون، امپریالیسم آمریکاست.

وی تأکید کرد: امروز امپریالیسم آمریکا در منطقه نه تنها به‌عنوان یک کل، بلکه به‌صورت مستقل و بسیار خطرناک توسط دولت اسرائیل نمایندگی می‌شود. البته این دولت نه توسط رهبران سیاسی یا نظامی، بلکه توسط افرادی متعصب رهبری می‌شود. این نیز تهدیدی جدی برای صلح جهانی و منطقه‌ای است.

کستاس ایسیخوس افزود: حزب الله یک سازمان میهنی و وطن پرستانه است، نه یک جنبش تروریستی. بزرگداشت حسن نصرالله امروز، بزرگداشت قلب مقاومت لبنان و کل خاورمیانه است. به همین دلیل برای نسل‌های جوان بسیار مهم است که حافظه تاریخی را از دست ندهند.

سخنران بعدی، خانم نادیا والاوانی، کنشگر سیاسی و قائم‌مقام اسبق وزیر دارایی یونان بود، وی اظهار داشت: برتولت برشت، شاعری بزرگ که در دوران بسیار دشواری در زمان جنگ جهانی دوم زندگی می‌کرد، شعری سرود که می‌گفت: "ما در زمان‌های وحشتناکی زندگی می‌کنیم و اوضاع بدتر خواهد شد." این عبارت به‌طور دقیق برای زمانه ما نیز قابل ‌استفاده است. من معتقدم که اوضاع بیش از آنکه بهتر شود، بدتر خواهد شد. اما به‌رغم این شرایط، همیشه به بهبود اوضاع باور داشته‌ام. امروز اینجا گرد هم آمده‌ایم تا یاد رهبر بزرگی را گرامی بداریم؛ نه تنها رهبر لبنان و فلسطین، بلکه رهبر تمام منطقه شرق مدیترانه، از جمله یونان.

سپس، خانم ماریا نیکولاکاکی، استاد دانشگاه پلوپونز گفت: او برای بیش از ۳۰ سال رهبر واقعی و معنوی حزب‌الله بود. او با اخلاق و اصول خود نه تنها حزب‌الله، بلکه تمامی جنبش‌های مقاومت دیگر را تحت تاثیر قرار می‌داد. او هرگز فراموش نخواهد شد و همیشه به عنوان شهیدی در راه مبارزه برای آزادی مسلمانان از صهیونیسم و امپریالیسم غربی به یاد خواهد ماند.

در پایان برخی از کنشگران سیاسی، فعالان فرهنگی، اساتید و شخصیت‌های دینی این کشور به بیان نقطه نظرات خود پیرامون شهادت شهید سید حسن نصرالله و مقام والای آن شهید پرداختند.

نایروبی

مراسم بزرگداشت شهید سید حسن نصرالله با حضور پورمرجان، رایزن فرهنگی کشورمان در کنیا و جمعی از مردم این کشور در آکادمی المنتظر منطقه ریروتا نایروبی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ علی ساموجا در مورد سید حسن نصرالله گفت: او رهبری فرهیخته و محبوب برای گروه مقاومت لبنان بود که با کاریزما و درایت بالای خود توانست در سی سال گذشته، هم از کیان لبنان دفاع کند و هم نور چشمی برای شیعیان و خار چشمی برای صهیونیست‌ها باشد. سید حسن نصرالله، ذوب در ولایت بود و این شیفتگی وی لحظه‌ای قطع نشد .

وی ادامه داد: دشمنان اسلام همواره در طول سالهای گذشته تلاش داشتند تا شهید سید حسن نصرالله را از چشم مردم جهان و مسلمانان کشورهای اسلامی انداخته و با القابی مانند تروریست، وی را کوچک کنند. غافل از اینکه خداوند بندگان خوب خود را همواره خریدار است و به عنوان یک رهبری حاذق ، محبوب وطن ، شیفته در ولایت وحامی امت اسلامی در جهان ظاهر شد .

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ علی ساموجا اظهار داشت: شهید سید حسن نصرالله همواره مردم را دعوت به وحدت و همبستگی می‌کرد و از تفرقه، آنها را برحذر می‌داشت. برای او، کشور لبنان و امت اسلام مطرح بود نه یک فرقه خاص و تا آخرین لحظه از عمر خویش، در راه آرمان‌های خود و آرمان‌های بنیانگذار ج.ا.ایران امام خمینی(ره) و رهبری فرزانه انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای ایستاد و هیچ بادی و طوفانی وی را نلرزاند.

پورمرجان، رایزن فرهنگی کشورمان در کنیا هم در سخنانی، ضمن تجلیل از شهدای مقاومت از جمله شهید سید حسن نصرالله و شهید سردار نیلفروشان گفت: پیامبر گرامی اسلام بارها در احادیثی مسلمانان را از فتنه های آخرالزمانی برحذر می داشت و نگران روزگار بعد از خود بود.

وی افزود: فتنه بزرگ زمان ما صهیونیسم است، گروهی زالو صفت که وجدان‌های خود را در زیر پای شیطانی خود گذاشته و بیش از 42 هزار نفر از مسلمانان را که عمدتا شامل زن و کودک هستند، می‌کشند و بعد ادعای حقوق بشری می کنند.

همچنین، مراسمی با حضور ایرانیان مقیم کنیا در محل رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد و علاوه بر قرائت قرآن و دعای کمیل در کنار یکدیگر از مقام شامخ شهید سید حسن نصرالله و یاران شهید او از جمله سردار نیلفروشان تجلیل کردند .

حجت الاسلام والمسلمین مهدی شکری نیز در این مراسم، گفت : یکی از ضربه هایی که مسلمانان در طول تاریخ خورده اند ناشی از بی تفاوتی آنها بوده است در حالیکه دین، این نوع از موضع گیری را قبول ندارد . انسان باید یا در جبهه نور باشد و یا در جبهه ظلم .

در ادامه برنامه، شیخ علی ساموجا در خصوص ولایت پذیری سید حسن نصرالله سخن گفت و وجود ولایت امر را در دنیای معاصر یک پدیده استثنایی و بسیار مهم برای دنیای اسلام بالاخص دنیای شیعه دانست که محور اصلی برای مقابله با ظلم در جهان شده است.

عراق (سلیمانیه)

به منظور ارج نهادن به شخصیت جهانی شهید مجاهد سید حسن نصرالله و تاثیرات اقدامات این شهید بزرگوار در جهان اسلام، همزمان با نمایندگی‌های سراسر جهان، مراسم بزرگداشت شهادت سید جبهه مقاومت شهید سید حسن نصرالله در سلیمانیه عراق برگزار شد.

در این مراسم که به همت نمایندگی فرهنگی کشورمان در سلیمانیه انجام شد، شخصیت‌های فرهنگی، دینی، علمی و دانشگاهی کشور عراق به بیان نقطه نظرات پیرامون شخصیت والای آن سید مقاومت پرداختند و در دفتر یادبود به مقام شامخ شهید سید حسن نصرالله، ادای احترام کردند.

هند (بمبئی)

مراسم بزرگداشت سید مقاومت شهید سید حسن نصرالله، به میزبانی حوزه علمیه امام صادق (ع) ناوی مومبای حومه بمبئی برگزار شد که در آن، طلاب حوزه علمیه و مؤمنان نمازگزار به مقام شامخ شهید حسن نصرالله ادای احترام کردند.

این مراسم که با همکاری خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی و با حضور و سخنرانی جمعی از علما برگزار شد، شعرای گرامی در مدح شهید سید حسن نصرالله اشعار حماسی قرائت کردند و گروه تواشیح حوزه، برنامه خود را درباره عظمت شهدا اجرا کرد.

پس از آن، حجج اسلام سید وقار مهدی، سید محمد حیدر، سید علی عباس رضوی، دعبل اصغر خان، سید غلام عسکری، محمد یوسف و سید شبیه الحسن سخنان خود را درباره اهمیت مقاومت، خلوص معنوی، شجاعت و خدمات آن بزرگ مرد ارائه کردند و ضمن برشمردن ویژگی‌های شهید سید حسن نصرالله و دفاع حزب الله از حرم اهل بیت (ع)، شهادت این بزرگوار را ضایعه بزرگ برای جهان اسلام دانستند.

سپس، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالقاسم رضوی ذکر مصیبت اهل بیت (ع) را بیان کرد.

 

 

ادامه دارد ...

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved