logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/11 - 10:09
  • 424
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

پخش قسمت سوم مجموعه «ایران شکست‌ناپذیر» از شبکه «ازوزدا»

با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در روسیه، سومین قسمت از مجموعه مستندهای تلویزیونی «ایران شکست‌ناپذیر» از شبکه روسی «ازوزدا» پخش شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مجموعه پنج قسمتی که توسط اولگا بلووا؛ مجری مشهور روسی با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و اداره‌کل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ساخته شده، به مدت 5 هفته هر یکشنبه به روی آنتن شبکه تلویزیونی «ازوزدا» می‌رود.

محور قسمت سوم از مجموعه که به تحریم‌های غرب علیه ایران طی بیش از 40 سال از ابتدای انقلاب اسلامی و چگونگی پیشرفت‌ها در شرایط تحریم و مقاومت مردم ایران اختصاص داشت، روز یکشنبه 8 بهمن‌ماه از این شبکه به مخاطبان ارائه شد.

ابتدای قسمت سوم، اولگا بلووا مجری برنامه اشاره کرد که در این بخش به شما نشان خواهیم داد ایران تحت سخت‌ترین فشارها و تحریم‌ها در بخش‌های مختلف تجاری چگونه عمل کرده و چه چیزهایی آموخته در حوزه درمان و دارو به چه راه‌هایی رسیده، مردم چگونه سفر زمینی و هوایی دارند و خواهیم دید زندگی یک خانواده ایرانی به چه صورتی ا‌ست.

سپس، نخستین محلی که به بیننده روس معرفی می‌شود بازار بزرگ تهران به عنوان کارت ویزیت شهر و یکی از اماکن مهم تجاری تهران است. او می‌افزاید: این بازار بزرگ، سرشار از زندگی، سروصدا، پر از اجناس مختلف در همه رنگ‌ها و سلیقه‌هاست، یک بازار آزاد بدون محدودیت و تحریم‌ها که هنگام بودن در آن فراموش می‌شود در کشوری هستی که چند ده سال است تحت فشارهای اقتصادی غرب و تحریم‌ها قرار دارد.

در ادامه، گفت‌وگوی مجری با سفیر روسیه در تهران آلکسی ددوف پخش می‌شود که در ارتباط با تاریخچه تحریم‌ها علیه ایران از حدود 50 سال پیش و در زمان ملی شدن صنعت نفت و تلاش‌های محمد مصدق نخست‌وزیر وقت در مقابل انحصار انگلستان صحبت می‌کند.

وی به این نکته اشاره دارد که اگرچه اولین تحریم‌ها از آن زمان آغاز شد، اما تحریم‌ها و فشارهای اصلی بر کشور همزمان با انقلاب اسلامی بر مردم تحمیل شد اما همچنان می‌بینیم که علی‌رغم تحریم‌ها برای بیش از 40 سال، ایران توانسته پیشرفت کند.

مجری برنامه ادامه می‌دهد: انگلستان و آمریکا از پیش از انقلاب اسلامی نفت ایران را بایکوت کردند و هر ده سال یکبار پس از آن، تحریم‌های جدید و جدیدتری وضع کرده و بر تعدادش افزودند. وی می‌افزاید: حال ببینیم با بیش از 4000 تحریم مختلف که بر علیه ایران اعمال شده، این کشور چطور ایستادگی نموده و فشارها را پشت سر گذاشته است.

در ادامه مجری در مجتمع تجاری اپال به عنوان یکی از اماکن مدرن تهران، آن را همانند بسیاری از مراکز تجاری مسکو و سایر شهرهای روسیه معرفی می‌کند. مجری می‌گوید: این مکان در حالی وجود دارد که همه  در غرب فکر می‌کنند به علت سنگینی و فشار تحریم‌ها این کشور مرده است.

سپس، در مصاحبه‌ای با یکی از شهروندان وی عنوان می‌کند: ما هر آنچه بخواهیم داشته باشیم می‌توانیم در ایران از برندهای خیلی خوب و با کیفیت تهیه کنیم و در این رابطه مشکلی نداریم. این شهروند ادامه می‌دهد: اگرچه پیش‌تر برخی برندهای غربی در ایران فعال بودند اما اکنون برندهای بسیار خوبی جایگزین آنها شده‌اند.

در بخش دیگری از برنامه، مجتمع تفریحی تجاری «ایران مال» به مخاطب روس معرفی می‌شود که مجری درباره آن می‌گوید: اینجا نه موزه است نه یکی از قصرهای شاه که البته خیلی شبیه است، بلکه یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری ایران، خاورنزدیک و جهان است. بلووا ادامه می‌دهد: «ایران مال» از مرکز خرید «جنوب چین» به عنوان یکی از بزرگترین مراکز این کشور به مراتب بزرگ‌تر و بیش از 5 برابر بزرگ‌تر از مرکز خریدی در ایالات متحده به نام «کینگ پروسیا مال» در ایالت پنسیلوانیا است.

در ادامه این قسمت مجری، مهمان یک خانواده ایرانی ا‌ست. خانه گرم و صمیمی آنها را توصیف از برخی سنت‌های آنان می‌گوید و شام را با آنها صرف می‌نماید. اولگا بلووا می‌گوید که می‌خواهد بداند آنها چطور زندگی و چگونه فکر می‌کنند. در این بخش میزبان به این نکته اشاره دارد که ما در ایران بویژه با پشت‌ سرگذاشتن 8 سال جنگ یاد گرفتیم که چگونه خودساخته باشیم. جوانان خانواده مباحثی را درباره نحوه زندگی خانواده‌های ایرانی از منظر کسب و کار، استفاده از برندهای ایرانی، حضور زنان در اجتماع، روابط با اعضاء خانواده، تحصیل و کار جوانان و استقلال و عدم وابستگی به آمریکا و کشورهای غربی مطرح می‌کنند.

بخش دیگر برنامه، به کسب و کار این خانواده (تولید لوازم باشگاه‌های ورزشی) اختصاص دارد و بویژه نقش مادر خانواده در این کسب و کار مطرح می‌شود. در این بخش وی توضیح می‌دهد که نقش زنان در بیرون از خانه چگونه است و به چه نحوی در کنار تحریم‌ها توانسته‌اند این تجارت خانوادگی را سرپا نگه دارند.

صنعت خودروسازی ایران در شرایط فشار تحریم‌ها، عملکرد شرکت هواپیمایی ماهان برای جابجایی مسافر و تعمیرات و ارائه خدمات به دیگر کشورها همچنین تولید دارو در ایران تحت فشارهای ظالمانه غرب که با زندگی مردم عادی سروکار دارد، بخش‌های دیگر این قسمت از «ایران شکست‌ناپذیر» را تشکیل می‌دهند. مصاحبه با یکی از مدیران هولدینگ «سایپا» درباره تولید قطعات و صادرات آن به دیگر کشورها و رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه پایان بخش قسمت سوم این مجموعه بود.

مجری در پایان به این نکته اشاره می‌کند که مردم ایران زندگی با تحریم را تحمل می‌کنند و سعی دارند روی پای خود باشند و اگر فردا هم آمریکا تحریم‌ها را لغو کند اعتماد کردن به او ممنوع است.

مجموعه 5 قسمتی گزارش‌های تلویزیونی «ایران شکست‌ناپذیر» هرهفته، یکشنبه‌ها ساعت 18:00 از شبکه «ازوزدا» پخش می‌شود. گروه برنامه‌سازان شبکه تلویزیونی «ازوزدا» به همراه خانم اولگا بلووا مجری مشهور و عضو اتحادیه روزنامه‌نگاران روسیه برای ساخت ویژه برنامه‌هایی‌ در خصوص کشورمان، اواخر سال گذشته میلادی به ایران سفر کردند.

گروه رسانه‌ای ازوزدا شامل شبکه تلویزیونی و ایستگاه رادیویی ازوزدا، دارای پورتال‌های اطلاعاتی، نسخه اینترنتی و روزنامه هفتگی‌ است. کانال تلویزیونی ازوزدا با مخاطب بالقوه ماهانه بیش از 100 میلیون نفر و پخش 24 ساعته یکی از مهم‌ترین شبکه‌های تلویزیونی روسیه محسوب می‌شود.

لینک قسمت سوم:

https://drive.google.com/file/d/14mW4KVfkub_ZbQKTHWzqub9KeOWwW0Vb/view?usp=sharing

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved