English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان
چهارشنبه ٢٧ دی ١٣٩٦
اخبار > انتشار مقالات در خصوص معرفي شخصيت امام خميني (ره) در مطبوعات سيرالئون


  چاپ        ارسال به دوست

انتشار مقالات در خصوص معرفي شخصيت امام خميني (ره) در مطبوعات سيرالئون

ابعاد شخصيت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره) در مطبوعات سيرالئون معرفي شد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي،به مناسبت سي و پنجمين پيروزي سالگرد انقلاب اسلامي روزنامه هاي پرتيراژ سلون تايمز و سيرالئون نيوز هانتر آريوبو به منظور معرفي ابعاد شخصيت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره) با استفاده از منابع كتابخانه رايزني فرهنگي سلسله مقالاتي به شرح ذيل منتشر نمودند :


الف - روزنامه سلون تايمز -

1- صفحه كامل 10 - چهارشنبه 23/11/1392 - بخش اول - تحت عنوان " نگاهي بر اعتقادات ، آرمان ها و اهداف امام خميني(ره) - A Glance at Imam Khomeinis Beliefs Ideologies and Objectives " . ( پيوست هاي يك و دو ).
2- صفحه كامل 10 - جمعه 25/11/1392 - بخش دوم و پاياني - تحت عنوان " نگاهي بر اعتقادات ، آرمان ها و اهداف امام خميني(ره) - A Glance at Imam Khomeinis Beliefs Ideologies and Objectives " . ( پيوست هاي سه و چهار ).

ب - روزنامه سيرالئون نيوز هانتر آريوبو -

1- صفحه كامل پنج - پنجشنبه 17/11/1392 - بخش اول - تحت عنوان " زندگي و روزگار امام خميني(ره) - The Life and Times of Imam Khomeini ( Part 1) " . ( پيوست هاي شماره يك و دو ) .
2- صفحه كامل پنج - جمعه 18/11/1392 - بخش دوم - تحت عنوان " زندگي و روزگار امام خميني(ره) - The Life and Times of Imam Khomeini ( Part 2) " . ( پيوست هاي شماره سه و چهار ) .
3- صفحه كامل پنج - دوشنبه 21/11/1392 - بخش سوم - تحت عنوان " زندگي و روزگار امام خميني(ره) - The Life and Times of Imam Khomeini ( Part 3) " . ( پيوست هاي شماره پنج و شش ) .
4- صفحه كامل پنج - جمعه 25/11/1392 - بخش چهارم - تحت عنوان " زندگي و روزگار امام خميني(ره) - The Life and Times of Imam Khomeini ( Part 4) " . ( پيوست هاي شماره هفت و هشت ) .


خلاصه ترجمه مقاله روزنامه سلون تاميز :

روزنامه سلون تايمز در مقدمه سلسله مقالات خود نوشته است كه يازده فوريه 2014 جمهوري اسلامي ايران سي و پنجمين سالگرد پيروزي خود را بعد از يك انقلاب موفق پشت سر گذاشت . از اين روي مقاله اي به شرح ذيل تحت عنوان " نگاهي بر اعتقادات ، آرمان ها و اهداف بنيانگذار و رهبر انقلاب اسلامي ايران" منتشر مي شود .
امام خميني (ره) مسلماني شيعه مذهب و معتقد به وحدت امت اسلام (قطع نظر از گرايش هاي مذهبي آنان) در مقابل استعمارگران و دشمنان اسلام بود. دعوت به وحدت، بخش مهمي از پيام ها و سخنراني هاي امام را به خود اختصاص داده است.
امام خميني (ره) هرگونه حركتي كه به تفرقه صفوف مسلمين و بهره‏برداري و استيلاي استعمارگران بينجامد را جايز نمي ‏شمرد و حمايت از اعلام هفته وحدت در جهان اسلام در سالگرد تولد پيامبر اكرم(ص) و صدور پيام هاي پياپي، راه هاي عملي وحدت شيعه و سني را ارائه مي ‏نمود و در تمام دوران زعامتش در برابر تلاش هايي كه نتيجه آن ها تفرقه و جدال بين شيعه و سني بود به مقابله برمي‏خاست.
امام خميني معتقد بود كه ايمان به خداي يگانه ، اعتقاد به رسالت حضرت محمد(ص) ، ايمان به قرآن مجيد به‏عنوان منشور ابدي هدايت، اعتقاد به ضروريات و شعائر و احكام ديني همچون نماز، روزه، زكات، حج و جهاد محورهاي استواري براي وحدت عملي كليه پيروان مذاهب اسلامي در برابر مشركين و دشمنان دين هستند.
قيام اصلاح‏ طلبانه امام خميني (ره) و پيام هاي ايشان تنها به جامعه ايران و ديگر جوامع اسلامي محدود نمي‏شود. امام معتقد بود كه فطرت تمامي انسان ها براساس گرايش به توحيد ، خير ، حقيقت‏جوئي و عدالتخواهي سرشته شده است و اگر آگاهي هاي عمومي افزايش يابد و شيطان نفس‏اماره و شياطين بيروني مهار و تضعيف شوند، آحاد جامعه بشري راه خداجويي و زيستن در محيطي آكنده از عدالت و صلح را پيشه خواهند كرد.
از اين رو امام خميني (ره) در اغلب پيام هاي عمومي خويش مستضعفين و ملت هاي دربند جهان سوم را به قيام عليه مستكبرين فرامي‏خواند. ايشان در روزهاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي آشكارا ايده تشكيل حزب جهاني مستضعفين را مطرح نموده و از آن دفاع كرده بود. نخستين گردهمايي هاي بين‏المللي جنبش هاي آزاديبخش در دوران رهبري امام خميني در ايران برگزار شد.
امام خميني (ره) فيلسوفي الهي، عارفي رباني ، فقيهي اصولي و مرجع تقليد مردم و در عين حال رهبر انقلاب اسلامي و بنيانگذار جمهوري اسلامي در ايران بود. ايشان با مباني فلسفه غرب آشنا و بر مباني و مباحث منطق و فلسفه اسلامي در هر دو گرايش مشائي و اشراقي آن تسلط كامل داشت.
امام خميني(ره) بيش از پانزده سال فلسفه را در سطوح عاليه تدريس كرده بود. حضرت امام فلسفه را به منزله راهي براي شناخت مرحله و مرتبه‏اي از حقايق وجود و موجودات پي مي‏گرفت و از اين‌رو نگاه فلسفي وي به حقيقت هستي و وحدت وجود و مراتب آن بشدت متأثر از مكتب عرفاني او بود.
شعار امام خميني مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم بود و مي‏ فرمود: نه ظلم به ديگران مي‏كنيم و نه زير بار ظلم ديگران مي ‏رويم.
امام خميني (ره) مي ‏فرمودند در اسلام معيار، رضايت خداست و نه شخصيت ها. ما شخصيت ها را با حق مي‏سنجيم، و نه حق را با شخصيت ها. معيار، حق و حقيقت است.
امام خميني (ره) همواره به پيروانش تذكر مي ‏داد عالم محضر خداست. در محضر خدا معصيت خدا نكنيد. از هيچ كس نترسيد الا خدا و به هيچ كس اميد نبنديد الا خداي تبارك و تعالي .
غير حق تعالي نور نيست، همه ظلمت‏اند ، اسلام در اعلا مرتبه تمدن است ، اسلام خود از پايه‏گذاران تمدن بزرگ در جهان بوده است ، مشكل بزرگ مسلمين اين است كه قرآن كريم را كنار گذاشته‏اند وتحت لواي ديگران درآمده‏اند تشيع كه مكتبي است انقلابي و ادامه اسلام راستين پيامبراكرم (ص) است همچون خود شيعيان، هميشه مورد حملات ناجوانمردانه مستبدين و استعمارگران بوده است.
امام خميني(ره) درباره هدف و انگيزه‏هاي مبارزه و قيامش بارها تاكيد مي‏كرد كه ‌تمام مقصد اسلام است. ايشان انقلاب اسلامي را پرتوي‌از‌قيام جاودانه امام حسين(ع) در روز عاشورا مي ‏دانست كه براي نجات دين از چنگال تحريف‏گران ستمگر برپا شده بود.
امام خميني (ره) مي‏فرمود اگر به من بگويند خدمتگزار، بهتر از اين است كه بگويند رهبر. رهبري مطرح نيست، خدمتگزاري مطرح است. اسلام، ما را موظف كرده كه خدمت بكنيم. من با مردم ايران برادر هستم و خود را خادم و سرباز آنان مي‏دانم.در اسلام يك چيز حكم مي‏كند و آن قانون است.
امام خميني(ره) درباره ماهيت دولت غاصب اسرائيل و منشا آن مي‏فرمود اسرائيل از نظر اسلام و مسلمين و تمامي موازين بين‏المللي، غاصب و متجاوز است.من طرفداري از طرح استقلال اسرائيل و شناسايي او را براي مسلمانان يك فاجعه و براي دولت هاي اسلامي يك انفجار مي‏دانم.
امام خميني پس از پيروزي انقلاب، آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را به‏عنوان روز قدس نامگذاري كرد و از تمام مسلمانان جهان خواست تا وقتي كه قدس در چنگال دشمنان اسلام است، همه‏ ساله در اين روز با برپايي تظاهرات و ديگر روش ها همبستگي خود را با مبارزين فلسطيني اعلام دارند.امام خميني تنها راه نجات قدس را تكيه بر ايمان به خدا و روي‏آوردن به مكتب شهادت و جهاد مسلحانه تا محو كامل اسرائيل مي‏دانست.
امام درباره پيشرفت هاي دنياي غرب گفته است ما پيشرفت هاي دنياي غرب را مي‏پذيريم، ولي فساد غرب را كه خود آنان از آن ناله مي‏كنند، نه ، تربيت غرب انسان را از انسانيت خودش خلع كرده ، ما با تمدن مخالف نيستيم، با تمدن صادراتي مخالفيم ، ما تمدني را مي‏خواهيم كه بر پايه شرافت و انسانيت استوار باشد.
امام خميني (ره) بر نقش زيربنايي فرهنگ تاكيد مكرر داشت و مي‏فرمود فرهنگ مبدا همه خوشبختي ها و بدبختي هاي ملت است. آن چيزي كه ملت ها را مي‏سازد فرهنگ صحيح است .
امام خميني هنر در خدمت استعمار و استثمار و هنر براي هنر را منفي و فاقد هرگونه ارزشي مي‏دانست و مي‏فرمود هنر در عرفان اسلامي ترسيم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسيم تلخكامي گرسنگان مغضوب قدرت و پول است.
امام خميني در وادي تعليم و تربيت مي ‏فرمود هيچ شغلي به شرافت مادري نيست.اول مدرسه‏اي كه بچه دارد، دامن مادر است.
امام به مربيان جامعه مي‏گفت دوره مدارس مهمتر از دانشگاه است، چرا كه رشد عقلي بچه‏ها در اين دوره شكل مي‏گيرد . همه سعادت ها و همه شقاوت ها انگيزه‏اش از مدرسه‏هاست و كليدش دست معلمين است.
امام خميني معلمي را شغل انبيا؛ و مهم ترين وظيفه معلم را ـ صرف‏نظر از آموزش علوم رسمي ـ هدايت جامعه به ‏سوي اللّه‏ مي‏دانست.
نگرش امام خميني به شخصيت و منزلت زن و دفاع از حقوق زنان بود. امام خميني مي‏فرمود در نظام اسلامي، زن همان حقوقي را دارد كه مرد دارد، حق تحصيل،حق كار،حق مالكيت،حق رأي دادن،حق رأي گرفتن. از نظر حقوق انساني، تفاوتي بين زن و مرد نيست. زيرا كه هر دو انسانند و زن حق دخالت در سرنوشت خويش را همچون مرد دارد.
امام مي‏فرمود آنچه اسلام با آن مخالف است و آن را حرام مي‏داند فساد است، چه از طرف زن باشد و چه از طرف مرد. ما مي‏خواهيم زن به مقام والاي انسانيت خودش باشد نه ملعبه... اسلام نمي‏خواهد كه زن به عنوان يك شي‏ء و يك عروسك در دست ما باشد. اسلام مي‏خواهد شخصيت زن را حفظ كند و از او انساني جدي و كارآمد بسازد.
امام خميني (ره) خدمت به محرومين را بالاترين عبادت مي‏ناميد و آنان را ولي‏نعمت خود و جامعه مي‏دانست مي‏فرمود يك موي سر اين كوخ‏نشينان و شهيددادگان به همه كاخ و كاخ‏نشينان جهان شرف و برتري دارد.
از صفات برجسته امام خميني (ره) آن بود كه سخنش تماما از سر اعتقاد و صداقت بود و خود قبل از ديگران بدان عمل مي‏كرد. زندگي و معيشت امام خميني نمونه‏اي كامل از زهد و قناعت و ساده‏ زيستي در بيان ساده‏زيستي امام خميني و اعتقاد او به لزوم احتياط كامل در صرف بيت‏المال، همين بس كه بنا به نظر و تأييد امام، در اصل142 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ، ديوان عالي كشور موظف شده است تا دارايي رهبر و مسئولين رده بالاي نظام اسلامي، قبل و بعد از تصدي مسئوليت ها را رسيدگي كند تا برخلاف حق، چيزي افزايش نيافته باشد.
امام خميني نخستين كسي بود كه صورت و مشخصات دارايي ناچيز خويش را براي ديوان عالي ارسال نمود. بلافاصله پس از رحلت امام، فرزند ايشان طي نامه‏اي كه در روزنامه‏ها نيز منتشر شد از قوه قضاييه خواست تا دارايي هاي امام را بر طبق قانون اساسي مجدداً رسيدگي كند.
نتيجه بررسي طي بيانيه‏ اي از سوي رئيس ديوان عالي كشور منتشر شد. در اين بيانيه تصريح شده بود نه تنها بر دارايي غيرقابل ذكر امام چيزي افزون نشده بلكه قطعه زمين موروثي از پدر در خمين، در زمان حيات امام و به دستور ايشان به مستمندان محل واگذار گرديده و ازملك ايشان‏خارج شده‏است.
تنها ملك غير منقول امام خميني، منزل قديمي ايشان در قم است كه از زمان تبعيد امام در سال عملا اين منزل در اختيار اهداف نهضت و مركز تجمع طلاب و مراجعين مردمي بوده و هست و عملا جنبه شخصي ندارد. دارايي برجاي مانده از مردي كه قريب نود سال عمر خود را در كمال محبوبيت گذرانده بود، شامل عينك، ناخن‏گير، شانه، تسبيح، قرآن و سجاده نماز و عمامه و لباس روحاني او و كتاب هايي در معارف ديني بود.
امام خميني(ره) در زندگي، سخت معتقد به برنامه‏ ريزي و نظم و انضباط بود. ساعات مشخصي از شبانه روز را به عبادت و ذكر حق و قرائت قرآن و دعا و مطالعه مي‏پرداخت. قدم زدن و در همان حال ذكر خدا گفتن و انديشيدن جزئي از برنامه روزانه‏اش بود. او در حالي كه عمرش به نود‌سال نزديك شده بود، هنوز يكي از پركارترين رهبران سياسي جهان به شمار مي‏رفت كه نشاط خدمت در راه تعالي جامعه اسلامي و حل مشكلات آن را هيچ گاه؛ حتي در سهمگين‏ترين حوادث از دست نمي‏داد.
فعاليت هاي متراكم روزانه و تشكيل جلسات با مسئولين نظام اسلامي موجب نمي‏شد تا ارتباط با قشرهاي مردم عادي را به‏ عنوان اصلي‏ترين سرمايه‏هاي نهضت اسلامي ناديده بگيرد. در دو جلد كتاب محضر نور مشخصات بيش از 3700 ديدار او با مردم تنها در سال هاي پس از پيروزي انقلاب آورده شده است.
امام خميني (ره) چهره‏اي مصمم و مهربان داشت، نگاهش پرجاذبه و سرشار از معنويت بود. جمعيت كه در حضورش مي ‏نشست بي‏اختيار غرق در جاذبه معنوي‏اش مي‏شد، بسياري از حاضران ناخودآگاه اشك شوق مي‏ريختند. مردم ايران حق داشتند كه سالها از صميم قلب در شعارهاي دعاگونه‏شان از خدا بخواهند كه عمر آنان را با افزايش لحظه‏اي بر عمر امام معاوضه كند.اگر دنياي بيگانه از معنويت باور نداشت، اما آنان كه با امام بزرگ شده بودند، قدر لحظه‏هاي عمر آن عزيز را در عمل مي‏شناختند. زندگي‏اش وقف خدا و خدمت به خلق او بود.

خلاصه ترجمه روزنامه سيرالئون نيوز هانتر آريوبو :

تشريح وضعيت شهر خمين ، كيفيت استقرار خاندان بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در آن ديار ، تولد ايشان ، هجرت امام (ره) به قم، شرح مفصل زندگي ‌نامه با جزئيات ، مجموعه خاطرات و دوران حيات امام خميني (ره) و ... خلاصه اي از سلسله مقالات روزنامه سيرالئون نيوز هانتر آريوبو تاكنون به نقل از كتاب زندگينامه امام خميني (ره) بر اساس اسناد و خاطرات نوشته آقاي سيد علي قادري منتشره از موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) مي باشد


١٤:٣٧ - 1392/11/28    /    شماره : ٦٠٨٥٩٩    /    تعداد نمایش : ١٣١٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 

گزارش تصويري
  • اختتاميه كميسيون «ايران، شرق و جنوب شرق آسيا» در تهران
    مراسم اختتاميه كميسيون «ايران، شرق و جنوب شرق آسيا» نخستين اجلاس گفت‌وگوي‌هاي فرهنگي آسيايي بعد از ظهر امروز(25 دي‌ماه) در دانشكده مطالعات جهان دانشكده تهران برگزار شد.

  • كميسيون‌هاي اجلاس گفت‌وگوي فرهنگي آسيايي در تهران، مشهد و بابلسر
    دومين روز كميسيون‌‌هاي «شرق آسيا»، «ايران و شبه‌قاره» و «آسياي مركزي و قفقاز» نخستين اجلاس گفت‌وگوهاي فرهنگي آسيايي، صبح امروز (25 دي ماه ) در دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دانشگاه‌هاي فردوسي مشهد و مازندران (بابلسر)، آغاز شد.

  • قدس نگین جهان اسلام در باكو
    به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و همکاری تعدادی از مراکز آموزشی شهر باکو نمایشگاه نقاشی با موضوع «قدس نگین جهان اسلام» در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو برگزار شد.

  • همايشي «طلوع حقيقت»
    به مناسبت سالگرد صدور نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان کشورهای غربی، همايشي با عنوان «طلوع حقيقت» صبح امروز (12 آذرماه) در مؤسسه فرهنگي سوره تهران، برگزار شد.

  • افتتاحيه هفته فرهنگي الجزاير در مشهد مقدس
    مراسم افتتاحيه هفته فرهنگی الجزایر، 10 آذرماه در غرفه تخصصی رویداد مشهد 2017 نمایشگاه ناشران جهان اسلام در مشهد مقدس برگزار شد.