English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
سه شنبه ٠٦ مهر ١٤٠٠
فراز و نشیب صنایع فرهنگی و خلاق در اروپا
فراز و نشیب صنایع فرهنگی و خلاق در اروپا تاریخ ثبت : 1399/11/26
طبقه بندي : ,,
عنوان : فراز و نشیب صنایع فرهنگی و خلاق در اروپا
نويسنده : زویی لیاکا
تهيه و تدوين : <#f:1015/>
مترجم : <#f:1016/>
منبع : سایت خبری tanea.gr
ارسالی : رایزنی فرهنگی ایران در آتن
كشور : <#f:1018/>
زبان اصلي : <#f:1019/>
تاريخ ورود اطلاعات : <#f:1020/>
خلاصه مقاله : <#f:1067/>
متن : <#f:1066/>
:

بر اساس گزارش دپارتمان آمار اتحادیه اروپا یا "یورو استات" طی یک سال گذشته 31 درصد تولیدات و درآمد صنایع هنری کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در شرایط عادی در آمد حاصل از فعالیت های اصلی صنایع فرهنگی و خلاق بیش از 4.4 درصد کل درآمد ناخالص اتحادیه اروپا  به میزان 645 میلیارد یورو است که مجموع ارزش افزوده آن در سال 2019 بالغ بر 253 میلیارد یورو بوده است. این آمار نشان دهنده آنست که رشد اقتصادی حاصل از صنایع فرهنگی خلاق در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقایسه با صنعت رسانه ای، فناوری های دیجیتالی، تولیدات دارویی و شرکت های سازنده خودرو بیشتر است. همچنین براساس گزارش مذکور بیش از 7 میلیون و ششصد هزار نفر در صنایع فرهنگی و خلاق شاغل بوده در حالیکه میزان اشتغال در صنعت توریسم و رسانه 0.9 میلیون نفر، در خدمات عمومی 1.3 میلیون نفر و در صنایع خودرو سازی 2.6 میلیون نفر اشتغال دارند. همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده از سال 2013 میلادی تا سال 2019 میلادی تعداد 700 هزار نفر بیشتر به  شاغلین این صنعت افزوده شده و در همین مدت و بر اساس افزایش میزان شاغلین، مبلغ 93 میلیارد یورو معادل 17 درصد میزان درآمد ناخالص این حوزه افزایش یافته است.

موسیقی، کتاب، بازی های رایانه ای

ده مورد از برجسته ترین بخش های صنایع فرهنگی و خلاق، بین سال های 2013 الی 2019، نرخ رشد مختلف و ثابتی را به ثبت رساندند. بطور خاص، افزایش سالانه بیش از 4% در حوزه بازی های رایانه ای، تبلیغات، معماری و موسیقی به ثبت رسید.  این رشد در حوزه های دیگر نظیر دیداری شنیداری، رادیو، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و کتاب چیزی در بین 0.5% الی 3% بود. فقط حوزه مربوط به جراید و آن هم به دلیل سختی تبدیل درآمد های حاصل از فروش چاپی به الکترونیکی، متحمل کاهش -1.7% شد. همه افراد موثر بازار، در خصوص دوره ای جدید و خلاقانه بر محور محصولات دیجیتالی صحبت می کنند - این موضوع فقط منحصر به درخواست برگزاری برنامه های زنده یا تجربیات میدانی از سوی بازدید کنندگان، بازیگران یا مراجعین نمی شود بلکه انفجار درخواست های مبتنی بر محصولات الکترونیکی به راحتی قابل رویت است: 81% از استفاده اینترنت در حوزه اروپا تا سال 2018 بیشتر در حوزه موسیقی، ویدیو و بازی ها بود - بیشتر از هر نوع استفاده دیگر حتی خرید آنلاین و یا شبکه های اجتماعی. در سال 2017 صادرات اتحادیه اروپا برای محصولات فرهنگی عددی در حدود 28.1 میلیارد یورو بود.

در سال گذشته اتحادیه اروپا در محصولات فرهنگی، مازاد تراز تجاری را به ثبت رساند ( +8.6 میلیارد یورو) و سهم صادرات محصولات صنایع فرهنگی و خلاق در مجموع صادرات اتحادیه اروپا 1.5% بود - تقریباً مشابه مازاد تجارت مواد غذایی، مشروبات الکلی و دخانیات (9.1 میلیارد یورو در سال 2018). لازم به ذکر است که بیش از 90% شرکت های فعال حوزه محصولات فرهنگی و خلاق در چهارچوب کسب و کار های کوچک و یا متوسط قرار می گیرند و 33% از نیروی انسانی این بخش خویش فرما هستند.

حجم معاملات برخط

در شش سال اخیر، حجم معاملاتی که بصورت برخط در حوزه تولید محتوا فرهنگی، خدمات و محصولات فرهنگی به ثبت رسید، با رشد سالانه  11.5%  همراه بود. کسب و کارهای فعال در حوزه فرهنگ، از اولین کسب و کارهایی بودند که به سوی آزمایش و استفاده از تکنولوژی های دیجیتالی گام برداشتند ( عکس های دیجیتال، ابزارهای ذخیره ساز داده های دیجیتالی مانند سی دی، دی وی دی، بلوری، streaming، سیستم های دیجیتال و واقعیت مجازی). از این رو، ارتباطات ناهمگون با بستر های جهانی و واسطه ها اینترنتی، می توانند پایداری اقتصادی، اشتغال، فعالیت های خلاقانه و سرمایه گذاری در این بخش را به خطر بیاندازند. برای بخش های جالب حوزه صنایع  فرهنگی و خلاق، چالش های بسیار زیادی وجود دارند که دستمزد صاحبان حقوقی و  معنوی، عملکرد مناسب بازار ها برای تولید محتوای فرهنگی و خلاقانه و همچنین مبارزه با دسترسی غیرقانونی آثار حفاظت شده از جمله این چالش های به شمار می رود.

در سراشیبی سقوط

در سال 2020 صنایع  فرهنگی و خلاق تقریبا چیزی در حدود 31% درآمد های خود را از دست داد. گردش مالی کلی صنایع فرهنگی و خلاق در حوزه اروپا - 28 کشور - به 444 میلیارد یورو در این سال کاهش یافت این بدان معناست که این کاهش چیزی در حدود 199 میلیارد یورو نسبت به سال 2019 می باشد.  با از دست رفتن 31% معاملات در این حوزه، صنایع فرهنگی و خلاق یکی از مجروحترین حوزه ها در اروپاست، کمتر از حمل و نقل های هوایی ولی بیشتر از حوزه گردشگری و صنایع خودروسازی (27%- و  25% -به ترتیب).

شوک پاندمی کووید 19، درتمامی حوزه ها احساس شد. هنرهای نمایشی (-90% بین سال های 2019 الی 2020) و موسیقی (-76%) از حوزه هایی هستند که بیشترین جراحت به آنها وارد گردید.

هنرهای تجسمی، معماری، تبلیغات، کتاب، جراید و فعالیت های حوزه دیداری و شنیداری در مقایسه با سال 2019 با20% کاهش به 40% رسید. صنعت بازی های رایانه ای به نظر می رسد تنها حوزه ای است که تاثیرات منفی آن با تاخیر همراه خواه بود (+9%).

با این حال نائب رئیس کمیته اروپا آقای مارقاریتیس اسکیناس در این خصوص اعلام داشت که تولید محصولات فرهنگی اروپایی، با چنین ثروت، تاریخ و تنوع سرزمینی در هسته اصلی ارزش ها و زندگی شهروند معاصر اروپایی قرار دارد و این محصولات مزیتی منحصربفرد به منظور انسجام اجتماعی، خلاقیت، احساس امنیت و رفاه حال شهروندان، ارئه خواهند کرد. با این پیش فرض که در سال 2020 پاندمی بر صنایع فرهنگی و خلاق تاثیرات منفی زیادی وارد کرد، هنوز زمان کافی برای یک حرکت دست جمعی برای حمایت از این بخش وجود دارد تا بتوان بر چالش های پیش رو غلبه این حوزه غلبه کرد.

انتهای پیام/ص

: <#f:3905/>
تعداد نمایش : 526 <<بازگشت

 

گزارش تصويري
  • برگزاري ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین
    به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آکادمی علوم چین، ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین با حضور اندیشمندان، استادان و محققان دو کشور به صورت مجازی و به شکل وبینار برگزار شد.

  • برگزاری «محفل شعر امام رضا(ع)» در راولپندی پاکستان
    رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد به مناسبت دهه کرامت، همایشی با عنوان «محفل شعر امام رضا(ع)» در خانه فرهنگ کشورمان در شهر راولپندی پاکستان برگزار کرد.

  • بازدید رایزن فرهنگی کشورمان از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد
    حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد بازدید کرد.

  • تکاپوی مسلمانان جهان در روزهای پایانی رمضان + عکس
    تصاویر منتشر شده از روزهای ماه رمضان و تکاپوی مردم روزه‌دار نشان می‌دهد که شور و حال روزه‌داران سراسر جهان با روزهای اول ماه رمضان چندان تفاوتی نکرده است.

  • رونمايي از فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در لبنان
    از سوي رايزني فرهنگي ايران در لبنان، فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در «باغ زيتون» رونمايي شد.