منو اصلی
اخبار > شب «ادبیات مقاومت ایران و جهان» در گروه بین‌المللی هندیران


  چاپ        ارسال به دوست

با حضور ادیبان، شاعران و فارسی‌زبانان جهان برگزار شد؛

شب «ادبیات مقاومت ایران و جهان» در گروه بین‌المللی هندیران

ادیبان، شاعران و فارسی‌زبانان جهان با ارسال فایل‌های صوتی و تصویری با موضوع «ادبیات مقاومت ایران و جهان» در گروه مجازی بین‌المللی هندیران، رونق بخش محفل بودند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رضا اسماعیلی اجرای این برنامه گروه مجازی بین‌المللی هندیران 1 و 2 را به عهده داشت و به بررسی چگونگی تأثیر پذیری شاعران از جنگ و دفاع مقدس و نقد و تحلیل محتوا و عاطفه و تصاویر اشعار دوران دفاع مقدس پرداخت.

علیرضا قزوه، معاون رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو در سخنانی، بیان کرد: در مورد ادبیات پایداری در ایران، خیلی از شرکت کنندگان نظرات خود را به اشتراک می‌گذارند، بعضی هم فایل‌های صوتی و تصویری خود را به دست ما رسانده‌اند که این بسیار ارزشمند است.

وی افزود: علاقه‌مندانی در کشور هندوستان با ادبیات پایداری و ادبیات مقاومت خیلی آشنا نیستند، نه اینکه کشور هندوستان با این ادبیات بیگانه باشد، اتفاقا کشور هندوستان در گذشته بسیار با ادبیات مقاومت آشنا بوده و انسان‌های بزرگی بودند که برای آزادی کشورشان برای رهایی این سرزمین از استعمار جنگیدند و مبارزه کردند.

خانم حکیمه دبیران، از دانشگاه خوارزمی ایران با اشاره به ادبیات پایداری ایران، به بیان مطالبی در باره جنگ نابرابری صدام و حامیان آن علیه ایران و نقش مهم و ارزشمند مادران در دفاع مقدس پرداخت.

مصطفی محدثی خراسانی، از شاعران و منتقدان ادبیات معاصر دفاع مقدس اظهار کرد: با فراخوان فضیلت‌ها و ارجمندی‌های ملت ما که آنها را در طول تاریخ کسب کرده بود، غبار روبی از این فضیلت‌ها و در آمیختن آنها با هم توانست هویت ما را یکبار دیگر غبارروبی کند و با جلوه‌ای تکامل یافته تر آن را عرضه بکند و این اتفاق در ادبیات دفاع مقدس هم افتاد، دفاع مقدس در واقع شعر ما را غبارروبی کرد.

کوثر جعفری، از هندوستان تأکید کرد: ادبیات مقاوت یک باب جدیدی نیست بلکه در همه کشورها و در همه ی دنیا این ادبیات وجود دارد، منتهی ادبیات مقاومتی که مدّ نظر ما هست و ریشه در اسلام و قرآن دارد و روح تازه‌ای در جانش به وجود می‌آورد و او را آماده می‌کند برای کشور و برای آزادی از دست دشمنان تا اخرین نفس در صحنه باشد این ادبیات پایداری و مقاومت در ایران بعد از انقلاب اسلامی یافت می‌شود.

وی ادامه داد: این ادبیات در همه جای جهان هست ولی ایران این ادبیات مقاومت را حفظ کرده و خیلی در این باره در ایران پژوهش و آثار هنری تولید می‌شود و این کار ارزشمند و ماندگار خواهد شد.

فرزانه اعظم لطفی، استاد دانشگاه تهران در رابطه با مطالعه تحلیلی و تطبیقی ادبیات مقاومت و پایداری و مرگ سرخ در ادبیات کهن هندوستان و ایران مطلبی را ارائه کرد.

غلامرضا کافی، از پژوهشگران دفاع مقدس در سخنانی، یادآور شد: با همه فراوانی، پویایی، روز آمدی و مردمی بودن، در دانشگاه‌ها و تضارب‌های فکری و پژوهشی، علمی بسیار غریب است.

سید روح الله رضوی، پژوهشگر ادبیات پایداری از هندوستان از ادبیات مقاومت در شعر اقبال لاهوری سخنرانی کرد. وی یادآور شد: علامه اقبال با دیدگاه درست و سازنده خود به مقوله ی شرق و غرب و تکیه بر باورها و داشته‌های خویش در واقع ادبیات مقاومت شرق را در برابر هجوم و زیاده خواهی غرب به رخ می‌کشد و باید در شبه قاره هند دوباره اندیشه‌های این بزرگمرد بازخوانی شود.

دفاع مقدس ادامه راه کربلا

جواد عسگری، از هندوستان نیز در باره ادبیات دفاع مقدس در پنج کلیپ کوتاه سخنرانی کرد که بسیار ارزشمند و قابل تامل بود. وی مطرح کرد: دفاع مقدس دقیقا ادامه دهنده راه و منش خط کربلاست و این رابطه غیر قابل انکاری است.

خانم ناصره شارما، از پژوهشگران، نویسندگان و مترجمان هندوستانی در باره ادبیات اعتراض و مقاومت گفت: ادبیات پایداری ایران یکی از پاک ترین ادبیات‌های دنیاست.

سعیدی راد، از نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس و امیر عاملی، شاعر و محقق دفاع مقدس هم به بیان خاطرات هشت سال دفاع مقدس پرداختند.

همچنین محققانی چون کلیم اصغر، مهدی باقر از هند، خانم پروفسور حسینی و سرویش تریپاتی از هند نیز در کلیپ‌ها و نوشته‌های خود در باره ادبیات دفاع مقدس، نکاتی را یادآور شدند.

در این برنامه، محبوب حسین، از دانشگاه کشمیر هم حضور فعالی داشت. وی نخستین دانشجوی هندی است که در دانشگاه کشمیر رساله دکتری خود را با موضوع مؤلفه‌های مقاومت در اشعار علیرضا قزوه می‌نویسد و آماده دفاع می‌کند.  

انتهای پیام/ص

 


٠٧:٣١ - 1399/07/07    /    شماره : ٧٥٧٥٧١    /    تعداد نمایش : ٢٨٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج