منو اصلی
اخبار > كارگاه آموزشی بررسی دیدار شمس و مولانا در تركيه


  چاپ        ارسال به دوست

كارگاه آموزشی بررسی دیدار شمس و مولانا در تركيه

به همت رایزنی فرهنگی ایران در آنكارا كارگاه «نقد و بررسی دیدار شمس و مولانا و تأثیرات آنها بر یکدیگر» در دانشگاه کریک قلعه تركيه برگزار شد.

به گزارش اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، به همت رایزنی فرهنگی ایران و با همکاری بخش زبان‌های شرقی دانشگاه کریک قلعه و مؤسسه سروش مولانا تركيه، كارگاه «نقد و بررسی دیدار شمس و مولانا و تأثیرات آنها بر یکدیگر» با حضور ايرج شهبازی، استاد دانشگاه تهران و مولوی‌شناس برجسته کشورمان در دانشگاه کریک قلعه برگزار شد.

شهبازی در این نشست به طرح پرسش‌هایی از دیدار شمس تبریزی و مولانا پرداخت گفت: این دیدار نباید از جهت تاریخی؛ بلکه باید از منظر تأثیرگذاری در عصر کنونی و جهان امروزی مورد بررسی قرار گیرد.

استاد دانشگاه تهران در ادامه معرفی آثاری که در این زمینه بررسی دیدار شمس و مولانا منتشر شده‌اند، پرداخت و افزود: در همه آثار افسانه با حقیقت درآمیخته شده و در بسیاری از این آثار تخیل افراد جایگزین طرح حقیقت ماجرا شده و مغایر با واقعیات این دیدار است.

پژوهشگر و مولوی‌شناس برجسته کشورمان، معتبرترین و دقیق‌ترین منابع موجود در بررسی این دیدار را دیوان شمس تبریزی، مثنوی و معنوی و مقالات شمس تبریزی دانست.

شهبازی در ادامه با معرفی ظرفیت علمی و پژوهشی مثنوی و معنوی بيان كرد: این اثر ماندگار بهترین منبع برای پایان‌نامه‌های دانشجویی در زمینه مولوی‌شناسی است که دانشجویان با تدبر در آن می‌تواند به خلق پژوهشی ماندگار موفق شوند که دارای چهار فصل در قالب شمس از زبان مولانا، مولانا از زبان شمس، شمس از زبان شمس و مولانا از زبان مولانا خواهد بود.

وی در ادامه با طرح دیدگاه تولدی دوباره در آثار ادبی به تبیین و تشریح این دیدگاه پرداخت و افزود: ما تا زمانی که از آنچه هستیم نمیریم، نمی‌توانیم دوباره متولد شویم.

استاد مؤسسه دهخدا در ادامه، تولد دیگر یافتن را منحصر به افراد نادری برشمرد و افزود: مولانا در خصوص پیامبر مکرم اسلام (ص) می‌افزاید: «زاده ثانی است احمد در جهان / صد قیامت بود او اندر نهان».

وی در ادامه با تبیین تولد دوباره در آثار مولوی، تولد دوباره را راه یافتن به وراي عقل برشمرد و افزود: عدم توانایی و درک این موضوع توسط بسیاری از افراد در جامعه، منجر به خلق داستان‌ها و روایت‌های مختلفی شده که این امر به دلیل عدم درک این موضوع است که انسان می‌تواند به سطحی از رشد معرفتی و شناخت برسد که به تولد دوباره آن منجر شود.

شهبازی در ادامه به رابطه میان شمس و مولانا اشاره کرد و افزود: رابطه میان این دو رابطه‌ای بر اساس نیاز متقابل بوده است و این مهم از مقالات شمس تبریزی به وضوح نمایان است.

گفتنی است؛ رایزنی فرهنگی ایران با همکاری مؤسسه سروش مولانا، اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های مولوی‌شناسی با دعوت از ايرج شهبازي، استاد فرهیخته کشورمان کرده است.

برگزاري نشست تخصصی «تشبیهات و تمثیل‌ها در آثار مولوی»

خبر ديگر از تركيه اينكه؛ به همت رایزنی فرهنگی ایران در تركيه و با همکاری بخش زبان‌های شرقی دانشگاه کریک قلعه و مؤسسه سروش مولانا، نشست تخصصی «تشبیهات در آثار مولوی» با حضور ايرج شهبازی، استاد دانشگاه تهران و مولوی‌شناس برجسته کشورمان در دانشگاه کریک قلعه با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان زبان فارسی برگزار شد.

در این نشست شهبازی، در خصوص «دمی غنیمت شمردن» از دیدگاه مولوی مطالبی را بیان کرد و طي آن گفت: در جهان غرب توصیه به دم را غنیمت شمردن بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد؛ زیرا جامعه به شدت در حال تلاش و ساختن آینده است و از زمان حال خود و بهره‌گیری از فرصت حال کم بهره است.

استاد دانشگاه تهران سپس با تشریح توجه به زمان حال در کشورهای شرقی افزود: دیدگاه شرق به دلیل عدم امید به آینده موجب شده که نسبت به استفاده از زمان حال توجه بیشتری صورت پذیرد؛ بنابراين در ادبیات فارسی، توصیه به دم غنیمت شمردن بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی مرز میان رذالت و فضیلت را در موضوع دم به غنیمت شمردن حايز اهمیت دانست و افزود: مولوی به این امر توجه بسیاری كرده و در آثار وی اهمیت این موضوع به وضوح نمایان است.

استاد دانشگاه تهران در ادامه سخنانش با ارایه مثال‌های مختلف از مثنوی و معنوی مولوی، تضادهای موجود در اشعار مولوی را بیان کرد و به تشریح آنان پرداخت و گفت: در نگاه اول تضاد میان اشعار وی مشاهده می‌شود؛ اما با تدبر و پژوهش در اشعار مولوی این تضادها از بین خواهد رفت.

وی همچنين با تشریح تاریخچه این تمثیل، ایده دم را غنیمت شمردن در ادبیات فارسی را به حکیم عمر خیام منتسب دانست و افزود: خیام بیشتر از سایر ادبا در این خصوص اثر از خود ارایه كرده است.

مولوی‌شناس برجسته کشورمان در ادامه به تشریح اهمیت بهره‌گیری از فرصت حال تحت قالب تشبیه «دم غنیمت شمردن» پرداخت و گفت: عدم توجه به زمان حال و فرصت حال حاضر منجر به پراکندگی ذهن و نابسامانی فکری و تجزیه قوای انسانی که در نتیجه فرصت‌سوزی را به همراه خواهد داشت، مي‌شود.

وي اندیشیدن به گذشته و آماده شدن برای آیندهای بدون تشویش و نگرانی راه رسیدن به راز زندگی برشمرد.

برگزاري کارگاه آموزشی استعداديابي در رايزني فرهنگي ايران در تركيه

كارگاه آموزشی استعداديابي با حضور جمعی از ایرانیان مقیم در محل رایزنی فرهنگي کشورمان در تركيه برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی ایرج شهبازی، استاد دانشگاه تهران نسبت به اهمیت شناسایی استعداد فرزندان نکاتی را بیان کرد و در اين باره گفت: در دنیا آزمون‌های استانداردی برای استعدادیابی وجود دارد که البته پس از پژوهش‌های چندین ساله به دست آمده است.

شهبازی خلاقیت در کار را یکی از راه‌های دریافت استعداد برشمرد و گفت: اگر ما در کاری بتوانیم به جز کارهایی که از روی الگو انجام می‌شود قدمی خلاقانه برداریم یعنی ما در آن کار استعداد داریم.

وی افزود: تفاوت بین علاقه و استعداد هم متفاوت هست. کاری که از روی الگو انجام می‌شود ممکن است ما به آن علاقه داشته باشیم. کاری که بدون پاداش و حتی در آن توانایی یافتن راه جدید داشته باشیم یعنی استعداد.

استاد دانشگاه تهران، غوطه‌ور شدن کامل در کار را یکی دیگر از راه‌های استعدادیابی دانست و گفت: غوطه‌ور شدن یعنی وقتی مشغول کاری هستیم، از همه دنیای اطرافمان بی‌خبر می‌شویم و ممکن است غذایمان بسوزد یا اطراف را فراموش کنیم یعنی غوطه‌ور هستیم در آن کار، پس امکان دارد ما در اون کار استعداد داشته باشیم.

پژوهشگر برتر کشورمان حالت رضایت باطنی را دیگر راه استعدادیابی دانست و افزود: یعنی وقتی کاری را بدون وجود پاداش بیرونی و نیاز به توجیه و دلیل انجام می‌دهیم ممکن است ما در آن کار استعداد داشته باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، آسان و روان انجام دادن کار و نیاز نداشتن به پشتکار و برنامه‌ریزی و نیز سخن گفتن آزادانه را دو راهکار دیگر در استعدادیابی افراد برشمرد و گفت: اگر کسی را دارید که آزادانه با او صحبت کنید، بدون اینکه قضاوت بشوید اگر نه خودتان و افکارتان را بنویسید یا از روش مشاهده خود افکارتان را در طول یک دوره زمانی بررسی کنید، می‌بینید که یک سری افکار در شما تکرار می‌شود که ممکن است اون کار اون موضوع استعداد شما باشد.

وی در پايان انجام برخی از آزمایشات خیالی را گامی دیگر در راستای استعدادیابی افراد دانست.

انتهاي پيام/


٠٩:٤٧ - 1396/12/27    /    شماره : ٧٠١٣٠٩    /    تعداد نمایش : ٣٣٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج