منو اصلی
اخبار > نشست «آینده فرزندان ما» در ماربورگ آلمان


  چاپ        ارسال به دوست

نشست «آینده فرزندان ما» در ماربورگ آلمان

نشست «آینده فرزندان ما» به همت رايزني فرهنگي كشورمان در آلمان و با مشارکت جامعه خیرین مدرسه‌ساز، بنیاد علمی ـ آموزشی قلم‌چی و مؤسسه دیوان ماربورگ، برگزار شد.

به گزارش اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، نشست «آینده فرزندان ما» به عنوان نخستین هم‌اندیشی جامعه فعالان حوزه آموزش زبان فارسی و الگوهای تربیتی ـ فرهنگی ایرانیان مقیم آلمان، 20 آبان‌ماه با حضور شخصیت‌ها و فعالان فرهنگی ایرانیان مقیم شهرهای مختلف آلمان  به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در آلمان و با مشارکت جامعه خیرین مدرسه‌ساز، مؤسسه نور مبين، بنیاد علمی ـ آموزشی قلم‍چی و مؤسسه دیوان ماربورگ برگزار شد.

اين نشست با سخنان محمدرضا مالمنش، از ایرانیان مقیم و مدیر دیوان ماربورگ در خصوص اهداف برگزاري اين نشست و فضای نخست هم‌اندیشی، آغاز شد.

همکاری‌های فرهنگی و علمی بين ايران و آلمان توسعه يابد

 Thomas Spies، شهردار ماربورگ با اشاره به قدمت دانشگاهي چند صدساله اين شهر گفت: از اینکه توانستيم برای امری چنین ارزشمند مشارکت مقامات شهری را جلب كنيم و میزبانی نخستین مجمع ایرانیان مقیم آلمان در حوزه فعالیت‌های آموزشی و تربیتی را عهده‌دار شويم، بسيار خرسنديم.

وي ضمن تشریح ویژگی‌ها و ظرفیت‌های شهر ماربورگ ابراز امیدواری كرد که این گفت‌وگو بتواند نتایجی ملموس و قابل اجرا را در آینده‌ای نزدیک براي توسعه روابط فرهنگي داشته باشد.

شهردار ماربورگ همچنین، از تلاش و کوشش  مؤسسه دیوان ماربورگ برای گسترش ارتباطات فرهنگی میان دو کشور قدردانی كرد.

وي در ادامه، خواستار همكاري رايزني فرهنگي ايران در آلمان براي ايجاد ارتباطات ساختاری میان شهر ماربورگ با شهر اصفهان به عنوان دو شهری که بتوانند همکاری‌های فرهنگی و علمی میان دو ملت را نمایندگی کنند، شد.

در ادامه، حافظی، ریاست جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با اشاره به همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور گفت: امروز ضرورت احداث مدارس برای نسل‌های آتی فرزندان ایرانی مناطق محروم امری لازم و غیرقابل چشم‌پوشی است، اما باید توجه داشت که احداث مدرسه برای ایرانیان، نباید انحصار به جغرافیای سیاسی کنونی ایران داشته باشد.

وي افزود: هدایت مسئله فعالیت‌های نیکوکارانه در خارج از ایران به ویژه در مناطقی که تجمع ایرانیان به دلیل تغییرات در نحوه زندگی و مهاجرت شرایطی را سبب ساخته که جمعیت ایرانی از تمرکزی بیشتر از گذشته برخوردار شوند، اقدامی است که می‌تواند زمینه‌های پیوست فرهنگی و هویتی نسل‌های تازه ایرانی در خارج از کشور را با میراث دانشی مردان و زنان ایران زمین برقرار سازد.

حافظی اظهار كرد: احداث مدرسه  می‌تواند برای مناطق دورافتاده ایران عملی خیرخواهانه و مشارکتی نیکوکارانه به شمار آید، لیکن اجرا و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های آموزشی در خارج از ایران به صورت کلاس‌های فارسی‌آموزی، اردوهای تربیتی، مدارس آخر هفته و ... نیز در ذیل اهداف و مأموریت‌های خیرخواهانه جامعه نیکوکاران ایرانی اعم از داخل و خارج از کشور خواهد بود.

کاظم قلم‌چی، بنیان‌گزار بنیاد موقوفه علمی و آموزشی قلم‌چی نیز، به عنوان سخنران دیگر در این مجمع با تشریح فعالیت‌های بنیاد به تبیین رویکرد این موقوفه در ارتقاء سطح فرهنگ علمی نسل معاصر دانش‌آموزان ایرانی پرداخت.

وي ادامه داد: رواج الگوهای اسلامی و ایرانی تنها با امر ترویج و تبلیغ به صورت‌ فعالیت‌های رسانه‌ای میسر نخواهد بود و باید کوشش شود تا این فرهنگ در شکل ساختاری بر ذهن و باور نسل‌های آینده بنشیند.

میر فرید وطن‌پرست، از ایرانیان نسل دوم مقیم در آلمان در سخناني، به تشریح آنچه که نیاز امروزه نسل‌های ایرانی مقیم آلمان است، پرداخت و گفت: نسل ایرانی در آلمان نیاز به سرمایه‌گذاری و مشارکت خیرخواهانه و فعالانه ایرانیان مقیم برای حفظ توانمندی و ایجاد انگیزه همکاری‌های مشترک و تبادلات سطح بالا میان دو کشور دارد.

خانم راحیل قریشی، از ديگر سخنرانان اين مجمع بود كه به بيان تلاش و فعالیت خود و جمعی از ایرانیان جوان متولد در آلمان برای مشارکت در فعالیت‌های انسان‌دوستانه و احداث مدرسه پرداخت.

در ادامه، سید علی موجانی، رايزن فرهنگي ايران در آلمان به حمايت اين نمايندگي فرهنگي از ايده و ابتكار مؤسسات ایرانی و آلمانی اشاره كرد.

پس از آن، ایرانیان مقیم، میهمانان و سخنرانان اصلی برنامه به بيان نقطه‌نظرات خود  شامل مواردي چون ايجاد کمپین رسانه‌ای براي توجه مقامات آموزشی ایالات مختلف آلمان را نسبت به پذیرش زبان فارسی، ايجاد آیین‌نامه آموزشي براي جامعه فعالان در حوزه آموزش زبان فارسی و الگوهای تربیتی ـ فرهنگی در آلمان، برگزاری کلاس‌های روش‌های آموزشی تدریس و اعطاي گواهينامه معتبر، ضرورت تفکیک بندی و ایجاد سطوح متفاوت فارسی‌آموزی، جمع‌آوری، تدوین و انتشار «گنجینه دو زبانه واژگان مورد نیاز برای فارسی‌آموزان نونهال و نوجوان ایرانی در آلمان» و ... پرداختند.

در پایان مقرر شد موارد مطروحه به صورت مفاد «بیانیه نشست ماربورگ» در قالب يک سند از سوی دیوان ماربورگ به عنوان دبیرخانه موقت این تشکل تنظیم و برای تمام حاضرین در برنامه ارسال شود.

انتهاي پيام/


٠٩:٤٨ - 1396/08/24    /    شماره : ٦٨٩٩٩٩    /    تعداد نمایش : ٢٠٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج