English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان
يکشنبه ٠٣ شهريور ١٣٩٨
سنگال؛ سرزمین دین‌داری شاد با ۱۷ هزار دارالقرآن
سنگال؛ سرزمین دین‌داری شاد با ۱۷ هزار دارالقرآن تاریخ ثبت : 1397/12/05
طبقه بندي : ,,
عنوان : سنگال؛ سرزمین دین‌داری شاد با ۱۷ هزار دارالقرآن
مصاحبه شونده : سیدحسن عصمتی، رایزن فرهنگی سابق ایران در سنگال
مصاحبه كننده : <#f:3885/>
محل مصاحبه : <#f:3886/>
منبع : خبرگزاری ایکنا
تاريخ مصاحبه : <#f:3888/>
متن :

عصمتی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد؛

سنگال؛ سرزمین دین‌داری شاد با ۱۷ هزار دارالقرآن

رایزن فرهنگی سابق ایران در سنگال گفت: ۱۷ هزار دارالقرآن و نزدیک به دو میلیون حافظ قرآن در سنگال وجود دارد که تعداد قابل توجهی است، تربیت قرآنی نیز در این کشور نمود زیادی دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به نقل از ایکنا؛ سیدحسن عصمتی، رایزن فرهنگی سابق ایران در سنگال و از قاریان قرآن کشورمان که اخیرا مأموریتش در سنگال پایان یافته و به وطن بازگشته است، گفت‌وگویی با ایکنا انجام داد که بخش اول آن چندی پیش منتشر شد، وی در این بخش که بیشتر به زندگی و فعالیت‌هایش اختصاص داشت، از خود گفت و ایده پردازی دیپلماسی قرآنی، نگارش کتاب «تصوف در شمال آفریقا»، بهره‌مندی از محضر مرحوم «محمدعلی اوحدی» از قاریان برجسته ایران و از شاگردان استاد عبدالباسط و شیخ مصطفی اسماعیل و فعالیت در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از جمله مباحثی بود که در بخش اول گفت‌وگو با عصمتی به آن پرداخته شد، اکنون بخش دوم و پایانی این گفت‌و‌گو درباره ویژگی‌ها و فرهنگ مسلمانان سنگال و جایگاه قرآن در میان شهروندان این کشور، از نظر می‌گذرد.

عصمتی در این بخش از گفت‌و‌گو اظهار کرد: برجسته‌ترین ویژگی سنگال، جریان‌های تصوف این کشور بوده که برای ایران بسیار ناشناخته است، این جریان‌ها هم به طریقت و هم به شریعت توجه دارند، عشق بسیار زیاد به قرآن و رسول گرامی اسلام(ص) از ویژگی‌های مهم و برجسته این جریان‌ها است. هرجا قرآن خوانده می‌شود، سکوت کامل برقرار شده و حاضران به آیات با دل و جان گوش می‌دهند و سکوتشان به گونه‌ای است که گویی پرنده‌ای روی سر آنان نشسته که دوست ندارند، پرواز کند.

نگاه شاد به دین

وی افزود: مردم سنگال برای رسول گرامی اسلام(ص) بسیار ارزش قائل هستند و در طول سال به بهانه‌های مختلف میلاد پیامبر(ص) را جشن می‌گیرند و نگاهشان به دین، نگاهی شاد است و عزاداری در این کشور بسیار کم است و این نکته مهمی است که ما ایرانی‌ها می‌توانیم به آن توجه کنیم، فرهنگ دینی شادی را در این کشور شاهد هستیم و دلیل این مسئله به آیه‌ای از قرآن بر می‌گردد که می‌فرماید: «لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ: بدانید که اولیاءخدا هیچ ترس و اندوهی بر آنان نیست»(آیه ۶۲ سوره یونس).

رایزن فرهنگی سابق ایران در سنگال تصریح کرد: قاره آفریقا و کشورهای آفریقایی بحث شادی و شادبودن را در فرهنگ خود دارند و در حوزه دین با ورود اسلام به شمال و غرب آفریقا که من در آن‌ها فعالیت داشته‌ام، جریان‌های دینی شاد بیشتر ظهور و بروز پیدا کرد، مثلا در تونس ماه رمضان بیشتر حالت جشنواره است و جشنواره‌های دینی و قرآنی در این کشور و مشابه آن در سنگال برگزار می‌شود.

رهبران قاری و حافظ

نویسنده کتاب «تصوف در شمال آفریقا» با بیان اینکه رهبران دینی سنگال از قاریان و حافظان قرآن هستند، اظهار کرد: در این کشور اگر کسی حافظ یا قاری قرآن نباشد، به جایگاه بالای دینی نمی‌رسد. برترین مقام دینی ـ اجتماعی در سنگال به قاریان و حافظان داده می‌شود.

آماده/سنگال؛ کانون 17 هزار دارالقرآن و کشوری با نگاه شاد به دین

عصمتی یادآور شد: سبقه دینی سنگال نسبت به تونس بیشتر و تصوف در سنگال قوی‌تر است و استفاده از تسبیح در این کشور بسیار رایج است؛ بهترین هدیه‌ای که یک سنگالی می‌تواند دریافت کند، قرآن کریم است و قرآن‌های جمهوری اسلامی ایران از بهترین ابزارهای ارتباطی ما با جامعه سنگال بود که میان نهادهای دولتی و غیر دولتی و طریقت‌های تصوف توزیع و به آنان اهدا می‌شود.

استقبال از ترجمه ایرانی قرآن

وی گفت: ترجمه فرانسوی زبان قرآن ابوالقاسم فخری از ترجمه‌های بسیار مقبول نزد سنگالی‌هاست و در زمان مأموریتم در سنگال، این ترجمه را میان سنگالی‌ها توزیع می‌کردیم، از رئیس‌جمهور تا رهبران دینی و وزرای سنگال از آن استقبال کرده و آن را می‌پسندیدند، حتی شخصیت‌های دانشگاهی دانشگاه داکار نیز از این ترجمه اسقبال می‌کردند.

سید حسن عصمتی افزود: سنگال با قرآن بسیار عجین و فرهنگ قرآن در این کشور نهادینه شده است، مفهوم ولایت در جریان‌های تصوف این کشور مفهومی کلیدی است، رهبران دینی بیشتر ساده زیست بوده و خود را در سطح پایین‌ترین رده اجتماعی تقلیل می‌دهند. پس از درگذشت رهبر مسلمانان مریدیه در سنگال، رهبر جدید در نخستین اظهار نظر خود را طلبه دارالقرآن‌های این کشور و از فراگیران قرآن دانست.

رایزن فرهنگی ایران در سنگال تصریح کرد: اصطلاحات قرآنی در میان سنگالی‌ها بسیار رایج است، شهر پایتخت طریقت مریدیه، «طوبی» نام دارد و در این شهر بیشتر خیابان‌ها و کوچه‌ها نام‌ها و اصطلاحات قرآنی همچون «جنة المأوی» یا «دارالسلام» را با خود دارد.

جایگاه زنان در سنگال

عصمتی با تبیین جایگاه زنان در سنگال تأکید کرد: حضور بسیار فعالی در جامعه، سیاست، حوزه‌های دانشگاهی و اقتصاد دارد، نهاد خانواده در سنگال بسیار قوی است و مادر، جایگاه بسیار قدرتمندی دارد و حتی می‌توان گفت مادران حرف اول و آخر را در این کشور می‌زنند، فرزندان پس از ازدواج همچنان مانند قبل از مادران حرف‌شنوی دارند.

آماده/سنگال؛ کانون 17 هزار دارالقرآن و کشوری با نگاه شاد به دین

وی گفت: تعدد زوج‌ها در سنگال امری مرسوم است و در این کشور دختر و پسر قبل از ازدواج اعلام می‌کنند که با تک همسری یا چند همسری موافق هستند و براساس این قول و قرار زندگی می‌کنند. آن‌ها تعدد زوجات را مسئله‌ای می‌دانند که در قرآن به آن اجازه داده شده است.

احترام به دست فروشی

رایزن فرهنگی سابق ایران در سنگال دست فروشی را شغلی قابل احترام در این کشور برشمرد و اظهار کرد: دست‌فروشان در سنگال از احترام خاصی برخوردارند و دولت مانع کار آن‌ها نیست؛ سنگالی‌ها معتقدند دست‌فروشان انسان‌هایی محترم هستند که یک خانواده را تأمین و اداره می‌کنند. در این کشور حضور زنان دست‌فروش چشمگیر است و مردم به این قشر احترام می‌گذارند و در مجموع برای والدین، بزرگان و معلمان قرآن در سنگال احترام خاصی قائل هستند.

عصمتی گفت: دموکراسی دینی در سنگال اجرا می‌شود، این کشور از کشورهای امن قاره آفریقاست و خود مردم حافظ این امنیت هستند و مردم نقش مهمی در سیاستگذاری‌های کشور دارند و دولت به رأی مردم توجه زیادی دارد و دولت برای حل بحران‌های اجتماعی در این کشور متوسل به رهبران دینی می‌شود و آنان نیز با یک اشاره یا پیام، این بحران‌ها را مدیریت می‌کنند.

وی تأکید کرد: دین و دولت در سنگال رابطه خوبی با هم دارند، هر چند دولت لائیک است و بحث جدایی دین از سیاست را دنیال می‌کند؛ اما این به این معنا نیست که دولتمردان سنگال بی دین باشند، دولتمردان این کشور از رئیس‌جمهور تا وزرا، اهل نماز، روزه و بسیار علاقمند به قرآن هستند و من با هر کدام از وزرا و مشاوران بسیار نزدیک رئیس‌جمهور سنگال تعامل داشتم و در این تعاملات آیه‌ای از قرآن را می‌خواندم، آنان علاقمند بوده و تواضعی خاص در برابر کلام وحی داشتند که شایسته این کتاب مقدس است.

مدرن کردن دارالقرآن‌ها

سیدحسن عصمتی با بیان این که ۱۷ هزار دارالقرآن و نزدیک به دو میلیون حافظ قرآن در سنگال وجود دارد که تعداد قابل توجهی است، تربیت قرآنی در این کشور نمود زیادی دارد و احترام به پدر و مادر با استناد به آیه «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» نمونه‌ای از این موارد است، حفظ قرآن از کودکی به ویژه برای دختران رایج است، در حوزه اجتماعی همبستگی اجتماعی خوبی دیده می‌شود که این مسئله نیز ریشه قرآنی دارد. توصیه‌های قرآنی در سنگال دنبال و اجرا می‌شود.

عصمتی یادآور شد: مکی سال، رئیس جمهور سنگال طرحی ملی با نام «مدرن‌کردن دارالقرآن‌ها» اعلام کرده‌ است، من در دیدار سفیر ایران در داکار با رئیس‌جمهور سنگال برای تسلیم استوارنامه حضور داشتم و به مکی سال اعلام کردم که ایران در زمینه طرح ملی شما با سنگال همکاری خواهد داشت و ما در همین راستا بر آموزش پیشرفته قرآن به ویژه در تجوید و نغمات قرآنی متمرکز شدیم و اساتید ایرانی به سنگال آمده و دو دوره آموزشی اثرگذار در داکار و طوبی(پایتخت طریقه مریدیه) برگزار کردیم که مورد استقبال واقع شد و اساتید قرآنی از تمامی استان‌های سنگال در آن حضور یافتند.

وی اظهار کرد: در زمان فعالیت به عنوان رایزن فرهنگی ایران در سنگال در حوزه توزیع قرآن به عربی و فرانسه فعال بودیم، شعار کلی رایزنی فرهنگی«بیا با هم آشنا شویم» بود و در قالب این شعار پیش رفتیم؛ این روند باید ادامه داشته باشد تا شناخت دو ملت از یکدیگر بیشتر شود.

معرفی عرفان ایرانی

عصمتی گفت: در برقراری ارتباط سنگالی‌ها با تصوف و عرفان ایرانی اسلامی هم تلاش‌هایی انجام دادیم، اهل بیت و سادات جایگاه مهمی در سنگال دارند، شریف به معنای سید است، نسل بیشتر رهبران دینی به حضرت زهرا(س) می‌رسد، رهبران تیجانیه و مریدیه، از سادات هستند و بسیار به اهل بیت علاقمندند. در کشورهای آفریقایی دوقولوها را حسن و حسین می‌نامند و فاطمه و زهرا و حتی موسی، عیسی، جبرئیل و میکائیل، باقر، کاظم، مهدی، محمد و احمد از نام‌های پرکاربرد است، هرچند که شکستن اسامی اسلامی در کشورهای آفریقایی را شاهد هستیم که ناشی از سیاست فرانسه در دوره استعمار سنگال و با هدف کم‌ رنگ کردن هویت اسلامی این اسامی بوده و نمونه آن فاطمه(فاطو)، احمد(امدو)، محمد(ممدو)، عایشه(آستو) و ... است.

وی افزود: کشور سنگال به خاطر جریان‌های تصوف، مکان مناسبی برای تفکر وهابیت و حرکت‌های افراطی دینی نیست؛ اما مبلغان افراط‌گرایی تلاش‌های خود را انجام داده و سعی دارند جایگاه تصوف را کم رنگ و نمادهای آن را بشکنند؛ ما همیشه توصیه به سنگالی‌ها چه دولتی و غیر دولتی این بوده که سنگال نظام دینی صوفی‌گرای خود را حفظ کند و میراث بیش از هزار ساله آبا و اجدادی را به دست فراموشی نسپارد؛ کاری که پس از استقلال در تونس انجام شد و طی آن «حبیب بورقیبه»(کامل حبیب بن علی بورغیبه، رئیس‌جمهور تونس در سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۸۷) نخستین نظام آموزشی زیتونی را که بسیار اصیل بود، بر هم زد.

حفظ آموزش سنتی قرآن

رایزن فرهنگی سابق ایران در سنگال تأکید کرد: شاید بتوان گفت کشور سنگال در میان کشورهای اسلامی، از معدود کشورهایی است که نظام آموزشی سنتی قرآن کریم را حفظ کرده است؛ زیرا نظام مکتب‌خانه‌ای آموزش قرآن که در گذشته در ایران رایج بود، امروز در سنگال همچنان پابرجاست.

عصمتی همچنین بیان کرد: من معتقدم سنگال و ایران ظرفیت بسیار زیادی برای فعال‌کردن دیپلماسی قرآنی در جهان اسلام دارند و این همکاری می‌تواند خدمات بسیاری به جهان اسلام و جهان عرضه کند؛ زیرا اکنون جهان به دنبال صلح و آرامش است و اسلام دین صلح است و بیشتر آموزه‌های قرآن به صلح، اصلاح و آرامش دعوت کرده است.

وی گفت: منظور از دیپلماسی قرآنی این است که ما جایگاه خاصی را برای قرآن در فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی قائل باشیم، منظور از اهتمام به قرآن، تنها قرائت قرآن نیست، ما هنرهای قرآنی، سینمای قرآنی معناگرا، هنر خوشنویسی و تذهیب قرآنی و هنر تربیت قرآنی داریم و منظور ما از دیپلماسی قرآنی، توجه به قرآن در حوزه آموزش، پژوهش و فعالیت‌های قرآنی است به این معنا که ما معتقدیم دیپلماسی قرآنی امروزه می‌تواند در برطرف کردن سوء تفاهم‌ها در میان کشورهای اسلامی به ویژه سوء تفاهم‌های دینی و مذهبی کارساز باشد و تجربیات چندین ساله من و دیگران در این حوزه، نشان داده است که بیشتر مسلمانان و غیرمسلمانان وقتی به دنیای قرآن توجه داده می‌شوند، با کمال میل از آن استقبال می‌کنند و دلیلش این است که فطرت همه انسان‌ها با این کتاب آشنا است.

سید حسن عصمتی در پایان تأکید کرد: سنگالی‌ها به رغم فقر، مردمانی شاد هستند و کارتون‌ خواب‌های داکار، هنگام اذان، نمازشان را می‌خوانند و فقیران معتقدند این شرایط آن‌ها، خواست خدا بوده است، شایسته است ایران این کشور را بیش از پیش بشناسد.

انتهای پیام/ص

تعداد نمایش : 766 <<بازگشت

 

گزارش تصويري
  • برگزاری همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی، از نگاه ادیان»
    همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی، از نگاه ادیان» (31 تیرماه) با حضور رهبران و پیروان ادیان الهی، بزرگان دینی و نخبگان علمی حوزه و دانشگاه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

  • برگزاری هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران
    هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران (26 خردادماه) به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ ترکمنستان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

  • دیدار ابراهیمی‌ترکمان با رییس سازمان آرسیکا
    ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در حاشیه برگزاری مراسم اهدای جوایز برگزیدگان یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی خوشنویسی با خالد ارن، رییس سازمان آرسیکا دیدار کرد.

  • افتتاح همایش بین‌المللی «آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ هجری شمسی»
    آیین افتتاحیه همایش بین‌المللی «آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ هجری شمسی» (8 اردیبهشت‌ماه) به همت مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

  • استقبال بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران از غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
    در سومین روز از برگزاری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد.