English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان
سه شنبه ٢٦ دی ١٣٩٦
اخبار > «ایران و گرجستان؛ پیوستگی‌های تاریخی و فرهنگی»


  چاپ        ارسال به دوست

برشي از يك کتاب؛

«ایران و گرجستان؛ پیوستگی‌های تاریخی و فرهنگی»

كتاب «ایران و گرجستان؛ پیوستگی‌های تاریخی و فرهنگی» نوشته نوید رسولی است كه به سفارش مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تدوين شده است.

به گزارش اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، گروه انتشارات بين‌المللي الهدي وابسته به اين سازمان در سال 1393 كتاب «ایران و گرجستان؛ پیوستگی‌های تاریخی و فرهنگی»  را در 116 صفحه و شمارگان 500 نسخه، منتشر كرد.

«معرفی جمهوری گرجستان»، «مروری بر تاریخ گرجستان و روابط آن با ایران»، «تفلیس، شهر چشمه‌های آب گرم»، «گرجی تبارهای ایران»، «تأثیر فرهنگ و ادب ایرانی پیش و پس از اسلام بر شکوفایی ادبی و فرهنگی گرجستان»، مطالب اين كتاب را شكل مي‌دهند.

در معرفي اين كتاب آمده است: گرجستان سرزمینی است که به جهت ویژگی‌های جغرافیایی و موقعیت سوق‌الجیشی خاص، محل آمد و شدهای اقوام و ملل گوناگون و محل تلاقي فرهنگ‌ها و مدنیت‌های متفاوت و گاه متضاد بوده است. وجود فرهنگ‌های مختلف در کنار حس شدید استقلال‌طلبی این قوم سبب شده است که ملت گرجی طی هزاره‌ها ضمن نزاع‌های خونین برای کسب استقلال و رهیدن از سطله همسایگان مقتدر چون ایران، روم، عثمانی و روسیه، از دستاوردهای مادی و معنوی همه این اقوام بهره ‌گرفته و در یک فرآیند ترکیبی، میراثی ماندگار و افتخارآمیز از فرهنگ و تمدن ملی و قومی خود به گنجینه تمدن بشری بیفزاید. اين کتاب گوششي براي نمایاندن زمینه‌های مشترک فرهنگی یا به عبارتی یادآوری ارزش‌های مشترک فراموش شده دو کشور است.

در صفحات 65 تا 67 اين كتاب در فصل «گرجی تبارهای ایران» مي‌خوانيم: «در طول تاریخ روابط گرجستان و ایران از 2500 سال قبل به این سو، هم ایرانیان زیادی به گرجستان رفته و در آنجا مقیم شده‌اند و هم برعکس، گرجیان بسیاری به ایران آمده و ساکن این کشور شده‌اند. در این میان عده‌ای بنابر رضایت و میل شخصی به ایران مهاجرت کردند که از جمله آنها الکساندر میرزا، امیرزاده گرجی و تهمورث خان فرزند گیورگی دوازدهم پادشاه گرجستان است. بسیاری از این گرجی‌ها در جنگ‌های ایران و روس، رشادت‌هایی از خود بروز داده‌اند. دستخط شاهزاده عباس میرزا ولیعهد فتحعلی‌ شاه برای گلین خانم، مادر ناصرالدین شاه درباره شهادت لاچین خان گرجی و فرزندانش در دفاع از کشور ایران، مؤید این موضوع است. پیش از این، از حضور خاندان ایرانی در گرجستان در عهد باستان سخن گفته شد. باید به این عده اوستیایی‌های گرجستان را نیز اضافه کنیم که قومی ایرانی‌تبار هستند. همچنین از مسلمانان مناطق آبخازستان و آجارستان نیز نباید غافل بود که با توجه به هم کیش بودن آنها با اکثریت مردم ایران، می‌توانند عامل استحکام پیوند دو کشور و دو ملت باشند. همانگونه که پیش‌تر هم اشاره شد، نقطه ورود گرجی‌ها به ایران از بدو تأسیس دودمان صفوی یعنی سال ۹۰۷ قمری آغاز شد. در سال‌های ۹۳۰ تا ۹۶۷ شاه طهماسب اول، ۴ بار به گرجستان لشکرکشی کرد که در لشکرکشی چهارم حدود ۳۰ هزار گرجی را روانه ایران کرد. اوج حملات صفویان به گرجستان در عصر شاه عباس اول بود. در این حملات بیش از ۲۰۰ هزار گرجی به ایران کوچ داده شدند. گرجیانی که روانه ایران شدند در نواحی مختلفی همانند مازندران، فارس، قزوین و اصفهان ـ عمده آنها در «فریدن » و «میاندشت » در حوالی اصفهان- سکونت گزیدند.

گرجی‌های مهاجر در زمان صفویه به آیین اسلام درآمدند که خود این مطلب می‌تواند موضوعی برای تحقیق و بررسی باشد، مبنی بر این که چرا علی‌رغم ارامنه مهاجر که همچنان بر آیین خود استوار ماندند، گرجیان با تغییر مذهب به زودی به اسلام ایمان آوردند و دست از دین آباء و اجدادی خود شستند. به ویژه که گرویدن از مذهبی به مذهب دیگر کار آسانی نبود و بدون تحمیل و خونریزی انجام نمی‌شد. شاید بتوان گفت که علت این امر حساسیت شغلی گرجی‌ها در تشکیلات لشگری ایران بوده است.

در ادوار مختلف، گرجیان در نهادهای حساس انتظامی، لشکری و کشوری فعالیت می‌کردند و ارمنی‌ها بیشتر در شئون مختلف پیشه‌وری و بازرگانی بین‌الملل فعالیت داشتند و شاه عباس از ارمنیان جلفا، فایده بسیار می‌برد؛ به خصوص ابریشم ایران در انحصار شخصی وی بود با دستیاری آنها در بازارهای اروپایی می‌فروخت. بدین ترتیب، از یک سو، عملکرد و بازدهی فعالیت ارمنی‌های مسیحی در امور اقتصادی و بازرگانی به نفع ایران بود و از سوی دیگر، عملکرد و بازدهی و فعالیت گرجی‌های مسلمان در نهادهای انتظامی و لشکری.

به هر حال، در حال حاضر تعداد زیادی گرجی در ایران هستند که مسلمان و ایرانی‌اند؛ اما در عین حال در خانه به زبان اجدادی خود یعنی گرجی تکلم می‌کنند.


١٨:٠٢ - 1396/10/12    /    شماره : ٦٩٥١٥٤    /    تعداد نمایش : ٢٦١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 

گزارش تصويري
  • اختتاميه كميسيون «ايران، شرق و جنوب شرق آسيا» در تهران
    مراسم اختتاميه كميسيون «ايران، شرق و جنوب شرق آسيا» نخستين اجلاس گفت‌وگوي‌هاي فرهنگي آسيايي بعد از ظهر امروز(25 دي‌ماه) در دانشكده مطالعات جهان دانشكده تهران برگزار شد.

  • كميسيون‌هاي اجلاس گفت‌وگوي فرهنگي آسيايي در تهران، مشهد و بابلسر
    دومين روز كميسيون‌‌هاي «شرق آسيا»، «ايران و شبه‌قاره» و «آسياي مركزي و قفقاز» نخستين اجلاس گفت‌وگوهاي فرهنگي آسيايي، صبح امروز (25 دي ماه ) در دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دانشگاه‌هاي فردوسي مشهد و مازندران (بابلسر)، آغاز شد.

  • قدس نگین جهان اسلام در باكو
    به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و همکاری تعدادی از مراکز آموزشی شهر باکو نمایشگاه نقاشی با موضوع «قدس نگین جهان اسلام» در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو برگزار شد.

  • همايشي «طلوع حقيقت»
    به مناسبت سالگرد صدور نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان کشورهای غربی، همايشي با عنوان «طلوع حقيقت» صبح امروز (12 آذرماه) در مؤسسه فرهنگي سوره تهران، برگزار شد.

  • افتتاحيه هفته فرهنگي الجزاير در مشهد مقدس
    مراسم افتتاحيه هفته فرهنگی الجزایر، 10 آذرماه در غرفه تخصصی رویداد مشهد 2017 نمایشگاه ناشران جهان اسلام در مشهد مقدس برگزار شد.