English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان
پنج شنبه ٣١ خرداد ١٣٩٧
اخبار > «شیوه‌هاي روابط عمومی و پیام‌رسانی در ارتباطات بین فرهنگی»


  چاپ        ارسال به دوست

برشي از يك كتاب؛

«شیوه‌هاي روابط عمومی و پیام‌رسانی در ارتباطات بین فرهنگی»

كتاب «شیوه‌هاي روابط عمومی و پیام‌رسانی در ارتباطات بین فرهنگی» نوشته بيتا شاه‌منصوري، به همت مركز مطالعات فرهنگي بين‌المللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و در قالب مجموعه «دانستني‌هاي يك رايزن فرهنگي» منتشر شده است.

به گزارش اداره‌كل روابط عمومي و اطلا‌ع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، گروه انتشارات بين‌المللي الهدي وابسته به اين سازمان در سال 1394 (چاپ دوم) كتاب «شیوه‌هاي روابط عمومی و پیام‌رسانی در ارتباطات بین فرهنگی» را در 144 صفحه و شمارگان 1000 نسخه، وارد بازار نشر كرده است.

اين كتاب در پنج فصل «کلیات و مفاهيم» (شامل بخش‌هاي اصول و مباني، نظريه‌هاي روابط عمومي، اجراي فرايند روابط عمومي و ابزار روابط عمومي)، «مخاطبان روابط عمومي»، «ابزارهاي بياني در روابط عمومي» (شامل بخش‌هاي رسانه‌هاي ديداري و شنيداري، رسانه‌هاي نوشتاري، رسانه‌هاي مجازي)، «روابط عمومي الكترونيك» (شامل بخش اصول و مباني) و «اهداف و رسالت روابط عمومي رايزني فرهنگي» (شامل بخش‌هاي گونه‌شناسي سازمان‌ها، سطوح و شاخص‌هاي سرمايه اجتماعي، اكولوژي رسانه و روابط عمومي رايزني فرهنگي)، تدوين و نگارش شده است.

در مقدمه اين كتاب به قلم نويسنده آمده است: «رايزني‌هاي فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات در اقصي نقاط جهان، براي ايفاي نقش اجتماعي خود بايد با ايجاد ساختار روابط عمومي متناسب با شرايط اجتماعي ـ فرهنگي كشور ميزبان و با شناسايي مخاطبان خود و بهره‌گيري از ابزار ارتباطي مناسب، با آنان در ارتباط باشد.

مخاطبان يك رايزني فرهنگي به دو دسته تقسيم مي‌شوند. افرادي كه با رايزني همكاري مستقيم دارند. ارتباط با اين افراد، ارتباطات درون سازماني محسوب مي‌شود و كليه همكاران رايزني اعم از كارمندان ايراني  محلي و افراد و گروه‌هايي كه تحت عنوان پيمانكار، همكار موقت، مالك ساختمان، رئيس و كارمندان بانك و امثال آنها را در برمي‌گيرد. لازم است براي تداوم ارتباط مؤثر با اين افراد به گونه‌اي برنامه‌ريزي شود كه انگيزه همكاري در آنان تقويت شود. گروه دوم مخاطبان رايزني فرهنگي، كليه شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي هستند كه جامعه هدف رايزني بوده و تعامل و ارتباط با آنها و اشنا كردن آنها با ايران و ايراني و اسلام و تشيع و انقلاب اسلامي و ايجاد تصوير مثبت از اين مقولات در ذهنيت آنها، مهم‌ترين وظيفه رايزني فرهنگي است. بر بنياد اين سخن، لازم است اين افراد، مستقيم يا غيرمستقيم، در جريان اهدف و عملكرد رايزني فرهنگي قرار گيرند. ارتباط با اين افراد ارتباطات برون سازماني است و سبب افزايش سرمايه اجتماعي رايزني فرهنگي در جامعه هدف مي‌شود.»

در صفحه 47 اين كتاب ذيل عنوان «کاربرد اجرايي نظريه‌هاي روابط عمومي در رايزني‌ فرهنگي» مي‌خوانيم: حوزه پژوهش تغيير نگرش در مقايسه با زماني كه نظريه يادگيري و نظريه سازگاري رويكردهاي غالب بودند، بسيار گسترش يافته است. رويكرد كاركردي تازه به ويژه براي آشتي اين دو ديدگاه مختلف و تطبيق آنها در يك سيماي بزرگ‌تر تدوين شد. در اين ديدگاه توجه ويژه‌اي به مسأله تغيير نگرش‌هايي شده است كه به كار دفاع از هويت شخصي كمك مي‌كند كه اين نوع آساني از تغيير نگرش نيست.

نظريه تزريق مك گواير و پاپاجورجيس، تعادل خوبي در مطالعات تغيير نگرش ايجاد مي‌كند. در حالي كه ديگران كوشيده‌اند بهترين شيوه‌هاي متقاعد ساختن افراد را پيدا كنند. مك گواير و پاپاجورجيس بهترين شيوه‌هاي مقاوم‌ ساختن افراد در برابر اقناع را مورد بررسي قرار داده‌اند. فستينگر اين موضوع مهم را پيش كشيد كه آيا تغيير نگرش ايجاد شده توسط پيام‌هاي اقناعي، اصلاً با تغيير رفتار واقعي همراه است يا خير. تقريباً در همان زمان، مطالعه‌اي جدي را شروع كردند با اين موضوع كه آيا نگرش‌ها آنطور كه پژوهشگران اندازه‌گيري مي‌كنند در پيش‌بيني رفتار سودمند است يا خير. يكي از نتايج مفيد تمام اين پرسشگري‌ها اين است كه اكنون بسياري از مطالعات تغيير نگرش، سنجش‌هاي رفتاري را با سنجش نگرش تلفيق مي‌كنند.

 


١٨:٢٦ - 1396/09/27    /    شماره : ٦٩٤٠٨٧    /    تعداد نمایش : ٥١٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 

گزارش تصويري
  • سومين دور گفت‌وگوهای فرهنگی ايران و ايتاليا در رُم برگزار شد
    با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در رُم، سومين دور گفت‌وگوهای فرهنگی ايران و ايتاليا (28 و 29 خردادماه) با موضوع «بررسی راهکارهای برون‌رفت از افراط‌گرایی دینی ـ اسلام‌هراسی» در محل بنياد دائره‌المعارف تره‌كانی برگزار شد.

  • رونمايي از كتاب «خليج فارس»
    كتاب مصور «خليج فارس» (9 ارديبهشت‌ماه) با حضور علي‌اكبر ولايتي، مشاور امور بين‌الملل مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما رونمایی شد.

  • سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به یونان
    ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در جريان سفر به یونان ضمن شرکت در دور هفتم گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس و دیدار با عالمان و اندیشمندان این کشور، از مراکز علمی و فرهنگی بازدید کرد.

  • زيارت رييس جمهور از آرامگاه محمد ابن زید در مرو
    حسن روحاني، رييس جمهور كشورمان و هيات همراه در جريان سفر به تركمنستان صبح امروز (8 فروردين ماه) با حضور در شهر تاريخي مرو آرامگاه حاج یوسف همدانی در اين شهر را زيارت كرد.

  • زيارت رييس جمهور از آرامگاه صحابه حضرت رسول ( ص )
    حسن روحاني، رييس جمهور كشورمان و هيات همراه در جريان سفر به تركمنستان صبح امروز (8 فروردين ماه) با حضور در شهر تاريخي مرو آرامگاه صحابه حضرت رسول ( ص ) در اين شهر را زيارت كرد.