English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
يکشنبه ١٧ فروردين ١٣٩٩


  چاپ        ارسال به دوست

با بررسی پیام گام دوم انقلاب؛

نشست «همگرايی عربی پيرامون برنامه گام دوم امام خامنه‌ای» در لبنان

رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در بيروت با همكاری مركز مطالعات و پژوهش‌ها و در چارچوب گفتگوی ميان ايران و عرب، نشستی را با عنوان «همگرايی عربی پيرامون برنامه گام دوم امام خامنه‌ای» با حضور  فرهیختگان و نخبگان برگزار كرد.

به گزارش روابط عمومی واطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابتدا کلیپی جهت معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی به نمایش درآمد و سپس دکتر عبدالحلیم فضل الله مدیر مرکز مطالعات مشاوره ای درسخنانی گفت: بيانيه گام دوم امام خامنه ای برای آینده ایران و منطقه بسیار مهم بوده و برای آینده ما نیز تأثیر گذار است.

وی با اشاره به این که در این پیام هیچ گونه صبغه اسلامی و شیعی و حتی ایرانی ديده نمی شود، گفت: الگوی انقلاب اسلامی در این پیام را می توان بدون رنگ و بوی ایرانی، اسلامی و حتی شیعی دید و این پیام فرا ایرانی و فرا اسلامی بوده و تجربه ای قابل استفاده برای دیگر کشورهای منطقه و جهان با محوریت ارزش های اخلاقی و انسانی و جوان گرايی می باشد.

عبدالحلیم فضل الله در ادامه خاطر نشان کرد : جمهوری اسلامی ایران در این پیام نشان داد که با هرگونه تعرض به دیگران و تحجر گرایی مخالف بوده و در پی سازندگی بر اساس منافع انسان ها و کشورهاست و بر اصول ثابتی که ایران پای بند به آنهاست تنظیم شده است.

وی گفت: موفقیت های ایران را نباید تنها در جنگ و از خودگذشتگی جوانان این کشور محدود کرد بلکه در این پیام حاکمیت علم، اقتصاد و حضور مردمی را می توان به عنوان الگو مشاهده نمود و عدالت و اخلاق را در آن لمس کرد. آشتی میان دولت و انقلاب از دیگر مواردی است که در این پیام كاملاً دیده می شود.

 مدیر مرکز مطالعات مشاوره ای با اشاره به این که منافع انقلاب هیچگاه با منافع دیگر کشورها در تضاد نبوده گفت: منافع ایران با عربستان و یا با عراق و دیگر کشورها در تجربیات مشترک میان آنهاست و هر دوبُعد دین و دنیا را در نظر گرفته است، لذا استقلال با شکوفایی کشور همخوانی دارد و در تضاد با یکدیگر نیست.

عبدالحلیم فضل الله با بیان این نکته که ایران همزمان به آزادی فرد و جامعه در کنار یکدیگر احترام می گذارد،اظهارداشت: در طرح تمدنی جمهوری اسلامی ایران این امر به طور کامل مشهود است زیرا بر اساس معیارهای علم، اخلاق، عدالت، استقلال و تکنولوژی تنظیم شده و می توان گفت که این پیام در حقیقت گفتمان مثبتی میان ایران و کشورهای منطقه به شمار می رود چرا که آمادگی خود را برای انتقال تجربیات و تکنولوژی خود به دیگر کشورها را اعلام نموده است.

مدیر این مرکز مطالعاتی در لبنان افزود: در این پیام تعریف جدیدی از عدالت به همراه اقتصاد را می بینیم که توزیع عادلانه درآمدها نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح منطقه را نیز قابل اجرا دانسته است و درباره تکنولوژی نظامی و غیر نظامی باید گفت که هر دو رابطه متقابلی با یکدیگر دارند.

وی در پایان گفت: بابت برگزاری این نشست به رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در لبنان تبریک می گویم و از این که ما را در اجرای این نشست سهیم کرد تشکر می کنم.

سپس عباس خامه یار با تشکر از عبدالحلیم فضل جهت همکاری با رایزنی در برگزاری این نشست و تشکر از فرهیختگانی که دعوت رایزنی را با حضور خود پاسخ دادند، گفت: ما اعتراف می کنیم که در خصوص انعكاس آن چه در ایران رخ می دهد، کوتاهی کرده ایم و شاید دلایل و توجيهاتی وجود داشته باشد اما واقعاً نتوانستیم تصویر واقعی از زندگی جامعه ایران و پيشرفت های همه جانبه اش را در چهار دهه گذشته به درستی ارائه کنیم اما هر شخصیتی با هر دیدگاهی چه سیاسی، جغرافیایی، طایفه ای و ..که وارد كشورمان شود هنگام خروج از ایران نگاهش کاملا متفاوت می گردد و به عظمت جمهوری اسلامی پی می برد و شگفت زده می شود.

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به این که این پیام متأسفانه برای نخستین باری است که در يك كشور عربی معرفی می شود گفت: شاید نخستین باری است که تصویر واقعی از جامعه ایران و جمهوری اسلامی ایران این گونه با دقت و موشكافی و عالمانه ارائه می شود و با نگاه مختصری به بندهای آن می توان گفت به طور قطع این پیام گام مهم و راهبردی است که مسائل منطقه و جهان را حل می کند. پیشنیه انقلاب اسلامی هنوز به درستی آن چنان که شایسته است معرفی نشده است و مقام معظم رهبری با ارائه گزارشی از گذشته ایران بیانیه خود را آغاز می کنند چرا که ایشان از معدود شخصیت هایی هستند که خود در بطن اتفاقات حوادث گذشته حضور داشتند و از نزدیک شاهد این اتفاقات بوده اند و نه صرف يك روايتگر كه تاريخ را مطالعه كرده باشند.

خامه یار افزود: بخش دوم آن به مسائل پس از انقلاب و جایگاه علمی، دينی و... می پردازد که در حال حاضر در آن قرار داریم و باید در آینده قرار داشته باشیم و بخش دیگر نیز به آینده انقلاب اسلامی توجه کرده که تمام امید رهبرمان به قشر جوان است و بیشترین واژه مورد کاربرد ایشان در اين بيانيه جوانان بوده و تمام امیدها بر جوانان و توانمندی آنها متمرکز شده است، ايشان همواره نسل امروز را نسبت به جوانان نسل اول انقلاب انقلابی تر و كار آمدتر می دانند.

او گفت: نکته دیگر درباب سیاست خارجی است که می بینیم تمام جوانب مختلف روابط خارجی با دیگر کشورها را لحاظ نموده و ارتباط با محیط حاکم بر جهان را مد نظر داشته است.

رایزن فرهنگی کشورمان خاطر نشان کرد: درک ایشان از تجربیات گذشته، کنونی و آینده برای هر اندیشمندی قابل تأمل است؛ و در بُعد سیاست خارجی باید گفت ایران هیچ جنگ و اختلافی با دیگران ایجاد نکرده بلکه این دیگران هستند که اختلاف و جنگ افروزی می کنند و مشکلات را برای ایران ایجاد کرده اند. ایران هیچگاه مشکلی برای کشورهای دیگر ایجاد نکرده اما همیشه ایران را متهم به ایجاد مشکل می کنند و آن را تهدیدی برای دیگر کشورها معرفی کرده اند در حالی که ما آغازگر هیچ جنگی تاکنون نبوده ایم و نیستیم و این همان نقطه قوت و قدرت ماست که هیچ گاه از قدرت نظامی خود استفاده منفی نکرده ایم در حالیکه پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه همیشه برای كشورهای مختلف منطقه مشکل ساز و توطئه گر بوده اند، با این حال ایران دخالتی در این امر نداشته است.

خامه یار سپس با اشاره به اسلامیت ایران گفت: روش ایران در برخورد با دیگران همراه با لطف و محبت و تؤام با رحم و مروت بوده تا اسلام را بتواند به درستی به دیگران معرفی کند زیرا دشمنان در حال ترویج اسلام خونریز و خشونت طلب هستند تا بدينوسيله مردم دنیا را نسبت به اسلام ناب و مهربان بدبین کنند و اسلام هراسی را در میان آنها ترویج کنند. اما رفتار ج.ا.ایران باعث شده تا خشونت ها و وحشی گری هایی که به نام اسلام تمام می شود را از چهره مهربان و درخشان اسلام بزداید.

وی یادآور شد که استراتژی اسلام بسیار مهم بوده و باید توجه داشت که با گذشت چهل ویک سال از انقلاب اسلامی، این انقلاب همچنان مایه نگرانی غربی ها و آمریکا بوده و آنها نه تنها با انقلاب اسلامی ایران مخالفت می کنند بلکه ایران را تهدیدی برای خود می دانند و بارها کشورمان را تهدید کرده اند. و آمريكائی ها، ایران را تنها دولت انقلابی بر روی زمین مر دانند که می خواهند به آن پایان دهند و مشکل آنها همان ماهيت انقلاب اسلامی است و تمام تلاش آمریکائیها این است که دستاوردهای ما را بگیرند و در رسانه های خود می گویند که ایران باید «انقلابی گری» خود را کنار گذارد. بنابراین دشمن با اصل و ماهيت انقلابی كشورمان مشکل دارد و آن را مشکل اصلی خود با ایران می داند لذا تلاش می کند تا مردم ایران را از روحیه انقلابی شان تخلیه کند. آمریکا انقلاب را تخریب کننده انديشه های غرب می داند و این نشان دهنده اهمیت و قدرت انقلاب اسلامی است.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه با تشريح مفاد بيانيه گام دوم و اشاره به این نکته که انقلاب اسلامی با گذشت چهل سال بدون هیچ گونه عقب نشینی از اصول خود، به راهش ادامه داده و انحرافی در مسیر آن ایجاد نشده گفت: امروز در ایران انتخابات مجلس برگزار شد و مردم با حضور خود بر این امر تأکید کردند، بنابراین دشمنان در پی گرفتن روحیه انقلابی از مردم هستند تا بتوانند بدین وسیله موجب سلب هویت، آزادی و اصول ما شوند، و این هویت انقلابی ماست که چارچوب منافع ما را مشخص می کند.

خامه یار یکی دیگر از ابعاد سیاست خارجی ما را رها شدن از وابستگی به کشورهای قدرتمند برشمرده و گفت: ايران در گذشته وابسته به آمریکا و غرب بود و تحلیل گران ریشه انقلاب را جهت رهایی از وابستگی ایران به غرب می دانند، بنابراین ما در استقلال تمام ابعاد آن را مد نظر داريم از سیاسی گرفته تا اقتصادی و نظامی را شامل می شود. و همین استقلال ماست که مورد هدف آمریکا قرار گرفته شده است.

نکته دیگر این که رهبر انقلاب به سه اصل در سیاست خارجی اشاره نموده اند و آن، عزت، حکمت و مصلحت است که سیاست خارجی ما بر اساس همین سه اصل شکل گرفته است؛ عزت یعنی این که در عرصه بین الملل در برابر دیگران سرخم فرود نیاوریم و در حکمت یعنی این که در روابط خارجی خود به رغم انتقادات نسبت به استکبار جهانی اما روابطمان را قطع نمی کنیم و سوم این که بر اساس منافع و با حفظ فاصله خود با دشمن حرکت می کنیم.

خامه یار در پایان سخنان خود با اشاره به موضوع تمدن اسلامی گفت: انقلاب اسلامی برای رسیدن به همین هدف تلاش می کند و با گذشت بیش از چهل سال در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی در حرکت هستیم و هیچ گونه عقب ماندگی نداشته ایم و امام خامنه ای به آن وعده داده است که با تمدن کنونی خود چگونه می توانیم با تمدن غرب مقابله کنیم چرا که تمدن ما بر پایه عدالت و حق استوار گردیده و جای خود را در جهان معاصر در میان دیگر تمدن ها باز کرده است.

در ادامه سرکیس ابو زید روزنامه نگار و نویسنده مسیحی در سخنان خود گفت: گام اول و دوم نشان دهنده عقلانیتی است که انقلاب را به مراحل مختلفی تقسیم کرده و پس از استقرار و ثبات ایران به مرحله بعدی می اندیشد، این گام نشان دهنده این است که در این مرحله بر مقابله با رژیم صهیونیستی و بهره بردن از توانمندی جوانان تأکید نموده است.

نويسنده كتاب مسيحيت در ايران گفت: قشر جوان در جهان سوم و به ویژه در جهان عرب مورد تغافل قرار گرفته شده است و متأسفانه تبدیل به هیزمی برای حرکت ها و انقلاب ها شده اند لذا امیدی در این کشورها به آنان نبسته اند، آنها شغل و آینده ای ندارند، لذا در این میان توجه گام دوم به پتانسیل جوانان نشان دهنده دقت نظر امام خامنه ای و طراحی و استفاده از آنهاست، طرحی بسیار عالی و ارزنده ای است که برای آینده بر روی آن تأکید شده است.

وی در ادامه افزود: درست است که دعوت به آینده شده است اما الگوی جدیدی برای جوانان بوده که اعراب و جوامع عربی باید از آن استفاده کنند تا بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

سرکیس ابوزید هوشیاری عملی را نکته دیگر این پیام برشمرده و گفت: در حقیقت این همان نقطه قوت و قدرت است که آن را در اختیار گرفته و در دورانی به سر می بریم که هرکسی معرفت بیشتری داشته باشد قدرت بیشتری نیز خواهد داشت، آمریکا از قدرت نرم خود استفاده می کند، لذا تأكید بر این بُعد بسیار حائز اهمیت بوده و مقاومت در ایران و لبنان با استفاده از همین قدرت بود که موفق شد.

وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به این نکته که ما در حال حاضر میان دو الگوی آمریکائی -غربی و الگوی ایرانی قرار گرفته ایم و غربی ها در تلاش برای سیطره یافتن بر عقول ایرانیها هستند، گفت: ما نمی اندیشیم تا بتوانیم بر سلطه آمریکائیها غلبه کنیم، لذا نقش تفکر در اینجا روشن می شود لذا ما باید بتوانیم از توانمندی های جوانان خود بهره ببریم، بنابراین تأکید بر قدرت  تفکر جوانان و رشد و بالندگی توانمندی های آنها برای معرفی الگو به جوانان و جوامع ما بسیار قابل توجه است.

در ادامه شیخ محمد زُعبی از علمای اهل تسنن شمال لبنان در سخنان خود گفت: ما از کودکی با آرزوی برپایی دولت اسلامی رشد کرده ایم.و فکر می کردیم که دولت اسلامی، جهان را به عقب باز می گرداند، جهان به دعوت ما گوش می داد اما نمی دانستیم چرا مردم به دعوت اسلام گوش نمی دهند، برای این بود که احساس و منفعل بودن ما بر عقلانیت چیره شده بود و بیشتر بُعد عاطفی داشت تا عقلانی و هرگونه انتقاد را نمی پذیرفت، لذا همیشه در رؤياها و آرزوهای بدون تحقق و اراده های بدون عمل به سر می بردیم.

این روحانی اهل سنت افزود: آنانی که اسلام را تنها راه حل می دانستند هیچ راه حلی ارائه نمی دادند و در حقیقت به گذشته باز گشته اند و بین واقعیت و الگویی که باید ارائه شود اعتدال وجود نداشت، غرق شدن در این افکار و منفعل بودن نگذاشت ما الگویی عقلانی معرفی کنیم و در ذهنمان نیز هيچ الگویی برای عرضه نداشتیم.

شیخ محمد زعبی گفت: انقلاب اسلامی ایران آرزوی ما را محقق کرد، چرا که به گذشته تکیه نکرد بلکه با شعار «ما می توانیم» مردم را وارد صحنه كرد و بیداری در جامعه ایجاد كرد و اسلام از محدوده کتاب ها و تریبون ها خارج شده و وارد میدان عمل كرد و تمام مردم و اقشار مختلف جامعه به اسلام روی آوردند و نتیجه اش سرنگونی استبداد شد و مستکبران نتوانستند آن را به زانو درآورند و این همان الگوی اسلامی پیشرفته برای آزادگان جهان است، لذا اسلام توانست الگویی برای زندگی، اقتصاد و دیگر ابعاد مختلف معرفی کند و عدالت را در میان همه تقسیم کند. این موفقیت بر اساس تنها اخلاق و معنویت به دست نیامد بلکه با تمسک به ارزش ها و توانمندی های ملت بود.

وی در پایان ضمن اشاره به این نکته که گام دوم، اسلام را از متون کتاب ها و شعارهای خشك خارج کرده گفت: اسلام در عمل وارد صحنه شده و در برابر استکبار جهانی ایستاد و تمام مستضعفان جهان به آن دل بستند و فهمیدند که می توان حکومتی با تکیه بر اسلام و معارف آن تشکیل داد، لذا غربی ها تلاش می کنند تا با از بین بردن جمهوری اسلامی ایران قدرت اسلام را محدود کنند، بنابراین ما باید برخیزیم و از ج.ا.ایران محافظت کنیم و از خواب خود ساخته خودمان بیدار شویم و بیداری ایران را به رغم مخالفت غربی ها به همه کشورهای اسلامی منتقل کنیم، لذا وظیفه ما شکستن این محدودیت بر ضد جمهوری اسلامی ایران است.

پس از آن ریاض صوما نویسنده مسائل سیاسی و کارشناس مسائل راهبردی در سخنان خود گفت: پیام را به دقت خواندم و شگفت زده شدم، اما برداشت عمومی خود را عرضه خواهم کرد. نخست این که این پیام به جوانان خطاب شده تا به آنها دیدگاه سیاسی ارائه کند و انقلاب را معرفی نماید، لذا بسیار ارزشمند و خلاقانه بوده و راهبرد عمومی ایران در منطقه و جهان را معرفی کرده است.

وی افزود: مهم این است که ایران در برابر نظام جهانی آمریکا ایستاد و هیچ انقلابی در جهان نتوانست مثل این انقلاب در برابر نظام حاکم جهانی بایستد، لذا ایران با صبری راهبردی و غیر منفعلانه توانست در برابر دشمنان خود بایستد و به چالشی برای نظام حاکم بر جهان تبدیل شود.

ریاض صوما در ادامه گفت: استقلال و تکیه بر فرهنگ و اراده انقلابی بسیار مهم بوده و اهمیت اقتصاد در این پیام نشان داد که به عنوان اصل در استقلال باید مورد توجه قرار گیرد و این امری قابل تأمل و دقت می باشد.

این نویسنده افزود: اهمیت دادن به مقوله فرهنگ نشان داد که انقلابی دینی باید نسبت به فرهنگ و هویت دینی تمام فرهنگ های دیگر انعطاف پذیر باشد و به نوبه خود اين امر بسيار قابل ملاحظه است؛ و همین نكته است که رهبر انقلاب اسلامی را به عنوان بزرگترین استراتژیست جهان به دنیا معرفی کرده است.

صوما در پایان به مسئله ایستادگی و مقاومت ایران در برابر قدرت های جهان اشاره كرد و افزود: ایران با همکاری جنبش ها و نیروهایی مانند حماس، سوریه و نیروهای مسیحی و سنی منطقه، و نیز کشورهایی مانند ونزوئلا، کره شمالی و چین در برابر قدرت ها ایستادگی کرد و باید گفت (امام)خامنه ای رهبری جهانی است و بر او درود می فرستیم و امیدواریم بتواند تمدن نوين را با کمک کشورهای دیگر بنا کند.

انیس نقاش مدیر مؤسسه مطالعاتی «امان» در سخنان خود خامه يار را مورد خطاب قرار داد و گفت: در خصوص ناتوانی ایران در معرفی صحیح دستاوردهای خود به دیگران كه رايزن فرهنگی بدان اشاره كرد، باید بگویم مشکل در فرهنگ ایرانی هاست و آن همان تواضع ایرانی است که نمی تواند خود را به بهترین وجه معرفی کند، که این امر ریشه در فرهنگ آنها دارد.

وی در ادامه گفت: مشکل دیگر گفتمان جهانی است، چرا که شما با زبان ویژه خود سخن می گوئید، و زمانی که شما بخواهید با دیگران حرف بزنید حتی اگر بر حقانیت خود ایمان هم داشته باشید نمی توانید آن را به مخاطب خود تفهیم کنید بنابراین باید با زبان خودشان با آنان صحبت کنید و آن زبان را به درستی بشناسید.

انیس نقاش افزود: مشکل دیگر این است که شما که با خون خود در برابر تحریم ها ایستادگی کردید و توانستید طرح و نقشه آمریکا و جهان را در منطقه برهم بزنید به رغم تمام این موفقیت ها اما نتوانستید نظام حکومتی خود را به دیگران معرفی کنید تا الگوی برای جهانیان شود و به رغم چالش هایی که قدرت نظامی ایران برای آنها ایجاد کرده، نتوانستید خطرهای امپریالیسم و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید.

مدیر مؤسسه مطالعاتی امان در پایان با اشاره به گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب گفت: ما هنوز در فضای انقلاب به سر می بریم، انقلاب این گونه نیست، امام از همان آغاز سفارت آمریکا را اشغال کرد و نشان داد که آمریکا دشمن است، فتوای قتل سلمان رشدی نشان داد که ایران فراتر از مرزها عمل می کند، توانایی ایران در اجرای عملیات خارج از خانه خود همچنان با مشکل روبروست به ویژه این که در اندیشه صهیونیست ها، ایران به عنوان انقلابی که قرار است به انقلاب جهانی حضرت مهدی متصل شود معرفی شده است، حال ایران چگونه می تواند این پیام را برای جهانیان شرح و تفسیر کند؟ ما باید شعار مرگ بر آمریکا را برای جوانان تفسیر کنیم و اندیشه و اهداف صهیونیست ها را باید با زبان دنیا برای جهانیان شرح دهیم.

سپس خانم احلام بیضون کارشناس مسائل سیاسی پرسش هایی را به شرح ذیل مطرح کرد: ایران برای ایجاد موازنه میان علم و دین چه کرده است؟ تعداد مؤسسه های دینی در مقابل با تعداد مؤسسه های علمی چه میزان است؟ تقلید از ولایت فقیه چیست؟ چرا باید مجسمه هایی مانند قاسم سلیمانی در جنوب لبنان نصب گردد که باعث ایجاد مسائل تحریک آمیز شود؟ تفکر در موضوع مهدویت را همه مردم دنیا نمی پذیرند.

 سپس قاسم قصیر نويسنده و روزنامه نگار مستقل در سخنان خود با اشاره به این که بررسی محتوای این پیام نباید تا این زمان به تأخیر بیافتد گفت:این جلسه برای بررسی این پیام کافی نبوده و باید کنفرانسی به همین منظور جهت بررسی بندهای هفتگانه آن برگزار گردد و تنها در محدوده شعار و حرف نباشد، باید دید ایران تاکنون چه کرده و چالش ها چیست؟ هنوز می گویند ایران الگوی مناسبی در اقتصاد، سیاست و... ارائه ننموده است و برای آینده موانعی وجود دارد تا بتواند ایران به عنوان الگو و زبان جهان و با بیان امروزی به دنیا معرفی گردد.

نکته دیگر در خصوص آینده پژوهی گفته می شود ایران بین سال های 2020 تا 2025  قدرت مهمی در جهان خواهد بود، باید در این زمینه کار کرد و مهمترین مشکل ایران، مسئله اقتصادی است که نتوانسته الگوی جهانی ارائه کند، امیدوارم این جلسه سرآغاز کنفرانسی علمی شود.

توفیق شومان  تحلیل گر مسائل سیاسی نیز به مواردی به شرح ذیل اشاره کرد:توجه به این نکته که چرا به جوانان خطاب شده است، باید گفت که جوانان بودند که انقلاب کردند و میزان جمعیت جوانان در ایران بالاست لذا در این پیام می خواهد به جوانان بگوید انقلاب چه نتایجی داشته و به کجا خواهد رفت. همچنین درباره اندیشه سیاسی ایران، رسانه و گفتمان، و وحدت اسلامی و انسانی با مقایسه ای گذرا بین پيش از انقلاب و پس از آن، باید گفت ما اندیشمندانی در سطح بهشتی، مطهری و شریعتی نداریم و یا نمی شناسیم، مشکل کجاست؟ تواضع آنهاست؟ اندیشمندان کنونی ایران گفتمان رسانه ای با خارج را از دست داده اند و جنجال های رسانه ای، آنها را از صحنه رسانه ها بیرون می کند، به نظرم این سخنان نه به انقلاب و نه به ایران خدمتی خواهند کرد، ما در اینجا خلأ داریم که چطور بتوانيم غربی ها را قانع کنيم؛ من حتی برخی شیعیان لبنان و بحرین را نمی توانم قانع کنم چه برسد به اهل سنت و غربی ها. ایرانی ها هنوز نتوانسته اند دستاوردهای خود را به درستی به خارج معرفی کنند. در روابط خارجی ایرانی ها، به ویژه با جهان عرب باید بازنگری صورت گیرد .

محمد فقیه(مدير بخش آنلاين الميادين) : انقلاب اسلامی ادامه دار است و مانند یک حکومت نیست که بخواهد تمام شود. آمریکائیها متوجه شده اند که ایرانی ها توانمند و تأثیر گذارند و در اینده کشوری قدرتمند خواهند بود، لذا نمی خواهند چنین اتفاقی بیافتد، آمریکائیها در منطقه، اسرائیل و عرب ها را در اختیار دارند، بنابراین تحمل پيدايش یک قدرت جدیدی را ندارند. سخنان رهبر انقلاب فوق العاده بود، وی از مهمترین شخصیت های استراتژیک جهان به شمار می رود. این مسئله قابل توجه است که رهبر انقلاب در سخنان خود با ارجاع دادن به برخی کتابها، میزان مطالعات خود و همه جانبه بودن آن را نشان می دهد. ما همان گونه که قدرت نظامی ویژه باید داشته باشیم، باید قدرت فرهنگی ویژه ای نیز داشته باشیم. ایران باید مجموعه ای از کارشناسان معرفت شناسی داشته باشد تا سخنان رهبر انقلاب را مورد بررسی قرار دهند. ایشان با سخنان خود نقشه راه را به ما نشان می دهد. اما باید به دقت مورد تحلیل قرار گیرد. ما باید افراد دیگری غیر از چهره های معمول و همیشگی بیاوریم که افکار آقای خامنه ای را بهتر می شناسند و بتوانند آن را تحلیل کنند چرا که ایشان ادبیات جهان را بسیار خوب می داند.

جهاد سعد(نايب رئيس مدير مركز مطالعات اسلامی آستان مقدس حضرت ابا الفضل در لبنان): پیش از این پیام، رهبر انقلاب طرحی مبنی بر دعوت از اندیشمندان را مطرح کرده بودند.

ما از شهید بهشتی، مطهری، جلال آل احمد و علی شریعتی بسیار خوانده ایم، اما در حال حاضر مشکل داریم، زیرا آثار دانشمندان کنونی برای ما ترجمه نمی شود. لذا هنوز بسیاری از شخصیت های فکری را نمی شناسیم. باید گفت ایران تنها به عنوان یک کاتالیزور برای انقلاب های دیگر جهان می تواند عمل کند، هانری کاربن درباره ایران گفت: «حسین» از دل تاریخ آنها را به جلو می راند و «مهدی» در آینده منتظر آنهاست. مردم ایران به امام خمینی ایمان داشتند و به سخنان او گوش دادند و عمل کردند.

حیّان حیدر (عضو نشست گفتگوی ملی با رياست سليم الحُص): تردیدی نیست که در بیست سال اول انقلاب، ایران در برابر استکبار غرب ایستاد و همین امر باعث شد تا دانشگاههای غربی، مقاومت و ایستادگی ایران را در برابر فشارهای غربی تدریس کنند و ساده زیستی ایرانیان را برای مقابله با فشارها را مورد بررسی قرار دادند.

به شما تبریک می گویم که ایران گام اول خود را با موفقیت پایان داد و در حال برداشتن گام دوم خود است.نوعی قصور و کوتاهی در معرفی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و غربی ها نگران هستند. شاید ایران هنوز گرفتار زبان و ادبیات خود می باشد، عرب ها علمایی دارند که ریشه آنها ایرانی بوده اما تمام علوم خود را به زبان عربی می نوشتند. کشورهای عربی زیادی وجود دارد که با پشتوانه غرب، به دشمنی با ایران برخاستند.

باید گفت پیشرفت و تکنولوژی خوب است که در این پیام برای همه ارائه شده است. ما در جهان عرب مشکل داریم، زیرا جوانان ما بدون فرهنگ و هرگونه طرح و برنامه ای برای آینده خود هستند در حالی که ایران برای جوانان خود برنامه ریزی می کند.

علی شُکر(استاد دانشكده حقوق و علوم سياسی دانشگاه لبنان): محور اصلی این پیام جوانان است. قرائت اصلی همان نگاه به جوانان می باشد که ایشان فرمود ما از صفر شروع کردیم و از این پس شما باید با زمینه هایی که دارید راه را ادامه دهید و بهتر از ما نتیجه بگیرید. از هفت توصیه ایشان، دوتای آن محتوای اقتصادی و علمی است و پنج تای آن بر مسائل معنوی و ارزش های اخلاق تأکید دارد،و تأکید بر روی اخلاق است که جهان امروز فاقد آن است.

الگویی است که با تکیه بر ارزش های معنوی به همراه پیشرفت مادی قابل ارائه است. باید بگویم بیشتر حرفهای این جلسه خارج از چارچوب این پیام بود که چه باید کرد تا بین اعراب و ایرانیها راه گفتگوی بین جوانان باز شود و زمینه فراهم گردد. در نتیجه راه باز کردن کانال گفتگو میان جوانان عرب و ایران چگونه باید باشد؟

حمزه البشتاوی(شاعر و اديب فلسطينی و عضو دفتر سياسی جبهه ملی آزادی فلسطين): دو مسئله در اين پيام مورد توجه قرار گرفته است: 1- پيروزی انقلاب و دستاوردهای آن 2- چالش هاي انقلاب اسلامي ايران در چهار دهه دوم

ابعاد معنوی، اخلاقی، سياست خارجی و مسئله فلسطين در اين پيام برجسته تر ديده می شوند.

در زمان شاه بر روی مسئله فلسطين اختلاف نظر وجود داشت، اما پس از انقلاب در مورد اين مسئله با بسته شدن سفارت اسرائيل و بازگشايی سفارت فلسطين اتفاق نظر صورت گرفت، از ديگر مسائل می توان انتقال سلاح به داخل فلسطين  و نوار غزه باعث ايجاد نگرانی در ميان اسرائيلی ها شده است. ما مشاهده می كنيم كه پس از انقلاب تحول بزرگی در جهان عرب رخ داده است. لذا بايد ايران با جنبش های عربی مختلف ارتباط برقرار كند چرا كه با اين كار ديگر نيازی به برقراری ارتباط با دولت های عربی نخواهد داشت.

دكتر ناصر قنديل (تحليل گر مسائل سياسي و مدير مسئول تحرير روزنامه البناء):در اين جلسه مسائل مختلف جالبی ارائه شد. با نگاه به اين پيام می توان مشاهده نمود كه از يكنواختی حركت به متن فلسفی منتقل شده است و اين همان الگوی اسلامی است. گزارش دستاوردها و چشم انداز آينده، خود يك كار فلسفی است، لذا امام خامنه ای يك فيلسوف كامل است.

دو مثالی كه با نگاه به ايران می توانيم بزنيم: 1- جنبش هايی كه ما در جهان غرب تجربه كرديم زير مجموعه دو هدف استقلال و توسعه بوده اند. به طور مثال آلمان شرقی از نظر فكری و نظری مستقل بود اما در زير مجموعه شوروی قرار داشت، و آلمان غربی در اوج صنعت و عملگرا بود اما در زير مجموعه آمريكا جا گرفته بود. در تجربه عربی ما جمال عبدالناصر و در هند گاندی را داشتيم كه هر دو شكست خوردند. كسانی كه عبدالناصر را بالا بردند نتوانستند مانع شكست او از اسرائيل بشوند. اما ايران توانست با 1+5 مذاكره كند و در نهايت حرف خود را پيش ببرد. مثال ديگر اين كه اتحاد جماهير شوروی نتوانست مقاومت كند و فرو ريخت اما تجربه چهل ساله ايران توانست برای چهار دهه آينده خود برنامه ريزی كند اما شوروی نتوانست دوام بياورد. بايد گفت هنوز در ايران انتخابات با جديت برگزار می شود و هيچ كشور عربی حتی ظرفيت برگزاری انتخابات را نيز ندارد. آزادی، انتخابات و مبارزه با فساد جزء اصول اساسی جمهوری اسلامی ايران است.

به نظرم اين سه عنصر ضمانت وقوع در تجربه های ديگر انقلاب به شمار می روند كه توانسته ايران را سرپا نگاه دارد.

الگوی استقلال و توسعه در كشور ايران شرط اصلی برای موفقيت بوده و مسائلی مانند اخلاق و معنويت ضمانت برای اجرای اين دو اصل هستند.

ما بايد فلسفه انقلاب و دولت را در گفتمان گام دوم مورد بررسی قرار دهيم.

 عبدالملك سُكريّه(رئيس شورای ملی مقاومت در برابر سازش): ما نيازمند اين گونه نشست ها هستيم كه اين عناوين را مورد بررسی و مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد.

من به عنوان كسی كه از روز اول پيگير  مسائل ايران بوده ام، می خواهم بگويم امام خمينی هنوز در حد و اندازه ای كه بايد ميان جوانان ما معرفی شود، نشده است. لذا برادران ما در ايران بايد به آن توجه كنند. انقلاب اسلامی زمانی رخ داد كه تمام جهان بر ضد آن صف آرايی كردند و ايران با سختی توانست مسير خود را باز كند و ادامه دهد.

پيام امام خامنه ای بر روی جوانان تأكيد كرده است. انقلاب بايد به نسل جوان ارائه شود، زيرا جوانان مورد هدف دشمنان قرار گرفته اند به ويژه در جنگ نرم كه ايشان روی آن تأكيد بسيار دارند.

 خامه يار در پايان دكتر خامه يار به برخی پرسش های حاضران پاسخ دادارائه گزارش فعاليت ها و دستاوردها به ياد ماجرايی افتادم، امام خمينی در ديداری با كابينه دولت بود كه مسئولان در آن زمان نتوانسته بودند موفقيت های خود را درست بازگو كنند، ايشان گفتند چرا از موفقيت های خود نمی گوئيد؟ سپس مثال مرغ را زدند كه به هنگام تخم گذاری با صدای خود به همه می فهماند كه تخم كرده است.

بله اين فرهنگ است شايد بخشی از آن به مقوله«ريا» برگزدد!! و هنوز مشكل داريم.

در خصوص تفاوت ميان مراكز دينی و علمی  بايد بگويم كه همين مراكز بود كه دين را از گوشه مساجد به صحنه جامعه و زندگی بيرون آورد. لذا نبايد بين اين دو جدايی ايجاد كرد. سرعت پيشرفت علم در ايران از بيشتر كشورهای دنيا بالاتر است و ما رتبه شانزدهم را در توليد علم در جهان داريم. ما در صنعت، پزشكی، كشاورزی، نانو و ... رشد بالايی داشتيم. بايد ميان گذشته و حال مقايسه ای انجام دهيم و با توجه به تحريم ها می توان گفت كه موفقيت بزرگی و فوق العاده ای به دست آورديم. ترور دانشمندان ما به دليل همين پيشرفت های علمی ما بوده است.

در خصوص اقتصاد بايد بگويم كه به نظرم مسئله مهمی است كه ايران به رغم تحريم ها توانسته اين موفقيت ها را به دست بياورد و اگر كشور ديگری بود تاكنون فروپاشيده شده بود.

ايران در سايه همين تحريم ها در شش ماه گذشته هفتاد ميليون تن صادرات غير نفتی داشته و بودجه سال آينده كشور تنها ده درصد بر درآمدهای نفتی تكيه كرده در حالی كه سال جاری 25درصد متكی بر درآمدهای نفتی بوده و پيش از اين نيز ما 99درصد متكی بوده ايم و اين ميزان را كاهش داديم تا به اين جا رسيديم.

سپس عبدالحليم فضل الله به نكاتی درباره اين پيام اشاره نموده و گفت: گفتمان اين پيام در سه محور خلاصه می شود: 1- حاكميت و استقلال 2- ارزش ها 3- علم اقتصاد.

در خصوص علم و تكنولوژی به مسئله گفتگو و تبادل نظر با كشورهای منطقه اشاره شده است كه نكته مهمی است و در منطقه در موضوع حاكميت اختلاف نظر وجود دارد مانند حمايت از فلسطين و مقاومت در برابر تهاجم آمريكا به منطقه، اما پيچيدگی جهان عرب را ما هنوز به طور كامل دريافت نكرده ايم، نظام كنونی عربی بسيار ضعيف است.

بايد به دو نكته توجه كنيم، الگوی ايرانی از قبل معرفی شده و بايد جامعه را در چارچوب آن همراه كرد، امام در اين پيام آورده اند كه بايد بر اساس گذشت زمان و آن هم بر اساس اخلاق، عقيده و ... به آن رسيد، و همين امر درباره مهدويت مطرح است.

مسئله بعدی اين پيام درباره دستاوردهای واقعی است اما پرسش هايی مطرح است مانند فرد و جامعه كه آيا جامعه را بايد بر فرد ترجيح داد؟ موضع ما درباره آزادی های جامعه چيست؟ رفاه فرد در چه جايگاهی قرار دارد؟

مسئله ديگر اين است كه با نگاه فرهنگی به جهان نبايد نگريست، بلكه با نگاه جهانی بايد به فرهنگ نگاه انداخت. اگر اجرايی نشود بايد نسبت به افكارمان تجديد نظر كنيم. بايد برخی نگاهها و گفتمان خود را تغيير دهيم و گفتمان رسانه ای نيز ريشه های فرهنگی دارد.

ايران پيشرفت های تكنولوژی بالايی دارد اما در علوم انسانی رشد چندانی نداشته است. ديگر اين كه بايد محور مقاومت را قانع كنيم كه دولت بايد اصل قرار بگيرد و بتواند روی پای خود بايستد تا بتوان بر اساس آن كار كرد.

در پايان خامه يار، دو كتاب پيرامون مقام معظم رهبری را معرفی كرده و گفت: ترجمه آثار انديشمندان ما هنوز با مشكل روبروست، چه از عربی به فارسی و چه فارسی به عربی، از عربی به فارسی كتاب های زيادی ترجمه شد هاست اما ترجمه فارسی به عربی بايد كار بيشتری صورت گيرد. نهضت ترجمه را بايد به طوری جدی راه انداخت.

كتابی روز گذشته با عنوان«فلسفه انديشه امام خامنه ای درباره مقاومت» منتشر شد كه نگاه رهبری به مقاومت و فلسفه مقاومت در آن مطرح شده كه مطالعه آن توصيه می شود.

كتاب ديگر با عنوان«هويت زن و ديدگاه جمهوری اسلامی ايران به زن» نيز با توجه به اين كه ما متهم هستيم كه حقوق زنان در ايران پايمال شده است، می توان با مطالعه اين كتاب به واقعيت موجود درباره زنان و انديشه امام خمينی در اين رابطه آگاه شد. و برنامه رونمايی ويژه ای برای اين دو كتاب در آينده خواهيم داشت.

اين نشست مورد استقبال زياد قرار گرفت و شركت كنندگان بر ادامه چنين نشست هايی تأكيد و اصرار داشتند.

انتهای پیام/م


١٥:٠٠ - 1398/12/29    /    شماره : ٧٤٦٨٦٥    /    تعداد نمایش : ٣٤٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار مرتبط
خبرهاي مهم
اقدامات قهرآمیز یکجانبه و تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران غیر انسانی است
اسقف پابیلیو: «هفته مقدس» امسال اهمیتی مضاعف دارد
بیست‌ونهمین شماره نشریه «آیینه بنگلا»
نگاهی به آثار هنرمندان کاریکاتوریست در رسانه‌های کنیا
توصیه‌های حضرت محمد(ص) برای پیروزی بر یک بیماری مسری
اعلام تمدید قرنطینه توسط نخست وزیر اسپانیا
فتوای جدید مجلس علمای اندونزی درباره نماز کادر درمان کرونا
لغو تمام آئین‌های عبادی به دلیل کرونا
فعالیت‌های ویژه کتابخانه ملی آکادمی قزاقستان در شرایط قرنطینه
محقق آلمانی تاریخ نبوت از دیدگاه قرآن را بررسی کرد
درآمدزایی زنان اتیوپیایی از بافت فرش ایرانی/ برگزاری نمایشگاه عکس میراث جهانی ایران در اتیوپی
معرفی مرکز نمایشی ایستانا بودایا (کاخ فرهنگ) کوالالامپور
برگزاری آنلاین دوره‌های آموزش زبان فارسي در بلغارستان
برپايي نمایشگاه عکس «نگاه من»
نماز جمعه آنلاین در تلویزیون‌های اتیوپی پخش شد
رونق توليد

 

گزارش تصويري
  • ششمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان
    ششمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان (7 بهمن‌ماه) با همکاری بنیاد سعدی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد.

  • امضای تفاهمنامه همكاري بين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت ترکیه
    تفاهمنامه همكاري بين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت ترکیه به امضاي ابوذر ابراهیمی‌ترکمان و علی ارباش رسيد.

  • بزرگداشت هفته پژوهش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
    مراسم بزرگداشت هفته پژوهش (دوم دی‌ماه) با همکاری مشترک وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار و از پژوهشگران برتر تقدير شد.

  • دور يازدهم گفت‌وگوی ديني ایران و كليسای واتيكان
    یازدهمین دور ‌دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان با عنوان «مسلمانان و مسیحیان با یکدیگر در خدمت انسان» (20 آبان‌ماه) در این سازمان، برگزار شد.

  • افتتاح روزهای فرهنگی روسیه در ایران
    روزهای فرهنگی روسیه در ایران (۱۸ آبان‌ماه) با حضور و سخنراني پاول استپانف، معاون وزیر فرهنگ روسیه و ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و هنرنمايي هنرمندان روسیه در تالار وحدت تهران افتتاح شد.