English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان
يکشنبه ٢٤ شهريور ١٣٩٨
اخبار > مراسم سوگواری حضرت سید الشهدا(ع) در شبه قاره هند


  چاپ        ارسال به دوست

مراسم سوگواری حضرت سید الشهدا(ع) در شبه قاره هند

هند دومین کشور پُر جمعیت دنیا است و قریب یک ششم جمعیت دنیا را در خود جای داده است و بدین منظور آن را شبه قاره نامیدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تنوع نژادی، فرهنگی، زبانی و مذهبی با این کشور چشم اندازی شگرف از همزیستی مسالمت آمیز میان اعتقادات گوناگون از خود بر جای گذاشته  است.

شعیان هند ،بزرگترین جمعیت شعیان جهان پس از ایران

این کشور پهناور و متمدن مشرق زمین معجونی از ادیان مختلف و فرقه های گوناگون است که اغلب آنها از آیین هندوها، اسلام و بودا نشأت گرفته اند. حدود 80 درصد از جمعیت هند پیرو آیین هندوئیسم، 5/13 درصد مسلمان و 5/6 درصد مابقی پیروان ادیان دیگر هستند. در این میان جمعیت شعیان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) که در هند زندگی می کنند طبق تخمین ها حدود 40 تا 50 میلیون نفر می باشند و در روزنامه ها و جراید کثیر الانتشار شعیان هند را بزرگترین جمعیت شعیان جهان پس از ایران زمین دانسته اند. علیرغم اینکه در مناطقی مانند دکن یا فیض آباد که سابقاً حکومت شیعه حکمرانی داشته است وگروه های عظیمی از شعیان در آنجا حضور داشتند اما در دوران معاصر پراکندگی شیعیان در هندوستان تغییر یافته است و مراکز اصلی سکونت شیعیان شهر های پنجاب، دهلی، حیدرآباد، فیض آباد، جونپور، لکهنو، مومبای و کشمیر می باشد.

شیعیان هند عموماً در مناطق شمالی، مرکزی  و جنوبی شبه قاره سکنی گزیده اند و شهر لکهنو مرکز ایالت اوترا پرادش به عنوان مهمترین و پرجمعیت ترین مناطق شیعه نشین هند به شمار می آید. جمعیت شیعیان این شهر بر اساس برخی تخمین ها حدود سه میلیون نفر عنوان شده و به مرکز تشیع در این کشور پهناور شهرت یافته است.

عزاداری برای امام حسین (ع)از سده دهم هجری آغاز شد

شیعیان هند همانند دیگر شیعیان جهان مراسم ها و اعیاد اسلامی و شیعی را به صورت بسیار با شکوه و شور خاص برگزار می کنند، اما برای آنها سوگواری حضرت ابا عبدالله حسین (ع) و یاران با وفایشان بسیار مهم و با جلوه ای خاص در تمامی مناطق و معابر شهر ها که شیعیان حضور دارند، برگزار می گردد. گفتنی است ، مراسم های سوگواری شیعیان هند از دوران تاسیس حکومت شیعی در سده دهم هجری رواج یافت. در این زمان بناهای بزرگی برای تجمع عزاداران تاسیس گردید که امروزه آنها را عاشورخانه و امامباره خوانده می شوند. آیین و سنتی که امروزه در میان شیعیان هند برای سوگواری رایج است همگی تاثیر از آیین ایران زمین می باشد.

 شیعیان چند هفته قبل از حلول ماه پیروزی خون بر شمشیر جلساتی را در باره چگونگی برگزاری مناسب و و کیفیت عزاداری ها منعقد می کنند که در این جلسات درباره دعوت از روحانی و سخنور مسلط و چگونگی برگزاری مجالس و زمان ها و غیره بحث و تبادل نظر می نمایند و هر فردی مسئول کاری مشخص می گردد. افراد برای برپایی موکب نیاز به اخذ مجوز از سوی شهرداری محل خود می باشند که این کار بایستی حتماً دو هفته قبل از حلول ماه محرم انجام پذیرد.

همزمان با حلول ماه محرم در هند شیعیان و عاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) در هند علاوه بر پوشیدن لباس سیاه رنگ، موکب ها، خیابان های منتهی به عزاخانه ها، حسینیه ها و مکان برگزاری مجالس را با پارچه های مشکی، پرچم سیاه پوش می کنند و خود نیز لباس سیاه می پوشند. برخی از شیعیان نیز روز اول محرم را روزه می گیرند. بسیاری از شیعیان نیز در دهه اول شب زنده داری می کنند. در  کلانشهر مومبای خیابان ها و کوچه های منتهی به مسجد ایرانیان (مرکز اصلی عزاداری)، عزاخانه ها، آرامگاه رحمت آباد(قبرستان ایرانیان) و دیگر مکان های مذهبی را سیاه پوش می کنند. شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع)همانند گذشته مجالس خود را در حسینه ها برگزار می کنند و در سوگ امام حسین (ع)و یاران با وفایشان اشک ماتم می ریزند. در خیابان های شهر به ویژه خیابان محمد علی موکب هایی برای پذیرای از عزاداران با کسب اجازه از شهرداری و دیگر نهاد ها (BMC) برپا شده است. 

مراسم عزاداری شیعیان در هند اغلب از روز اول محرم آغاز و تا 68 روز ادامه دارد در این مدت بسیاری نیز در خانه های خود مجلسی برگزار می کنند.

اهل سنت هند در سوگ اباعبدالله  عزادارند

سوگواری سید الشهدا(ع) و یاران باوفایشان تنها منوط به شیعیان نمی گردد بلکه اهل سنت نیز در شهر های مختلف جلسات سخنرانی در باره حادثه کربلا برپا می کنند. دوستداران اهل بیت(ع) در بارگاه خواجه سید معین الدین حسینی چشتی خراسانی معروف به سلطان هند خواجه غریب نواز  واقع در شهر اجمیر شریف نیز مراسم و مجالس عزادرای برگزاری می کنند. تنها در دهه اول محرم بیش از ده هزار لیتر شربت هر روز در میان سوگواران تقسیم می گردد. در روز پنجم نیز تمامی خادمان این بارگاه در جلو درب بارگاه با برافراشتن علم هایی تجمع می کنند و خیل کثیری از مردم به نشانه تبرک آن علم هارا لمس می کنند.

فرقه ای از هندوها نیز که در حومه بمبئی در منطقه گوندی سکنی دارند نیز به عزاداری سید و سالار شهیدان می پردازند و مجالس به نشانه علاقه به آن امام همام بر پا می کنند. زرتشتیان و پارسیان مومبای  نیز ارادت خاص به سیدالشهدا(ع) و یارانشان دارند و ماه محرم مراسم های جشن خود را برگزار نمی کنند و آن را نحس می دانند.

تعطیلی تاسوعا و عاشورا درهند

لازم به ذکر است که ده اول محرم در میان شیعیان هند بسیار مهم است و از روز هشتم محرم آنها به محل کار نمی روند و تنها به شرکت در مراسم و عزاداری می پردازند.  اوج مراسم در روز عاشورا و شام غریبان می باشد در این مراسم بسیاری از عاشقان آن امام همام برنامه فاقه (صبح تا غروب تشنه و گرسنه می مانند ) داشته وبه سوگواری پرداخته و اشک ماتم می ریزند. لازم به ذکر است که دولت هند روز عاشورا را تعطیل عمومی اعلام کرده است.

برخی از آیین های مربوط به محرم در نقاط مختلف هند عبارت اند از:

     نوحه خوانی و سینه زنی

     بند محنت: استفاده از بند محنت که ریسمان های سبز و قرمزی است که بر مچ دست ها و گردن در پنجم تا دهم محرم آویزان می کنند و نشانه ای از عزاداری و یاد بلایای خاندان امام حسین (ع) است. عدم تظاهر به شادی و خوشی در ایام محرم نیز رایج است.

     تعزیه: تعزیه در شبه قاره به معنای بازنمایی بارگاه امام حسین (ع) در مقیاسی کوچک و قابل حمل است. شیعیان در ایام محرم بخشی از خانه خود را اختصاص به عزاخانه می دهند و نمادهای عزاداری مانند تعزیه، علم، شبه ضریح و تابوت را در اختیار آن قرار می دهند.

     جلوس: به راهپیمائی ها و دسته های عزاداری جلوس عزا گفته می شود. در لکنهو مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان در اول ماه محرم با جلوس بزرگی از امامباره آصفیه به امامباره چوته یا امامباره حسین آباد آغاز می شود. در این جلوس تعداد زیادی فیل، شتر و اسب و طبل و دهل و چراغ و غیره حرکت می کنند. تعزیه بزرگ امامباره آصف الدوله به نام موم تعزیه نیز به همراه این جلوس حمل می شود.

     جلوس حنا: جلوس مهندی یا جلوس حنا که در روز هفتم محرم به نام حضرت قاسم(ع) و به یاد دامادی وی برگزار می شود.

     خاکسپاری نمادین شهدای کربلا: در محل مخصوصی در شهر لکهنو که برای این کار در نظر گرفته می شود تابوت های شهدا حمل شده و به خاک سپرده می شود.

     زیارت های نمادهای کربلا: گروهی از بناهای که برای امام حسین (ع) در هند ساخته شده اند، بناهایی به نام کربلا هستند. این بناها شبیه بارگاه سید الشهدا (ع) می باشند. در لکهنو در روز عاشورا مردم و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به سوی کربلای تالکه تورا که بنایی است به شکل حرم امام حسین (ع) می روند.

     توزیع نذری و شربت در میان فقیران و عزاداران

ایرانیان مقیم هند 58روز عزاداری می کنند

ایرانیان مقیم که اکثریت آنها یزدی هستند در شهر های مختلف نیز موقوفه هایی دارند و علاوه بر آن سه حسینه دارند که به آنها انجمن یا دربار حسینی می گویند. انجمن فتوت در مومبای، انجمن همّیت در شهر پونا و انجمن دربار در شهر حیدرآباد می باشد. ایرانیان مقیم مومبای مراسم های خود را از روز اول محرم آغاز کرده و مجالس تا 68 روز ادامه دارد. در دهه اول بیشترین مجالس برگزار می گردد. در صبح دو  مجلس در حسینیه شوشتری ها و مجلسی نیز در بعد از ظهر دهه روز اول محرم برای بانوان برگزار می گردد. پس از نماز مغرب نیز تاپاسی از شب  مجلس سخنرانی و مداحی و سینه زنی با شکوه خاص برگزار می شود. در شب تاسوعا و روز عاشورا هیئت های عزاداری از نقاط مختلف شهر همچون بایکل الله به سوی انجمن و امام باره امین و پس از آن به سوی قیصر باغ حرکت می کنند. در روز عاشورا مراسم سوگواری با شور خاصی برگزار می گردد. در صبح روز عاشورا هیئت های عزاداری از نقاط مختلف به سوی انجمن فتوت و امامباره امین با بر افراشتن علم و تعزیه حرکت کرده و در غم سید الشهدا(ع) بر سر و  سینه می زنند و اشک ماتم می ریزند. بعد از ظهر عاشورا نیز هیئت های عزاداری از  مسجد ایرانیان به سوی آرامگاه رحمت آباد حرکت می کنند.

شام غریبان اهل بیت امام حسین (ع) نیز با حضور تعداد کثیری از ایرانیان و شیعیان از مسجد ایرانیان آغاز می گردد و کودکان و نوجوانان با در دست داشتن شمع به سوی انجمن فتوت حرکت می کنند و در انجمن نیز به صورت خاصی عزاداری می کنند. در شهر های حیدر آباد و پونا مراسم نخل برداری نیز در عصر عاشورا برگزار می گردد.

از شب یازدهم مجالس در انجمن ایرانیان (فتوت) به مدت 68 روز  برگزار می گردد.در صبح  روز اربعین سید الشهدا مجلسی برگزار می گردد. در بعد از ظهر نیز دسته جات سینه زنی از مسجد ایرانیان به سوی آرامگاه رحمت آباد حرکت کرده و سوگواری می کنند.  

بهره داوودی

اسماعیلیان گجرات که اکثرا دراصل هندو بودند، به نام بوهره ها یا بهرا شهرت پیدا کرده بودند. بنابر توضیحات ریشه شناسی معمولی نام بهرا به سکون وضمه هائ از اصطلاح گجراتی وهروو به معنی تجارت و دادوستد کردن گرفته شده است. احتمال می رود که این اسم را از آن جهت بر اسماعیلیان گجرات گذشته باشند که آنها در اصل یک جامعه تجارت پیشه بوده اند. البته در طبقه کاست هندو گروهی به کیش اسماعیلی بوهره در آمدند. این جماعت شیعه شش امامی هستند و مهمترین مراسم عزاداری در میان جمعیت بهره ایام محرم و عزاداری امام حسین (ع) و یاران ایشان در حادثه عاشورا است. بر گزاری این مراسم جایگاه ویژه ای در میان بهرها دارد و برای تمامی ده شب آن برنامه های ویژه ای دارند که اوج آن در روز عاشورا است. تمامی اعضای این گروه  سعی می کنند  در این ده شب به محل استقرار داعی مطلق آمده و در جمع بهره ها حاضر شوند.  در این روز آنها کار نمی کنند و تنها به سوگواری می پردازند. عزاداری آنها در حسینیه ها می باشد و به هیچ وجه سیاه نمی پوشند. رهبر بوهرا به رسم رهبران دینی پیشین خود در ایام محرم در میان جمعیت بوهرا در کشورهای مختلف حاضر می شود و نه تنها سخنرانی می کند بلکه به مشکلات و مسائل آنها نیز رسیدگی می کند.

انتهای پیام/م


٠٨:٥٠ - 1398/06/16    /    شماره : ٧٣٥٣٢٧    /    تعداد نمایش : ١٢٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 

گزارش تصويري
  • برگزاري دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم
    دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم با موضوع «صلح و عدالت از دیدگاه اسلام و هندوئیزم» (4 شهريورماه) با حضور اندیشمندان و اساتید هندی و ایرانی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد.

  • برگزاری همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی، از نگاه ادیان»
    همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی، از نگاه ادیان» (31 تیرماه) با حضور رهبران و پیروان ادیان الهی، بزرگان دینی و نخبگان علمی حوزه و دانشگاه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

  • برگزاری هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران
    هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران (26 خردادماه) به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ ترکمنستان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

  • دیدار ابراهیمی‌ترکمان با رییس سازمان آرسیکا
    ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در حاشیه برگزاری مراسم اهدای جوایز برگزیدگان یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی خوشنویسی با خالد ارن، رییس سازمان آرسیکا دیدار کرد.

  • افتتاح همایش بین‌المللی «آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ هجری شمسی»
    آیین افتتاحیه همایش بین‌المللی «آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ هجری شمسی» (8 اردیبهشت‌ماه) به همت مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.