English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان
جمعه ٠٤ فروردين ١٣٩٦
اخبار > برگزاري سمینار تأثیر عفاف در جامعه در لاهور


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاري سمینار تأثیر عفاف در جامعه در لاهور

به همت خانه فرهنگ ایران در لاهور و با همکاری گروه‌های اسلامی پاكستان، سمینار «اهمیت و تأثیر عفاف زن در جامعه» در سالن اجتماعات امام رضا (ع) خانه فرهنگ كشورمان برگزار شد.

به گزارش اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، سمینار «اهمیت و تأثیر عفاف زن در جامعه» به همت خانه فرهنگ ایران در لاهور با همکاری گروه‌های اسلامی و حضور شخصیت‌های برجسته علمی، ادبی، دینی، مذهبی و سیاسی در سالن اجتماعات امام رضا (ع) خانه فرهنگ كشورمان برگزار شد.

انتخاب درست الگوهاي زندگي

امت الزهرا، یکی از طلاب مؤسسه اسلامی المهدی لاهور، به عنوان نخستين سخنران اين سمينار گفت: حجاب و عفاف نه تنها مهم‌ترین عامل موفقیت زنان در جامعه است؛ بلکه حفظ حجاب یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل موفقیت و امنیت جامعه است؛ زیرا نقش زن در جامعه موفق، بی‌نهایت است چون زنان آینده‌سازان یک جامعه را تربیت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: متأسفانه امروزه در جامعه ما دشمنان با نهایت زیرکی طرز تفکر زنان جوامع اسلامی را تغییر داده‌اند. امروزه اگر از زنان بپرسیم که الگوی شما کیست؟ شاید در جواب نام یک زن هندی یا آمریکایی به گوشمان برسد که فاجعه‌ای بسیار غم‌انگیز است.

امت الزهرا ادامه داد: خواهران من! ما به عنوان مسلمان باید الگو و نمونه‌های خود را به درستی انتخاب کنیم. اگر به تاریخ اسلامی خود نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد زنانی چون حضرت فاطمه زهرا (س)، حضرت خدیجه الکبری (س)، حضرت معصومه (س) و ... بهترین نمونه و الگو برای زنان جوامع اسلامی هستند و همانگونه که قبلاً اشاره كردم؛ حجاب و عفاف مهم‌ترین عامل موفقیت جامعه اسلامی است.

تفاوت‌هاي حجاب و عفاف

نرجس نقوی، مدرس جامعه علمیه خدیجه الکبری هم در سخنان خود با عرض تسلیت به مناسبت سالروز وفات حضرت معصومه (س) و درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، گفت: حجاب و عفاف دو واژه‌ای هستند که همیشه در کنار هم بکار برده می‌شوند و بسیاری از افراد بر این باورند که هر دو کلمه حجاب و عفاف مترادف یکدیگر هستند که در حقیقت اشتباه است. حجاب به معنی پوشش ظاهری و عفاف به معنای پوشش داخلی است.

وی در ادامه افزود: امروزه غربی‌ها حجاب زنان مسلمان را مورد هجمه خود قرار داده‌اند و آن را مانع پیشرفت و ترقی بیان می‌کنند. در این خصوص باید ذکر کنم؛ کشور عزیز و برادر ما جمهوری اسلامی ایران نمونه‌ای بارز است. ترقی و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران بر کسی پوشیده نیست. زنان ایران با حفظ حجاب در بخش‌های سیاسی، ورزشی، علمی و ... فعال هستند.

وي تأكيد كرد: حجاب مانع نیست و ما می‌توانیم با حفظ حجاب در پیشرفت و ترقی جامعه، نقش خود را به نحو احسن ایفا كنیم.

از نظر اسلام زنان محدود نيستند

میمونه نذیر، مدیر امور پروژه‌ای بخش بانوان اداره منهاج‌القرآن لاهور هم در خصوص نقش زنان در جوامع مدرن و سنتی پاکستان، سخنانی ایراد كرد. وي گفت: در جامعه سنتی پاکستان زنان از کمترین حقوق برخوردار بودند و فرهنگ غربی با دستمایه قرار دادن آن تلاش می‌کند فرهنگ مبتذل خود را به عنوان دفاع از حقوق زن ترویج کند. در حالیکه اسلام برای زن احترام ویژه‌ای قائل است.

وي افزود: ما در تاریخ اسلام زنانی بزرگ داریم که هر کدام از آنها میظتوانند الگوی زنان یک جامعه باشند. ما در اسلام زنانی چون حضرت فاطمه (س)، حضرت زینب (س) و حضرت خدیجه (س) داریم که هر یک از آنها در ترویج و رساندن پیام اسلام نقش بزرگی ایفا کردند.

ميمونه نذير با تأكيد بر اينكه اسلام هرگز برای زن محدودیت قائل نشده است، ادامه داد: اسلام زنان را تشویق به حضور در اجتماع و ایفای نقش در توسعه و سازندگی کشور می‌کند.

زن در قرآن

زینب حسن، ريیس منطقه‌ای بخش تبلیغات سازمان امامیه پاکستان هم در سخنراني خود اظهار كرد: خداوند متعالی در قرآن مجید، آیات متعددي درباره حجاب و عفاف آورده است. به خصوص در سه سوره مبارکه نساء، نور و احزاب كه خداوند متعال به نهایت زیبایی و ظرافت وظایف و حقوق زنان مشخص فرموده است.

وي افزود: خداوند متعال در سوره مبارکه احزاب آیه شماره 59 می‌فرماید: «اى پيامبر! به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌هاى خود را بر خود فروتر گيرند. اين براى آنكه شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديك‌تر است و خدا آمرزنده مهربان است.» خداوند متعال این آیات را بر پیامبر مکرم اسلام (ص) نازل فرمود و فرمان داد که این پیغام را به مردم برساند و این پیغام ابتدا به زنان و دختران خود و سپس به زنان م.منین برساند. بنابراين ما می‌توانیم از این پیغام نتیجه اخذ کنیم که ابتدا باید از خانه خود آغاز کنیم و سپس به دیگران.

وي ادامه داد: همچنین هر گاه زنی با حجاب بیرون از خانه می‌رود، شناخته می‌شود که این زن مؤمن و با ایمان است و در نتیجه آن از نگاه مردان شرور در امان می‌ماند و همین عامل می‌تواند مانع فساد و فحشا در جامعه باشد.

حجاب دستور خداوندي

صوبیه نقوی، از اعضاي سازمان امامیه پاکستان هم گفت: دستور دین مبین اسلام برگرفته از آیات قرآنی است. این آیات قرآنی از جانب خداوند متعال بر حضرت محمد مصطفی (ص) نازل و به عموم مردم منتقل شدند. ما تمامی فریضه‌ها، سنت‌ها، دستورالعمل‌های اسلامی را از همین آیات قرآنی اخذ كرده‌ایم. به عنوان مثال ادای نماز، حج، زکات، روزه و ... پس چرا زمانی که سخن از حجاب می‌شود آن را به عنوان یک دستور خداوند جدی نمی‌گیریم؟

وي ادامه داد: در نتیجه این عدم عمل و پیروی بی‌پردگی و بی‌حیایی در جامعه امروزی روز به روز افزوده می‌شود که جای بسی تأسف است.

نقوي در ادامه افزود: زمانی که ما آیات قرآنی را به صورت حکم الهی می‌خوانیم اطاعت از آن بر ما واجب می‌شود و زمانی که به آن عمل می‌کنیم صاحب ایمان می‌شویم و یک شخص صاحب ایمان با رفتار و کردار خود دین خود را نشان می‌شود.

وي سپس با بيان اينكه دین در حقیقت پایه و اساس اعتقاد است، تأكيد كرد: اعتقاد ما دین ماست، دین ما ایمان است و ایمان ما حکم به اطاعت امر الهی می‌دهد. شخص تا زمانی که از حکم الهی نافرمانی کند نمی‌تواند صاحب ایمان شود. در اینجا بانوان با نماز خواندن، روزه گرفتن، حج و ... نصف ایمان خود را کامل می‌کنند؛ ولی متأسفانه در خصوص حجاب کوتاهی می‌ورزند و دلایل مختلفی چون قلب من پاک است، نگاه من درست است و ... فرمان الهی را نادیده می‌گیرند.

در شرح فضايل حضرت معصومه (س)

هما نقوی، از بخش بانوان حزب مجلس وحدت مسلمین هم در سخنراني خود اظهار كرد: شخصیت و عصمت حضرت فاطمه معصومه (س) آنچنان بزرگ و والاست که زبان این حقیر توان بیان گوشه‌ای از آن را ندارد. امام رضا (ع) می‌فرمایند: «آن کسی که معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.» در جایی دیگر می‌فرمایند: «کسی که حضرت معصومه (س) را زیارت کند، پاداش او بهشت است.»

وي افزود: یکی دیگر از فضایلی که حضرت فاطمه معصومه (س) دارند این است که خداوند به زنانی که اختیار داده است بهشت را به مردم عطا کنند، حضرت فاطمه معصومه (س) یکی از آن زنان است. معرفت حضرت معصومه (س) که فاطمه ثانی (س) نیز خوانده می‌شوند، آن چنان والاست که فرموده شده است آن کس که معرفت حضرت معصومه (س) را کسب کند، گویا معرفت حضرت فاطمه الزهرا (س) را کسب كرده است.

اسلام، سبك كامل زندگي

افعان بابر، محقق بخش تحقیق و پژوهش منهاج‌القرآن لاهور هم در سخنراني خود گفت: دین مبین اسلام یک دستورالعمل کامل برای زندگی است. ما در زندگی خود در هر مرحله‌ای که دچار مشکل و گرفتاری شویم، می‌توانیم با دستورات اسلامی آن را رفع کنیم. ولی جای بسی تأسف است که برخی از افراد برای منافع شخصی خود این دستورالعمل را به بخش‌های مختلف تقسیم كرده و به آن عمل می‌کنند و در این بخش‌ها و در جایی که فضای خالی می‌بینند از فرهنگ‌های دیگر استفاده می‌کنند.

وي ادامه داد: در اینجا منظور از فرهنگ‌های دیگر، فرهنگ غرب است. در نتیجه آن آهسته آهسته فرهنگ غرب به قدری در زندگی ما نفوذ می‌کند که خود ما کاملاً از بین می‌رویم. این تغییرات بیشترین اثر را بر زن گذاشته و زن، شخصیت اصلی خود را از دست داده و در ذهن وی چنین تفکراتی گنجانده شد که اسلام نمی‌خواهد زن امروزی آزاد باشد و باید در یک محیط تنگ خانه، زندانی شود.

بابر ادامه داد: تمامی این تفکرات غلط و نادرست هستند. دین مبین اسلام که دین رحمت است هیچگاه به کسی آسیب نمی‌رساند. ما چگونه می‌توانیم فراموش کنیم در حضرت رسول اکرم (ص) در زمانی که عرب‌ها به خرید و فروش زنان مشغول بودند و فرزندان دختر را زنده به گور می‌کردند، مقام زن را بیان کردند که مرد و زن در برابر خداوند با یکدیگر برابر هستند و نه تنها این بلکه وظیفه زن بیشتر از یک مرد است؛ زیرا این زن است که به عنوان یک مادر فرزند خود را تربیت می‌کند.

وي تأكيد كرد: پس نقش زنان در اسلام و جوامع اسلامی بسیار مهم است و در این راه شخصیت‌هایی چون حضرت فاطمه الزهرا (س)، حضرت فاطمه معصومه (س) و ... بهترین الگو و نمونه برای زنان هستند.

حجاب و عفاف در فطرت انسان است

اکبر برخورداری، وابسته فرهنگی و ريیس خانه فرهنگ ایران در لاهور هم در اين سمينار گفت: حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جوامع بشری و اسلامی مطرح است و عامل اصلی سلامت یک جامعه است و محدود به اسلام نیست؛ چون حجاب و عفاف در فطرت انسان است.

وي ادامه داد: قرآن مجید بر حجاب که اصل و ریشه عفاف است تأکید بسیار كرده و مفسرین، تفاسیر مختلفی از حجاب ارايه داده‌اند. بر اساس اين تعاريف مي‌توان گفت كه حجاب، پنهان ساختن و یا در پرده قرار دادن معنی شده است. پس حجاب ظاهری و در ارتباط با جسم است. در واقع حجاب یعنی پوشاندن جسم زن از چشمان  نامحرم.

برخورداري افزود: اما عفاف یا عفت که میوه حجاب است، حالتی درونی و نفسانی دارد و آن کنترل و غلبه بر شهوت است. قرآن مجید عفاف و عفت را پاکدامنی و خودنگهداری و دوری از کارهای ناشایست دانسته است. به هر حال حجاب و عفاف از اصول انسان‌ساز و از احکام حیات‌بخش در زندگی و منطبق با فطرت بشر است. این امر مختص به اسلام نیست چون امری ذاتی و فطری است.

وي در پايان تأكيد كرد: اگر مردان و زنان یک جامعه دارای عفت باشند و بر شهوات نوسانی خود تسلط یابند آن جامعه پرهیزگار و به دور از خشونت و فساد خواهد بود.

در ادامه برگزاري اين سمينار كه با اجراي برنامه‌هاي مذهبي به مناسبت سالروز وفات حضرت معصومه (س) و همچنين شعرخواني همراه بود، سیده فایزه نقوی، ريیس بخش بانوان جمعیت علمای پاکستان شاخه نیازی، سکینه مهدوی، ريیس بخش زنان مجلس وحدت مسلمین، خانم بنی‌اسدی همسر سرکنسول ایران در لاهور، به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

انتهاي پيام/


١٦:٥٠ - 1395/10/22    /    شماره : ٦٦٩٤٦٤    /    تعداد نمایش : ٤٢٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 

گزارش تصويري
  • مراسم افتتاحيه ششمين دور گفت‌وگوي ديني ايران و كليساي ارتدكس يونان
    ششمين دور نشست ديني مركز بين‌المللي گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و كليساي ارتدوكس يونان با موضوع «عقلانيت ديني؛ راهكار مقابله با خشونت و افراط‌گرايي»، دوشنبه 2 اسفند در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي آغاز شد.

  • آيين افتتاحيه هفته فرهنگي ايران در تركمنستان
    آيين افتتاحيه هفته فرهنگي ايران با حضور رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، وزير فرهنگ تركمنستان و همچنین مقامات رسمی محلی و دیپلمات‌های مقیم این کشور، بعد‌ازظهر ديروز (دوشنبه 18 بهمن) در محل كاخ مقاملار مركز فرهنگي دولتي تركمنستان در عشق‌آباد برگزار شد.

  • آيين اختتاميه نخستين اجلاس گفت‌وگوهاي فرهنگي ايران و جهان عرب
    آيين اختتامیه نخستین اجلاس بین المللی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب چهارم بهمن ماه با حضور نمایندگانی از ده کشور عربی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

  • مراسم افتتاحيه نخستين اجلاس گفت‌وگوهاي فرهنگي ايران و جهان عرب
    مراسم افتتاحيه نخستين اجلاس گفت‌وگوهاي فرهنگي ايران و جهان عرب، شنبه 2 بهمن با حضور متفكراني از ايران، سوريه، عراق، كويت، لبنان، اردن، الجزاير، بحرين، تونس، عمان و سودان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد.

  • افتتاحيه هفتمين دور گفت‌و‌گوي اسلام و كليساي ارمني حوزه سيليسي
    هفتمين دور گفت‌و‌گوي اسلام و كليساي ارمني حوزه سيليسي با عنوان «نقش عقلانيت و اخلاق ديني در جلوگيري از خشونت و افراط‌گرايي در منطقه» امروز به ميزباني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي افتتاح شد.