English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان
يکشنبه ٠١ مهر ١٣٩٧
اخبار > شهين اعواني: اسلام، محيط زيست را حقو مسلّم جامعه معرفي مي‌كند


  چاپ        ارسال به دوست

هشتمين دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سيليسی / 4

شهين اعواني: اسلام، محيط زيست را حقو مسلّم جامعه معرفي مي‌كند

دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: اسلام اهمیت فراوانی به فضا و محیط زندگی و مسأله آب و هوا، مبذول داشته و اینها را نعمت الهی و حق مسلم جامعه معرفی و تلقی کرده است.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، شهين اعواني، دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در سخنراني خود با عنوان «غفلت از تقدس حیات» در هشتمين دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سيليسی كه با موضوع «اديان و محيط زيست» در لبنان در حال برگزاري است، گفت: خداوند در قرآن کریم در سوره هود، آیه 61 فرموده است: «او شما را از زمین پدید آورد و از شما خواست که در آن آبادانی کنید، بنابراین از او آمرزش بخواهید، سپس به سوی او بازگردید. زیرا پروردگارم [به بندگانش] نزدیک و اجابت‌کننده دعای آنان است».

وي افزود: مفاد آیه وجوب عمران و آبادانی زمین با کشت و زرع و کاشت درخت و احداث ؛بناهاست زیرا طلب مطلق از ناحیه خداوند بر وجوب دلالت می‌کند. پس عمران و آبادانی زمین و اصلاح محیط زیست انسانی و طبیعی تنها زمانی محقق می‌شود که کشت و زرع و نهال‌کاری و غرس اشجار و ساختمان سازی بر روی آن انجام گیرد و از هر گونه فساد و اخلال و بی‌نظمی اجتناب شود.

اعواني ادامه داد: باید توجه داشته باشید که کار بشر «حرث» است، نه «زرع»؛ یعنی بشر وقتی این دانه‌ها را از انبار به مزرعه می‌برد و زیر خاک پنهان می‌کند در واقع یک جمادی را از جایی به جای دیگر منتقل می‌کند، اما آنکه زارع است یعنی مرده را جان می‌دهد و زنده می‌کند، تنها خداست.

وي تأكيد كرد: اسلام اهمیت فراوانی به فضا و محیط زندگی و مسأله آب و هوا، مبذول داشته و اینها را نعمت الهی و حق مسلم جامعه معرفی و تلقی کرده است. در بیان اهل بیت (ع) آمده است که اگر کسی یک درخت تشنه‌ای را سیراب کند، همانند این است که یک مؤمن تشنه‌ای را سیراب کرده است؛ این فضیلت، نشان می‌دهد که وظیفه ما، حفظ محیط زیست و جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان است.

اين پژوهشگر و محقق در بخش ديگري از سخنانش درباره عوامل نابودی محیط زیست، گفت: کاربرد واژه طبیعت در زبان روزمره و یا اصطلاح فلسفی به دو معنای متفاوت است: وقتی درباره طبیعت شیء و یا طبیعت انسان سخن می‌گوییم، مقصود ماهیت و ذات آن شیء است، یعنی طبیعتِ انسان حاکی از ذات او یا همان چیزی است که انسان را انسان می‌سازد. ولی وقتی مرادمان از طبیعت، مثلاً تعلق حیوانات، گیاهان، کوه‌ها به طبیعت است، در این صورت آن را به قلمروی از «وجود» نسبت داده‌ایم که به خودیِ خود موجود است و مصنوع انسان نیست.

وي افزود: در زبان فارسی و همچنین فرانسه کلمه زمین (terre) دو معنا دارد. یکی «زمین» به معنای خاکی که کشاورزان روی آن کار می‌کنند، و دیگری «زمین» به معنای «کره زمین». مسأله ما در محیط زیست، زمین به معنای خاک نیست؛ بلکه باید به «زمین» به عنوان سیاره بیندیشیم. خاستگاه مشترک ما همان سیاره زمین است. عصر سیاره‌ای در خصوص تمام مسائل بزرگ زندگی و مرگ، سرنوشتی مشترک را پدید آورده است. پس اگر دارای این شناسنامه زمینی هستیم، تمام ریشه‌داشتن‌های دیگر ما نیز مشروع و مجاز می‌شوند، زیرا دیگر محدود به خود نیستند؛ ولی در حال حاضر پیکر زمین بر اثر آسیب‌هایی که بشر بدان وارد کرده، زخمی شده است.

وي با تأكيد بر اينكه  انسان هرچه هست، مدیون دیگران است، گفت: در جهان هیچ فردی از افراد انسان به تنهایی موجود نیست؛ بلکه نه تنها در هر فردی، دیگرانی که این فرد با آنهاست یا با آنها در ارتباط است، بلکه در حقیقت، کل جهان، خصوصیات آن فرد را به خود گرفته‌اند. هر چیزی هم چیستی‌‌اش را صرفاً در اشتراک با دیگران دارد و به عبارت دیگر در اشتراک با دیگران است که معنا می‌یابد.

اعواني افزود: جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، جهان رابطه و ارتباط است. ما با فراگیری زبان عربی با جهان عربی، با فراگیری زبان انگلیسی با فکر انگلیسی‌زبان‌ها و ... آشنا می‌شویم. کمتر کسی است که در حال حاضر صرفاً متعلق به یک فرهنگ، یک فکر و یک زبان باشد. وجود همین ارتباطات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... سبب شده است تا مسأله یک منطقه از جهان بر کل جهان تأثیر بگذارد.

دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تأكيدي دوباره اظهار كرد: در باب محیط زیست هم نمی‌توانیم بگوییم مسائل آن، منطقه‌ای یا ناحیه‌ای است. پیامدهای مخرّب لایه اوزون، کل جهان را در بر می‌گیرد. فجایع ناشی از انفجار پایگاه‌های اتمی چرنوبیل اوکراین (در 1986)، بسیار فراگیرتر از منطقه یا ناحیه‌ بوده و به کلی همه باید این حقیقت تلخ را به خود بباورانیم که بحران محیط زیست در حال حاضر، سیّاره زمین را فراگرفته است. 

بنا بر اعلام اين خبر، هشتمين دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سيليسی (6 تا 8 تیرماه) با موضوع «اديان و محيط زيست» به همت مركز گفت‌وگوی اديان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و كليسای ارمنی حوزه سيليسی در آنطلياس لبنان در حال برگزاري است.

«محيط زيست و ارزش‌های مشترك اخلاقی در اديان الهی»، «تعامل رهبران اديان با محيط زيست: دو الگوی شاخص حضرت محمد (ص) و حضرت عيسی مسيح (ع)»، «تأثير محيط زيست سالم در زندگی فردی و اجتماعی از ديدگاه اسلام و مسيحيت» و «انسان و طبيعت در آموزه‌های اديان اسلام و مسيحيت»، نشست‌هاي اين دور از گفت‌وگوها هستند.

انتهاي پيام/ش

 

 


١٢:٢٢ - 1397/04/07    /    شماره : ٧٠٨١١٤    /    تعداد نمایش : ٦٠٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 

گزارش تصويري
  • هفته فرهنگی ایران در روسیه
    هفته فرهنگي جمهوری اسلامي ايران در فدراسيون روسيه شامگاه دوشنبه (12 شهریورماه) با حضور و سخنرانی ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.

  • دیدار ابراهيمي‌تركمان با رييس جمهور باشقيرستان
    ابوذر ابراهيمی‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي (14 شهریورماه) با رستم حميدوف، رييس جمهور باشقيرستان، ديدار كرد.

  • نمایشگاه صنایع دستی ایران در مسکو
    در چارچوب هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، نمایشگاه صنایع دستی ایران با عنوان «ایران اسرارآمیز؛ گشتی در باغ خیال» (12 شهریورماه) در مسکو گشایش یافت.

  • سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به یونان
    ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در جريان سفر به یونان ضمن شرکت در دور هفتم گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس و دیدار با عالمان و اندیشمندان این کشور، از مراکز علمی و فرهنگی بازدید کرد.

  • زيارت رييس جمهور از آرامگاه محمد ابن زید در مرو
    حسن روحاني، رييس جمهور كشورمان و هيات همراه در جريان سفر به تركمنستان صبح امروز (8 فروردين ماه) با حضور در شهر تاريخي مرو آرامگاه حاج یوسف همدانی در اين شهر را زيارت كرد.