English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان
سه شنبه ٢٠ آذر ١٣٩٧
اخبار > بازديد اعضاي کمیسیون آموزش مجلس از مدارس سوئد


  چاپ        ارسال به دوست

بازديد اعضاي کمیسیون آموزش مجلس از مدارس سوئد

اعضاي کمیسیون آموزش مجلس در سفر به سوئد، ضمن بازديد تعدادي از مدارس و دانشگاه‌هاي  اين كشور با برخي از مسئولان آموزشي سوئد، گفت‌وگو كردند.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، جمعي از اعضاي کمیسیون آموزش مجلس شوراي اسلامي با سفر به كشور سوئد، با هماهنگي رايزني فرهنگي ايران در اين كشور از برخي مدارس و دانشگاه‌هاي سوئد ديدار و با مدیران آن گفت‌وگو كردند. در ادامه گزارش برخي از اين ديدارها منتشر مي‌شود:

بازدید از مدرسه «شرسترا»

پنج تن از اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به همراه دبیر اين کمیسیون، نماینده علمی جمهوری اسلامی ایران در اروپا و سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد، با همراهی نماینده رایزنی فرهنگی كشورمان از مدرسه «شرسترا» در منطقه لیدینگو سوئد، بازید کردند.

آنا لنا برسل، مدیر مدرسه شرسترا، بخش‌های مختلف این مدرسه که شامل پیش‌دبستانی برای کودکان زیر 7 سال و مدرسه پایه برای دانش‌آموزان از کلاس اول تا کلاس نهم بود را به هیأت بازدیدکننده ايراني نشان داد.

وي همچنين با نمايش پاورپوینت، اطلاعات عمومی راجع به سیستم آموزشی سوئد و مدرسه ارايه داد.

مدرسه «شرسترا» این مدرسه در حدود 350 دانش‌آموز دارد. یک مدیر و دو معاون به همراه 30 معلم این مدرسه را اداره می‌کنند. کلاس‌های درس بین 25 تا 30 دانش‌آموز دارند. مدرسه دولتی است و کلیه هزینه‌های مدرسه توسط شهرداری لیدینگو پرداخت می‌شود.

ديدار با مدیر مدارس پایه در شهرداری استکهلم

ديدار با مدیر مدارس پایه در شهرداری استکهلم، دومین برنامه هیأت ايراني در سفر به سوئد بود. اینگر پریپ، در اين ديدار اطلاعات جامعی را در مورد انواع مدارس در شهر استکهلم و نوع ارتباط و حمایت شهرداری از این مدارس ارايه داد.

به گفته وي، مدارس در سوئد سه نوع است؛ دولتی، غیردولتی و خصوصی. در هر سه نوع از این مدارس دانش‌آموز برای تحصیل هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند. تمام هزینه‌های مدارس دولتی از اجاره محل مدرسه گرفته تا حقوق معلمان به تفکیک مشخص می‌شود و توسط شهرداری طبق بودجه‌ای که برای مدرسه مشخص شده پرداخت می‌شود. البته این بودجه بر حسب سرانه تعداد دانش‌آموزان تعیین می‌شود. به این نحو که لیست دانش‌آموزان ثبت‌نام شده به شهرداری اعلام می‌شود و به ازای هر دانش‌آموز سرانه‌ای آموزشی به مدرسه پرداخت می‌شود.

اینگر پریپ همچنين گفت: شهرداری به مدارس غیردولتی هم بر حسب تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در مدرسه بودجه‌ای اختصاص و پرداخت می‌کند و شهرداری هزینه اضافی به مدارس پرداخت نمی‌کند. به عنوان مثال مدارس غیردولتی باید هزینه‌های اجاره محل را خود از محل بودجه‌ای که دارند بپردازند و لازم نیست جزییات هزینه کرد خود را به شهرداری اعلام کنند و در مقابل نباید انتظار بودجه اضافه‌ای خارج از سرانه پرداخت شده توسط شهرداری را داشته باشند.

مدیر مدارس پایه در شهرداری استکهلم ادامه داد: مدارس خصوصی توسط سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی تأسیس و اداره می‌شوند و از شهرداری بودجه‌ای نمی‌گیرند. تمامی مدارس در سوئد باید از سرفصل‌های درسی که اداره آموزش سوئد اعلام می‌کند پیروی کنند؛ اما در نحوه تدریس و انتخاب کتاب‌های درسی آزاد هستند.

وي در پايان گفت: در شهر استکهلم تعداد محدودی مدارس خصوصی وجود دارد. حدود 30 درصد مدارس غیردولتی هستند و عمده مدارس دولتی هستند.

بازدید از دانشگاه استکهلم

برنامه بعدی هيأت ايراني بازدید از دانشگاه استکهلم بود. کلاس هتسترند، معاون رییس دانشگاه استکهلم و چند نفر از همکارانش پذیرای هیأت ایرانی در اين بازديد بودند.

هتسترند خطاب به هيأت ايراني، اطلاعاتی در مورد تاریخچه و وضیعت فعلی دانشگاه ارايه داد و طي آن گفت: دانشگاه استکهلم در سال 1878 پایه‌گذاری شد و هم‌اكنون جزو یکصد دانشگاه معتبر دنیا است و دارای رتبه 74 با سیستم رتبه‌بندی شانگهای است. دانشگاه استکهلم 34 هزار دانشجو در رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی و حقوق دارد و یکی از دانشگاه‌های جامع سوئد است.

بازدید از مدرسه سولنتونا

هیأت ایرانی همچنين به دعوت مدیر ایرانی مدرسه سولنتونا به این مدرسه رفتند. فاضل دلفی، از مدیران باسابقه مدارس سوئد در اين بازديد با نمایش انیمیشن و پاورپوینت، اطلاعات جامعی به زبان فارسی ارايه داد و طي آن گفت: مدارس در استکهلم از ساعت 6 صبح باز هستند و والدین می‌توانند بچه‌های خود را به مدرسه بیاورند. کلاس‌ها از ساعت هشت و ده دقیقه آغاز می‌شود و تا ساعت 14 ادامه دارد؛ اما جالب این است که مدرسه تا آمدن والدین بچه‌ها را در مدرسه نگه می‌دارد. والدین معمولاً تا ساعت 17 در سوئد کار می‌کنند و بعد از آن برای بردن بچه‌ها به مدرسه مراجعه می‌کنند.

وي افزود: بعد از ظهرها مدرسه برای نگهداری و کمک به بچه‌ها برای انجام تکالیف دانش‌آموزان از کادر مجربی بهره می‌برد که در مجموع به ازای 300 دانش‌آموز حدود 30 نفر در استخدام مدرسه هستند.

ديدار با قائم‌مقام وزیر آموزش سوئد

هيأت ايراني در دومين روز حضور در سوئد با اریک نیلسون، قائم‌مقام وزیر آموزش اين كشور ديدار و گفت‌وگو كردند.

نيلسون در اين ديدار گفت: در سوئد سه وزیر برای بخش آموزش وجود دارد. یک وزیر برای مدارس پایه از کلاس اول تا نهم، وزیری برای امور دبیرستان از کلاس نه تا دوازده و وزیر آموزش عالی. این سه وزیر در تعامل با یکدیگر سیستم آموزشی سوئد را اداره می‌کنند. نتیجه این همکاری وجود سیستمی هماهنگ در زمینه آموزش در سوئد است.

ديدار با مدیران مؤسسه SI

هیأت ايراني در ادامه برنامه‌هيا بازديد خود از مؤسسات آموزشي سوئد، ضمن حضور در مؤسسه SI سوئد، با مدیر بخش بین‌الملل و مدیر بخش استعدادیابی اين مؤسسه دیدار کردند. در این دیدار مدیر بخش بین‌الملل مؤسسه SI اطلاعات اجمالی از وضعیت علمی و بودجه‌های آموزشی در سوئد ارايه داد.

به گفته وي، در سوئد بیش از 50 مؤسسه آموزش عالی وجود دارد که همزمان وظیفه تربیت دانشجو و تحقیق در حوزه‌های علمی را در سوئد به عهده دارند. در سوئد 400 هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند که 10 درصد آن دانشجوهای خارجی هستند که عمدتاً از سایر کشورهای اروپایی به سوئد می‌آیند. بودجه تحقیق و آموزش در سوئد 3/3 درصد تولید ناخالص سوئد است که یکی از بالاترین نسبت‌ها در دنیا از نظر نسبت بودجه تحقیقاتی به تولید ناخالص است.

شركت در نشست مؤسسه ملی آموزش سوئد

هیأت ایرانی همچنين با حضور در مؤسسه ملی آموزش سوئد با مدیر بخش سرفصل‌های درسی در مدارس سوئد دیدار کردند. در این دیدار مدیران مؤسسه ملی آموزش توضیحاتی در مورد نحوه ارتباط مؤسسه ملی آموزش سوئد با دولت از یک طرف و مدارس از طرف دیگر ارايه دادند.

مؤسسه ملی آموزش در سوئد 700 کارمند دارد و تنها رییس آن از طرف دولت انتخاب می‌شود و باقی کارمندان و مدیران آن کارشناسانی هستند که در استخدام مؤسسه هستند و با تغییر دولت تغییر نمی‌کنند. همه مدارس زیر نظر این مؤسسه ملی هستند و کیفیت آموزش در این مدارس توسط این مؤسسه ملی نظارت می‌شود.

بازدید از دانشگاه اپسالا

هیأت ایرانی از دانشگاه اپسالا بازدید كرده و با کی اندرسون، معاون بخش بین‌الملل اين دانشگاه دیدار كردند. اندرسون در اين ديدار گفت: دانشگاه اپسالا قدمتی 500 ساله دارد و در ابتدا توسط کلیسای کاتولیک تأسیس شد؛ اما امروزه به عنوان یک دانشگاه جامع و مستقل فعالیت می‌كند. دانشگاه اپسالا دارای 8 دانشکده است. اولین دانشکده‌ای که در این دانشگاه تأسیس شده دانشکده دین‌شناسی بوده است. امروزه این دانشگاه در رشته‌های مختلفی در دنیا شناخته شده و شاخص است از جمله در رشته داروسازی.

وي افزود: دانشگاه اپسالا یک دانشگاه دولتی است که بیش از 40 هزار دانشجو دارد. در واقع شهر اپسالا یک شهر دانشجویی است. این داشگاه ارتباط بسیار خوبی هم با بخش صنعت دارد و آلفرد نوبل (بنيانگذار جايزه نوبل) از اولین کسانی است که از دانشگاه اپسالا دکترای افتخاری گرفته است.

روش منحصر به فرد این دانشگاه در ارتباط‌گیری با بخش صنعت بخشی بود که به صورت اجمالی توسط كي اندرسون توضیح داده شد؛ به این صورت که دانشگاه از فعالان صنعتی خواسته‌ها و نیازهایشان را جویا می‌شود. خواسته‌های بخش صنعت تدوین می‌شود و در اختیار استادان دانشگاه قرار می‌گیرد و بر حسب ظرفیت‌های تحقیقاتی دانشگاه سعی می‌شود زمینه‌های همکاری دانشگاه با بخش صنعت تعریف شود. این ظرفیت‌ها طی جلساتی که با فعالان بخش صنعت گذاشته می‌شود در نهایت تبدیل به پروژهای مشترک و کاربردی دانشگاه با بخش صنعت می‌شود.

دیدار از مرکز امام علی (ع)

هیأت اعزامی از مجلس شورای اسلامی همچنین از مرکز امام علی (ع) واقع در پايتخت سوئد (استكهلم) دیدار كردند و از نزدیک با فعالیت‌های دینی و آموزشی این مجموعه آشنا شدند.

مرکز امام علی (ع) روزهای شنبه و یکشنبه کلاس‌های آخر هفته را دایر می‌کند و قریب به یکصد دانش‌آموز در این مدرسه به فراگیری دروس فارسی و قرآن کریم پرداخته و برنامه‌هايی در زمینه نشاط فرهنگی دارند.

انتهاي پيام/ش

 

 


١٣:٣٩ - 1397/02/15    /    شماره : ٧٠٤٦٥٨    /    تعداد نمایش : ٩٢٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 

گزارش تصويري
  • دیدار رییس سازمان دیانت ترکیه با ابراهیمی‌ترکمان
    علی ارباش، رییس سازمان دیانت ترکیه (10 آذرماه) در رأس هیأتی ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

  • دیدار رییس شورای روابط فرهنگی هند با ابراهیمی‌ترکمان
    وینای ساهاسرابوده، رییس شورای روابط فرهنگی هند در جریان سفر به تهران، (10 آذرماه) ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان دیدار و گفت‌گو کرد.

  • اختتاميه چهارمين دوره جایزه جهانی اربعین
    مراسم اختتاميه چهارمين دوره جایزه جهانی اربعین اول آبان‌ماه با حضور شخصیت‌های فرهنگی، دینی و جمعی از سفرا و نمایندگان فرهنگی ایران و دانشجویان خارجی در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

  • هفته فرهنگی ایران در روسیه
    هفته فرهنگي جمهوری اسلامي ايران در فدراسيون روسيه شامگاه دوشنبه (12 شهریورماه) با حضور و سخنرانی ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.

  • تجلیل از برگزیدگان چهارمين دوره جایزه جهانی اربعین
    برگزیدگان چهارمين دوره جایزه جهانی اربعین در سه بخش فیلم، عکس و سفرنامه همراه با رونمایی از فراخوان پنجمين دور اين جايزه در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تجلیل شدند.