English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان
سه شنبه ٢٨ شهريور ١٣٩٦


  چاپ        ارسال به دوست

همايش "بیداری اسلامی از دیدگاه علامه اقبال لاهوری" در پيشاور برگزار شد

همایشی  با عنوان "بیداری اسلامی از دیدگاه علامه اقبال لاهوری" به همت  خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در تالار کنفرانس مرکز اسلامی دانشگاه پيشاور برگزار شد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين همايش با  همکاری مرکز اسلامی شیخ زاید دانشگاه 26 آذرماه سال جاري با حضور دانشجویان و اساتید بخشهای مختلف دانشگاه پیشاور منجمله بخش روابط بین الملل ، بخش علوم سیاسی ، بخش تاریخ ، بخش معارف اسلامی و جمعی از ادباء ، شعراء و دانشمندان برگزارشد .

"دوست محمد خان "، رئیس مرکز اسلامی شیخ زاید در سخناني گفت: از هیچ کس پنهان نیست که من تعلق قلبی به ایران دارم و ایران را دوست دارم . این تعلق بخاطر سیاستی است که ایران ضمن حمایت از کشورهای اسلامی و بویژه کشورهای مظلوم اسلامی به آن می پردازد و به همین خاطر است که علامه اقبال لاهوری که هفتاد و پنج سال پیش فوت کرده  پیشنهاد کرده بود که اگر تهران ژنوی عالم مشرق قرار گیرد ، نقشه جهان تغییر خواهد کرد و همان علامه اقبال ضمن خطاب به جوانان عجم پیش بینی کرده بود که :می رسد مردی که زنجیر غلامان بشکند             دیده ام از روز دیوار زندان شما

وي گفت: آن مرد یعنی حضرت امام خمینی (ره) رسید و آمریکا و مزدوران آمریکا را به خاک مذلت کشاند و انقلاب بزرگ اسلامی را بوجود آورد دشمن از همان روز اول دنبال این بود که این انقلاب موفق نشودولی خدا پشتیبان انقلاب بود و دشمن در توطئه ها و دسیسه های خود موفق نشد و امروز انقلاب مرحله جوانی را به خوبی و موفقیت طی کرده است و با شهامت و دلیری جلو می رود .

"علی یوسفی"، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در سخناني گفت: اقبال نیازی به شناخت ندارد . آوازه شهرت او فراتر از مرزهاست . هیچکس نمی تواند ادعا کند که اقبال متعلق به اوست . به حق اقبال از آن همه ی مسلمانان می باشد . زیرا او حرکتی را آغاز نمود که از ابتدا تا انتها حرکتی اسلامی و منطبق با شاخص ترین اندیشه های انسانی بود و همین خط تقوی و اسلامیت است که بر چهره او قداستی روحانی می بخشد و او را از مقربین می سازد.

وي افزود: اقبال می خواهد اصطلاحات و تعبیرات و ارزشهای اسلام راستین را جانشین سنتهای متروک نماید و بقول خودش با تصفیه ی منابع فرهنگی ، مردم را به خویشتن اسلامی بازگرداند و ارزش حرکت اسلامی را در طول تاریخ به آنها بنمایاند.

"يوسفي"، خاطر نشان ساخت: آنچه اقبال را به اوج می رساند . حرکت او در عینیت جامعه است . در حقیقت او به یک انقلاب بزرگ و کم نظیر دست زد و با تکیه بر ارزشهای اسلامی ، راه را برای بازگشت به خویشتن و فراهم آوردن زمینه فکری با قدرت و صلابت گشود. در نظر او ایمان ، تفکر صحیح و وجدان آگاه ، لازمه یک حرکت فرهنگی و عملی در تاریخ است . چه اعتقاد بدون شناخت به زودی صورت تعصب و خرافات پیدا می کند و مانع عمل سازنده و مسئولانه می گردد. بدون دگرگونی فکری و استقرار معیارهای تازه هیچ تغییر اجتماعی امکان پذیر نیست . هر حرکت فکری برای آنکه به ثمر برسد . باید با عمق وجدان و فطرت انسان سازگار باشد .

"ارشاد شاکر اعوان" رئیس سابق بخش اردو دانشگاه هزاره و عضو شورای عالی اکادمی اقبال لاهوری پاکستان  اظهار داشت: علامه اقبال برای اتحاد امت اسلامی کلام خود را وسیله قرار داد و اقبال تمامی عمر مسلمانان را به وحدت و بازگشت به خویش سفارش می کرد . وي  به مسلمانان پیام داد که اگر آنان خود را بشناسند ، هیچ توطئه گری نمی تواند آنان را به اختلاف و تفرقه بیاندازد اقبال می گوید : ما امانتدار پیام توحید هستیم و هیچ کس نمی تواند ما را با توطئه های خود نابود کند.

وي افزود: علامه اقبال وقتی صحبت به بازگشت به خویش در میان می آورد منظور وي نگاهی به کارهای بزرگ اجداد و اسلاف است که چطور آنان توانستند با وسائل محدود در اهداف و مقاصد خود پیروز شوند . اگر این روحیه را مسلمانان امروز داشته باشند آنان می توانند در قرن بیستم در شبه قاره از تسلط فرنگ رهائی یابند و کشور مستقل پاکستان را بدست بیاورند و در ایران نظام پادشاهی را سرنگون کنند و جمهوری اسلامی را بوجود بیاورند . اگر مسلمانان مظلوم و محکوم جهان بیدار شوند و محکومیت را قبول نکنند می توانند مثل ایران آمریکا را شکست بدهند ، چنانچه می بینم مانند لبنان که اسرائیل را شکست داد.

رئیس سابق بخش اردو دانشگاه هزاره گفت: بیداری اسلامی مسلمانان را وادار به وحدت و تحمل وسعه صدر می کند چنانچه اقبال در شعری مسلمانان را دعوت می کند که آنان باید پاسبان حرم باشند و برای این منظور باید از ساحل نیل گرفته تا کاشغر در صفوف خود اتحاد و یکپارچگی پیدا کنند.

در پایان "ارشاد" اظهار داشت  : برای مبارزه با اسلام شعاری دادند تحت عنوان "برخورد تمدنها " جای دارد تبریک بگویم به کشوری که در برابر این شعار موضع گرفت و شعار  "بیداری اسلامی " را سر داد .

"عبدالله صدر"، اقبال شناس معروف و دبیر کل اسبق دولت خیبرپختونخوا طی سخنانی اظهار داشت: برای اینکه بیداری اسلامی از دیدگاه اقبال را مورد بررسی قرار بدهیم اول باید فلسفه ی عروج و زوال را بدانیم .

وی افزود : اقبال به ما می آموزد که ما باید ملت را ارزشمند بدانیم زیرا که ملتهاست که ماندنی اند  و وي شاعر امید است و همیشه امیدوار و خوش بین بوده است

دبیر کل اسبق دولت خیبرپختونخوا گفت : اقبال یک دانشمند نابغه ای بود و پیام او برای بشر و بویژه برای مسلمانان بود. وقتی دید که دامن زبان اردو تنگ است و نمیتواند طی آن فکر و اندیشه را به جهان برساند فارسی را برای شعر خود اولویت داد

در پایان سخنرانی "عبدالله  صدر" برای بیداری اسلامی هماهنگی فکر و ذهنی با علامه اقبال را لازم دانست که اقبال مسلمانان را به آگاهی و بیداری اسلامی رهنمائی می کند .

 

 

 


١١:١٦ - 1392/10/03    /    شماره : ٦٠٦٢١٣    /    تعداد نمایش : ٢٣٨٢



خروج




خبرهاي مهم
گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی در راولپندی
آثار منتشره نمايندگي فرهنگي ايران در كراچي رونمايي مي‌شود
علاقه‌ صربي‌ها به اشعار آهنگین فارسي باعث ترجمه ديوان حافظ شد
برگزاري کارگاه مطالعات قرآنی در آلمان
برگزاري سومین جشنواره اعطای نشان فرهنگی شهریار در تبریز
ایرانیان و شیعیان جنوب شرق آسیا به استقبال ماه محرم می‌روند
يونس نوربخش: اطلاق «عصر سكولار» به تمامي دنياي امروز نادرست است
عبدالرحيم گواهي: پيروان اسلام و مسيحيت به جاي رقابت با هم همكاري كنند
نمایشگاه جلوه هنر ایران در قطر افتتاح مي‌شود
انتشار چهل‌ویکمین  شماره از ماهنامه «پیام مسجد» در ارمنستان
ترجمه ديوان حافظ به زبان صربي در تهران معرفي مي‌شود
رونمايي از اپلیکیشن موبایلی «دیکشنری فارسی ـ تائی» در تايلند
ديدار برگزیده آذربايجاني جشنواره امام علی (ع) با رایزن فرهنگی ايران
ارائه مقاله توسط انديشمندان اتريشي
جشنواره مشترك فیلم کوتاه جوانان و دانشجویی در باكو برگزار مي‌شود
بازديد هيأت فرهنگي ايران از تلويزيون «صاحب الزمان (عج)» تايلند
اشتفان شولتز: گفت‌وگوهاي بيناديني سبب تغيير نگاه‌ها به پيروان اديان شده است
حجت‌الاسلام يونسي: فجايع بشري به دليل نپذيرفتن انسان‌ها توسط ديگر انسان‌هاست
آيت‌الله محقق‌داماد: بشر در رابطه با طبیعت آزادی مطلق ندارد
استفان هامر: قرآن ارزش انسان را در پرهيزگاري و نه در نژاد و جنسيت مي‌داند
آيت‌الله تسخيري: ظلم نكردن به انسان و طبيعت، تأكيد قرآن به بشريت است
محمدمهدي تسخيري: انسان، طبيعت و آزادي سه ضلع قوام عالم هستي هستند
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي فراخوان مقاله داد
انتشار هفتادمین شماره فصلنامه «پیغام آشنا» در پاكستان
پايان دوره تابستانه آموزش زبان فارسي در عشق‌آباد
فرصت مطالعاتي دانشجوي دانشگاه آتن در ايران
ديدار رييس سازمان اوقاف و امور خيريه با شخصيت‌هاي مذهبي و فرهنگي زيمبابوه
همكاري رايزني‌هاي فرهنگي ايران و كره در نيجريه
برگزاری همایش «چشم‌انداز وحدت اسلامی و چالش‌های آن» در تونس
آغاز دور جديد آموزش زبان فارسی در باکو

 

صفحه اصلي|تماس با ما