English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان
چهارشنبه ٢٨ آذر ١٣٩٧
اخبار > ابراهيمي‌تركمان: غفلت و جهالت دو عامل اصلي دوري انسان از معنويت است


  چاپ        ارسال به دوست

هفتمين دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس يونان / 2

ابراهيمي‌تركمان: غفلت و جهالت دو عامل اصلي دوري انسان از معنويت است

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در هفتمين دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس يونان گفت: غفلت و جهالت، دو عامل اصلي دوري انسان از معنويت محسوب مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس اين سازمان در سخنراني خود با عنوان «راه‌هاي گسترش اخلاق عملي و معنويت در جامعه» در هفتمين دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس يونان، با طرح اين پرسش كه؛ چرا حرمت‌هاي فردي و جمعي، احترام به نمادهاي فرهنگي و ملي و نيز توجه به دعوت دين براي گسترش اخلاق و معنويت كاهش يافته است؟ گفت: سؤال‌هاي ديگري از اين منظر طرح مي‌شود؛ سوال‌هايي مانند: چرا جهش‌هاي علمي و صنعتي در قرن 19 و20 كه انتظار مي‌رفت به توسعه اخلاق و معنويت كمك كند؛ نه تنها كمك نكرده؛ بلكه خود عامل كنار رفتن آن شده‌ است؟ چرا با اينكه رهبران اديان طي ساليان گذشته كوشيده بودند تا پيرايه‌ها و آرايه‌هاي ناصحيح را از باورهاي ديني بزدايند؛ با اين حال امروز در اثر لجام‌گسيختگي انتقال اطلاعات، اين آرايه‌ها و پيرايه‌ها با سرعت و حجم بيشتري در حال بازگشت به آموزه‌هاي ديني است؟

وي افزود: در پاسخ بايد گفت؛ اگر گرايش به معنويت را، راه يافتن به معناي هستي و باطن عالم بدانيم، به يقين در دوران اخير مظاهر مادي از تمركز انسان به معنا و باطن عالم و نيز حقيقت هستي كاسته است؛ زیرا اساس معنويت بر تمركز استوار است.

 

سرانجام تكثر و خروج از تمركز، انهدام سريع قدرت تفكر و انديشه انساني است

ابراهيمي‌تركمان ادامه داد: در عصر كنوني سرگرم شدن مردم به مظاهر زينت‌بخش فنآوري‌هاي نوين و فضاي مجازي و ساير سرگرم‌كننده‌ها، آنان را از تمركز كه بن‌مايه رويكرد به معنويت است دور كرده است.  انسان فاقد تمرکز كه انديشه‌اش در ظاهر اشيا متوقف مي‌شود، نمي‌تواند از ظاهر عبور کرده به باطن راه یابد.

وي تأكيد كرد: سرانجام حتمي تكثر و خروج از تمركز، انهدام سريع قدرت تفكر و زوال پرشتاب نظام شكل‌گيري رأي و انديشه انساني است. غرق شدن در خوشي‌ها و سرگرمي‌ها و فرو غلطيدن در غفلت، مجال انديشه را از بين مي‌برد و جايي براي بروز نيازهاي معنوي و تجلي معنويت انسان باقي نمي‌گذارد. به تعبير ديگر، چنين فردي گرچه اسارت تن ندارد؛ اما اسارت انديشه دارد و اين همان غفلت است.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همچنين گفت: كاربرد واژه غفلت جايي معنا پيدا مي‌كند كه مثلاً چيزي در نزد ما حاضر باشد؛ اما متوجه آن نباشيم و هرگز اين واژه درباره يك چيز غايب به كار برده نمي‌شود. منظور من از غفلت با توجه به همين معني است؛ يعني غفلت از معنويتي كه خداوند بن‌مايه‌هاي آن را در درون ما به وديعت گزارده است. علاج اين بيماري به دست انسان‌هايي است كه هنوز از عقل سليم و آزادي فردي براي تفكر برخوردارند.

ابراهيمي‌تركمان با گفتن اينكه ممكن است چنين تصور شود كه آموزش در اين زمينه تأثير مطلق دارد، ادامه داد: بايد گفت؛ آموزش‌هاي معنوي مهم است؛ اما اگر اين آموزش به اعتقاد نينجامد و اعتقاد نيز به عمل منجر نشود، وضعيت هماني خواهد بود كه امروز در جهان است. امروز متأسفانه در بين پيروان يك دين كه در اصول، آموزش‌هاي يكساني را ديده‌اند، يكي به سمت افراط‌گرايي و خشونت سوق پيدا مي‌كند و ديگري به سوي صلح و محبت و عشق. اگر قرار بود آموزش تأثير مطلق داشته باشد، بايد نتيجه يكسان مي‌شد.

وي گفت: علم چراغ است؛ اما اگر با علم، راه روشن شد؛ لزوماً پيمودن را هم تضمين مي‌كند؟ براي پيمودن حتماً ديدن راه ضرورت دارد؛ اما ديدن راه لزوماً به پيمودن منجر نمي‌شود؛ بلكه پيمودن در نتيجه باور پديد خواهد آمد.

انسان معناگرا به شهود روي مي‌آورد

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد: انسان ظاهربين همه چيز را در محيط ديدجسماني خود مي‌پذيرد؛ اما انسان معناگرا به شهود كه كار دل است روي مي‌آورد.

وي ادامه داد: عصر كنوني عصري است كه ديده‌هاي ظاهربين بشر را تقويت كرده و چشم‌نوازي‌هاي دنيوي او را متوجه خود كرده است؛ اما نه خود واقعي او كه وابسته به منبع هستي است؛ بلكه خودي كه در پندار برای خود ساخته است. این خود مجازی، گاه تا آنجا انسان را از خود واقعی‌اش دور می‌کند که با مغز دیگران فکر می‌کند و با پای دیگران راه می‌ رود. انسان فاقد تمرکز وقتی از خویشتن دور شد، گرفتار ظاهر می‌شود و راه‌های نجات و سعادت خود را نیز به درستی نخواهد دریافت.

وي ادامه داد: برای انسانی که از خود دور شده است، کار به جایی می‌رسد که حقایق را به سختی درمی‌یابد. و در هر چیز تصرف می‌کند و حتی دین و آموزه‌های دینی را نیز به سود خود مجازی خویش تفسیر می‌کند. تلقی ظاهربینانه از دین و آموزه های معنوی، موضوعي است که انسان دچار توهم، دچار آن شده است که البته از معنا تهی است و در همین نوع تلقی ـ که من آن را بی‌خردی می‌نامم ـ  ارزش‌های دنیوی جایگزین ارزش‌های اخروی و معنوی می‌شود.

ابراهيمي‌تركمان در بخش ديگري از سخنانش با اظهار اينكه؛ بی‌خردی عالم و جاهل نمی‌شناسد و چه بسا عالمانی که کشته جهل خود می‌شوند گفت: در متون اسلامی شناخت خود واقعی که همان معرفت نفس است، نشان از آن است که پیش از آن خداوند را شناخته است. گرچه خدا را هم از راه سیر در آفاق می‌توان شناخت و هم از راه سیر در انفس؛ اما سیر در انفس آسان‌ترین و ملموس‌ترین و سریع‌ترین راه شناخت خداوند است. زیرا در شناخت انفسی، حتی آفاق نیز واسطه نیست.

بشر امروز حجاب خويش شده است

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در ادامه قرائت مقاله خود با تأكيد بر اينكه؛ بشر امروز آنچنان در خود گرفتار شده است که خودش حجاب شناخت خویشتن شده است، بيان كرد: به همین دلیل است که بشر از معنویت فاصله گرفته است. در واقع دچار غفلت شده است. غفلتی که از همه ادوار تاریخی بیشتر است.

وي در تأكيدي دوباره اظهار كرد: معنویت مانند دارو نیست که فقط برای بیماران ضرورت داشته باشد؛ بلکه مانند غذاست که برای هر بشری ضرورت دارد و یکایک انسان‌ها به معنویت نیازمند هستند. از همین رو در زبان عربی و فرهنگ اسلامی تمام واژگانی که برای بیان دین به کار رفته است همه به معنی راه است؛ واژگانی همچون مذهب، طریقت، شریعت، مسلک و حتی خود واژه دین به معنی راه است. در پس معنای این واژه‌ها، هم به مسیر و هم به حرکت توجه شده است. نمی‌توان با سکون و متوقف شدن به هدف رسید و حرکت لازم است.

وي تصريح كرد: منظور از اين حركت، حرکت از جهالت به عقلانیت، حرکت از مادیت به معنویت، حرکت از ظاهر به باطن است و نیروهای حرکت‌دهنده جوامع، رهبران دینی و آبینی هستند که باید جامعه را به حرکت به سوی سعادت راهنمایی کنند.

ابراهيمي‌تركمان كه در سخنراني خود از تمثيل‌ها و اشعار فارسي بهره مي‌برد، در پايان سخنانش بيان كرد: معنویت را نمی‌توان آموزش داد؛ بلکه باید آن را به انسان‌ها چشاند و چشاندن معنویت تنها کار کسانی است که خود از این باده نوشیده باشند.

بنا بر اعلام اين خبر، هفتمین دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس يونان، طی روزهای 6، 7 و 8 اردیبهشت‌ماه با حضور انديشمندان ایرانی از جمله حجج اسلام احمد مبلغی و الیاس صدرزاده و نیز علی‌محمد حلمی و متفکران یونانی و با هماهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر ولس يونان برگزار می‌شود.

«تاریخ و نزدیکی مستمر روابط اسلام و مسحیت ارتدوکس»، «چشم‎انداز گفت‎وگوها» و «تحقیقات متون مقدس» از موضوعات مورد بررسی در این دور از گفت‌وگوهاست.

انتهاي پيام/ش


٢١:٠٩ - 1397/02/06    /    شماره : ٧٠٤١٦٤    /    تعداد نمایش : ١٠٩٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 

گزارش تصويري
  • دیدار رییس سازمان دیانت ترکیه با ابراهیمی‌ترکمان
    علی ارباش، رییس سازمان دیانت ترکیه (10 آذرماه) در رأس هیأتی ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

  • دیدار رییس شورای روابط فرهنگی هند با ابراهیمی‌ترکمان
    وینای ساهاسرابوده، رییس شورای روابط فرهنگی هند در جریان سفر به تهران، (10 آذرماه) ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان دیدار و گفت‌گو کرد.

  • اختتاميه چهارمين دوره جایزه جهانی اربعین
    مراسم اختتاميه چهارمين دوره جایزه جهانی اربعین اول آبان‌ماه با حضور شخصیت‌های فرهنگی، دینی و جمعی از سفرا و نمایندگان فرهنگی ایران و دانشجویان خارجی در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

  • هفته فرهنگی ایران در روسیه
    هفته فرهنگي جمهوری اسلامي ايران در فدراسيون روسيه شامگاه دوشنبه (12 شهریورماه) با حضور و سخنرانی ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.

  • تجلیل از برگزیدگان چهارمين دوره جایزه جهانی اربعین
    برگزیدگان چهارمين دوره جایزه جهانی اربعین در سه بخش فیلم، عکس و سفرنامه همراه با رونمایی از فراخوان پنجمين دور اين جايزه در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تجلیل شدند.