English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان
شنبه ٠٢ تير ١٣٩٧
اخبار > حجت‌الاسلام‌والمسلمين قمي: معنویت گمشده انسان در پهنه گیتی است


  چاپ        ارسال به دوست

نخستين دور گفت‌وگوی دینی اسلام و هندوئیزم در دهلي‌نو/ 2

حجت‌الاسلام‌والمسلمين قمي: معنویت گمشده انسان در پهنه گیتی است

معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري در نخستين دور گفت‌وگوی دینی اسلام و هندوئیزم در هند، گفت: معنویت گمشده انسان در پهنه گیتی است که زمان و مکان نمی‌شناسد.

به گزارش اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، نخستين دور گفت‌وگوي دیني اسلام و هندوئیزم با موضوع «معنویت در اسلام و هندوئیزم» عصر امروز( 3 آبان‌ماه) با حضور ابوذر ابراهيمي‌تركمان رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قمی، معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري، حسن بلخاري، رييس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، حجج اسلام شمس‌الله مریجی  رییس پژوهشگاه باقر العلوم، حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، احمد مبلغي، عضو مجلس خبرگان رهبري و رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي، محمدجواد صاحبي، رييس شوراي علمي دين‌پژوهان ايران، مرتضي صبوري، معاون مركز گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، غلامرضا انصاري، سفير و علي دهگاهي، رايزن فرهنگي كشورمان در دهلي‌نو، «اس آر بهات»، رییس شورای تحقیقات فلسفی هند و  شخصیت‌های فرهنگی، مذهبی و اندیشمندان ایرانی و هندی در محل مرکز بین‌المللی هند، آغاز شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قمی، معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري در سخنراني خود با عنوان «معنویت، نیاز مشترک انسان معاصر» گفت: ایران و هند از دیرباز دو کانون بزرگ تمدن جهانی بوده و در کنار یکدیگر در معماری و دکترین فرهنگی جهان کوشیده‌اند و هم‌اکنون نیز پیروان اسلام و هندوئیسم، بیش از یک سوم جمعیت کره خاکی را در بر می‌گیرند. گفت‌وگوی امروز ما نیز می‌تواند ادامه همان سنت گذشته و تلاش برای پی‌ریزی جهان بهتر باشد.

وي افزود: آنچه ضرورت این تلاش را دوچندان می‌کند، قدرت خلاقیت و مزایای دو فرهنگ است. هند با همه تنوعات قومی و فرهنگی خود و ایران نیز به عنوان کانونی که دستاوردهای تمدنی و فرهنگی جهان اسلام را نمایندگی می‌کند، مورد نظر است.

دلايل سه‌گانه نياز به معنويت

قمي همچنين با تأكيد بر اينكه در هر گفت‌وگویی، گام نخست یافتن وجوه مشترک است و آشکارترین وجه مشترک همه ادیان «معنویت» است، ادامه داد: معنویت گمشده انسانی در پهنه گیتی است که زمان و مکان نمی شناسد. توجه به معنویت و مؤلفه‌های آن گرچه نیاز فطری بشر است؛ اما بشر معاصر در شرایطی به سر می‌برد که بیش از هر زمان ديگري به آن احساس نیاز می‌کند و اين نياز، دلايل متعدد سه‌گانه‌اي دارد.

معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري در شرح اين دلايل اظهار كرد: نخستين دليل، احساس پوچی ناشی از سلطه ماده‌گرایی و ماتریالیسم است که به نوبه خود پرسش از چرایی و چگونگی زیستن را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. از جمله عامل رشد خودکشی به ویژه میان جوانان و دانشجويان كه انگيزه خود را در اقدام به خودكشي، در يك جمله خلاصه كرده‌اند: «زندگي براي ما يعني هيچ». براي مقابله با اين فرآيند، سازمان جهاني يونيسف ابعاد تربیتي فرزندان را از تربيت جهاني ـ عقلاني ـ عاطفي به تربيت معنوي نيز تسري داده است و نيز مطب‌هاي معنوي در كنار مطب‌هاي پزشكي و روانپزشكي در برخي كشورهاي اروپايي و جهاني به فعاليت مي‌پردازند تا اين بيماران را درمان كنند.

وي ادامه داد: همچنين به دلیل احساس تنهایی و اینکه علیرغم زندگی در جمع خانواده و دوستان و همکاران به عمیق‌ترین معنا خود را تنها می‌یابد؛ زیرا نه دیگران او را می‌شناسند و دردهایش را درک می‌کنند و اگر هم درک کنند توان کمک به او را ندارند و حتی اگر توان کمک هم داشته باشند هدف از کمک به او، او نیست بلکه خودشان هستند. پیشرفت‌های فناوری فاصله‌های زمانی و مکانی را برداشته؛ اما بیگانگی دل‌ها را به نحو شگفت‌انگیزی افزایش داده است.

عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: دليل سوم اين است كه؛ به دلیل احساس اضطراب و ناامنی به ویژه با توجه به گسترش اقدامات خشونت‌آمیز و تروریستی و توسعه کمی و کیفی سلاح‌های کشتار عمومی که عمدتاً در اختیار  افراد و حاکمانی است که بهره‌ای کمتر از  ارزش‌های والای انسانی دارند. به هر حال در شرایط کنونی بشر از مسايل مختلفی مانند بیماری‌های واگیردار ـ تغییرات شرایط اقلیمی ـ کمبود مواد غذایی و حوادث غیر منتظره رنج مي‌برد؛ لكن آنچه از هميشه دردناك‌تر است، فقدان معنويت است.

اذعان انديشمندان به زوال سكولاريسم

قمي در ادامه سخنانش بيان كرد: بر اين اساس گرچه برخي جامعه‌شناسان دنيا مانند ماكس وبر تصريح كرده بودند كه معنويت يكجا به فراموشي سپرده شده و مدرنيته همه رازهاي هستي را گشوده است؛ اما اين واقعيت‌هاي غيرقابل انكار و رشد فزاينده انسان معاصر به جهان غيب و معنويت باعث شد تا انديشمندان ديگر به جاي افول معنويت از زوال دنيوي‌گرايي و سكولاريسم اينگونه سخن بگويند. گرچه باور عمومي بر اين بود كه جهان سياست و فرهنگ و اجتماع به تدريج از معنويت و غيب‌گرايي تهي خواهد شد و حتي عرصه‌هاي زندگاني فردي انساني نيز با اينگونه آموزه‌ها وداع خواهد كرد؛ اما حوادث دهه‌هاي اخير قرن بيستم و رشد دين‌گرايي باعث شد كه باور به عالم غيب از ضروريات زندگي بشر دانسته شود به گونه‌اي كه نه تنها ايمان واقعي به معنويت؛ بلكه باورهاي جعلي و عرفان‌هاي كاذب نيز مجالي براي بروز و ظهور پيدا كردند؟

مؤلفه‌هاي معنویت؛ باطن جهان و حقیقت هستی

وي سپس با اظهار اينكه معنویت به معنای باطن جهان و حقیقت هستی از مؤلفه‌های متنوعی برخوردار است، برخي از اين مؤلفه‌ها را به اين صورت شرح داد: مؤلفه اول: جهان هستي فراتر از جهان ماده است و ماوراءطبيعت بسي گسترده‌تر از جهان كوچك طبيعت است. البته اين بدان معنا نبايد تفسير شود كه در جهان هستي خط فاصل میات خط نصف‌النهار يا خط استوا ميان طبيعت و ماوراءطبيعت وجود دارد؛ بلكه بدان معناست كه هر پديده در این جهان داراي دو چهره ظاهري و معنوي است و به تعبير متون اسلامي تمام آسمان‌ها و زمین داراي جنبه غيبي و رمزآلود هستند و از معنايي ورای ظاهر خود حكايت مي‌كنند.

وي در توضيح مؤلفه دوم، ادامه داد: حقيقت جهان از نظم شگفت‌انگيزي در عین انعطاف‌پذيري برخوردار است و به هيچ وجه در جهان ماده و معنا تصادف حاكم نيست و مجموعه هستي به سوي هدف نهايي خود در حال حركت است  و در نتيجه انسان بايد پرده از معنا و حقيقت هستي و معناي زندگي خود بردارد و از راه‌هاي مختلف آن را کشف كند و با تکیه بر عمل خود به حقیقت نايل شود، نه آنکه هر انسانی این معنا را برای خودش بيافرينند. مسأله معنويت جهان كشفي كردني است نه آفريدني.

قمي همچنين با بيان اينكه مؤلفه سوم اين گونه است؛ معنویت آن است که  انسان نیز دارای دو بعد بدن و روح است؛ لکن حقیقت وجودی انسان همان روح است که البته بدن انسان نیز به دلیل وابستگی به روح او می‌تواند از قداست برخوردار باشد، در بيان مؤلفه چهارم، گفت: بخش حقيقي و عمده وجود انسان يعني روح در باطن و حقيقت جهان مقوله‌بندی مي‌شود و به همين جهت از قداست ذاتي و فناناپذيري برخوردار بوده و در صورت بهره‌مندي از عقايد صحيح و گرايش‌هاي والاي انساني، مي‌تواند از عالم ماده كوچ و ساكن عالم ماوراء و الهي شود.

ظرفيت والاي انسان براي معنوي‌شدن

نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري در ادامه با بيان اينكه؛ عميقاً بر اين باورم كه اسلام و هندوئيزم عليرغم برخي اختلافات در مباني و رويكردها از ظرفيت ذاتي و لازم براي جلب توجه بشريت به معنويت برخوردار هستند و مي‌توانند با تعامل مناسب در حل بسياري از مشكلات فراروي بشر ايفاي نقش كنند، گفت: آموزه‌هاي قرآني، اصل هستي را امري مقدس دانسته كه سايه‌سارش بر همه پديده‌ها گسترده‌ است و تمام موجودات در اين مجموعه هستي به تسيبح و ثنا مشغول هستند و همه چيز در مسيري همراه و همدل با نظام تكويني آفرينش در حال حركت است و بر همين اساس؛ آنچه حفظ محيط زيست و یا رعايت حقوق حيوانات ناميده مي‌شود، صرفاً برگرفته از ضرورت بقاي حيات نيست؛ بلكه وظيفه ديني در برابر مخلوقات است كه تجلي خداوند است.

قمي همچنين گفت: انسان در اين مسير از ظرفيتي ويژه برخوردار است. خداوند او را با دو دست خويش آفريده است. او برخوردار از روح الهي و جانشين خداوند در هستي و امانتدار او در جهان  و در نهايت وارث زمين خواهد بود. او بايد با عمل و كردار و اخلاق والاي خود زندگي دنيوي و اخروي خود را بسازد و از پرداختن صرف به دنيا یا آخرت پرهيز كند.

معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري در پايان افزود: قرابت‌هاي فراوان ميان قرآن و اوپانيشادها كه به تعبير دانشمند بزرگ شيعه علامه طباطبايي، بسياري از موارد آن با توحيد ناب قرآني همسو است، زمينه اين همكاري مشترك را بيش از پيش فراهم خواهند كرد. همانگونه كه آشنايي اوليه اروپاييان از طريق ترجمه فارسي آن صورت گرفته، در آينده نيز زمينه همكاري مشترك را بيشتر فراهم آورد.

بنابر اعلام اين خبر، اين دور از گفت‌وگوهاي ديني به همت رایزنی فرهنگی  جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو  و با همكاري شورای  تحقیقات فلسفی هند و  مرکز  گفت‌وگوهای ادیان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مشارکت بنیاد هند، از امروز سوم آبان ماه به مدت دو روز در محل مرکز بین‌المللی هند  برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام/


١٧:١١ - 1396/08/03    /    شماره : ٦٨٨٥٣١    /    تعداد نمایش : ١٤١٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 

گزارش تصويري
  • سومين دور گفت‌وگوهای فرهنگی ايران و ايتاليا در رُم برگزار شد
    با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در رُم، سومين دور گفت‌وگوهای فرهنگی ايران و ايتاليا (28 و 29 خردادماه) با موضوع «بررسی راهکارهای برون‌رفت از افراط‌گرایی دینی ـ اسلام‌هراسی» در محل بنياد دائره‌المعارف تره‌كانی برگزار شد.

  • رونمايي از كتاب «خليج فارس»
    كتاب مصور «خليج فارس» (9 ارديبهشت‌ماه) با حضور علي‌اكبر ولايتي، مشاور امور بين‌الملل مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما رونمایی شد.

  • سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به یونان
    ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در جريان سفر به یونان ضمن شرکت در دور هفتم گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس و دیدار با عالمان و اندیشمندان این کشور، از مراکز علمی و فرهنگی بازدید کرد.

  • زيارت رييس جمهور از آرامگاه محمد ابن زید در مرو
    حسن روحاني، رييس جمهور كشورمان و هيات همراه در جريان سفر به تركمنستان صبح امروز (8 فروردين ماه) با حضور در شهر تاريخي مرو آرامگاه حاج یوسف همدانی در اين شهر را زيارت كرد.

  • زيارت رييس جمهور از آرامگاه صحابه حضرت رسول ( ص )
    حسن روحاني، رييس جمهور كشورمان و هيات همراه در جريان سفر به تركمنستان صبح امروز (8 فروردين ماه) با حضور در شهر تاريخي مرو آرامگاه صحابه حضرت رسول ( ص ) در اين شهر را زيارت كرد.