English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان
شنبه ٠٥ خرداد ١٣٩٧
اخبار > همایش «عدالت، همبستگی و توسعه در سه دین بزرگ توحیدی»درايتاليا برگزارشد


  چاپ        ارسال به دوست

با پيام آیت الله جوادی آملی و آیت الله مکارم شیرازی؛

همایش «عدالت، همبستگی و توسعه در سه دین بزرگ توحیدی»درايتاليا برگزارشد

دانشگاه ادیان و مذاهب و انجمن بین المللی احسان سیاسی، همایش «عدالت، همبستگی و توسعه در سه دین بزرگ توحیدی» را در سالن همایش های بین المللی کاریتاس 29خردادماه در شهر رم برگزار کرد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در این همايش که با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد طاهر ربانی سفیرایران در واتیکان، جهانبخش مظفری سفیر ایران و قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی كشورمان در ایتالیا و دیگر شخصیت های سیاسی، دینی، فرهنگی و دانشگاهی و اصحاب جراید و رسانه ها آغاز شد، پروفسور «آلفردو لوچانی» رئیس انجمن بین المللی احسان سیاسی ضمن خیر مقدم به میهمانان هدف از برگزاری این همایش را تعامل ادیان توحیدی جهت ایجاد همبستگی و عدالت دانست.

وي با اشاره به توانایی انسان ها در ایجاد صلح و عدالت گفت: خداوند انسان ها را دوست دارد و به بندگان خویش عشق می ورزد، خداوند بخشنده است ما بندگان خدواند با برقراری عشقی که خداوند در دل های ما قرار داده می توانیم جامعه ای را بر اساس دوستی و همزیستی و احترام متقابل بنا کنیم.

" لوچانی" ضمن اظهار امیدواری بر تداوم این همایش ها، در پایان تأکید کرد: این همایش، آغازی بود برای فعالیت های بین انجمن احسان سیاسی و کشور جمهوری اسلامی ایران که برای ما بسیار اهمیت دارد و امید آن داریم که همچنان ادامه یابد.

سپس آیت الله جوادی آملی در پیامی محور اصلي همایش را عدالت، همبستگی و توسعه از منظر ادیان توحیدی و اثر سوء تحريم‌هاي اقتصادي و مانند آن دانستند و اظهار داشتند: انسان گاهي در مسائل اخلاقي به جاي خدامحوري، خودمحور و گاهي در مسائل فرهنگي به جاي وحي‌مداري، هوامدار مي‌شود گاهي هم در مسائل اقتصادي، سياسي، اجتماعي و مانند آن به جاي اينكه دين‌مدار باشد، هوس‌محور مي‌شود.

در اين پيام آمده است: چون محور اصلي اين همايش عدالت و همبستگی و توسعه و اثر سوء تحريم‌هاي اقتصادي و مانند آن می باشد و بايد از رهنمود انبياي ابراهيمي(عليهم الصلاة و عليهم السلام) استفاده بشود اين نكته به طور شفاف از گفته ابراهيم خليل تا وجود مبارك پيامبر اسلام(عليهم آلاف التحيّة و الثناء) به خوبي روشن است كه خداي سبحان زمين و زمان را، آسمان و آسماني‌ها را براي اين آفريد تا انسان از همه اينها بهره صحيح ببرد. اينها مائده و سفره گسترده خدايند و احدي حق ندارد جلوي تكامل و بهره‌وري انسان را از زمين و آسمان بگيرد.

آیت الله جوادی آملی  در بخش پایانی پیام خود آورده اند: اگر يك وقت دين بود و علم و عقل نبود، يا جريان تفتيش عقايد را به دنبال دارد يا جريان گاليله‌سوزي ديروز را به دنبال دارد يا جريان قرآن‌سوزي امروز را در بعضي از كليساها به دنبال دارد. اين نتيجه دينِ بي‌عقل و علم است و اگر علم باشد و دين و عقل نباشد يا جنگ جهاني اول را به همراه دارد يا جنگ جهاني دوم را؛ در اين دو جنگ در كمتر از يك قرن بيش از هشتاد ميليون انسان را كُشتند در اثر جهل، در اثر بي‌عقلي، در اثر بي‌ديني! بنابراين به آقايان غربي‌ها بايد گفت «أين تذهبون» كجا مي‌رويد؟! اگر دين داريد بايد با عقلانيت همراه باشد كه نه گاليله‌ را در ديروز و نه قرآن را امروز بسوزانيد .

به اميد آنكه روزي جهان, عقل و عدل را مشاهده كند و كلّ جهان را به دست صاحب اصلي‌اش بسپارد!

حجت الاسلام والمسلمین ربانی سفیر ایران در واتیکان به عدالت اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از ابعاد مهم در اصل عدالت اسلامی، بکارگیری آن در روابط با سایر ادیان و مذاهب می باشد. آنچه می تواند مسلمانان را به سوی روابط موفق بین المللی سوق دهد؛ رعایت عدالت است.

وي افزود: دین اسلام در همه شئون و تعالیم خود توجه اساسی به اصل عدالت دارد. عدالت در اسلام نه تنها  یک مفهوم انتزاعی و آرمان گرایانه نیست بلکه یک تکلیف و مسئولیت عملی در ساحت های فردی و اجتماعی حیات بشری است.  هنگامی که همه ادیان و مذاهب در تعامل با یکدیگر شاهد حفظ حقوقشان و احترام به انسانیت و کرامتشان باشند ارتباط متقابل خود را بهبود بخشیده و سعی می کنند نقش مفیدی برای یکدیگر ایفا نماید .

حجت الاسلام والمسلمین ربانی سپس با اشاره به این که، ايمان شخص مسلمان كامل دانسته نشده مگر اين كه به كتب آسماني پيشين و پيامبران الهي گذشته ايمان آورد، گفت: این اعتقاد مشترک و تصدیق پیام تورات و انجیل که در آیات متعدد قرآن بدان تصریح شده است بستر سازنده ای در جهت گفتگوی سازنده و همکاری و همبستگی میان اندیشمندان مسلمان و اندیشمندان مسیحی و یهود فراهم می سازد.

پروفسور وینچنتزو فورمنتی مسؤول دفتر مرکزی اطلاعات و آمار کلیسا با تأیید سخنان سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان به مرکز آمار واتیکان اشاره کرد و گفت: مرکز آمار و اطلاعات واتیکان در سال 1967 تأسیس شد که وظیفه آن جمع آوری اطلاعات و آمار و ارقام در خصوص مسیحیت کاتولیک در سرتاسر دنیا می باشد که تمامی این اطلاعات در یک سالنامه منتشر می گردد.

وي افزود: در انجیل آورده شده که حقیقت و عدالت مواردی تفکیک ناپذیر هستند که برای تحقق آن در جامعه بشری  باید در جستجوی آنان بود. همچنین، دوستی و برادری مواردی هستند که در تمامی آحاد جامعه از خانواده گرفته تا ارتباط بین کشورها بایستی حاکم باشد.

در دنیای امروز که متأسفانه روز به روز شاهد کم رنگ شدن ارزش های انسانی و پر رنگ شدن اقتصاد و مادیات در آن هستیم نیز می توان فضایی را به دوستی ها اختصاص داد و به همین دلیل است که خوشبختانه در گوشه و کنار دنیا، انجمن هایی را می بینیم که در مسیر گسترش روابط انسانی فعالیت می کنند

"فورمنتی" در پایان با اشاره به اهمیت کلیسا به عدالت و همبستگی، به فعالیت های زیادی که تاکنون انجام شده اشاره کرد و گفت: کلیسا در بخش آموزش، فعالیت های زیادی را تاکنون انجام داده است. تأسیس 1861 واحد دانشگاهی، 250000 مدرسه و آموزش 42 میلیون دانش آموز و دانشجو و 5/3 میلیون معلم و استاد در دنیا از فعالیت های واتیکان است. همچنین، کلیسا دارای 130000 مرکز خدمات رسانی به بی بضاعتان در کل دنیا می باشد که در فقط در شهر رم تعداد 8000 بی خانمان را تحت پوشش خود قرار داده است.

"سیامک مُره صدق"، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مفهوم عدالت در دین یهود گفت: یهودیت به انسان ها می آموزد که در جستجوی عدالت و رحمت برای توجه مناسب به یکدیگر باشند تا هریک در ایجاد نظم اجتماعی بهتر، سهمی داشته باشند. هدف بسیاری از احکام در کتاب دین یهود ایجاد عدالت است.

وي در ادامه به کرامت و ارزش انسان اشاره کرد و گفت: یهودیت از جنبه های مختلف نظری و عملی بر آرمان های عدالت، آزادی و تحمل تأکید می کند که مهمان نوازی به پناهجویان، سخاوت به کشورهای توسعه نیافته، مراقبت های بهداشتی جهانی و آموزش و پرورش و ... را دربر می گیرد.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در پایان با استفاده از آیات تورات به  مسؤولیت های بشر اشاره کرد و تأکید نمود که موجودات بشر باید نسبت به محیط و جامعه خود احساس مسؤولیت نمایند و از قدرت خود برای ایجاد محیطی عادلانه و در نهایت احترام به یکدیگر، تلاش کنند. 

پدر روحانی جوزف جوبلین استاد دانشگاه گریگوریانا وابسته به واتیکان به مسائل و مشکلات امروزه در جوامع بشری اشاره کرد و گفت: مسائل و مشکلات دنیای امروز فقط از طریق گفتمان حل می گردد. امروزه دنیا به صورت یک دهکده جهانی است و برای نیازهای بشری هم باید پاسخ در سطح جهانی داشته باشیم که در دنیای امروز نیاز به دیگران بیشتر از گذشته احساس می شود.

وي افزود: مشکل امروز که تمامی دنیا خواه شرق و یا غرب با آن روبرو می باشند، نفی خداوند است. باید این مشکل را حل کنیم. بحث یافت فلسفه ای که بتواند پاسخگوی نیازهای دنیای سیاسی و اجتماعی امروز باشد مشکل تمامی ادیان الهی است. در دنیای امروز تمامیت خواهانی هستند که دنبال محدود نمودن آزادی های بشری هستند. خطر فراموش کردن ارزش های بشری، اجتماعی و سیاسی بیش از هر خطر دیگری جوامع امروز را تهدید می کند برای مقابله با چنین خطری بایستی درک متقابل را تقویت نمود.

استاد دانشگاه گریگوریانا  در پایان اظهار داشت: تنها با درک متقابل است که می توان با تمامیت خواهی بعضی از کشورها که با وجود تعداد کمشان بخش اعظم ثروت دنیا را در اختیار خود گرفته اند، مقابله نمود.

"کارن خانلری"، نمایندۀ مسیحیان ارمنی شمال ایران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدالت و توسعه از دیدگاه مسیحیت گفت: اصل عدالت در محوریت آموزه های مسیحیت قرار دارد. در حقيقت كتاب مقدس عهد عتيق و عهد جديد در ابعادى گسترده و با تلاشى همه جانبه علیه بى‏عدالتى در تاريخ بشر و روابط اجتماعى و سیاسی برخاسته از آن نبرد مى‏كند. بدين ترتيب دغدغه های عدالت صرفاً موضوعى از ميان موضوعات فراوان انجيل نيست، بلكه در واقع ندايى کاملاً شنيدنى و دعوتی آشکار براى همبستگى انسانى ها و اهتمام مشترك براى عدالت اجتماعى به نفع ستمديدگان است‏.

وي گفت: توصیف كتاب مقدس از نشانه های بی عدالتی، توصیفی ملموس از شرایط اجتماعی و سیاسی در جوامع بشری است که حتی امروز نیز شاهد آن هستیم: برخورد ناعادلانه توانمندان با مردم، ریا، توطئه، جنایت و ایجاد «حکومت جبار» از جمله این ظواهر بی عدالتی است که مؤمنین برای نابودی آنها به دعا برخاسته و از خداوند طلب عزم و توانایی می کنند.

نمایندۀ مسیحیان در مجلس شورای اسلامی سپس به اصل عدالت در نظام کشوری ایران در ارتباط با اقلیت های دینی و جوامع فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: ایران کشوری است که اصول دموکراسی را با سنت ها و اعتقادات ملی و دینی خود درآمیخته است. بیش از صد سال پیش، بستر حقوقی ادیان و فرهنگ های گوناگون در قانون اساسی ایران تبیین شده و تاکنون حفظ و اجرا می شود.

"خانلری"، به عمده چالش های عدالت در جهان اشاره کرد و گفت: یکی از بنیادی ترین موانع موجود در امر گسترش اصل عدالت، پدیده اهانت و تبلیغات علیه ارزش ها و نمادهای دینی و قومی ملت هاست، که در دهه های اخیر، در روندِ برقراریِ «نظم نوین جهانی» و به موازاتِ اشاعۀ نظریۀ «برخورد تمدن ها»، به صورت سیستماتیک پا به عرصۀ ارتباطات بین المللی گذاشته است. تبلیغاتی و اهانت هایی که با والاترین اصولِ دموکراسی از قبیلِ «آزادی بیان» توجیه می گردند.

نمایندۀ مسیحیان در مجلس شورای اسلامی  در پایان اظهار داشت: معتقدم که اصل عدالت، قانونی الهی است که برای تضمین آن، گسترش و توسعه مبانی حقوقی در این راستا، امری الزامی می باشد.

"محمد مهدی علیمردی"، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب قم به بحران بی عدالتی و رهایی از آن اشاره کرد و گفت: مسألۀ اساسی در بحران بی عدالتی امروز صرفا پدیده هاي داخلی کشورها نیست بلکه عمدة این بحران ناشی از تحریم هایی است که با اتکاء به قدرت هژمونیک کشورهایی به اصطلاح مشترك المنافع در قالب سیستم بین المللی در عرصۀ جهانی چنین بحرانی را بوجود می آورند.علاوه بر اینکه قوانین بین المللی با بحران بی عدالتی بخصوص با تحریم هاي نا عادلانه مخالف است

وي افزود: ادیان مختلف جهان به ویژه ادیان ابراهیمی (یهودیت، مسحیت و اسلام) نیز با چنین بی عدالتی عملاً مخالف بوده و هست. هر چند کشورهاي توسعه یافته تلاش دارند با اتکاء بر قدرت برتر به هژمونی خود ثبات ببخشند اما تداوم چنین سیستمی چون نظام اقتصادي جهان را با مشکل مواجه می کند میسر نیست.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب قم در پایان افزود: مذاهب توحیدي حرص و طمع را به عنوان عوامل زیاده خواهی انسان ها رد کرده و به جاي آن عدالت اجتماعی، همیاري و دوستی بین مردم را تشویق کرده اند، بنابراین تنها راه رسیدن به صلح جهانی و آرامش در جامعه بشري عمل و توجه ویژه به این آموزه هاي مهم ادیان الهی می باشد، تا دستان افراد زیاده خواه با روشنگري افکار و اذهان عمومی از مال و منال مردم قطع نگردد و زمینه ایجاد زندگی مسالمت آمیز و برادرانه و احترام متقابل به پیروان دیگر ادیان و احترام به اعتقادات دیگران، در جامعه بشري فراهم نیاید، بحران بی عدالتی خاتمه نمی یابد.

"سید محمد رضا مرادی محدث"، استاد دانشگاه ادیان قم سخنان خود را با استفاده از آیات قرآن مجید درخصوص عدالت، رحمت و صلح در اسلام آغاز کرد و از کلام پیامبران و متون مقدس به عنوان جلوه رحمت الهی نام برد. سپس از صلح در آموزه های اسلامی سخن گفت و این که چگونه می توان به صلح دست یافت و اظهار داشت: بدون شک، صلح بدون عدالت پایدار نخواهد بود. بر اساس آموزه های قرآنی، انسان خلیفه و جانشین خداوند است. برای دستیابی به این جایگاه، آنها باید به همه فضایل و ویژگی های خوب خدا در خود پی ببرند. خداوند دارای دو ویژگی عدالت و صلح است. در نتیجه، انسان ها نیز به عنوان جانشین خداوند متعال باید این دو ویژگی را در خود تقویت نمایند.

استاد دانشگاه ادیان در ادامه افزود: در زندگی اجتماعی و سیاسی، صلح به معنای عدم وجود ناآرامی و نزاع است. انسان ها باید از محروم کردن دیگران از حقوق مشروع و پذیرفته شده خود، پرهیز کنند. هیچ ملت یا قدرتی حق دخالت در امور دیگر کشورها را ندارد و نمی تواند آنها را از حقوق خود محروم سازد.متأسفانه علی رغم تأکید ادیان الهی بر عدالت، از سوی نهادها و مؤسسات بین المللی این گونه تأکید نشده است. سازمان ملل متحد، به جای اولویت دادن به عدالت، بر امنیت و ثبات در جهان تأکید می کند که عمدتاً جزو منافع ابرقدرت ها است. 

مرادی محدث در پایان اظهار داشت: با توجه به بی عدالتی های موجود، قرآن کریم و روایات به ما بشارت داده اند که در پایان زمان، این وضعیت تغییر خواهد کرد.

"لئوناردو دی جنارو" از دانشگاه آگوستینو جملّی به عنوان سخنران بعدی عدالت و اجرای آن را در جوامع بشری ضروری دانست و گفت: اجرای عدالت و آزادی، در راستای تحقق دموکراسی در یک کشور بایستی از سوی دولتمردان آن کشور ایجاد شود و این از جمله وظایف دولتمردان است.

برای نیل به آزادی و دموکراسی باید بستر گفتگو را در جامعه بشری فراهم نمود و نابرابری هایی که هم اکنون گریبانگیر جامعه امروز بشری است را با همکاری و درک متقابل از میان برداشت .

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: نکته مهمی که باید رعایت شود ارتباط بین اخلاق و اقتصاد است و رعایت اخلاق در مباحث اقتصادی برای همزیستی بهتر ضرورت دارد و با این روش می توان جلوی خودکامگی بعضی از کشورها را گرفت و از ظلم به دیگران جلوگیری کرد.

"دی جنارو"  در پایان تأکید کرد که هیچ جامعه ای نمی تواند در تمامی سطوح بدون رعایت اخلاق، رشد یابد.

پیام آیت الله مکارم شیرازی پایان بخش همایش مذکور بود. ایشان ضمن قدردانی از انجمن احسان سیاسی، گفتگوی بین ادیان الهی را بسیار مفید و آن را راه حل صحیح مشکلات دانستند.

ایشان در بخشی از پیام خود تأکید کردند که از نظر اسلام، عدالت نباید فدای توسعه شود و در نتیجه توسعه، فاصله طبقاتی بیشتر گردد. چرا که هدف از بعثت پیامبران خدا تحقق عدالت بوده است. در قرآن و نهج البلاغه متون بلندی در اهمیت و ضرورت عدالت ورزی حاکمان نیز وجود دارد تا آن جا که قیام علیه ظلم، واجب و سکوت در برابر آن، حرام شمرده شده است.  

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از پیام خود اظهار داشتند: متأسفانه در جامعه بین الملل کنونی ظلم های بسیاری علیه ملت های مختلف روا می گردد که نمونه های آنها را همه شما عزیزان می دانید و انتظار است که رهبران ادیان دینی، واکنش جدی تری در برابر آن نشان دهند تا اگر به کلی ریشه کن نشود لااقل تقلیل پیدا کند. این وظیفه الهی و انسانی همه ما است.

از جمله این ظلم ها، وضع تحریم های اقتصادی علیه ملت های مختلف با انگیزه های سیاسی و امنیتی است که افراد بی گناه و بی دفاعی در آتش آن می سوزند.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش پایانی پیام خود ضمن اظهار امیدواری نسبت به تداوم گفتگوها و ظهور آثار مثبت آن در جامعه بشری اظهار داشتند: ملت بزرگ ایران همواره و در طول تاریخ، ملتی مسالمت جو و صلح طلب بوده و خواهد بود و بر اساس مبانی اعتقادی خویش نه به کسی ظلم کرده و نه می کند و نه ظلم پذیر است و مظلوم واقع نمی شود و این دستور دین ما است. «نه ظلم کنید و نه تن به ظلم دهید.» (بقره/279)


٠٩:٣٩ - 1392/04/02    /    شماره : ٥٩٩٧٥٥    /    تعداد نمایش : ٢٣٣٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 

گزارش تصويري
  • رونمايي از كتاب «خليج فارس»
    كتاب مصور «خليج فارس» (9 ارديبهشت‌ماه) با حضور علي‌اكبر ولايتي، مشاور امور بين‌الملل مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما رونمایی شد.

  • سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به یونان
    ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در جريان سفر به یونان ضمن شرکت در دور هفتم گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس و دیدار با عالمان و اندیشمندان این کشور، از مراکز علمی و فرهنگی بازدید کرد.

  • زيارت رييس جمهور از آرامگاه محمد ابن زید در مرو
    حسن روحاني، رييس جمهور كشورمان و هيات همراه در جريان سفر به تركمنستان صبح امروز (8 فروردين ماه) با حضور در شهر تاريخي مرو آرامگاه حاج یوسف همدانی در اين شهر را زيارت كرد.

  • زيارت رييس جمهور از آرامگاه صحابه حضرت رسول ( ص )
    حسن روحاني، رييس جمهور كشورمان و هيات همراه در جريان سفر به تركمنستان صبح امروز (8 فروردين ماه) با حضور در شهر تاريخي مرو آرامگاه صحابه حضرت رسول ( ص ) در اين شهر را زيارت كرد.

  • سفر رييس جمهور به شهر تاريخي مرو/ زيارت قدمگاه امام هشتم (ع)
    حسن روحاني، رييس جمهور كشورمان و هيات همراه در جريان سفر به تركمنستان صبح امروز (8 فروردين ماه) با حضور در شهر تاريخي مرو قدمگاه امام هشتم (ع) در اين شهر را زيارت كرد.