English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان
سه شنبه ٢٨ اسفند ١٣٩٧
نگاهی به ظرايف و لطايف تعامل فرهنگی در آفریقا
نگاهی به ظرايف و لطايف تعامل فرهنگی در آفریقا تاریخ ثبت : 1397/10/03
طبقه بندي : ,,
عنوان : نگاهی به ظرايف و لطايف تعامل فرهنگی در آفریقا
نويسنده : محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا
تهيه و تدوين : <#f:1015/>
مترجم : <#f:1016/>
منبع : <#f:1911/>
ارسالی : <#f:1017/>
كشور : <#f:1018/>
زبان اصلي : <#f:1019/>
تاريخ ورود اطلاعات : 1397/10/03
خلاصه مقاله : <#f:1067/>
متن : <#f:1066/>
:

نگاهی به ظرايف و لطايف تعامل فرهنگی در آفریقا

در آفريقا هر نوع فعاليت فرهنگي موفقیت آمیز با ديانت، اخلاق، صداقت، همدلی، وحدت، داشتن مواضع ضد استعماری، حمايت از مظلوم، همدردی ظاهری و باطنی و حتی آرایش ظاهری شبیه آن‌ها همراه است.

در آفریقا هر آنچه كه توجيه گر استعمار، استثمار، استحمار، سلطه طلبی، ظلم و جنایت باشد منفور و هر حرکت فرهنگی كه با تقریب مذاهب، عرفان و تصوف، استقلال طلبی توام باشد، مقبوليت و مشروعيت دارد.

امروزه آفريقای زیر صحرا كه بيش از پيش در مسير بيداری منبعث از فرهنگ و معارف نجات بخش اسلام ناب و انقلاب اسلامي ايران است گام‌های سريعی در پیشرفت، شكوفائي و رهائي از آثار شوم استعمار  قديم و جديد برداشته و آينده درخشانی را براي خود رقم می‌زند.

آفريقاي سياه، قاره‌اي مستعد، داراي منابع بسيار غني و با بيش از شصت و دو درصد مسلمان بر اساس معيارهای دموكراسی حقيقتا يك قاره مسلمان است. اين در حالی است كه استعمارگران غرب طي قرن‌های گذشته با استفاده از ابزارهایی که در دست دارند تلاش کرده‌اند تا این قاره را مسیحی معرفی کرده و تا حدودی نیز به اهداف خود رسيده‌اند.

با این همه بر اساس واقعیات‌ها و شواهد موجود تقریبا سي و هشت درصد جمعيت این قاره را مسيحيان اعم از بوميان و  سفيدپوستان مهاجر و همچنين آنيمست‌ها و پيروان عقايد بومي تشكيل می‌دهند.

تاريخ آفريقای سياه گواهی می‌دهد که فرهنگ، معارف و تعالیم انسان ساز اسلام ناب، روح برادری،  وحدت، معنويت و ... را ترويج کرده و قبائل مختلف این قاره پهناور را از آلودگي تعصب‎های قبيله‌ای و الهه‌های متعدد و خرافات مهلك نجات داده و آن‎ها را به سطح تمدن و شرافت انساني ارتقاء داده است.

در پاسخ به برخی دیدگاه‌های مبتنی بر اینکه باید متناسب با تغییر اوضاع و زمان عمل کرد و شیوه‌های سنتی را کلا کنار گذاشت، این واقعیت را باید پذیرفت که در طول تاریخ ممکن است در شکل ظاهری فرهنگ ملت‎ها و شیوه‌های حفظ، ترویج و گسترش آن‎ها تحولات و تغییراتی ایجاد شده باشد لیکن باطن و محتوای آن‎‌ها تا کنون و در آینده نیز از سیر معینی خارج نشده و عناصر ثابتی پایه های فرهنگ ملل را تشکیل می‎‌دهند.

اين مقاله تحت عنوان «ظرایف و لطایف تعامل فرهنگی در آفریقای سیاه» بر اساس تجربيات، مشاهدات و تحقيات ميدانی نويسنده با كليدهاي واژه‌های «دينگرايی، استعمارستيزی و ...» و ارتباط  مستقیم آن‌ها با تعامل فرهنگي موفقيت آميز با استفاده از منابع موثق با ارائه مطالب متنوع به عنوان شاهد مثال به شرح مندرج در فهرست مطالب نوشته شده و بخش پایانی مقاله به برخی از بيانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان الگوی کار فرهنگی كه مويد سیاق و روح اين نوشتار است، مزين شده است.

در آفريقا هر آنچه با دين مرتبط باشد، محترم است

در آفریقای سیاه هر آنچه با دین، مذهب، اخلاق، معنویات، حمايت از مظلوم، دشمني با ظالم، وحدت، همدردي با مستضعفين، محرومان و آسيب ديدگان و مواضع ضد استعماری مرتبط باشد مشروع، مقبول و محترم است.

یک آفریقایی سیاه پوست برای ارتباط با یک فرد متدين، فرهیخته، فرهنگی، متخلق به اخلاقيات معنوي و انساني و متلبس به لباس ظاهري و باطني ديني باشد شديدا علاقه نشان داده و به نتایج ناشی از این ارتباط، ارزش قائل بوده و قویا معتقد است که هر گونه رفتار تصنوعی، ساختگی، غیر حقیقی، تمسخر آمیز و همچنین، هر نوع بازی با امور متعالی و دینی، فرجامی شوم در پی دارد.

در بینش یک سیاه پوست، اعتقادات دینی در بین مردم پیوند «برادری» ایجاد کرده و عواملی مانند رنگ پوست، ملیت، موقعیت اجتماعی، سن و سال و ... نمی‌تواند او و سایر  هم کیشان را از هم جدا کند. لذا یك آفريقایی همواره هم كيش و هم مذهب خود را با دو عنوان «برادر» يا «خواهر» خطاب می‌كند.

آرايش ظاهری و باطنی يك آفريقایی، در مواجهه با شخصيت‌های حقيقی و حقوقی بطور طبيعي صبغه دينی و سنتی دارد. هنگام حضور وی در مراسم دينی اعم از اسلامی يا مسيحی از پوشيدن كت و شلوار اجتناب ورزيده و لباس‌های سنتي مطابق با طبيعت آن مراسم را می‌پوشد.

در نظر يك آفريقایی متدین و سنتی که از مخاطبین اصلی می‌باشند كت و شلوار و كراوات از مظاهر و سمبل‌های كشورهای غربی بوده و در نمازهای جمعه و جماعات و همچنين، مراسم دينی، سنتی، معنوی پوشيدن آن‌ها را مغاير با فرهنگ و معارف دينی می‌دانند. از اين روی فردی كه اين فرهنگ را رعايت کند در نظر مردم آفريقا محترم و مشروع است.

در آفریقا کوتاه کردن موی سر بویژه اصلاح آن با تیغ يك ارزش سنتی، معنوی و دينی محسوب می‌شود. شخصیت‌ها؛ اعم از مقامات دولتی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، دینی، علماء، ائمه جمعه و اقشار مختلف به فرد غیر بومی كه به این فرهنگ عمل کند احترام صميمانه‌ای قائل شده و نزد آن‌ها، انسان بزرگی محسوب می‌شود. از سوی ديگر نزد یک آفریقایی کسی که دارای موي بلند شبيه فوكل باشد مطابق با حدیث من تشبه بقوم فهو منهم، به پیروی از فرهنگ غربي متهم می‌شود.       

آری، رعايت آداب و رسوم مشروع بومي با تجربه ای که بدست آمده است قطعا در روند فعالیت های فرهنگی بسیار موثر بوده و عامل به آن را نزد مردم  کشور میزبان محبوب، موثر، قابلیت الگو برداری ، متدین ، معتمد و ... نموده و حتی مقام او را رسما تا امامت جمعه و جماعات ، استادی دانشگاه برای تدریس ، عضویت هیأت امنای مساجد، مامن و پناهگاه حل اختلاف و ... نیز می‌رساند.

با توجه به ويژگی‌های منحصر به فرد مردم آفریقا است كه آقای جان محاما درامي رئيس جمهور غنا در بهمن ماه سال نود و چهار برای احترام به ماهیت نظام ایران با لباس سنتي غنائي وارد ايران شده و با همان لباس با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ریاست محترم جمهور و سایر مقامات کشورمان دیدار به عمل آورد.

با توجه به پايبندي مردم آفريقا به تعالیم دینی و فرهنگ و آداب رسوم خود مي باشد كه جي جي رالينگز رئيس جمهور وقت غنا و جانشينان هم كيش وي كه مسيحي بوده اند چندين ساعت در طول شب در مراسم ميلاد پيامبر اكرم (ص)، نمازها و آئين‌های عيد فطر و قربان شركت کرده و ضمن موافقت با تعطیلی رسمی این مناسبت‌های اسلامی، مسلمانان را به حضور فعال در توسعه ملی دعوت می کند.

برگزاری نماز جمعه در محل کاخ ریاست جمهوری، برپاكردن مراسم ویژه دعا براي حجاج ،اهداء ارز  به هر یک از زائران بیت الله الحرام توسط رياست جمهور مسيحي و ... حاكي از آن هستند كه هر اقدام موفقي در آفريقا  بايد رنگ و روي سنتي و ديني و بويژه اسلامي داشته باشد. 

با توجه به صبغه ديني و سنتي داشتن جامعه آفريقاي سياه و اهميت مسلمانان اين قاره است كه سفارتخانه‌هاي کشورهای غربی و ... و حتي شركت‌ها و كارخانه‌هايي كه مصنوعات آن‌ها برای مسلمانان حرام است با علم به اين خصوصيت مهم در آفريقای سیاه هر سال در ماه مبارك رمضان ضمن برگزاري ضيافت افطاري ویژه براي علما، ائمه جمعه و جماعات اقدام به توزيع اقلام غذائي در مساجد کرده و در سطح وسيعي اقدامات مزورانه و رياكارانه خود را با بزرگ نمائي معنا داری رسانه اي می‌كنند.

همچنين با عنايت به اين خصوصيت جامعه آفريقا است كه عوامل استحمار جديد در عيد قربان هزاران گاو و گوسفند بین امام هاي جمعه و جماعات و مساجد توزیع مي‌کنند.

آری در آفريقا  همسوئي و مطابقت هر نوع فعاليت فرهنگی موفقیت آمیز را با ديانت، اخلاق، صداقت، همدلی، وحدت و ... همراه است.

در آفریقا حكومت‌ها و شخصيت‌های ديني محترم هستند

در آفریقای سیاه حکومت‌های مبتنی بر دین، علما، امام جمعه و جماعات، روحانیون، کشیش‌ها، اسقف‌ها و ... نیز از احترام ویژه‌ای برخوردار هستند.

در آفریقای زیر صحرا، در حالت و شرایط طبیعی یک روحانی مسلمان و يا یک کشیش مسيحي در  مسير سفرهايش به نقاط مختلف کافی است هویت خود را به پاسگاه پلیس راه يا باجه هاي بازرسی اعلام کند. در اين صورت پلیس مدارک او را وارسی نكرده و اتومبیل حامل آن شخصیت دینی ـ مذهبی را بازرسی نمی‌كند. مضافا اينكه پليس از درخواست باج خودداری كرده و با لبخند و حرکت دست خود به آن مقام دينی اجازه عبور می‌دهد.

همچنین در فرودگاه‌های آفریقای سياه روحانیون، کشیش‌ها و شخصیت‌های دینی و مذهبی که هویت آن‌ها برای مقامات مشخص باشد در شرایط عادی از تفتیش بدنی و لوازم همراه آن‌ها معاف هستند. در یک فرصت بدست آمده، رایزن فرهنگی در منزل فردی که با تأخیر وارد خانه خود شد به  قرائت آياتی از كلام الله مجيد مشغول شد. این امر موجب شد تا صاحب خانه اجاره منزل خود از هشت هزار به شش هزار دلار به عنوان تخفیف، تقلیل دهد.

در یک مورد دیگر، صاحب خانه در جواب سؤال علت عدم افزايش ميزان اجاره در طول چند سال گفت فعالیت‌های قرآنی، دينی، معنوی و عام المنفعه شما برای کشور ما بسیار مفید بوده و بنابراین اگر بیست سال هم در سیرالئون باشید یک دلار به اجاره خانه اضافه نخواهد شد.

ده‌ها نمونه و مورد دیگر شاهد مثال‌هایی هستند كه فرضيه علمي و واقعي اين نوشتار تائيد مي‌کنند.

در قاره سیاه همه چيز صبغه ديني و معنوي دارد

در این قاره هر نوع فعالیتی بويژه كار فرهنگی که با اعتقادات دینی، باورهای معنوی و سنتی مردم مرتبط نباشد قطعا بی ثمر  و بي خاصيت بوده و بعضا خصومت زا مي‌باشند. لذا  هر نوع فعاليتي كه صبغه دینی، معنوی و سنتي مشروع داشته باشد فرصتي تحول زا در آفريقا محسوب می‌شود.

بطور کلی تفکر و نگرش ملت‌های مستضعف آفریقاي سياه  بنا به تجربیات مبتنی بر مشاهدات میدانی که بدست آورده ام عمیقا دینی و معنوي بوده است. در یک جمله می توان گفت که در قاره سیاه همه چيز  صبغه ديني و معنوي دارد.

در آفریقا فرهنگ سنتی، سازنده و مؤثر است

اگر چه در دهه های اخیر جوامع آفریقایی تا حدودی در پایتخت‌ها دستخوش تحولاتی سطحی در ساختار فرهنگی و اجتماعی شده‌اند، لیکن هنوز فرهنگ بومی با خصائص و خصلت‌های سنتی آن در این قاره زنده بوده و تقریبا دست نخورده، سالم و سازنده مانده و می‌تواند ساختار اجتماعی و فرهنگی این قاره را به گونه‌ای عمیق، متحول کرده و در بیداری جوامع آفریقایی نقش مهمی ايفا کند.

در آفریقا، فعالیت‌های فرهنگی متکی بر معارف اسلام ناب نتیجه بخش است

امروزه مظاهر فرهنگی کشورهای غربی در آفریقا علی رغم هجوم  گسترده آن‌ها در حوزه‌های مختلف  آموزشی و تبليغی همچنان منفور است، لذا خود ميراث بجا مانده از دوران استعمار در این قاره مانعي بزرگ جهت ادامه حضور برای كشورهاي غربي محسوب می‌شود. در عین حال اين يك فرصت مناسبی برای توسعه فعاليت‌های فرهنگي مبتني بر مشتركات معارف دينی، معنوی، اخلاقی و انسانی هستند.

شناخت دقیق  خصایص اقوام آفریقایی منطبق با واقعیت های نهفته شده در بطن قاره سياه، همچنین با توجه به سرخوردگی و احساس ياس و نااميدي سياه پوستان از استعمارگران غربی باعث شده است تا مردم آفریقا همواره در پی يافتن منجي متناسب با شرايط خاص خود برای حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود هستند.

همچنين، ماهيت و عمكرد  نا مناسب گروه های تکفیری وهابيت  و منفور بودن فرهنگ استعماري و ... موجب شده است تا تعاليم و معارف مذهب اهل البيت (ع) و فرهنگ اسلام ناب بيش از پيش ، مناسب ترين جايگاه خود را  در آفريقا بدست آورد. بنا براين فرهنگ و معارف اسلام ناب و اهل البيت (ع) بیش از هر زمانی قادر است تحولات اساسی در جوامع آفریقایی به وجود آورده و نتايج معجزه آسائي ايجاد نمايد.

بدیهی است عوامل موثر در ايجاد تحول مزبور علاوه بر متغير بودن درجه استعدادهاي کشورهای آفریقایی به طرز تفکر فرهنگي عامل و معمول، نگرش مناسب به شرايط موجود، نحوه رويكرد  به فرهنگ ، آشنائي كافي با فرهنگ و هنر دو طرف، داشتن استعداد و فنون انتقال پيام و ده‌ها عامل ديگر بستگي دارد.

نگاهی به تركيب فرهنگ در آفریقای سیاه

اگر چه ظرف دوران استعمار، غربی‌ها فرهنگ خود را در برخی شهرهای بزرگ آفریقائی ترویج نموده و اکنون بصورت ترکیبی از  سه فرهنگ «سنتی»، «اسلامی» و «غربی» در بعضی از محلات آفریقا در آمده است؛ لیکن شواهد عينی و واقعی حاكي از آن است كه فرهنگ دینی و سنتی حتی در  مراکز کشورهای قاره سیاه هنوز  جايگاه برجسته و نقش اول را در ساختار فرهنگی این قاره داشته و اثر مهمي در تحولات فرهنگي و دینی ایفا می‌کنند.

در آفریقا، تقویت هویت دینی ـ ملی خدمت بزرگی محسوب می‌شود

از نگاه یک سیاه پوست آن دسته از فعالیت های فرهنگی که به تقویت هویت دینی ـ ملی جوامع آفریقایی منجر شود خدمت بزرگي محسوب شده و در تعمیق روابط فرهنگی نقش بسیار مهمی ایفا نموده و عاملی مطمئن در تحكيم مناسبات تلقی می‌شود.

شواهد حاکی از آن است که هویت دینی ـ ملی کشور های غیرمسلمان آفریقا با ورود گربه‌ای و بی سر و صدای کشورهای غربی در مقايسه با كشورهاي اسلامي اين قاره بیشتر صدمه دیده است. به طوریکه مردم آن کشورها خود را نزد غیرآفریقایی حقیر و ناتوان می‌بیند.

موضوع هویت ملی و دینی و رابطه آن با استعمار تا آنجا که به اقوام و کشورهای اسلامی آفریقا مربوط می شود وضعیت متفاوتی به خود گرفته است. در تاریخ آفریقا تنها کشور های اسلامی هستند که احیانا اتهام برده گرفتن دارند لیکن برده دادن هرگز نداشته اند.

استراتژی غرب این است که آفریقایی، خود را مسلمان ناب احساس نکند. واقعیت ها حاکی از آن است که  کشورهای غربی با حضور پررنگ ، همه جانبه و توام با تهدید خود در قاره سیاه در نهایت به دنبال آن هستند  که آفریقایی خود را مسلمان پيرو اسلام ناب احساس نکند.

زیرا اگر آفريقایی با همه استعدادهاي مادي و معنوي فوق العاده خود، پيرو اسلام ناب باشد  خود را به بیش از یک هزار و چهارصد سال تاریخ، اندیشه، تمدن، فرهنگ، هنر، نبوغ  و حماسه متصل می‌یابد و در این صورت هرگز خلع فرهنگ و شخصیت نخواهد شد.

بنابراین کشورهای غربی به عنوان متصدی ناتوی فرهنگی تلاش می کنند تا چهره حقيقي اسلام را  نادرست و خشن ترسيم کرده و تاریخ  آفریقای اسلامی را بدون تمدن و فرهنگ اسلام ناب معرفی کند.

مسیحیان آفریقا نیز خود را مرهون مبارزات ضد استعماری مسلمانان این قاره می‌دانند

تاریخ  جوامع اسلامی آفریقا  حاکی از این است که مسلمانان این قاره خود را وارث فرهنگ، هنر و تمدن حس می کرده‌اند، لذا آفريقایی‌های مسلمان هرگز رام و خیره جلال و جبروت استعمار و غرب نشدند و همواره با شيوه هاي مختلف خود را در مصاف استعمار می یافته اند. به تحقيق  می توان گفت آنچه که امروزه بخش های غیر مسلمان ـ مسیحی آفریقا وارث آن هستند مرهون تلاش‌ها و مبارزات مسلمانان  این قاره سیاه هستند.

فرانتز فانون: حربه‌ای برنده تر از اسلام بر علیه استعمار وجود ندارد

فرانتز فانون مبارز سیاه پوست در نامه‌اي به دوست خود می‌نویسد: «اگر چه من مسلمان نیستم و در مورد اسلام احساساتی همانند تو ندارم، ولی شاید بیشتر از خود تو معتقد به این حقیقت هستم که در کشورهای اسلامی حربه ای برنده تر و کاری تر از اسلام بر علیه استعمار و ظلم وجود ندارد».

فانون در وصیت سیاسی و فکری خود، هوشمندانه، روشنفکرانه آفریقایی را از تقلید کورکورانه نسبت به غرب برحذر داشته و به تلاش برای ساختن «اندیشه و انسانی نو» که جامع خصوصیات مثبت تمدن غرب و شرق باشد فرا می‌خواند.

اسلام در آفريقا از دیرباز ملاط وحدت اجتماعی و بنیان مقاومت ملی ـ دینی بر ضد استعمارگران به شمار رفته و در تحولات اين قاره نقش اصلي را ايفا کرده است، لذا استعمار گران غربی در آفریقا تمامی تلاش خود را به تضعیف ایمان و همبستگی اسلامی ملت‌هاي اين قاره معطوف داشته است.

نتایج مبارزات حیدرا برای همه آفریقا

دستاوردهای مبارزات ضد استعماری شیخنا، الامامی حیدرا کونترو فیلی، مبارز مسلمان غرب آفریقا در سال 1910 میلادی علیه استعمار انگلستان برای همه مردم منطقه اعم از مسلمانان و مسیحی  مفید واقع شده است. وی که عالمی مسلمان بود با سلطه انگلستان مخالفت و مبارزه کرده و بر این  باور بود که کفار نباید بر مسلمانان مسلط باشند.

حیدرا که در شمال سیرالئون مبارزات خود را با استعمار انگلستان آغاز نمود از مردم خواست که از اروپائی ها و به ویژه انگلیسی ها هراسی نداشته باشند. مردم مسلمان منطقه نیز از وی پشتیبانی کردند و به او لقب «الامامی» به معنای «امام من» دادند. این حرکت حیدرا که آغاز یک سلسله مبارزات علیه استعمارگران شد به سیرالئونی‌ها و کشورهای همجوار در غرب آفريقا هویت ملی و دینی بخشید. بطوریکه سرانجام علیه متجاوزان پیروز شدند.

ماجرای مسجد هشتصد ساله «لاربانگاه» در غنا

مسجد لاربانگاه با قدمت هشتصد سال در شمال غربی کشور غنا با معماری اسلامی منحصر به فرد در منطقه‌ای به همین نام ساخته شده است. عوامل غربی‌ها مدت‌ها است که برای محو میراث و اماکن تاریخی مسلمانان پیشنهاد کرده‌اند که این مسجد قدیمی را تخریب و مسجد جدیدی در محل آن بسازند. امام کل ملی و ائمه جمعه و جماعات کشور غنا با استدلال به این نکته ظریف که مسجد لاربانگاه تاریخ اسلام و هویت مسلمانان در غرب آفریقا است با طرح استعماری تخریب  مسجد مذکور و ساخت بنای جدید مخالفت کردند.

تلاش‌های کشورهای غربی براي تخریب آن مسجد و تبدیل آن به مسجد جدید ، برگزاری تظاهرات وسیع و به آتش کشیدن پرچم های اسرائیل و آمریکا و اعلام قطع رابطه با رژيم اشغالگر قدس  از سوی کشور اسلامی نیجر و  موارد مشابه آن ، همه حاکی از  اين است كه  شخصیت رهبران  ملی، دینی، معنوي و ضد استعماري  آفريقا از تدين ، معنويات ، تعليمات و معارف  عاليه دین مبین اسلام ناب شکل گرفته است.

لذا هر نوع حضور سازنده و هدفمندي كه با  ويژگي هاي مردم آفريقا همسو  بوده و صبغه ديني و معنوي داشته باشد قطعا با نتايج مثبتي و معجزه آسائي همراه خواهد بود.

بیداری مسلمانان آفریقای سیاه نتیجه فرهنگ اسلام ناب

 تاریخ مسلمانان آفریقای سیاه به صراحت حاکی از آن است که نهضت بیداری آفریقای مسلمان از روزی آغاز شد که فرهنگ اسلام ناب و تفسیر قرآن به صورت یک شیوه جدید وارد حوزه های علمیه جوامع مسلمان آفریقا شد.

آن حرکت تحول زا، موجب بازگشت به اسلام ناب، قرآن و نهایتا مبارزه با استعمار به عنوان الگویی به سایر جوامع آفریقایی سرایت کرده و  در نتیجه ملل مسلمان و غیره مسلمان آفریقا از سیطره کشورهای غربی رهایی یافتند.

قرآن کریم، پيامبر اكرم (ص)، اهل البيت (ع)، شعائر و معارف اسلام ناب همواره نزد يك آفريقایی مسلمان حتی بسياری مسيحيان محترم بوده و تاكنون هر نوع فعاليتی كه بر اساس این محورها بوده نتایج مثبتی داده است.

چرا در آفريقا دين اسلام  به  فعاليت‌های فرهنگي مشروعيت می‌بخشد ؟

در بين اديان مختلف، اسلام به عنوان دین حامی مستضعفان و محرومان ، زمینه ساز گسترش توسعه روابط همه جانبه بويژه فرهنگي با جوامع آفریقایی بوده است. آفریقا هم اکنون نیز با انواع شگردهای استعماری و استکباری مواجه بوده و بحران‌های سیاسی، اجتماعي و اقتصادی این قاره عمدتا در مطامع و منافع جهان غرب ريشه دارند. در این میان گسترش و تعميق ديپلماسي فرهنگ ديني اسلام ناب توام با تدين ، معنويات و اخلاقيات كه خواسته آحاد ملت‌های ستم ديده قاره سياه هستند راه حلي براي انواع بحران‌های حاكم بر جوامع آفریقایی هستند.

در آفريقا داشتن مواضع ضد استعماری و ضد استثماری ارزش و یک فرصت تحول‌زا است

طی قرن ها  آفریقای سیاه  از سوی  استعمارگران  بقدری مورد تحقیر قرار گرفته اند که کاملا احساس تنهائی نموده و در پی منجی صادقی هستند که بتواند " ظرف خالی روح " آن ها را با دیپلماسی دینی، معنوی، عاطفي، اخلاقي، همدردي و ... و تعامل صادقانه پُر کند.

عوامل استعمار قدیم و جدید بیش از آنکه منابع مادی آفریقا را به غارت برده باشد شخصیت انسانی و معنوی آن ها را با استفاده از روش های مختلف فرعوني ( فاستخف قومه فعطاعوه ) و همچنين با ايجاد اختلاف و تحمیل جنگ های وحشتناک داخلی و خارجی به شدت مضروب نموده اند که نیاز به ترمیم و مرمت دارند. نتیجه این اقدام ضد انسانی غرب این است که آفریقای سیاه در خود احساس یاس و نامیدی نموده و همچنان منتظر منجیان صادقی است.

بر اين اساس در نظر يك آفريقائي ، سفيد پوستان كشورهاي استعمارگر غربي ( انگلستان ، فرانسه ، پرتغال ، آمريكا و ... ) منفور بوده و عقب ماندگی همه جانبه قاره سیاه نتیجه سیاست های استعماری و جریانات تحت حمایت آن ها می باشد .  لذا بين آن ها و سفيدپوستان كشورهاي مسلمان تفاوت قائل هستند . از این روی مردم آفریقای سیاه  سفید پوستان استعمارگر را با کلمات و عبارت خاصی توام با احساس نفرت مانند آپوتو ، پوموئی ، وایت من و ... خطاب می کنند.

ورود فرهنگ غرب به آفریقا

عوامل غرب با توجه به سابقه سوء خود امروزه مانند گربه به آفریقا وارد شده و  با استفاده از شیوه‌های استعماری جدید  به صورت یک عده مبلغ مسیحی یا مهاجر اروپایی که برای سرمایه گذاری، آبادی، تولید و کار و بعضا در قالب تاجر انگلیسی، فرانسوی  و ...  بی سر صدا مانند گربه وارد آفریقا می‌شده‌اند. کسی نمی‌فهمد آن‌ها کی؟ چگونه؟ و از کجا؟ وارد این قاره سرنوشت ساز، پهناور و غنی می‌شوند؟

نحوه ورود و نفوذ استعمار جدید به آفريقا درست مانند روش ورود  یک گربه به آشپزخانه منزلي است كه ساكنان آن در خواب عميق بوده و تنها با شنيدن صداي ترق و تروق و شكسته شدن ظروف ناگهان بيدار شده و شاهد خرابی‌هاي جبران ناپذيري می‌شوند.

در این رابطه، بررسی‌ها و شواهد حاكي از آن است که شخصیت حقیقی مردم  کشورهای غير مسلمان آفریقا نسبت به مردم کشورهای اسلامی این قاره  كه متشكل از  اقوام، طوايف و قبائل مسلمان، مسیحی و ... است، بیشتر صدمه دیده است.

آيا آفريقائي از نژاد تمدن ساز نيست؟

کشورهای استعمار غربی با استناد به منابع جعلی و با استفاده از شیوه های تبلیغی ، روانی ، فرهنگی و علمی گسترده و تکرار فراوان این فكر  نادرست را که ساختار فیزیکی یک آفریقائی  از  " نژاد  فرهنگ ساز و تمدن آفرین " نمی باشد ، طوری تلقين كرده اند که آفریقائی باور  کرده است كه مغز نژاد سیاه نسبت به مغز سیفید غربی داراي نقصان بوده و در نهايت نمی تواند تمدن بسازد .

بر اساس اين انديشه استعماري شرايط فيزيكي و روحي سياه پوستان  با سفيد پوستان كشورهاي غربي متفاوت بوده و استعدادهاي آفریقائی تنها در حوزه هاي موسيقي ، رقص و آواز رشد مي كند .

از این روی سیاه پوست همواره به اتهام نداشتن گذشته متمدن و به خاطر عدم آگاهي لازم از تاریخ متمدن خود ، خويشتن را برده سفید پوست کشورهای غربی كه مدعي نژاد تمدن ساز مي باشند ، قرار داده است.

اين اتهام در حالي به سياه پوستان زده مي شود كه قاره آفريقا قرن ها پيش از كشورهاي غربي،  داراي تمدن هاي متعددي بوده اند . بطوری که به اعتراف نويسندگاني مانند كوارلز  "  سياه پوستان  ، آمريكا را ساخته و نقش مهمي در تكوين تمدن غرب داشته اند.

در اين زمینه  استعمار طوری ملت های آفریقایی را تحقیر نموده است که بعد از گذشت چند دهه از استقلال ، هنوز  آثار  منفی و تخریبی آن قابل مشاهده  است . اصطلاح " بله قربان yes-man  و yes sir " هنوز  در ادربیات آفريقا  حتي بین شخصیت ها و روشنفکران این قاره همچنان متداول می باشد.

تلاش رهبران استعمار ستيز دیروز و امروز آفريقا

رهبران و متفکران بزرگ این قاره مانند جوموکینياتا، پاتريس لومومبا، جولیوس نایرره، کوامه ان کروما، امه سه زر، علیون دیپ، لئوپلد سدار سنگور ، فرانتز فانون و ...و همچنين نخبگان و آحاد سياه پوستان امروز آفريقا بسیار تلاش نموده اند تا شخصیت و هویت صدمه دیده ملت های آفریقا را ترمیم نمایندكه نمونه هايي از آن ها به شرح ذيل مي باشند:

فرانتز فانون: باید یک اندیشه نو آفرید

فرانتز فانون در مواضع ضد استعماری خود خطاب به همه ی اندیشمندان جهان سوم برای  ارائه طرح و اندیشه نو در آفریقا و آسیا می‌گوید: «دوستان ! بیائید دیگر از اروپا سخن نگوئیم ، دیگر از تقلید میمون وار ، از اروپا دست برداریم. ما نباید از آفریقا ، اروپای دیگری بسازیم . دوستان !  باید یک " اندیشه ی نو " آفرید ،  باید یک "  نژاد نو " ساخت و باید کوشید تا یک " انسان نو " بر پای ایستد».

لئو پولد سدار سنگور: فرهنگ و انديشه در آفريقا مبتني بر وحدت و سلاست است

لئوپولد سدار سنگور، شاعر، نويسنده ، سياست مدار، پدر وجدان آفريقا، بهترين نماينده شناخته شده فرهنگ قاره سياه، اولين ریيس جمهور سنگال پس از رهايي اين كشور از استعمار فرانسه در سال 1960  و ... محسوب مي‌شود.

در خصوص جايگاه و شخصيت سنگور به همين مقدار  بسنده مي شود كه امه سزر شاعر و نويسنده بزرگ آفريقا مي گويد: وقتي سنگور را شناختم، آفريقا را كشف كردم.

شعر معروف او تحت عنوان " دعائي براي صلح  روشنگر جايگاه منفور استعمارگران غرب در اعماق فكر و روح آفريقایي‌ها است. سنگور به نمايندگي از كل آفريقاي سياه در بخشي از اشعار خود احساسات توام با نفرت سياه پوستان به استعمارگران را چنين توصيف مي‌کند:

«آنكه مرا به سفره اش مي خواند و مي‌گويد تا نانم را به همراه بياورم»

«آنكه با دست راست خود مي بخشد و با دست چپ،  نيمي از آن را مي ربايد»

«كسيكه درهاي پيروزي را بروي قهرمانان مي گشايد و با سنگالي ها بگونه ي اجيران رفتار مي كند»

سنگور معتقد است كه آفريقا داراي جهان‌بيني خاصي هست كه با نوع شيوه‌هاي اعتقادي اروپا متفاوت است. وي تفكر آفريقایي را علي رغم سياست های كشورهاي غربي مبتني بر وحدت جويي دانسته و شدیدا معتقد است هدف يك آفريقایی پيوستن به وحدت و اصل يعني خداوند متعال است.

پدر وجدان آفریقا معتقد است كه انسان برخلاف موجودات، در حال پويش و حركت بوده  و بر  اين اساس هر گونه فعاليت فرهنگي  و  فكري در آفريقا  اگر سيال، روان  و در حال پویش باشد نتيجه بخش خواهد بود. همچنین وي بر اين باور است كه اختلافات آفريقا مانند نظم كائنات بايد مكمل يكديگر باشند.

اين روحيه و رويكرد در  آفريقاي سياه  همچنان وجود داشته و  اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از رهبران، نخبگان حكومت‌ها و دولت هاي همسو و همگام  با اين ويژگي ، همواره نزد سياه پوستان محبوبيت ، مقبوليت و مشروعيت ويژه اي دارند.

امه سه زر: آمریکا و اروپا از نظر اخلاق و معنویات غیر قابل دفاع است

امه سه زر، شاعر و نويسنده سياه پوست با اعلام مواضع ضد استعماري خود ، جايگاه تمدن غرب را به نمايندگي از قاره سياه چنين توصيف مي كند:

1-       " تمدنی که با اصول خود ریاکاری کند ، تمدنی مردنی است " .

2-       " تمدنی که در حل مسائل ناشی از شیوه کار خود فرو بماند ، تمدنی منحط است " .

3-       " واقعیت این است که اروپا در دادگاه هاي " منطق " و " وجدان " از توجیه خود ناتوان است. و بیش از پیش به نوعی عوام فریبی پناه می برد و هر چه توان گول زدنش کمتر می شود ، به همان نسبت نفرت انگیزتر می گردد. این واقعیتی است که آمریکا و اروپا از نظر اخلاق و معنویات غیر قابل دفاع است ".

امانوئل ماکرون: استعمارگران اروپایی در آفریقا مرتکب جنایاتی شده اند

رییس جمهوری فرانسه آذر ماه 1396 طی ایراد سخنانی در دانشگاه واگادوگو (بورکینافاسو) اذعان کرد کشورهای اروپایی زمان استعمار در آفریقا، مرتکب جنایاتی شده اند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری گفت اینکه استعمارگران اروپایی در آفریقا مرتکب جنایاتی شده اند، هیچگونه بحث و شکی نیست . تصدیق می کنم جنایاتی در آفریقا رخ داده است. همزمان با سخنرانی مکرون در دانشگاه واگادوگو  نیروهای امنیتی بورکینافاسو با تظاهرکنندگان در نزدیکی ساختمان این دانشگاه، درگیر بودند . تظاهر کنندگان در پایتخت بورکینافاسو موانعی را در مسیر منتهی به دانشگاه واگادوگو ایجاد کردند و لاستیک‌هایی را در این مسیر آتش زدند.

کووامه ان کروما: استعمارگران  غرب با یک دست به ملت‌های آفریقا استقلال می‌دهد و با دست دیگر آن را باز می‌گردانند

کووامه ان کروما (قوام نکرومه) رهبر استعمار ستیز غنا و مرد مبارز آفریقا در مورد سیاست های استعماری جدید غرب نسبت به آفریقا می گوید که نئوکلنیالیسم یک پدیده سیاسی است که به موجب آن دولت‌های استعمارگر با یک دست به ملت های آفریقا استقلال داده و با دست دیگر آن را باز می‌گردانند.

جولیوس نیه رره: خطر سیاست های عوام فریبانه جديد غرب در آفریقا مضرتر از استعمار قدیم است

در حال حاضر یکی از خطرات بزرگ کشورهای آفریقائی سیاست های عوام فریبانه غرب می باشد و کمتر کشور آفریقائی را می توان یافت که از بلای این خطر بزرگ رهائی یافته باشد. خطری که جولیوس نیه رره رهبر استعمار ستیز تانزانیا آن را مضرتر از استعمار قدیم دانسته است.

مبارزه فرهنگی با استعمار نو باید در صدر همه مبارزات باشد

جوليوس نیه رره رهبر استعمار ستیز تانزانیا ضمن دعوت ملت‌های قاره آفریقا به وحدت با بیان اینکه استعمار جدید بسیار خطرناک تر از استعمار قدیم است، معتقد است که امروز ملت ها به لحاظ فیزیکی ظاهرا آزاد هستند لیکن از منظر فرهنگی و فکری هنوز در دوران بردگی بسر می برند. این نوع بردگی خطرناک تر از بردگی علنی و ظاهری است.

تلاش برای وحدت و آزادی آفریقا

الیجا ام. جیگرا رئیس رادیو فرهنگ سیرالئون در کنفرانس بين المللي يك آفريقا و يك ملت ؛ تلاش براي وحدت و آزادي قاره سياه كه اول نوامبر 2008 در فريتاون برگزار شد معتقد است قاره سياه كه سرشار از معادن مي باشد به خاطر وابستگی کامل آن به دولت هاي استعمارگر دچار فقر دردناك و مهلك شده و براي رهائي از آن چاره اي جز گفتن «نه ی بزرگ» به سياست هاي امپرياليستي ، استعماري و تكيه بر استعدادهاي داخلي ندارد.

هر تلاش فرهنگی که اهداف و چهره ریاکارانه استعمار نو را بشناساند در قاره سیاه گامی تحول زا محسوب می شود. لووزی کینشاز دبیرکل انجمن پان آفريكنيسم آفریقا در غنا معتقد است  " اوضاع مردم آفریقا بیش از پیش ناگوار می باشد . استعمار نو و نظام سرمایه داری غرب علت اصلی عقب ماندگی آفریقا بوده است. حدود پانصد سال پیش اروپا که به آفریقا هجوم آورده و با کشتن و بردگي كشيدن میلیون ها آفریقائی منابع معدنی این قاره را به غارت برده است.

سؤال رهبران دیروز و امروز آفریقا از جمله كوامه ان كروما ، سكوتوره ، فرانتس فانون و ... نخبگان و آحاد مردم قاره سياه این  است که چرا ثروت آفریقا توسط غرب غارت می شود؟ سوالی که تاکنون پاسخ صریح به آن داده نشده است.

لووزی کینشاز به این باور رسیده است که هرگونه تلاش و فعالیت  فرهنگی که اهداف و چهره ریاکارانه  استعمار نو را به ملت های مظلوم آفریقا بشناساند گامی مهم ،  مثبت و تحول زا در قاره سیاه محسوب شده و با استقبال گرم مواجه می گردد.

ابراهیم عبدالله استاد دانشکده تاریخ و مطالعات آفریقای دانشگاه فورابه  در كنفرانس فوق الذكر مي گويد " نظام سرمایه داری و امپریالیسم با بکار گیری شیوه های جدید استعماري و گسترش سلطه خود موجبات عقب ماندگی این قاره سرشار از منابع معدنی و نیروی انسانی را فراهم نموده است " .

چرنو آلفا باه استاد دانشگاه انجلا نيز  معتقد است كه " این کنفرانس یاد آور اولین کنفرانسی است که کووامه نکرومه رهبری جنبش هاي آزادي بخش و استقلال طلب را در آفريقا داشته است . رهبران و ملت های آفریقا  با حفظ وحدت برای آزادی قاره سیاه بايد با امپریالیسم و استعمار جدید مبارزه کنند.

قاره آفریقا، بزرگ ثروتمند و با فرهنگ است

برخی با نگاهی عاری از حقیقت و با مواضع تحقیر آمیز  خود پی در پی سوال می کنند که ؛ آفریقا در جریان پیشرفت و مناسبات بین المللی چه جایگاهی داشته است ؟ این افراد که با دید تحقیر  آمیز به آفریقا می نگرند باید بدانند که به اعتراف آگاهان منصف ، آفریقا طی چندین هزار سال در طلیعه پیشرفت های جهانی قرار داشته است . امروزه با نگاهی دقیق و با چشمی باز و دیدی بهتر به جایگاه قاره سیاه  مشخص می گردد که واقعا آفریقا بزرگ ، ثروتمند و با فرهنگ بوده و در سرنوشت آینده سایر کشورها نقش حیاتی دارد .

فرانتز فانون در غرب و جوموکنیاتا در شرق:

اروپایی‌ها در آفریقا صاحب زمین شدند و ما صاحب انجیل

فعالیت‌های فرهنگی بدون سر و صدای استعمارگران در آفریقا و ورود گربه‌ای آن‌ها به این قاره مستعد آن قدر عمیق، دردناك و مهلک بوده است که فرانتز فانون و جوموکنیاتا دو رهبر مسیحی ضد استعمار غرب و شرق آفریقا دو پیام مشابه هم به شرح ذیل اظهار کرده‌اند:

«قبل از اینكه اروپایی‌ها به آفریقا بیایند ما زمین و همه چیز داشتیم و آن‌ها هيچ؛ آن‌ها با کتاب انجیل  به آفریقا وارد شدند و از ما خواستند با چشم‌های بسته «هله لويا» بگوييم. وقتي كه چشم‌هاي خود را باز كرديم ديديم آن‌ها در آفریقا زمین و همه چیز دارند و ما فقط انجیل».

هندولو تراي:

غرب تصویر تحریف شده‌ای از ایران ترسیم می‌کند

من واقعیت‌ها را در ایران دیده‌ام

هندولو ترای شخصیت انقلابی، ضد استعماري، با نفوذ در آفريقا و وزیر فرهنگ و گردشگری سیرالئون  مانند اسلاف خود در عصر حاضر در همایش «امام خمینی (ره) و بیداری ملت‌های مظلوم» می‌گويد: سال 1391 شمسی امام خميني (ره) رهبری الهام بخش، فیلسوفی بزرگ، مشعل دار رهبران ملت‌های مظلوم، رهبری صالح، مقاوم با ایمان که افکارش موجب آگاهی، بيداری، وحدت، انسجام و توسعه ملت‌ها شد، بودند.

امام خمینی (ره) یکی از بزرگترین فلاسفه و رهبران دینی و صد استعماری در عصر جدید بودند که هویت ملت خود را تعالی بخشیده و آن‌ها را از غل و زنجیر و وابستگی به استبداد نجات دادند. 

وی طی مصاحبه‌اي با روزنامه‌هاي ديلي تايمز و ليبرتي وويس می‌گويد: غرب تصویر تحریف شده‌ای از ایران ترسیم می‌کند West Painted distorted picture of Islamic Iran، من واقعیت‌ها را در ایران دیده‌ام I have seen the realities in Iran و تصورات غرب، نسبت به ایران نادرست است Perceptions of Iran are unfair West.

بای بوره:

خانه خودم است، به انگلیسی‌ها مالیات پرداخت نمی‌کنم

«بای بوره» مبارزی آزادیخواه غرب آفريقا نيز با استعمار انگلستان جنگید. هرسال به منظور بزرگداشت و یادآوری میراث وی سازمان پان آفریکن مراسم با شکوهی در كشورهاي مختلف غرب آفريقا برگزار می‌کند.

بای بوره که «معارف ديني و معنوی» پایه‌های اعتقادی وی را تشکیل می‌دهد در سال 1893 میلادی با استعمار انگلستان جنگید و در سپتامبر 1898 میلادی در زندان‌های مخوف آن کشور استعمارگر درگذشت.

در سال 1893 میلادی دولت استعمارگر انگلستان در سیرالئون قانون پرداخت مالیات بر خانه‌ها را به مردم این کشور تحمیل کرد. در پی مخالفت‌های مردمی «بای بوره» در راس مخالفین قرار گرفته و با شعار «خانه مال خودم است و به انگليسی‌ها مالیات پرداخت نمی‌کنم»، مخالفت خود را با دولت استعمارگر انگلستان اعلام کرد که نتایج قابل توجهی در بین کشورهای منطقه داشت. از این روی بای بوره در تاریخ سیرالئون، گينه، ليبريا و ... به عنوان مبارز بزرگ، محبوب، آزادیخواه و انقلابی مشهور شد.

دولت انگلستان وی را دستگیر و زندانی کرد و سر انجام در شرایط سختی درگذشت. هنرمندان استعمار ستیز غرب آفریقا در دهه اخیر سالگرد مبارزات وی با انگلستان را گرامی داشته و به عنوان «روز ملی بای بوره» در تاریخ به ثبت رسانده اند.

در پایان مقاله فرازهایی از رهنمودها و بيانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) راجع به ضرورت تكيه بر ارزش‌های انقلاب اسلامی، مفاهيم و معارف دین مبین اسلامی در فعاليت‌های فرهنگی و همچنین، روایت معظم له از نحوه ورود استعمار به آفريقای سیاه جهت حسن ختام مقاله به شرح ذيل اشاره می‌شود:

1-تکیه به اسلام در فعالیت‌های فرهنگی: «ما آنچه را که می‌خواهیم تبلیغ کنیم، باید حرف‌های اسلام و انقلاب اسلامی باشد. بعضی خطای بسیار بزرگی مرتکب می‌شوند که سعی می‌کنند حرف خود غربی‌ها را بگیرند، گاهی «اسلامیزه» کنند، گاهی حتی «اسلامیزه» هم نکنند و همان‌ها را به خود آن‌ها پس بدهند. ما باید بتوانیم مفاهیم و معارف اسلامی و آنچه را که متعلق به ماست بیان کنیم. البته باید با لحن و بیان روشنفکرانه و کاملا مترقی و با استفاده از واژگان متناسب با هر دوره و زمان باشد».

2-نحوه ورود استعمار به آفريقاي سياه: «در مناطقى از آفريقا، كشيش‌هايى رفتند و سال‌ها آن‏جا ماندند. براى چه ماندند؟ مسيحى كردن قبايل آفريقايى براى چه بود؟ آن‌ها پيشاهنگان استعمار بودند. رفتند مردم را مسيحى كنند، تا آن عنصر استعمارى بتواند به آن‏جا بياييد و كار خودش را انجام بدهد. كشيش‌ها هم مى‏دانستند كه براى چه دارند كار مى‏كنند». (11)

3-غصه دينداران دنيا: «يكى از غصه‏هاى دينداران دنيا اين است كه قدرتمندان مسلط بر كشورهاى مسيحى، تبليغ على‏الظاهر دين مسيح در سطح دنيا را وسيله‏اى براى پيش بردن ماشين استعمار قرار دادند و اين‌ها جاده صاف كن استعمار شدند. گروه‌هاى تبليغى و به اصطلاح تبشيرى را به عنوان تبليغ مسيحيت كه ظاهرش تبليغ مسيحيت بود؛ اما باطن قضيه اين بود كه راه را باز كنند تا استعمارگران اروپايى از كشورهاى مختلف اروپاى آن روز، وارد كشورهاى اسلامى شوند و قدرت سياسى را قبضه كنند به اطراف دنيا فرستادند و متاسفانه در بسيارى از جاها هم موفق شدند». (12)

4-آفريقا قاره‌ای دارای استعداد انسانی و طبيعی: «اگر شما به آفریقا مسافرت کنید، یک نمونه بارز پدیده استعمار را در آن جا می‌بینید. آفریقا قاره‌ای است که هم استعداد انسانی در آن جا هست، هم استعداد عجیب طبیعی. اروپایی‌ها به آن جا رفتند و با کشتار و قتل و غارت، از بی خبری مردم استفاده کردند و حتی مجسمه‌های خودشان را به عنوان آزادکننده این کشورها در آن جاها نصب کردند؛ یک نمونه‌اش کشور زیمبابوه بود. من وقتی به آن جا رفتم، دیدم مجسمه‌ای را در وسط جنگلی که از تماشاگاه‌های معروف زیمبابوه است، نصب کرده‌اند. گفتم این کیست؟ گفتند مجسمه سردار انگلیسی است که اول بار زیمبابوه را فتح کرد و به انگلیسی‌ها داد! اسم او «رودِز» یا «رودْز» بود، که کشور زیمبابوه سال‌های متمادی به نام او «رودزیا» نامیده می‌شد! شماها یادتان نیست؛ قبل از انقلاب، زمان جوانی ما، اسم کشور زیمبابوه به رودزیا تغییر داده شد. آمدند کشور را گرفتند، روی منابع دست گذاشتند، انسان‌ها را تحقیر کردند، برده گرفتند و ده‌ها بلا بر سر مردم آوردند؛ آخر هم اسم خودشان را روی آن کشور گذاشتند؛ یعنی این کشور متعلق به ماست!

5-آفريقا در مقابل ظلم ايستاده است: «آفريقا در دهه‌هاى اخير مردان بزرگى از جمله نكرومه، موگابه، جوليوس نیه رره و نيز، نلسون ماندلا داشته است و ما از آن جهت كه آفريقا در مقابل ظلم ايستاد، به اين منطقه از جهان عميقا علاقه‌منديم».

محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا ـ آذرماه 1397 به مناسبت هفته پژوهش

منابع و مأخذ

1-کتاب درون جهان سوم؛ پل هریسون، ترجمه شاداب وجدی، مطالعات فرهنگی ـ بین‌المللی ـ 1378.

2-بیداری آفریقا؛ م . براگینسکی، بررسی جنبش‌های آزادی‌بخش ملی در آفریقای استعماری.

3-استعمار؛ امه سه زر ترجمه: منوچهر هزارخانی.

4-چهره استعمارگر، چهره استعمار زده ـ آلبر ممی، ترجمه: محمد امین کاردان.

5-تبلیغات رادیوهای بیگانه در آفریقا؛ محمدرضا قزلسفلی، رایزنی فرهنگی کشورمان در فریتاون.

6-دوزخیان روی زمین (آفریقا)؛ فرانتر فانون.

7-آفریقا باید متحد شود، قوام نکرومه؛ ترجمه: دکتر محمد توکل.

8-کتاب رهنمون، 1380.

9-ديدار مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه شعبان، 1374/10/17.

10-یاداشت‌های نگارنده در طول فعالیت‌های فرهنگی و مأموریت.

11-بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) (در ديدار با روحانيون دفتر نمايندگى ولى‏فقيه در امور اهل سنت سيستان و بلوچستان‏ 27/8/70).

12-بيانات مقام معظم رهبری در جمع اقشار مختلف مردم در روز نیمه شعبان17/10/74).

13-بیانات مقام معظم رهبری خاطراتی از رهبر انقلاب در سفر به هند و زیمباوه در پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR منتشر شد.

انتهای پیام/ص

: <#f:3905/>
تعداد نمایش : 599 <<بازگشت

 

گزارش تصويري
  • حضور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نمایشگاه ۴۰ ساله دستاورد‌های انقلاب
    سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نمایشگاه ۴۰ ساله دستاورد‌های انقلاب اسلامی در باغ موزه دفاع مقدس به ارایه دستاوردهای فرهنگی انقلاب می‌پردازد.

  • برگزاری همایش «همبستگی معنوی ادیان برای سربلندی ایران»
    همایش «همبستگی معنوی ادیان برای سربلندی ایران» (24 دی‌ماه) با حضور و سخنرانی شخصیت‌های دینی و فرهنگی کشورمان در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

  • نخستين دور گفت‌وگوي ديني ايران و فرانسه برگزار شد
    نخستين دور گفت‌وگوي ديني ايران و فرانسه با موضوع «جايگاه محيط زيست در اسلام و مسيحيت كاتوليك» امروز دوشنبه 17 دي‌ماه با حضور انديشمندان مسلمان و مسيحي دو كشور برگزار شد.

  • دیدار رییس سازمان دیانت ترکیه با ابراهیمی‌ترکمان
    علی ارباش، رییس سازمان دیانت ترکیه (10 آذرماه) در رأس هیأتی ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

  • دیدار رییس شورای روابط فرهنگی هند با ابراهیمی‌ترکمان
    وینای ساهاسرابوده، رییس شورای روابط فرهنگی هند در جریان سفر به تهران، (10 آذرماه) ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان دیدار و گفت‌گو کرد.